wel of geen lange teugel en belonen na afgroeten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

IndianSummer

Re: wel of geen lange teugel en belonen na afgroeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:19

Ik geef mijn paard na het afgroeten ook altijd de lange teugel en beloon hem. Wel stap ik altijd netjes even naar A, ookal is de uitgang bij B ofzo.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 18:23

we gaan het 24 februari gewoon uitproberen dan heb ik mn 1e officiele wedstrijd

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 17:05

bij de oude proeven mocht het niet, bij de nieuwe volgens mij wel. Ik gooide na het afgroeten letterlijk m'n teugels los en beloonde hem "uitbundig", nooit commentaar op gehad. Kijk eens naar b.v. anky, die doen dat toch ook?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 11:23

Na de proef beloon ik ze ook direct als ze braaf zijn geweest,na het groeten is de proef klaar,dus mag je doen wat je wilt.

AmandaMrBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:39

Sommige jury's zien het inderdaad liever dat je het na de proef doet, maar het mag wel gewoon, ik doe het ook altijd.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 18:48

AmandaMrBlue schreef:
Sommige jury's zien het inderdaad liever dat je het na de proef doet, maar het mag wel gewoon, ik doe het ook altijd.

na het afgroeten is de proef toch klaar je punten houden immers ook op dus voor mij is het dan klaar.

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 19:14

Ik heb nu al een aantal wedstrijden gereden, en ik geef teugel wanneer ik de A gepasseerd ben.. De ene keer krijg ik commetaar: Teugel vrijheid geven, en ik krijg er een 5 voor. De andere keer heb ik er een 8 voor Clown Terwijl ik alle keren het zelfde doe

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 13:47

ik beloon mijn paard als ik gegroet heb en geef hem lange teugel, en verlaat dan de ring bij A
het maakt niet uit wat je doet, want je krijgt daar toch geen punten meer voor

inke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:36

bij onze proeven staat er meestal na het afgroeten : voorwaarts in arbeidsstap, C linkerhand, C-H-E-A in VRIJE stap de rijbaan verlaten .(dus een diagonaaltje van E naar A en dan zo direct naar buiten) en daar staat ook een puntenhokje naast ,dus dat is zeker ook voor punten bij ons! maar wie weet wat ze ermee bedoelen met vrije stap? dat je mag kiezen hoe lang je de teugels laat maar wel nog met aanleuning en contact of moeten ze dan juist (heel) los doorhangen ? of kijken ze dan vooral naar de stap van het paard?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:42

Ik groet, gooi mijn teugels los en beloon en stap via C naar A om dan de rijbaan te verlaten, sínds de nieuwe proeven... Eerder mocht dit niet, nu wel. Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:47

vrije stap = met aanleuning en lange horizontale hals.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 17:12

inke schreef:
bij onze proeven staat er meestal na het afgroeten : voorwaarts in arbeidsstap, C linkerhand, C-H-E-A in VRIJE stap de rijbaan verlaten .(dus een diagonaaltje van E naar A en dan zo direct naar buiten) en daar staat ook een puntenhokje naast ,dus dat is zeker ook voor punten bij ons! maar wie weet wat ze ermee bedoelen met vrije stap? dat je mag kiezen hoe lang je de teugels laat maar wel nog met aanleuning en contact of moeten ze dan juist (heel) los doorhangen ? of kijken ze dan vooral naar de stap van het paard?

dat zijn dan zeker nog de oude proeven?

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:36

Het laatste onderdeel is in vrije stap verlaten en daar worden ook nog punten op gegeven. Vrije stap betekent niet : "gooi je teugels maar los"
Ik heb altijd geleerd dat je de teugels pas los mag laten en pas mag belonen na A, dán pas is het laatste onderdeel van de proef gereden. Tenminste, zo was het altijd.

Nou weet ik niet hoe het met de nieuwe proeven zit, maar daar heb je na het afgroeten toch ook nog een te beoordelen onderdeel van C-H-E-A ? Tenminste bij de Bixie's heb je dat onderdeel nog wel
Laatst bijgewerkt door SANEX op 05-02-07 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:59

Er staat alleen niet meer: in vrije stap de rijbaan verlaten, maar: bij A in stap de rijbaan verlaten... Lachen

Vrije stap hoeft dus ook niet en dus mag je wél je teugels losgooien, je krijgt er dan ook geen punten voor..

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 22:56

SANEX schreef:
Het laatste onderdeel is in vrije stap verlaten en daar worden ook nog punten op gegeven. Vrije stap betekent niet : "gooi je teugels maar los"
Ik heb altijd geleerd dat je de teugels pas los mag laten en pas mag belonen na A, dán pas is het laatste onderdeel van de proef gereden. Tenminste, zo was het altijd.

