beoordeling midden- en uitgestrekte draf

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

idje

Re: beoordeling midden- en uitgestrekte draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 20:58

Toch komt het voor dat je dan een onvoldoende voor de middendraf krijgt.
En eigenlijk niet ten onrechte. Je toont dan inderdaad geen middendraf en die wordt wel gevraagd.
Maar het blijft natuurlijk moeilijk dat verschil.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 23:24

SkyLWG schreef:
Ik heb afgelopen zondag allemaal 4-en gekregen voor mijn middendraf, omdat het volgens de jury geen middendraf maar uitgestrekte draf was. Dus dat voluit rijden gaat ook niet altijd op.

Ik denk persoonlijk dat de kans groter is om een hoger cijfer te krijgen, dan die ene jury die een 4 geeft, omdat het geen middendraf, maar uitgestrekte draf is..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 23:38

In principe kun je er geen onvoldoende voor krijgen als er alleen middendraf gevraagd wordt, want de betreffende jury kan niet weten of jij er een nog veel meer uitstrekkende draf uit kunt rijden als er uitgestrekte draf gevraagd wordt. Dit is tenminste wat mijn cursusleider van de IL cursus antwoordde toen ik vroeg wat je met een heel erg uitgestrekte middendraf aanmoest.
Kortom, ik ga helemaal met Tyrza mee.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 23:47

idje schreef:
Toch komt het voor dat je dan een onvoldoende voor de middendraf krijgt.
En eigenlijk niet ten onrechte. Je toont dan inderdaad geen middendraf en die wordt wel gevraagd.
Maar het blijft natuurlijk moeilijk dat verschil.

Onzin, het komt simpelweg neer op dat je draf verruimt. En dat doe je ook in uitgestrekte draf. Onvoldoendes krijg je alleen als je paard niet zuiver/ onregelmatig loopt of in een andere gang valt.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 10:37

Ik heb me daar ook in vergist, ik dacht ook altijd, hoe ruimer hoe beter. Mijn paard kan soms heel mooi strekken, ondanks dat kreeg ik altijd maar 6jes of zelfs een 5. Ik kreeg dan commentaar op te snelle, abrupte overgang. Ik ga in het vervolg wat saver rijden, en gewoon draf verruimen, ik denk dat je dan eerder kans hebt op een 7, doordat je het voor jezelf makkelijker maakt om de overgangen goed te rijden. Volgens mij wordt daar meer opgelet dan de ruimte van de passen, want meestal veruimt een paard altijd wel iets.
Eerder reed ik met een kruising draver, en 9 van de 10 keer ging hij alleen maar sneller. Maar omdat ik gewoon de overgangen goed reed, waarbij hij netjes in de aanleuning bleef en soepel in het lichaam kreeg ik altijd nog een 6, terwijl hij niet echt verruimt.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 10:57

De voorbereiding moet natuurlijk wel goed zijn..net als het opvangen..anders krijg je alsnog een onvoldoende Knipoog (en tact) etc etc

EDIT: maar daar gingen we volgens mij vanuit, dat dat goed was..
het ging toch over het verschil middendraf en uitgestrekt?
en of meer beter was? Blond

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:49

@Tirza.
Onzin? ik ben ze tegengekomen hoor, staatjes met onvoldoendes voor de middendraf met als argument een uitgestrekte draf is geen middendraf. En formeel heeft zo'n man/vrouw gelijk.
En het waren niet alleen IL juryleden die hier zo overdachten.
Ik ken ook een PSG jurylid die het verschil duidelijk wil zien. Ook hij straft een uitgestrekte draf waar middendraf gevraagd wordt af met een 4 of 5.
Deed dat ook bij een paard dat hij een 9 gaf voor de zuiverheid van de gangen.
Voor de uitgestrekte draf gaf hij dan weer wel achten.
Maar het gros denkt niet zo. Alles uit de kast en het is goed.
Maar dan kun je je afvragen, als het dan niet uitmaakt, waarom vraagt men dan beide in een dressuurproef?
Dat is dan toch zeker onzin?

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 19:05

Zodra het er beide inzit..is het natuurlijk wél de bedoeling om het verschil te laten zien.
Maar als er bv alleen middendraf gevraagd word, staat er idd gauw 'te weinig'

SkyLWG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 21:11

Tyrza schreef:
Dat slaat kant noch wal.... een 4 voor een uitgestrekte draf??? dan moet je paard wel erg onregelmatig hebben gelopen. Anders snap ik bar weinig van die punting...

