lesgeven zonder diploma,risico ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Re: lesgeven zonder diploma,risico ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 10:08

Goed advies OK dan! Haha!

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 10:13

Ik denk dat als je goede afspraken maakt met de gene die je les geeft dat het dan zou kunnen toch?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 10:25

Je kan afspraken maken wat je wil, maar daar houdt het aansprakelijkheidsrecht over het algemeen geen rekening mee en in de slipstream daarvan de verzekeringsmaatschappij.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 23:02

Het is in alle gevallen heel belangrijk dat je als instructeur duidelijk kan analyseren wat er is misgegaan.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 14:14

Daar ben ik het mee eens en dus een diploma.

Ik weet het iemand rijdt al 50 jaar schadevrij en is op de weg niemand tot last in tegendeel, maar na een aanrijding blijkt dat hij geen rijbewijs heeft. Oeps ........

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:03

Volgens mij ben je ook aansprakelijk wanneer je lesgeeft zonde diploma en iemand valt tijdens jouw les en breekt iets. Maar eigenlijk zou je zoiets als dit aan Ventia op bokt moeten vragen. Die heeft hier veel meer verstand van Knipoog.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:21

Barbara_m schreef:
Volgens mij ben je ook aansprakelijk wanneer je lesgeeft zonde diploma en iemand valt tijdens jouw les en breekt iets. Maar eigenlijk zou je zoiets als dit aan Ventia op bokt moeten vragen. Die heeft hier veel meer verstand van Knipoog.

Waarom zou je daar nou toch aansprakelijk voor zijn, wat doe je dan voor onrechtmatigs?

Neem nou even gewoon van mij aan (en ja, ik weet bijzonder goed waarover ik het heb Knipoog ) dat wil je echt voor jouw specifieke situatie alle ins en outs weten, leg jouw specifieke situatie dan voor aan een letselschadeafdeling van een verzekeraar. Alleen dat geeft jou het betrouwbaarste antwoord.

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:36

Volgens mij is het zo dat wanneer je zonder diploma les staat te geven en er ontstaat letselschade, je daar niet voor bent verzekerd.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:38

Barbara_m schreef:
Volgens mij is het zo dat wanneer je zonder diploma les staat te geven en er ontstaat letselschade, je daar niet voor bent verzekerd.

Uhhh....ja en nee.... Clown

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:05

Nou LDRD, ik heb gisteren en vanochtend met 7 verschillende maatschappijen kontact gehad, en geen enkele maatschappij stelt zich verantwoordelijk voor de schade die onder mijn leiding (dat wordt verstaan onder lesgeven) ontstaat als ik geen papier heb.
Ik zal het je nog sterker vertellen, zelfs als ik met diploma lesgeef moet ik me bij twee maatschappijen zelf bijverzekeren om niet aansprakelijk gesteld te worden.

Zo juist gebeld met de KNHS en het daar nog eens nagevraagd. Zij kennen en herkennen dit probleem, het zou zo moeten zijn dat je met dipoma verzekerd bent maar er zijn inderdaad maatschappijen die dan toch een extra verzekering eisen.

Dus LDRD maak jouw maatschappij maar snel bekend voor iedereen die zonder papier toch verzekerd wenst te zijn....

(stuur dit topic naar ze door dan krijg je misschien wel korting)

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:28

Gelukkig heb ik mn Orun papiertjes al Haha!.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:41

Amarie schreef:
Nou LDRD, ik heb gisteren en vanochtend met 7 verschillende maatschappijen kontact gehad, en geen enkele maatschappij stelt zich verantwoordelijk voor de schade die onder mijn leiding (dat wordt verstaan onder lesgeven) ontstaat als ik geen papier heb.
Ik zal het je nog sterker vertellen, zelfs als ik met diploma lesgeef moet ik me bij twee maatschappijen zelf bijverzekeren om niet aansprakelijk gesteld te worden.

Zo juist gebeld met de KNHS en het daar nog eens nagevraagd. Zij kennen en herkennen dit probleem, het zou zo moeten zijn dat je met dipoma verzekerd bent maar er zijn inderdaad maatschappijen die dan toch een extra verzekering eisen.

Dus LDRD maak jouw maatschappij maar snel bekend voor iedereen die zonder papier toch verzekerd wenst te zijn....

(stuur dit topic naar ze door dan krijg je misschien wel korting)

Jij trekt conclusies die je uit mijn woorden niet kan trekken. Het hangt namelijk ook af van de hoedanigheid waarin jij les staat te geven Knipoog . Daarom zeg ik, ga eens luisteren bij maatschappijen en leg je eigen specifieke situatie voor, hetgeen jij kennelijk gedaan hebt Knipoog .

