Waardeerd jury wedstrijd rijden met jong paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

Re: Waardeerd jury wedstrijd rijden met jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:01

Maar daar hoef je toch niet speciaal wedstrijden voor te rijden?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:02

Die mail sturen is misschien nog niet zo`n gek idee!
Maar het duurt altijd zo lang voordat je antwoord hebt, tegen die tijd zijn de wedstrijden al weer geweest Haha!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:02

Jah, je moet ergens beginnen he? Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:04

Hier in de omgeving wel.... ben ik met 6 euro voor een proefje goedkoper uit tijdens de indoor dan telkens ergens een binnenmanege af te huren..... en dan nog is een binnenbak waar de combinatie alleen rijdt anders dan op een wedstrijd...

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:05

Tyrza schreef:
Maar daar hoef je toch niet speciaal wedstrijden voor te rijden?

was die voor mij bedoeld?

Mijn paard was al op meerde andere plaatsen geweest (o.a. bij de buurman, priveles en rv)en daar vond ie niks spannends aan, maar de drukte op wedstrijd was wel spannend. Dit kon ik dus niet ergend anders oefenen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:06

Citaat:
Hier in de omgeving wel.... ben ik met 6 euro voor een proefje goedkoper uit tijdens de indoor dan telkens ergens een binnenmanege af te huren..... en dan nog is een binnenbak waar de combinatie alleen rijdt anders dan op een wedstrijd...

Mwah, afhuren is toch niet noodzakelijk? Je kunt de manege eigenaar vragen of je (uiteraard tegen vergoeding) mee mag rijden bij het vrij rijden? Heb je meteen de voordeel van andere paarden om je heen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:08

asjemenou schreef:
Mijn paard was al op meerde andere plaatsen geweest (o.a. bij de buurman, priveles en rv)en daar vond ie niks spannends aan, maar de drukte op wedstrijd was wel spannend. Dit kon ik dus niet ergend anders oefenen.

Ik doelde dan ook meer op het slingeren. Als je paard zo slingert en hij heeft dan ook nog eens wedstrijdspanning, dan komt dit in het geheel niet ten goede aan je "performance".

Kun je beter even je paard wat sterker laten worden en daarna laten wennen aan wedstrijden Knipoog

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:12

Dat is op zich wel zo, maarzo kan ie wel meteen ervaring opdoen.
En dat slingeren vind ik niet erg, ik ga de eerste paar keer niet voor de punten.
Daarbij is ie ook voor de verkoop en dan is het makkelijk als je erbij kunt vermelden dat ie al ooit op wedstrijd is geweest en zich daar braaf gedraagd.

VERHUUR RIJBAK EN MATERIALEN TARIEF OMSCHRIJVING
RIJBAK € 10,-- huur rijhal per uur, meerdere gebruikers tegelijk mogelijk
RIJBAK € 25,-- grote rijhal voor de helft, per uur individueel afgehuurd
RIJBAK € 35,-- kleine rij/oefenhal individueel afgehuurd
RIJBAK € 50,-- grote rijhal per uur individueel afgehuurd

Onze tarieven Haha! Zoals je ziet is op wedstrijd gaan goedkoper, dan heb je nog prijzengeld ook!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:16

Tyrza schreef:
W.b. jonge paarden waarderen: daarvoor zijn nu de Jonge Paarden Proeven in het leven geroepen.

Voor zover ik begreep zijn die juist in het leven geroepen voor de jonge paarden van de ruiters die geen B meer mogen starten, om wat ervaring op te kunnen doen.
En met alle respect, maar ik ga als simpel M-ruitertje met mijn simpele knollie niet tegen de lokale Subtopruiters rijden met hun dure jonge paarden die uiteindelijk voor de GP bestemd zijn hoor Bloos!
Ik heb echt het idee dat ik beter wat in een B-proef kan gaan klunzen, daar ben ik tenminste niet de enige, dan voor schut rijden in een Jonge Paarden Proef.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:22

Idd Urielle, helemaal met je eens!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:28

Ach kom... hoeveel zullen dit er nu zijn??

En dan nog.... vind ik de ervaring voor zo'n dier belangrijker dan dat er zo'n bekende ruiter mee doet. Daar moet je gewoon boven staan! Je zegt zelf dat je het niet voor de punten doet....

