juryleden! verkeerde galop

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

femiaans

Re: juryleden! verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 07:02

Fitzroy schreef:
Gisteren had ik iemand die in de M1 (!) verkeerd aansprong en het zelf niet door had. Zelfs de middengalop werd in de verkeerde galop gedaan. Pas bij een rechtsomkeert kwam de ruiter erachter dat deze verkeerd zat.

Ben benieuwd wat de andere juryleden hier gegeven zouden hebben.

Het is heel moeilijk om een oordeel te geven, ik vind het totaal plaatje altijd heel belangrijk. Maar dit voorbeeld is in de M1 toch wel ernstig, dus een 2 of een 3 is wel op zijn plaats. (rechtsomkeerd in contra is natuurlijk wel héél moeilijk, je zou er haast ( met de nadruk op haast ) een extra punt voor geven Clown

Gewiekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:15

mienetje schreef:
Als ik verkeerd aansprong, kreeg ik meestal een 4.. Het lijkt mij wel vreemd, dat je door die ene keer aanspringen ook op de andere keer aanspringen een 5 hebt, dan denk ik dat het toch echt iets anders is geweest..
Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd, wat jury's dan zouden geven, als je paard wel goed aanspringt, maar wel heel snel, en blijft niet rond in het aanspringen, en in de galop zelf?

Bij een FNRS wedstrijd krijg je een 3 of een 4 voor de verkeerde gallop en doet met een poging om hem te herstellen dan is het een 6 waard tenminste als dat redelijk snel gebeurd dus niet na 1 ronde over de hoefslag ook al spring hij dan weer verkeerd toch een 6 tenzij je ziet dat de hulpen verkeerd gegeven worden dan blijft het een onvoldoende
goed aanspringen is minimaal een 6 of een 7 bij de FNRS

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:31

Fitzroy schreef:
Gisteren had ik iemand die in de M1 (!) verkeerd aansprong en het zelf niet door had. Zelfs de middengalop werd in de verkeerde galop gedaan. Pas bij een rechtsomkeert kwam de ruiter erachter dat deze verkeerd zat.

een 1 voor de moeite voor ieder onderdeel in de verkeerde galop.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:52

Ik had tijdje terug ook wedstrijd, (B) Casper sprong in de verkeerde galop, ik herstelde hem gelijk nog binnen de gevraagde letters, staat er op mijn protocol voor die oefening:
4, maar wel kéúrig herstel!, waarom dan een 4? Clown

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:58

casperrr schreef:
Ik had tijdje terug ook wedstrijd, (B) Casper sprong in de verkeerde galop, ik herstelde hem gelijk nog binnen de gevraagde letters, staat er op mijn protocol voor die oefening:
4, maar wel kéúrig herstel!, waarom dan een 4? Clown

Omdat ie dus in eerste instantie niet aan de hulpen was. Maargoed das mijn mening. en ze hebben daar van die rare regels voor dat als je het corrigeerd dat je dan nog wel je punten krijgt maar dat staat volgens mij weer niet in de regelementen.
Of het was zo dat je het goed corrigeerde maar dat het aanspringen verder niet echt byzonder was

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:00

kijk ik wist zowieso al dat ik een 4 zou krijgen als hij verkeerd aansprong, maar zet er dan niet zo'n complimentje bij dat ze vonden dat ie zo keurig hersteld was, geef da neen 5 ofzo Clown

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:01

het is ook nooit goed Knipoog Nu wordt er commentaar bij gezet dus je weet wat er mis is, je krijgt nog een heel behoorlijk cijfer ondanks een flinke fout in de proef, en wil je er een voldoende voor hebben Haha!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:03

Ow bij mij is het vaak wel goed hoor, ben niet zo'n probleem mens Knipoog ik snap zelf ook wel dat ik er geen voldoende voor kan krijgen, maar het 'commentaar' erbij stond er zo lovend dat ik dacht ok een 4...