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:50

Als ik dit lees ben toch wel weer blij dat bij Barbara les hoor tries Bloos
als ik dit van te voren geweten had Nagelbijten / Gniffelen
hahaha..!!

*volgt dit topic ook maar ff* Tong uitsteken

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:56

O dus nu ligt het aan de hoedanigheid?

Dat woord kennen ze niet hoor bij de maatschappijen, les geven is les geven.

Maar ik wacht nog steeds op de naam van jouw maatschappij, ik ben safe en heb mijn papiertje maar ik ken er een aantal die lesgeven zonder papier en toch graag verzekerd willen zijn. Daar willen ze dan best de hoedanigheid op aanpassen als ze tenminste weten hoe........

Maar ik heb er nog twee waar ik vandaag niet aan toegekomen ben dus ik ga morgen bellen om te horen hoe zij denken over lesgeven zonder diploma en de aansprakelijkheid.

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 22:37

femke_harley schreef:
hahaha..!!

Pas op met wat je zegt he... Bokt is watching you... Knipoog
(Je weet nooit wie er allemaal nog meer kijken. Voor je het weet krijg je Anky van de Zuiderhoefslag op je dak, If you know who I mean...)

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 06:40

Barbara_m schreef:
femke_harley schreef:
hahaha..!!

Pas op met wat je zegt he... Bokt is watching you... Knipoog
(Je weet nooit wie er allemaal nog meer kijken. Voor je het weet krijg je Anky van de Zuiderhoefslag op je dak, If you know who I mean...)

ja dat wel Bloos Nagelbijten / Gniffelen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 08:50

Amarie schreef:
O dus nu ligt het aan de hoedanigheid?

Dat woord kennen ze niet hoor bij de maatschappijen, les geven is les geven.

Maar ik wacht nog steeds op de naam van jouw maatschappij, ik ben safe en heb mijn papiertje maar ik ken er een aantal die lesgeven zonder papier en toch graag verzekerd willen zijn. Daar willen ze dan best de hoedanigheid op aanpassen als ze tenminste weten hoe........

Maar ik heb er nog twee waar ik vandaag niet aan toegekomen ben dus ik ga morgen bellen om te horen hoe zij denken over lesgeven zonder diploma en de aansprakelijkheid.

Ik werk voor 3 maatschappijen, maar dat doet er eigenlijk helemaal niet toe. Cool

Ik vind het jammer dat je zo de aanval opent, want het is een materie waar je helemaal niet in thuis bent. Ik heb al eerder aangegeven dat een eenvoudig algemeen antwoord niet zomaar te geven is, omdat dit te veel afhangt van de feitelijke situatie waarin je les staat te geven.
Om maar even wat dingen aan te stippen: geef je bedrijfsmatig les, ben je goedbedoelde particulier die eens een lesje geeft, ben je wellicht als lesgever ergens in dienst van iemand enz enz.?
Daarnaast speelt nog de vraag van wie de paarden zijn waarmee lesgegeven wordt; zijn ze van jou, van de berijder? Dit is een zeer belangrijk aspect in het aansprakelijkheidsrecht en maakt nogal wat uit voor de vraag hoe snel jij uberhaupt aansprakelijk zal zijn.
Afijn, dit zijn zo was aspecten die spelen waardoor een algemeen antwoord gewoon niet te geven is.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:06

Ik heb ook voor de ORUN geinformeerd.. Het kost wel een aardige cent.. Je moet reken op ong. tussen de 300-500 euro. Je moet elke curcus dag een paard meenemen.

Ik heb ook jaren als gewerkt op een manege in het weekend, ik mocht geen les geven omdat als er iets gebeurd de manege aansprakelijk is.

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:11

lucifertje schreef:
Ik heb ook voor de ORUN geinformeerd.. Het kost wel een aardige cent.. Je moet reken op ong. tussen de 300-500 euro. Je moet elke curcus dag een paard meenemen.

Ik heb ook jaren als gewerkt op een manege in het weekend, ik mocht geen les geven omdat als er iets gebeurd de manege aansprakelijk is.

Dat is nog maar de 1e fase. Ik heb de 2e fase afgerond en die is € 1800,- ofzo. Heb m in sept betaald dus het preciese bedrag weet ik niet meer.
Ik ga de 3e fase ook doen per sept, ben benieuwd wat dat me gaat kosten Ach gut .

