tips?? kinderen lesgeven!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MissBambi

Re: tips?? kinderen lesgeven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 10:26

Ik geef zelf 1x in de week al anderhalf jaar les aan een meisje van 7, dit gaat vrij goed de pony is 1.41 en dus nog vrij groot voor haar

wat wij doen is in principe een half uurtje rijden.. verder de pony wassen en poetsen, we zijn ook wel eens naar buiten geweest (halstertouw aan het bitje) en hebben wel eens met haar gewandelt, balkjes gedraaft en gegymnastiekt..

Inderdaad jonge kinderen zijn vrij snel afgeleid.. en wanneer dat meisje dat dan 1x in de week lest bij mij weer niet zit op te letten dan zeg ik gewoon iets, ik praat veel tegen ze en als het goed gaat ook meteen zo van goed zoo! het gaat hartstikke goed joh.. dat geeft ze zelfvertrouwen Knipoog

irisjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:19

ik geef af en toe ook aan jonge kinderen les een van 5 en twee van jaar of 10.
Veel slalomen en wedstrijdjes tegen elkaar doen wie eerst de bal op de pion kan legen. en wie het eerste op en af kan stappen. bok springen vinden ze ook heel leuk.!! zonders beugels rijden.!! plus erbij krijgen ze goede zit van..!! en veel comlipentjes geven..!! dat help ze weer veder..!!!
En hele tijd herhalen als er iets mis gaat gewoon op nieuw proberen..!! en goed op houding en zit letten!! is ook belangrijk jonge leert is oud gedaan ...!!! heeft kind alleen maar baat bij voor later..!!!

LOVExIT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:28

Shayenne93 schreef:
Gymnastiek oefening op het paard doen het ook altijd goed Lachen
Succes

Wat ik B.v altijd doe aan de kleinste aan de longe,Laat ik ze met hun rechter hand hun linker voet aan raken en anders om,Met rechter en linker hand de staart aanraken,2 flesjes water geven en die moeten ze 5 rondjes vast houden zonder te knoeien,Enz

Met de kindertjes die al zonder longe kunnen doe ik altijd 2 stro pakken neer leggen en ze erdoor heen laten lopen,een deurmat neerleggen en ze hun pony proberen met hun voorbenen erop te laten staan,een bal van de lepel (hindernis) naar de emmer te brengen zonder te laten vallen, Je kan zoveel kleine dingen verzinnen die voor die kinderen echt een uitdaging zijn,en ze zijn ook helemaal trots als ze iets goed doen.Haha!

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:37

Even nadenken over gymnastiek oefeningen.. Ja! Komen ze;

1. Eerst met 1 hand los en dan je arm uitstrekken
2. Dan met 2 handen los en uitstrekken. Evt. zweepje in 1 hand.
3. Handen boven je hoofd (of op je cap)
4. Met knoop in je teugels (eigenlijk voor 1 maar toch, ze staan niet op volgorde van moeilijk van makkelijk, of andersom)
5. Achteruit zitten
6. Dameszit (Amazone zit)
7. Rondje om de wereld (rondje draaien op het zadel)
8. Staart en of oren (van de pony=P) aanraken
9. Zonder zadel rijden en ook deze oefeningen doen.

Toen was ik inspiratieloos. Stuuroefeningen zoals slalommen etc. doen het ook altijd goed! (zijn hierboven ook al genoemd)

succes!
xx Bonaire

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 22:56

oefeningen voor de houding die ik gebruik zijn
armen heel hoog (spelletje van probeer de wolken aan te raken)
draaien met de armen
opzij (als een vliegtuig)
in de zij
op de heupen
op de rug

zeker om licht rijden te leren, eerst zadel vast, dan 1 hand eerst heup dan rug en daarna 2 handen op de heup en dan rug en dan de rest van de oefeningen
rechtop zitten door spelletje te ervan te maken, kijk eens heel stoer, neus vooruit enzovoort.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 07:47

Lowara schreef:
Ddees schreef:
Zijn dit feiten, wetenschappelijk bewezen, of spookverhalen?
Ik geloof hier namelijk niet zo in. De kinderen zitten echt geen uren op het paard, hooguit 20 minuten en daarvan groeien de heupjes echt niet scheef. Zeker wanneer dit maar 1 keer in de week is!

het gaat dan om kinderen met bv een eigen pony die dus wel vaker rijden. en we hebben 2 fysiotherapeuten in de familie die allebei clienten hebben die daar moeten komen om de reden dat ze last hebben van hun bekken/heupen vanwege het paardrijden op vroege leeftijd.

Ook dit kan je niet aantonen. Er zijn altijd mensen die last hebben van hun heupen en bekken. Het paardrijden van vroeger krijgt de schuld.
Ik heb vanaf mijn 5e dagelijks gereden. Soms wel drie uur per dag op dikke shetlanders. Wat later reed ik 3 pony's per dag en weer later werd het mijn werk.
Vanaf mijn 30e rijd ik niet meer fanatiek, wel heb ik in een zucht en een scheet 3 kids op de wereld gezet. Geen last van mijn bekken gehad. En nu nog steeds niet. Ook mijn heupen, geen probleem.
Ik vond het gewoon een bakerpraatje, en heb ook nog nooit werkelijke bewijzen hiervan gehoord.

Tips voor kids: maak er gewoon een feestje van. Maar probeer wel de basis tijdens dit feestje direct goed te krijgen. Maar al te vaak zie ik fout aangeleerde dingen, die je er nooit meer uit krijgt. Juist houdingfouten. Je kan allerlei foefjes bedenken om kinderen perfect op de pony te krijgen. Ik zou trouwens niet weten waarom je een kind niet op de houding mag laten letten.

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 06:44

Bij ons op de ponyclub had je altijd 1 x in de week een kinderlesje met shetlanders, daar leerde ze ook de letters van de bak.
Dan moesten ze bijv. bij de A aardbei afwenden naar de C cent. en zo had elke letter een naam en hing daar ook bijv. een blaadje bij met de afbeelding van een aardbei, cent, koe, huis, beer enz.

Ik hoop dat ik het een beetje goed uitleg hahahaha, de kinderen vonden dit wel helemaal geweldig.