Volgens mij hield die jury er ook een beetje aparte ideeen op na. Ik had nog nooit zo goed gereden en zulke slechte punten gehaald.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 21:17

SkyLWG schreef:
Tyrza schreef:
Dat slaat kant noch wal.... een 4 voor een uitgestrekte draf??? dan moet je paard wel erg onregelmatig hebben gelopen. Anders snap ik bar weinig van die punting...

Volgens mij hield die jury er ook een beetje aparte ideeen op na. Ik had nog nooit zo goed gereden en zulke slechte punten gehaald.

frustrerend is dat he? Scheve mond

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 14:23

Als je dan een verzamelde stap laat zien en arbeidsstap doet als er midden of uitgestrekte stap gevraagd wordt, dan krijg je daar toch ook een dike onvoldoende voor? Hoe zuiver de stap ook is..

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:58

Starbreeze schreef:
Als je dan een verzamelde stap laat zien en arbeidsstap doet als er midden of uitgestrekte stap gevraagd wordt, dan krijg je daar toch ook een dike onvoldoende voor? Hoe zuiver de stap ook is..

Ja, maar daar vergelijk je ook appels met peren he No Cheer Ik denk dat je even de definitie van midden- en uitgestrekte stap even moet lezen in het proevenboekje, en daarna de arbeids- en verzamelde stap.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 08:46

Ja ik ken de definitie en je hebt op zich ook wel gelijk Knipoog maar je laat dan vandaar uit óók een verlenging van passen ten opzichte van een vorige gang zien? Terwijl imo in het M2 de middendraf vaak ook te laag gewaardeerd wordt als je echt een middendraf met verlenging laat zien (dat moet vaak meer als je daar geen uitgestrekte toont). Het is toch vreemd dat ik een 8 scoor op uitgestrekte draf en een 6 of 7 op middendraf want dat is dan te weinig?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 08:59

Ik reed ze ook vaak gewoon allebei bijna hetzelfde. Anders kreeg je toch vaak het commentaar: te weining. Ook nu met midden en uitgestrekte galop heb ik dit probleem. Uitgestrekte galop 8en en middengalop vaak 6en met te weinig of kan meer. Dus ik rijd ze toch weer vaak hetzelfde hoewel ik wel verschil probeer te laten zien Knipoog

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 11:18

Ik zal meer punten geven op een zwefende draf dan dat hij/zij met 1 of 2 benen op de grond staat.
Maar een uitgestrekte draf word vaker beter beoordeeld als je een goed voorbeen hebt, maar als je echt hoog in de topsport rijd dan zal er zeker erg naar de achterbenen worden gekeken hoe het paard/pony die er onderzet!!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 20:52

Ik heb wel een keer meegemaakt dat iemand een 6 kreeg voor haar middendraf in de M1 omdat het technisch gezien een uitgestrekte draf was en geen middendraf.
Er stond ook echt een 6 met als commentaar "uitgestrekte draf".

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 13:17

In de M2 moet je beide doen. Bij middendraf liet ik mijn paard uit zichzelf verruimen en dan had ik meestal wel een 7 of hoger en bij uitgestrekte draf ga ik er zelf ook echt aan rijden en krijg ik veel meer zweefmoment en een verhevener voorbeen. Ook hier heb ik dan meestal wel een hoog cijfer voor tenzij het overhaast gaat maar dat is logisch. Ik heb een aantal keer gehad dat ik bij de tweede (uitstrekken) als commentaar had: goed verschil! Daar ben ik trots op, maar ik begrijp dat dat niet voor elk paard zo eenvoudig gaat.
Ik ben wel blij dat ik nu gewoon twee keer mag uitstrekken.
Wat ik nog wel eens heb is dat mijn paard overijverig wordt en dan durf ik niet maximaal te geven. Doe ik dat in de eerste proef dan heb ik gewoon een 7 en dan evt in de tweede proef een 8 als ik het dan wel durf, maar doe je het andersom dan hebben ze gezien in de eerte proef wat erin zit en dan krijg je in de tweede een 6je met commentaar: paard kan meer, terwijl ze dat eigenlijk volgens mij niet op die manier horen te beoordelen, toch?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 16:32

Ik zit al echt tegen de uitgestrekte draf op te kijken.
Mijn paardje heeft goede soepele gangen, maar hij is meer van de verzameling.
Middendrafjes moet ik er uitpersen met meestal een 5/6 soms een 7.
Ik zou niet weten hoe ik de uitgestrekte draf voor elkaar ga krijgen Clown
Vind het verschil tussen beide overigens ook moeilijk aan te tonen, behalve dan het feit dat bij uitstrekken meer terrein gedekt wordt.