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:13

ja dat klopt idd.. Eerst maar is die eerste fase doen.. Vind het echt schandalig duur maar ja.. Want voor de 2de fase moet je volgens mij L2 startgerichtigd zijn.. of niet?

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 14:17

Geen aanval hoor, absoluut niet. Wel een hoop onbegrip.
Ik heb contact gehad inmiddels met 6 maatschappijen en daar gevraagd hoe het zit met aansprakelijkheid.
Mijn vraag heeft als basis: Gewoon ik ben een amateurtje die een ander amateurtje helpt.
De maatschappijen gaan ervanuit dat als jij iemand vraagt iets te doen en diegene doet dit en het gaat mis dat jij daarvoor verantwoordelijk gehouden wordt (mede schuldig aan). Mijn vraag daarom was, wat nu als ik iemand vraag om in een sloot te springen en diegene doet dit maar raakt ongelukkig iets onderwater wat niet te zien was en ongelukkig terecht komt met alle gevolgen van dien? Ook dan is er sprake van mede schuldig aan.

Wat nu als ik les geef met diploma en er gebeurd iets wat dan. Het diploma geeft aan dat je bevoegd bent om aanwijzingen te geven maar wil je helemaal gedekt zijn dan het advies van de maatschappij om je bij te verzekeren.

Dat bijverzekeren met diploma kan trouwens maar bij een maatschappij. Twee zijn het nog aan het navragen en drie hebben doorverwezen.
Ik heb nu mijn tussenpersoon gevraagd dit ook mee uit te zoeken (ook hij neemt nog contact op met de maatschappijen die ik inmiddels gesproken heb om te kijken of het antwoord gelijk is).

Zal een bak zijn zeg, heb je een diploma en dan ben toch niet verzekerd.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 14:35

Amarie schreef:
Geen aanval hoor, absoluut niet. Wel een hoop onbegrip.
Ik heb contact gehad inmiddels met 6 maatschappijen en daar gevraagd hoe het zit met aansprakelijkheid.
Mijn vraag heeft als basis: Gewoon ik ben een amateurtje die een ander amateurtje helpt.
De maatschappijen gaan ervanuit dat als jij iemand vraagt iets te doen en diegene doet dit en het gaat mis dat jij daarvoor verantwoordelijk gehouden wordt (mede schuldig aan). Mijn vraag daarom was, wat nu als ik iemand vraag om in een sloot te springen en diegene doet dit maar raakt ongelukkig iets onderwater wat niet te zien was en ongelukkig terecht komt met alle gevolgen van dien? Ook dan is er sprake van mede schuldig aan.

Wat nu als ik les geef met diploma en er gebeurd iets wat dan. Het diploma geeft aan dat je bevoegd bent om aanwijzingen te geven maar wil je helemaal gedekt zijn dan het advies van de maatschappij om je bij te verzekeren.

Dat bijverzekeren met diploma kan trouwens maar bij een maatschappij. Twee zijn het nog aan het navragen en drie hebben doorverwezen.
Ik heb nu mijn tussenpersoon gevraagd dit ook mee uit te zoeken (ook hij neemt nog contact op met de maatschappijen die ik inmiddels gesproken heb om te kijken of het antwoord gelijk is).

Zal een bak zijn zeg, heb je een diploma en dan ben toch niet verzekerd.

Goh joh, ik zit me af te vragen hoe ik hier toch in godsnaam een duidelijk en begrijpelijk antwoord op kan geven, zonder een heel college te gaan geven over het aansprakelijkheidsrecht en verzekeringsaspecten.
Licht je eigen situatie eens toe, dan kan ik op jouw specifieke situatie wellicht wel een zinnig antwoord geven. Heb je bv een diploma, hoeveel mensen geef je les, zitten ze op eigen paarden, geef je lessen voor een manege o.i.d. enz enz.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 14:44

LDRD ik stuur later even een Bptje, ik heb thuis het overzicht van wat en hoe bij welke maatschappij.
Dan kan ik ook namen noemen zonder een maatschappij in een negatief daglicht te stellen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 14:52

Amarie schreef:
LDRD ik stuur later even een Bptje, ik heb thuis het overzicht van wat en hoe bij welke maatschappij.
Dan kan ik ook namen noemen zonder een maatschappij in een negatief daglicht te stellen.

Is goed, dan heb ik ook iets meer tijd om uitvoeriger te reageren. Knipoog

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 14:55

Manege's mogen officieël geen ongediplomeerde instructies hebben.
Als ze dan gecontroleerd worden, krijgen zo volgens mij een boete of waarschuwing.