Wat draag jij als je lesgeeft?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

RenWaBl

Re: Wat draag jij als je lesgeeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:57

Altijd paardrijkleren. Lachen
Mijn eigen instructrice en instructeur ook. Knipoog

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:38

paardrijkleding omdat k dr voor of dr na mn eigen paard ook nog moet doen Knipoog

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 12:39

polly2 schreef:
Bij de Orun eerste fase moest je altijd gekleed gaan in rijbroek en rijlaarzen. Het was een koude winter toen ik de cursus deed en je stond uren in de bak, ook naar anderen te kijken, dus ik heb kou geleden in mij rijlaarzen, niet normaal. Bij het examen moest je tijdens het geven van de instructie ook je cap op hebben. Dat vond ik helemaal idioot! Dat is toch niet de dagelijkse praktijk. Kijk...dat ze zeggen dat je juist schoeisel aan moet hebben of in ieder geval bij de hand moet hebben en je cap ook, zodat je eens een keer op een paard van je cursist kunt stappen..okay...dat standpunt kan ik begrijpen. Maar met de cap op je kop lesgeven....ik vond het idioot.
Als ik zelf les geef draag ik correcte rijkleding. Dit kunnen rijlaarzen zijn, maar ook mijn rijschoenen en dan liggen mijn lederen chaps ergens in de buurt. Ik stap vrijwel nooit op een paard van een cursist...maar als het een keertje handig is, dan heb ik alles voor de veiligheid bij de hand. Bovendien is het bij ons op school de afspraak om zo gekleed je lessen te geven. We eisen van onze leerlingen ook dat ze correct gekleed naar de lessen komen, dus dien je zelf het goede voorbeeld te geven, vind ik.

Bij mijn cursus moet dat ook en sterker nog: tijdens het examen moet je in wedstrijdtenue lesgeven! Beetje raar, zeker omdat je niet eens hoeft te kunnen rijden voor de cursus basisinstructeur...
Maar dat is weer een hele andere discussie Tong uitsteken

Ik ben zelf dus niet altijd in rijkleding als ik lesgeef. Ik geef privé-les bij mensen thuis. Ik ben wel zodanig gekleed dat ik erop zou kunnen (broek en veilige schoenen of laarzen). Verder heb ik altijd mijn cap/laarzen, en in de winter ook mijn thermobroek, in de auto liggen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 13:11

Mijn instructrice heeft als ze bij ons komt eigenlijk altijd een spijkerbroek aan. Als ik naar haar toe ga, heeft ze wel vaak rijkleding aan, omdat ze dan ook net van haar eigen paard afkomt.

Esme_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:31

Bij onze manege is het de bedoeling dat alle instructie in rijkleding is. Onder andere omdat het wat profesioneler staat.

missblonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:33

ik geef vriendinne les om vast te oefenen aangezien ik dit jaar cursus ga volgend voor les geven. nu doe ik het in wat ik dan aan heb. als zelf ook ga rijden rijbroek anders spijkerbroek waarmee ik op paard/pony kan.

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:13

Als ik les heb heeft ze echt niet altijd rijkleding aan.
Soms gewoon rijbroek en laarzen, maar een andere keer spijkerbroek met laarzen in de winter of gewone schoenen als het droger is. In de zomer geef ze les in een short en topje (Ben ik altijd jaloers als ik zit te zweten op m'n paard Haha! )

Mij zou het dus echt niet uitmaken wat m'n lesgever draagt. Als hij/zij goed en boeiend les kan geven mogen ze voor mijn part in een gothic-jurk met oversized zonnebril en een bolhoedje komen lesgeven (Zolang ze m'n paard niet doen schrikken Nagelbijten / Gniffelen )

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 11:10

Ik heb altijd rijkleding aan.
Ik vind dat ergens ook wel een beetje 'horen' Knipoog
Maar ik loop toch 9 vd 10 x de hele dag in mn rijbroek dus.
Als ik buiten lesgeef heb ik in de winter er nog een thermobroek overheen. En ik loop meestal op thermoboots dan.
Ik heb wel mn rijschoenen in de auto liggen dus die kan ik zo pakken als ik wel ergens op zou moeten stappen.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 11:45

Ik vind het wel onzin als mensen zeggen dat je professioneler zou zijn als je rijkleding aan hebt! Waarom dat dan? Ik zie dat hetzelfde als die meisjes die in rijbroek naar een paardenbeurs gaan, bang dat niemand zou kunnen zien dat ze paardrijden Haha!

Je past je kleding natuurlijk aan, dus geen hakken enzo, maar een spijkerbroek fungeert imo prima, daar lijkt mij niets mis mee.