Maar het duurt nog wel even tot het M2 dus ondertussen moet ik gewoon flink erop trainen Lachen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 07:20

Ik heb er ook nog even over zitten denken.

Ik probeer het verschil te maken op de volgende manier. De middendraf rij ik vooral op verruiming. Ik probeer er dan wel het maximale uit te halen.
Bij de uitgestrekte draf zorg ik ervoor dat ik hem in de hoek wat meer doorsluit en daarna dus meer met de nadruk op 'opstijgen' weg rijdt. Hij komt dan dus ook veel meer uit de schouder.

Of dit de juiste manier is weet ik niet.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:23

Ook ik ben dus wel eens afgestraft op "teveel" in een middendraf, en inderdaad dan scoor je dus een zes, heb volgens mij nooit lager gekregen maar goed voor mijn gevoel doet ie een supergoeie middendraf en dat wordt dan "bestraft" met een zes, terwijl ik daar zeker in de L altijd zevens of achten voor scoorde.

Nu rij ik M2 en moet ik dus dat verschil aangeven en dat valt niet mee, ik kan me nu dus levendig voorstellen dat dat voor een jury ook niet meevalt!

Ik blijf wel van mening en zal zo zeker zelf ook daarnaar jureren dat ik liever een iets te ruime middendraf zie die dus naar het uitgestrekte gaat dan drie van die krabbelpasjes die dan een middendraf voor moeten stellen.....

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 20:01

idje schreef:
@Tirza.
Onzin? ik ben ze tegengekomen hoor, staatjes met onvoldoendes voor de middendraf met als argument een uitgestrekte draf is geen middendraf. En formeel heeft zo'n man/vrouw gelijk.
En het waren niet alleen IL juryleden die hier zo overdachten.
Ik ken ook een PSG jurylid die het verschil duidelijk wil zien. Ook hij straft een uitgestrekte draf waar middendraf gevraagd wordt af met een 4 of 5.
Deed dat ook bij een paard dat hij een 9 gaf voor de zuiverheid van de gangen.
Voor de uitgestrekte draf gaf hij dan weer wel achten.
Maar het gros denkt niet zo. Alles uit de kast en het is goed.
Maar dan kun je je afvragen, als het dan niet uitmaakt, waarom vraagt men dan beide in een dressuurproef?
Dat is dan toch zeker onzin?

hier ben ik het dus ook mee eens...zoals in mijn eerdere post waar in ik al aangaf dat er duidelijk verschil moet zitten tussen beide onderdelen.
Een middendraf is een middendraf..zo ook met een uitgestrekte draf..
waarom een heel hoog cijfer geven voor een uitgestrekte draf terwijl het gevraagde eigenlijk niet getoont wordt?

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 20:57

Sizzle schreef:
In de M2 moet je beide doen. Bij middendraf liet ik mijn paard uit zichzelf verruimen en dan had ik meestal wel een 7 of hoger en bij uitgestrekte draf ga ik er zelf ook echt aan rijden en krijg ik veel meer zweefmoment en een verhevener voorbeen. Ook hier heb ik dan meestal wel een hoog cijfer voor tenzij het overhaast gaat maar dat is logisch. Ik heb een aantal keer gehad dat ik bij de tweede (uitstrekken) als commentaar had: goed verschil! Daar ben ik trots op, maar ik begrijp dat dat niet voor elk paard zo eenvoudig gaat.
Ik ben wel blij dat ik nu gewoon twee keer mag uitstrekken.
Wat ik nog wel eens heb is dat mijn paard overijverig wordt en dan durf ik niet maximaal te geven. Doe ik dat in de eerste proef dan heb ik gewoon een 7 en dan evt in de tweede proef een 8 als ik het dan wel durf, maar doe je het andersom dan hebben ze gezien in de eerte proef wat erin zit en dan krijg je in de tweede een 6je met commentaar: paard kan meer, terwijl ze dat eigenlijk volgens mij niet op die manier horen te beoordelen, toch?

Komt me heel bekend voor Ja

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:03

verschil is gewoon moeilijk te laten zien..en moeilijk te beoordelen..denk ik? Blond

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 11:11

Ik heb gister eerste keer M2 gestart maar ik had voor de middendraf en uitgestrekte draf allebei een 7 en had de uitgestrekte iets meer gereden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 20:08

Nou ik had een onvoldoende voor de middendraf vorige week,omdat m'n paard 1 been meer uitgooide dan de ander...dat heb ik nog nooit meegemaakt...en nee hij is niet kreupel..