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:06

Ik heb hier nu al meerdere keren gelezen dat je een 5 als voldoende moet zien..

maar als je allemaal 5en haalt.. dan krijgt je nooit een winstpunt..

dus ik zie een 5 ook als onvoldoende..

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:07

Nou ik zie de 5 dus écht niet als een voldoende!
Ik ben echt niet blij als ik een 5 voor iets hebt (laat staan lager Nagelbijten / Gniffelen )

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:15

dat kunnen jullie allemaal wel zo zien, maar het dressuurboekje zegt anders. Het is ook wle logisch, zodra je minder dan een 5 gemiddeld rijdt (dus onvoldoende) heb je een verliespunt. Rijd je voldoende (is dus 5 gemiddeld), dan hoor je in die klasse; rijd je een zes of meer gemiddeld, dan rijd je 'bevredigend' en kun je dus aan een volgende klasse gaan denken.

Citaat:
6 bevredigend – Of de gevraagde oefening wordt exact en precies uitgevoerd, maar er zijn wat zwakheden in de basis van het ‘scala van de africhting’, of de gevraagde oefening wordt te weinig precies en exact uitgevoerd, maar er blijken wel goede basisvoorwaarden van het ‘scala van de africhting’aan ten grondslag te liggen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:24

Lielle schreef:
Fitzroy schreef:

een 1 voor de moeite voor ieder onderdeel in de verkeerde galop.

Ik ben het met Lielle eens. Een 1 of een 2. Er wordt gevraagd: aanspringen in de rechter/linker galop. In de verkeerde galop aanspringen is verkeerd. Als het niet hersteld wordt dan is het onderdeel eigenlijk niet eens getoond. Je zou dan zelfs nog een 0 kunnen geven. Maar aangezien de combinatie wel op de betreffende plaats in de rijbak (bij een bepaalde letter) was kun je toch nog een 1 geven.
Zelfde geld voor de de middengalop. Daar kun je dan toch nog een 2 kwijt, omdat er wel middengalop gereden werd, of omdat de middengalop toch nog tussen de gevraagde letters gereden werd.

Wel frappant dat ze het zelf niet in de gaten had?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:22

femiaans schreef:
Btw, misschien een goede tip voor je Sizzle, ga veel mee schrijven bij een "echte" jury. Niet alleen voor jou kan dat nuttig zijn, maar ook voor wedstrijdrijders. Op die manier leer je namelijk een heleboel wát een jury nu precies wil zien.

zucht..type je je stukje, verdwijnt het gewoon. Poging 2.
Ik schrijf/schreef regelmatig in alle klassen en heb ook voorgereden als testcombinatie bij de B/L jurycursus. Ik ken ook wel aardig wat juryleden persoonlijk. Ik heb dus wel een redelijk idee hoe het hoort, maar bij onderlinge wedstrijden heeft de vereniging ook nog bepaalde eisen gesteld. Zo mag ik bijvoorbeeld niet al te streng op nageeflijkheid beoordelen alhoewel ik het daar niet zo mee eens ben. Het is globaal zo dat ik manege ruitertjes en dan zeker de allerjongsten beoordeel op correct en vriendelijk. Een vriendelijk keurig zittende pony ruiter die niet stoort en hulpen op het juiste moment geeft maar misschien hier en daar wat mindere reactie krijgt (of een keer in de verkeerde galop) zal ik hoger plaatsen dan eentje die wel alles op de letter voor elkaar krijgt maar met handen van staal en overmatig been/zweep gebruik. Ik kan echt vreselijk medelijden hebben met paarden die letterlijk de proef door gesleurd worden met duidelijk au in de mond. Elke vorm van geweld wordt bij mij vrij snel een 3 of zelfs een 2. Bij de oudere kinderen en paarden laat ik de nauwkeurigheid daarnaast ook wel weer wat zwaarder meewegen. Ik hoop overwegend te stimuleren dat ze netjes blijven rijden en het harde afstraffen van grofheid lijkt inmiddels wel wat doorgedrongen want dat zie ik steeds minder. Ik vind het ook eigenlijk totaal ongeschikt om dergelijke ruiters een B proefje te laten rijden en hoop dan ook dat ze snel de FNRS proeven invoeren hier, dat is veel beter geschikt om al die kindertjes van verschillende niveaus te laten rijden.