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:30

heb paar weken geleden met mn paard 1ste wedstrijd gereden is nu 3,5 gewoon b proefje jury vond het wel leuk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:41

asjemenou schreef:
En dat slingeren vind ik niet erg, ik ga de eerste paar keer niet voor de punten.
Daarbij is ie ook voor de verkoop en dan is het makkelijk als je erbij kunt vermelden dat ie al ooit op wedstrijd is geweest en zich daar braaf gedraagd.

Onze tarieven Haha! Zoals je ziet is op wedstrijd gaan goedkoper, dan heb je nog prijzengeld ook!!

Bij ons betaal je slechts 5,- per uur.
idd wel met meerdere gebruikers als je op een druk tijdstip komt.
Als je het treft is hij leeg.

Thuis rij ik alleen, dus was wel bij met een paar extra paarden. Tijdens het losrijden rij je immers nooit alleen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:45

superwoman schreef:
asjemenou schreef:

Onze tarieven Haha! Zoals je ziet is op wedstrijd gaan goedkoper, dan heb je nog prijzengeld ook

wij betalen voor een binnebak huren 10,- per 3 personen. voor half uurtje dan is lang geneg. moetne er een half uurtje heenstapen(zijn ze los) en een half uurtje terug zijn ze weer goed uitgestapt.

Bij ons betaal je slechts 5,- per uur.
idd wel met meerdere gebruikers als je op een druk tijdstip komt.
Als je het treft is hij leeg.

Thuis rij ik alleen, dus was wel bij met een paar extra paarden. Tijdens het losrijden rij je immers nooit alleen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:46

Tyrza schreef:

En dan nog.... vind ik de ervaring voor zo'n dier belangrijker dan dat er zo'n bekende ruiter mee doet. Daar moet je gewoon boven staan! Je zegt zelf dat je het niet voor de punten doet....

Maar wat maakt het dan uit of ie ervaring opdoet in een B proef of in een jongepaarden proef?
Denk niet dat het paard er verschil in ziet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:49

Tyrza schreef:

Geen idee hoeveel ruiters er uberhaupt overwegen om in zo'n proef mee te doen. Het gemiddelde niveau ligt vast een stuk hoger dan in een B-proef en dat legt bij mij wel een druk op.
Net zoals ik er niks mee inzit om in Belgie bij de Vierjarige Dressuurpaarden van de LRV te starten want daar lopen de meest simpele paarden tussen maar niet naar een PAVO Voorselectie durf, ook al lijkt het me voor mezelf een geweldige ervaring om daar eens mee te rijden.
Er zit een verschil tussen 'Ik probeer wel wat en sta ik laatste misschien maar no problemo' en 'Ik ga hier totaal voor schut rijden'.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:58

Dit weekend is er bij ons in de buurt een wedstrijd voor 4-jarige. Er doen er geloof ik wel meer dan 30 mee, en aan de namen te zien zal het verschil in niveau heel erg groot mee.
Er rijden mensen mee die in de B amper een wp kunnen halen en er rijden er mee die volgens mij niet meer bij de basis mogen starten en deze laatste zullen waarschijnlijk behoorlijk goede paarden meebrengen.

Word gejureerd door een grand prix jury (volgens mij een bekende van jou, Tyrza) Is denk ik toch wel interesant om een keer door een jurylid van dat niveau beoordeeld te worden.
Ik ga toch maar voor de gewone B proef Bloos

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:00

asjemenou schreef:
Tyrza schreef:

Maar wat maakt het dan uit of ie ervaring opdoet in een B proef of in een jongepaarden proef?
Denk niet dat het paard er verschil in ziet.

Ik denk wel degelijk! Ik heb je net al een paar voorbeelden gegeven.

Sowieso omdat de baan al groter is, je zelf kunt bepalen waar je je onderdelen uitvoert en deze kunt afstemmen op de aanleg van je paard.

EsSther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:03

ik ben het wel met Urielle eens,
mijn paard is drie heb ik nu vier keer gestart, drie keer eerste geworden met 195 punten. Dat is een mooi resultaat, maar mijn paard heeft niets te maken met een dressuur paard!! scoor tot nu toe niet hoger dan een vijf voor drafverruimen omdat hij (redelijk) korte gangen heeft ( springgericht gefokt)
ik kom met dit paard niet op een vierjarigen proef puur omdat hij geen potentie heeft om een topper in de dressuur te worden.
( als alles goed gaat wel naar de IAN Springen)

ik rij lekker mijn proefje en de jury heeft tot nu toe alleen op het protocol gezet: super aan de rit voor een driejarige!
jury's moeten beoordelen wat ze zien, niet of het een mooi, lelijk jong of oud paard is.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:03

Urielle schreef:
Er zit een verschil tussen 'Ik probeer wel wat en sta ik laatste misschien maar no problemo' en 'Ik ga hier totaal voor schut rijden'.

