Paard met stress, langer ringverkennen of niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Alanta

Re: Paard met stress, langer ringverkennen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 09:35

Ja idd daar kan ik ook niet tegen, sterker nog daar word ik echt pissig van!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 09:47

Ik ook>
Maar de allereerste wedstrijd voormijn jonge paard, werd al een teken gegeven, voordat ik uberhaupt een keer voorbij A was geweest....
En mijn onervaren lezer begon direct te lezen, en paard vond het echt spannend.....

Toen baalde ik wel even.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:22

Alanta schreef:
Ja idd daar kan ik ook niet tegen, sterker nog daar word ik echt pissig van!

Ik ben daarin dus niet de enige. Haha!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:32

Hihi, een bekende ergernis dus voor meerdere juryleden.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:43

Ik kan me ook vreselijk ergeren aan lezers die in een boekje staan te bladeren en niet kijken of ze een sein krijgen, zeer irritant.
Ik tik dan op het raam dat ze moeten beginnen!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:42

ik heb de laatste keer pas een topjury gehad bij de selecties!
ik was doodnerveus en mijn voorlezer snapte het even allemaal niet meer.
ik mocht gewoon 3X opnieuw beginnen van de jury omdat ik steeds verkeerd reed of mijn voorlezer gewoon niets zei Clown
Hij gaf zelf aan dat ik maar even lekker een rondje extra moest ronddraven om de zenuwen even de baas te worden.
echt zo aardig, had dit niet verwacht omdat ik zo toch ruim 4 minuten extra in de ring heb gehobbeld door al die rare fouten.
aan het eind kwam hij zelfs bij elke combinatie even uit het hokje voor een persoonlijk nawoord, kom je ook niet meer snel tegen Ja

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 14:41

En hoelang liep de wedstrijd uit Clown

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 21:22

judithh schreef:
Ik kan me ook vreselijk ergeren aan lezers die in een boekje staan te bladeren en niet kijken of ze een sein krijgen, zeer irritant.
Ik tik dan op het raam dat ze moeten beginnen!

Maar het andere uiterste is weer dat ruiters al beginnen, zonder dat ze een seintje hebben gehad! Vandaag 3x meegemaakt, ik was nog bezig met het afwerken van het protocol, begint de volgende ruiter al met z'n proef. Zat ik in een kantine ingebouwd tussen een paar panelen en zonder een raam dat open kon dus het was nogal lastig om de ruiters te corrigeren. Daarvoor moest ik eerst vanuit de kantine naar de bak lopen...

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 23:12

dat is inderdaad ook een ergenis, maak ik ook regelmatig mee..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:46

Fitzroy schreef:
En hoelang liep de wedstrijd uit Clown

de wedstrijd liep perfect op schema Ja

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:54

Dan hadden ze ruim de tijd genomen per combinatie. Een praatje na elke combinatie met een tijdschema van 7 minuten gaat echt niet lukkken nl. Knipoog

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 03:01

Fitzroy schreef:
Dan hadden ze ruim de tijd genomen per combinatie. Een praatje na elke combinatie met een tijdschema van 7 minuten gaat echt niet lukkken nl. Knipoog

Ik vind dat je de combinatie een klein beetje tijd moet geven dan, als je zelf wedstrijden zou rijden en de jury zou dat niet doen, dan baal je ook!!!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 10:34

Hier nog een jury die zich aan dat soort dingen kan ergeren ( mensen die bv. net doen alsof ze je niet zien).
Verder houd ik er soms wel rekening mee, vooral met echt jonge paarden.
Wat heb je er aan om zo'n dier de stress in te jagen terwijl een rondje extra in de baan een heleboel spanning op kan lossen?!
Nee, hoor zolang het allemaal binnen de perken blijft kan er veel volgens mij bij veel juryleden.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 12:48

Fitzroy schreef:

geen idee hoe ze het hebben gedaan, we moesten eerst in de enen ring rijden en direct daarna in ring 2 starten. het liep allemaal echt heel soepel door terwijl in ring 1 alles meteen begon met rijden en in ring 2 die jury zat die je de tijd gaf.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 12:57

