Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
SkyLWG schreef:Ik heb afgelopen zondag allemaal 4-en gekregen voor mijn middendraf, omdat het volgens de jury geen middendraf maar uitgestrekte draf was. Dus dat voluit rijden gaat ook niet altijd op.
idje schreef:Toch komt het voor dat je dan een onvoldoende voor de middendraf krijgt.
En eigenlijk niet ten onrechte. Je toont dan inderdaad geen middendraf en die wordt wel gevraagd.
Maar het blijft natuurlijk moeilijk dat verschil.
(en tact) etc etc
Tyrza schreef:Dat slaat kant noch wal.... een 4 voor een uitgestrekte draf??? dan moet je paard wel erg onregelmatig hebben gelopen. Anders snap ik bar weinig van die punting...
SkyLWG schreef:Tyrza schreef:Dat slaat kant noch wal.... een 4 voor een uitgestrekte draf??? dan moet je paard wel erg onregelmatig hebben gelopen. Anders snap ik bar weinig van die punting...
Volgens mij hield die jury er ook een beetje aparte ideeen op na. Ik had nog nooit zo goed gereden en zulke slechte punten gehaald.
Starbreeze schreef:Als je dan een verzamelde stap laat zien en arbeidsstap doet als er midden of uitgestrekte stap gevraagd wordt, dan krijg je daar toch ook een dike onvoldoende voor? Hoe zuiver de stap ook is..
Ik denk dat je even de definitie van midden- en uitgestrekte stap even moet lezen in het proevenboekje, en daarna de arbeids- en verzamelde stap.
maar je laat dan vandaar uit óók een verlenging van passen ten opzichte van een vorige gang zien? Terwijl imo in het M2 de middendraf vaak ook te laag gewaardeerd wordt als je echt een middendraf met verlenging laat zien (dat moet vaak meer als je daar geen uitgestrekte toont). Het is toch vreemd dat ik een 8 scoor op uitgestrekte draf en een 6 of 7 op middendraf want dat is dan te weinig?

idje schreef:@Tirza.
Onzin? ik ben ze tegengekomen hoor, staatjes met onvoldoendes voor de middendraf met als argument een uitgestrekte draf is geen middendraf. En formeel heeft zo'n man/vrouw gelijk.
En het waren niet alleen IL juryleden die hier zo overdachten.
Ik ken ook een PSG jurylid die het verschil duidelijk wil zien. Ook hij straft een uitgestrekte draf waar middendraf gevraagd wordt af met een 4 of 5.
Deed dat ook bij een paard dat hij een 9 gaf voor de zuiverheid van de gangen.
Voor de uitgestrekte draf gaf hij dan weer wel achten.
Maar het gros denkt niet zo. Alles uit de kast en het is goed.
Maar dan kun je je afvragen, als het dan niet uitmaakt, waarom vraagt men dan beide in een dressuurproef?
Dat is dan toch zeker onzin?
Sizzle schreef:In de M2 moet je beide doen. Bij middendraf liet ik mijn paard uit zichzelf verruimen en dan had ik meestal wel een 7 of hoger en bij uitgestrekte draf ga ik er zelf ook echt aan rijden en krijg ik veel meer zweefmoment en een verhevener voorbeen. Ook hier heb ik dan meestal wel een hoog cijfer voor tenzij het overhaast gaat maar dat is logisch. Ik heb een aantal keer gehad dat ik bij de tweede (uitstrekken) als commentaar had: goed verschil! Daar ben ik trots op, maar ik begrijp dat dat niet voor elk paard zo eenvoudig gaat.
Ik ben wel blij dat ik nu gewoon twee keer mag uitstrekken.
Wat ik nog wel eens heb is dat mijn paard overijverig wordt en dan durf ik niet maximaal te geven. Doe ik dat in de eerste proef dan heb ik gewoon een 7 en dan evt in de tweede proef een 8 als ik het dan wel durf, maar doe je het andersom dan hebben ze gezien in de eerte proef wat erin zit en dan krijg je in de tweede een 6je met commentaar: paard kan meer, terwijl ze dat eigenlijk volgens mij niet op die manier horen te beoordelen, toch?