Ik vind dat je wel erg overdrijft met "totaal voor schut" rijden. Het gaat bij de JPP juist meer om het JONGE paard. DAT maakt het verschil met gewone proeven.

Maar ik merk het al: wat de boer niet kent dat moet ie niet...

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:04

asjemenou schreef:
Dit weekend is er bij ons in de buurt een wedstrijd voor 4-jarige. Er doen er geloof ik wel meer dan 30 mee, en aan de namen te zien zal het verschil in niveau heel erg groot mee.
Er rijden mensen mee die in de B amper een wp kunnen halen en er rijden er mee die volgens mij niet meer bij de basis mogen starten en deze laatste zullen waarschijnlijk behoorlijk goede paarden meebrengen.

Word gejureerd door een grand prix jury (volgens mij een bekende van jou, Tyrza) Is denk ik toch wel interesant om een keer door een jurylid van dat niveau beoordeeld te worden.
Ik ga toch maar voor de gewone B proef Bloos

Dat zou best eens dhr Boomaars kunnen zijn. Klopt dat?

En het is juist toch ontzettend leuk dat er zo'n gevarieerd deelnemersveld is??

Je moet het doen in het belang van je paard! Punten komen op de 2e plaats!

EsSther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:08

Tyrza schreef:

wat is het belang van het paard dan??
ervaring opdoen kan ook op een " normale wedstrijd"

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:08

EsSther schreef:
ik ben het wel met Urielle eens,
mijn paard is drie heb ik nu vier keer gestart, drie keer eerste geworden met 195 punten. Dat is een mooi resultaat, maar mijn paard heeft niets te maken met een dressuur paard!! scoor tot nu toe niet hoger dan een vijf voor drafverruimen omdat hij (redelijk) korte gangen heeft ( springgericht gefokt)
ik kom met dit paard niet op een vierjarigen proef puur omdat hij geen potentie heeft om een topper in de dressuur te worden

Dat er mensen uit de Subtop mee doen, hoeft niet meteen te zeggen dat jouw paard ook topsport potentie moet hebben om deel te nemen....

Citaat:
ik rij lekker mijn proefje en de jury heeft tot nu toe alleen op het protocol gezet: super aan de rit voor een driejarige!
jury's moeten beoordelen wat ze zien, niet of het een mooi, lelijk jong of oud paard is.

[/quote]
Inderdaad.

Maar JPP zijn een ander verhaal, zoals ik al heb geprobeerd uit te leggen.

POehee... wat een weerstand zeg!
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 26-01-07 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:09

EsSther schreef:
Tyrza schreef:

wat is het belang van het paard dan??
ervaring opdoen kan ook op een " normale wedstrijd"

Dat kan. Uiteraard!

Maar waarom moeilijker maken als het ook makkelijker kan?? Er word hier aangehaald dat men niet mee "durft" te doen, omdat ze voor l ul rijden. Dat is natuurlijk de reinste onzin!
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 26-01-07 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:10

Maar welke aanleg?
In een B proef zitten alleen maar een paar simpele overgangen en in de proeven van deze maand zitten alleen grote voltes en je moet welgeteld 2 keer van hand veranderen!

Als je op M niveau of hoger een proef wilt rijden dan ben ik het helemaal met je eens dat het dan veel uitmaakt waar je bepaalde oefeningen uitvoert, maar voor die paar overgangen maakt het niet veel uit. En je hebt een hele korte of lange zijde om een overgang te maken.
Verder moet je in de jonge paarden proeven wijken en middengalop laten zien en dat zit er nog niet zo best op.

Het is idd dhr Boomaars.
Het zou idd wel leuk zijn om mee te doen, maar dit is mijn laatste wedstrijd voor de kampioenschappen en dan rijdt ik liever de gewone proef voordat ie volgende keer denkt dat ie moet gaan wijken Knipoog