Ik heb ook vrij angstig paard en een rondje extra is wel fijn echter gaat het niet dan moet je gewoon handiger worden om die spanning af te laten vloeien. Ja

Bij Tudor gaat dit het fijnst door hem net wat dieper in te stellen en tja dat is dan even wat minder punten voor die onderdelen, maar dat kan je later weer ophalen meestal omdat hij ontspant ipv hele tijd als gestresste kip door de proef haal ik mijn punten ook niet plus dat ik dan nooit uit de vicieuze cirkel kom van stress

En ik hoop toch zo langzaam aan het steeds wat korter nodig te hebben om de stress af te laten vloeien zodat ik straks zonder spanning de proef kan beginnen. Het is ook specifiek aandachtspunt in mijn training die je elke keer meeneemt.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 13:03

nee, ik vind wel dat ze iedereen gelijk moeten behandelen! ik heb zelf ook een paard wat altijd wat kijkerig is het 1e rondje, maar dan moet ik juist niet afwachten maar gelijk rijden, en de proef beginnen. En oefenen door veel naar verschillende rijhallen te gaan kan mischien helpen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 13:12

Heb ook een keer een wedstrijd gehad in een buitenbaan, die aan de weg grensde en waar ook allemaal rotzooi omheen lag, naast de omheining. Dat vond mijn pony erg eng en het was dan ook een stuiterbal.

Toen kreeg ik ook de tijd om een rondje extra te rijden. Het heeft voor mij toen niet heel veel geholpen (hij bleef in de stress) maargoed daar kan de jury natuurlijk niks aan veranderen Lachen

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 14:49

silverbrumby schreef:
nee, ik vind wel dat ze iedereen gelijk moeten behandelen! ik heb zelf ook een paard wat altijd wat kijkerig is het 1e rondje, maar dan moet ik juist niet afwachten maar gelijk rijden, en de proef beginnen. En oefenen door veel naar verschillende rijhallen te gaan kan mischien helpen.

Maar ik heb het niet over een kijkerig paard, ik heb het echt over een paard wat stress opbouwt. Bij zo'n paard helpt meteen eraan rijden en gezeur niet, daar moet je juist belonen en op die basis werken anders is er helemaal niks mee te beginnen.

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 14:56

Nee, ik vind van niet! Iedereen gelijke kansen Ja.

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 16:23

ik ben dan geen jury maar heb wel een super lastig gestresst paard..maar ik vind wel dat iedereen gelijk behandeld moet worden..bij ons op concour tellen ze 15 minuten voor 2 combinaties dus dat vind ik redelijk ruim..

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 17:10

moniquelucky schreef:
Ik vind dat je de combinatie een klein beetje tijd moet geven dan, als je zelf wedstrijden zou rijden en de jury zou dat niet doen, dan baal je ook!!!

Huh? Commentaar na afloop van de proef is officieel zelfs niet toegestaan . Als het goed is, staat al je commentaar op je protocol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 17:12

Kawa kon ook stresserig en kijkerig zijn.

De ene keer kreeg je de mogelijkheid wel, de andere keer niet.
En dat had niet altijd wat met uitlopen te maken.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:54

Fitzroy schreef:
moniquelucky schreef:

Huh? Commentaar na afloop van de proef is officieel zelfs niet toegestaan . Als het goed is, staat al je commentaar op je protocol.

Commentaar?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:55

Ja, jij gaf een reactie op mijn post, waarin ik het had over commentaar van de jury, dat daar geen tijd meer voor is.
Maar nu weer on-topic over stresserige paarden, waar ik zelf trouwens ook goed bekend mee ben. Haha!

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 00:12

Nee, het ging me om dat ik vind dat je als jury, best iets langer tijd mag geven als een paard erg gestresst is in de ring.Dat van dat commentaar begrijp ik, dank je.