Nu ben ik toch nog steeds wel een beetje benieuwd naar extra uitleg over die bijscholing/bijeenkomst waar Scum het over had. Die merkte dus op pagina 1 op dat er op een jury bijeenkomt uit was gekomen dat een 6 niet onmogelijk is bij verkeerd aanspringen. Negeert nu de rest van de jury's zo'n bijeenkomt of is die bijeenkomt niet representatief voor de gemiddelde beoordelaar?

mienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:50

A_N_O_U_K schreef:
Ik heb hier nu al meerdere keren gelezen dat je een 5 als voldoende moet zien..

maar als je allemaal 5en haalt.. dan krijgt je nooit een winstpunt..

dus ik zie een 5 ook als onvoldoende..

Ja, en als je allemaal 5en hebt, heb je een verliespunt.. Kan dus nooit kloppen, dat het een voldoende is. Of ze moeten het percentage van een verliespunt verlagen..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:54

mienetje schreef:
Ja, en als je allemaal 5en hebt, heb je een verliespunt.. Kan dus nooit kloppen, dat het een voldoende is. Of ze moeten het percentage van een verliespunt verlagen..

Nee, als je allemaal 5en hebt heb je geen verliespunt. Als je er 1x een 4 bij hebt wel. Maar dit is bovendien off-topic en totaal niet relevant hier.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 17:35

Scum schreef:
Ik ben het met Lielle eens. Een 1 of een 2. Er wordt gevraagd: aanspringen in de rechter/linker galop. In de verkeerde galop aanspringen is verkeerd. Als het niet hersteld wordt dan is het onderdeel eigenlijk niet eens getoond. Je zou dan zelfs nog een 0 kunnen geven. Maar aangezien de combinatie wel op de betreffende plaats in de rijbak (bij een bepaalde letter) was kun je toch nog een 1 geven.
Zelfde geld voor de de middengalop. Daar kun je dan toch nog een 2 kwijt, omdat er wel middengalop gereden werd, of omdat de middengalop toch nog tussen de gevraagde letters gereden werd.

Wel frappant dat ze het zelf niet in de gaten had?

Ik was zelfs nog strenger: heb 2 x niet getoond op laten schrijven met 2 nullen erbij. In de M1 moet je dat imo toch wel door hebben. Bloos
Kijk, en als je dan nog probeert terug te nemen en opnieuw aan te springen, is het nog een ander verhaal, maar gewoon stug doorgalopperen Clown

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:34

Wat is jullie cijfer voor overspringen (en weer terug)? En is er dan een verschil tussen een cijfer voor alleen achter verspringen of totaal changeren. Kom ik gelijk bij mijn volgende vraag: als je paard changeert, maakt het voor een jury dan uit of je terugchangeert of het via de draf corrigeert?

Ik/paard sprong laatst verkeerd aan vanuit stap en ik nam haar gelijk weer terug naar stap (na hooguit 2 galoppassen) om opnieuw aan te springen, ik had een 4 en vond dat best aardig (had toch wel een 3 of minder verwacht). Ik vind een 4 in de M2 niet in verhouding met verkeerd aanspringen in de B. Die krijgen van veel van jullie dus ook een 4. Ik vind verkeerd aanspringen in de M en hoger toch echt een flinke storing terwijl ik me daar in de B nog wel in kan vinden met van die jonge beestjes.
Sorry dat ik zo blijf drammen maar ik ben toch nog niet helemaal tevreden met de antwoorden.