Op een manege is het anders, daar moet je nogal eens op de paarden en ponies stappen als die keer op keer kindjes laten zandhappen.

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 12:39

Ligt er maar net aan of ik uit mn werk kom, van het paard af kom en of ik zin had om me om te kleden!!
op een paard/pony stappen doe ik niet snel in een groep, meestal laat ik ze dan onderling wisselen.
zelden ga ik er zelf op, dan moet het heel rustig zijn id groep zodat niemand zich benadeelt voelt.
(leuk idee voor een topic trouwens..)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:48

Een spijkerbroek of rijbroek (net wat ik uit de kast getrokken heb of waar ik vandaan kom, kom ik van stage of school heb ik al een fijn zittende spijkerbroek aan die vies mag worden). En op het moment thermo laarzen, maar zomers stal schoenen of soms klompen. En op het moment vooral een hele dikke jas en met regen een petje (ik draag een bril en met een pet op blijft die aardig droog).

tinus32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 18:11

ik draag altijd mijn rijbroek zodat ik op het paard kan stappen moet het nodig zijn.

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 20:47

Dat ligt er maar net aan of mn instructrise net van dr paarden afkomt of niet, maar meestal heeft ze wel dr rijkleding aan.

Mij maakt het niet zoveel uit. Lesgeven kun je niet alleen maar met rijkleding aan, daar heb je ook kennis voor nodig. Vork

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 21:07

Meestal draag ik rijkleding, of in elk geval iets waarmee ik zou kunnen rijden, maar ik ga niet geheel in kostuum. Dat doe ik wel als ik op een manège les geef.

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 14:54

Mijn instructeur draagt meestal wel rijkleding.
maar hij is ook vaak zat in een gewone spijkerbroek. Hij hoeft vind ik ook echt niet altijd rijkleding aan te hebben waarvoor ? Het gaat toch om het lesgeven.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:47

Meestal heb ik mijn rijkleding aan, omdat ik vaak ervoor of erna mijn eigen paard heb gereden. Momenteel heb ik vaak een skibroek er overheen aan, een goede jas, handschoenen en een sjaal! Een enkele keer stap ik op het paard van de leerling, altijd met cap, het schoeisel en de broek (rijbroek, spijkerbroek) willen nog wel eens wisselen (hetzij laarzen, stevige schoenen of als ik per ongeluk vergeten ben te wisselen thuis, mijn bootschoenen)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:55

bijna altijd in rijbroek en stalschoenen, ik zie dit gewoon als m'n werkkleding.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:40

gewoon in rijkleding, soms gewone kleding, maar die bak is wel eens een blubberzooi, en no way dat ik daar in me goeie kleding in ga Haha!

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 14:39

ik draag altijd rijkleding .... je weet maar nooit....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:59

Mijn instructrice heeft eigenlijk bijna altijd gewone kleren aan.. maar ik rijd privéles, en dat is ook nog eens van de eigenaresse van de pony. Ik weet niet wat ze bij andere lessers aanheeft eigenlijk.

luboka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 11:07

hallo, ik draag altijd een rijbroek en rijlaarzen. this altijd wel handig als je op een paard kan stappen als de ruiter het niet meer durft. of als het paard zo fris of lastig is voor de ruiter dat de instructie meteen kan handelen!!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 11:47

met dit sneeuw weer heb ik echt een snowboardpak aan ofzo Clown haha anders bevries ik (we hebben geen binnenbak waar ik les geef)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 12:30

Wij dragen altijd rijbroek en rijlaarzen/chaps tijdens het lesgeven. Niet omdat dat professioneler IS, maar wel omdat dat professioneler STAAT.

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 12:46

ik trek vanavond ook mn skibroek over mn rijbroek aan en warme snowboots!!
dan ziet het er maar niet professioneel uit, als mijn instrukties dan maar wél professioneel zijn!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:46

Natuurlijk bepalen de omstandigheden (als extreme koude) wel een en ander, maar wat dat profesionele betreft, misschien handig om te vertellen war het voor staat volgens de dikke van Dale:
pro·fes·si·o·neel (bn.)
1 van beroep => beroeps; <=> amateuristisch
2 eigen aan een, het beroep
3 als gemaakt door vakmensen => vakkundig; <=> onprofessioneel

Er wordt hier door elkaar gesproken over vakkundig en beroeps eigen.

Als je ski les geeft, sta je in een skipak met ski´s. Als je judo les geeft, heb je en judopak aan, en als je paardrijles geeft, sta je in rijkleding. Omdat je het voor zou moeten kunnen doen. Daar is het protocol naar ontstaan. Of je het wel of niet doet is een tweede.