Nou weet ik niet hoe het met de nieuwe proeven zit, maar daar heb je na het afgroeten toch ook nog een te beoordelen onderdeel van C-H-E-A ? Tenminste bij de Bixie's heb je dat onderdeel nog wel

Nee hoor, na het afgroeten is je proef afgelopen en telt het niet meer voor de punten. Het onderdeel C-H-E-A uit de oude proeven wordt niet meer beoordeeld.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:03

Oh oke dat wist ik niet, dan heb ik niks gezegd Haha!

Bij de B1proeven Bixie heb je dat onderdeel nog wel en daar staat ook nog een beoordelingspunt achter

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 14:33

Ik geef mn beesten al 8 jaar lang de lange teugel en beloon ze, direct na het afgroeten. Nog nooit een kip over gehoord en volgens mij doet praktisch iedereen het ook.
Wel heb ik een keer een waarschuwing gekregen toen ik ook mn zweep oppakte en te voet de springring uitliep.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:21

Ik geef nadat ik afgegroet heb, altijd lange teugel en beloon dan. Nog nooit iets over gehoord. Ik heb zoiets van het paard heeft meestal dan de proef netjes gelopen, dan beloon ik hem ook meteen na het afgroeten. Als ik eerst de ring uit moet en dan belonen heeft het al niet echt zin meer(Vind ik dan)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:40

Lins_Vetra schreef:
Ik weet het ook niet meer. Ik dacht ook dat het mocht, (na het groeten teugels los en belonen) maar bij mij stond er als commentaar dat ik mijn paard pas buiten de ring mag belonen en teugels losgooien. Daardoor had ik 2 punten aftrek!!

maakte er toen geen punt van, omdat ik dacht dat het een stomme fout van mij was, maar nu denk ik dat ik toen eigenlijk een bezoekje aan het juryhokje moest maken! Nagelbijten / Gniffelen

Had maar naar de jury gegaan! Zie je hoe belangrijk het is dat je zelf OOK het reglement kent. Je hebt als deelnemer ook rechten, niet alleen plichten. En ja, er zijn juryleden die allerlei eigen regeltjes hanteren. Dat is heel vervelend, met name voor de deelnemers. En die 2 puntenaftrek zijn, zoals ik het verhaal lees ,absoluut onterecht gegeven.

Dus, lees je reglement, beloon je paard na het afgroeten, maakt geen fluit uit, maar verlaat WEL de ring te paard.
En mocht er commentaar op komen, vraag dan eens heel vriendelijk of de jury het even kan aanwijzen in het Disciplinereglement Dressuur 2006, straks, na 1 april, versie 2007.

linneketeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 18:48

het einde van de proef is: X halthouden en groeten (daar krijg je nog een punt voor)
Bij A de rijbaan verlaten (daar krijg je geen punt voor)
Dus zodra ik gegroet heb beloon ik hem en stap ik met lange teugel naar A.
Je proef is dan al wel afgelopen je bent alleen de ring nog niet uit.
Als je bij de Olympische Spelen kijkt zie je ook dat als Anky af heeft gegroet haar paard meteen beloont maar dan is ze de ring ook nog niet uit.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:57

Bij ons op de manege is het altijd, je mag pas belonen als je je proef af hebt: Dus als je bij A de rijbaan verlaten hebt,

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:55

Proef is af na het groeten, kijkmaar in t boekje. Bij de nieuwe proeven krijg je geen cijfer meer voor rijbaan verlaten. Dus na t groeten meteen een klopje & lief woord!
En juryleden kijken dan niet eens meer naar je, ze gaan meteen verder met de notulist (bij mij wel iig Knipoog)

Hedwigb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:45

haha, gister vergat ik af te groeten, ik was zo tevreden over m'n proef dat ik al begon met belonen.. en toen pas afgroette.. gelukkig dacht de jury er hetzelfde over, ze stak haar duim op.. en "gaf" me 210 pten!
Normaal beloon ik ook altijd gelijk na het afgroeten en stap ik aan een los teugeltje de baan uit..

areke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 17:42

we hebben zaterdag onze 1e officiele wedstrijd gehad.
ze deed het heel goed voor de 1e x in een binnenbak heb dr dus uitgebreid beloond niks over gehoord dus we doen het voortaan zo

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 02:09

@ hedwigb: wow wat een punten, en haha dat rare groeten vergaf de jury je daarom gelukkig wel.

zelf rijd ik gewoon in arbeidsstap naar A, en ga pas belonen als ik de ring uit ben, maar als ik dit zo allemaal lees denk ik ook dat ik het maar anders ga doen, anders is het ook zo'n enorm stuk stappen voor mn paardje eindelijk haar beloning krijgt! ik dacht altijd dat het niet netjes was tegenover de jury om uitgebreid te belonen in de ring, maar misschien vinden ze het juist fijn als je dat wél doet.. ik vind het een beetje moeilijk, ik heb ook nog niet zo veel juryleden hierover gehoord?