loop vast als instructie

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: loop vast als instructie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 23:53

Kafue schreef:
En voor jezelf rijden niet als ik in de bak sta, uiteindelijk betalen ze mij om instructie te geven niet om begeleiding te vormen.

Is dat zo? En vooral: is dat op een manege ook zo? (De TS vroeg het volgens mij vooral in relatie tot manegelessen...)

Als ik naar mezelf en mijn huidige groepsgenoten kijk, dan denk ik: wij betalen de instructrie geen van allen voor keihard en prestatiegericht les, en juist wel voor het begeleiden. Beetje lol, beetje leuk, en ja, we willen graag leren, maar het blijft een hobby, voor de ontspanning, en het doel is om met je paard lekker aan het werk te gaan, maar niet om naar de Grand Prix te rijden. Als de instructeurs bij ons keihard les zou geven, alleen maar wil werken, en al het andere als tijdverknoeien ziet, dan vermoed ik dat onze groep bijzonder rap leegloopt. Het is dus maar net wat je 'waar voor je geld' vindt. Lachen

't Scheelt natuurlijk ook dat de meeste manegeruiters nooit de gelegenheid hebben om voor zichzelf te rijden, en dat oefenen en de kans om fouten te maken (en vooral, om ze dan ook weer zelf te herstellen) ook essentieel zijn voor het leerproces. Instructie is niet alles. Je moet ook oefenen, en die kans moet je soms ook gewoon krijgen.

Er zijn verschillende manieren mogelijk om de lessen te bekijken, en het is handig als de instructeur en de ruiter een zelfde soort insteek hebben (recreatie of prestatie bv.) Ik vind niet dat het ene beter is dan het andere, en vind je toon dan ook erg neerbuigend naar mensen die op een andere manier tegen les aankijken.

Daarnaast zou ik nooit geloven dat een instructeur met zo weinig begrip voor z'n ruiters mij wel iets kan bijbrengen over begrip voor het paard.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 13:52

Shadow0 schreef:
Dus soms is het zaak om de vraag onder het 'jamaar' te vinden, en daar op in te spelen.

Daarbij is er ook een verschil tussen een ja maar en een ja maar.

Het ligt er maar net aan op welke toon je het aanslaat en wat voorn persoon je tegen over je hebt, Ik doel hier op de mensen die alles beter weten. Snap je wta ik bedoel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 14:18

Navidad schreef:
Het ligt er maar net aan op welke toon je het aanslaat en wat voorn persoon je tegen over je hebt, Ik doel hier op de mensen die alles beter weten. Snap je wta ik bedoel.

Ik ben ook regelmatig aangezien voor iemand die alles beter weet - en in veel gevallen dus onterecht. Het misverstand kan dus in elk geval aan 2 kanten optreden. Tuurlijk, de leerling kan het ontactisch of betweterig brengen, maar sommige instructeurs kunnen ook (te) snel aannemen dat het onwil of betweterigheid is waarom iemand met 'jamaar's aankomt. En juist de professional kan, met alle ervaring, daar soms wat extra's in doen.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 14:36

utjelover schreef:

Degene die echt op wedstrijd gaan,laat ik vaak de proef ,echt op de letters rijden.Figuren rijden is ook heel belangrijk.
/quote]

Waarom zou je alleen degenen die op wedstrijd gaan echt op de letter laten rijden? Vind het voor manegeruiters ook belangrijk. Alleen dan kun je echt zien of ook echt controle hebt.

Shadow0 schreef:
[Als ik naar mezelf en mijn huidige groepsgenoten kijk, dan denk ik: wij betalen de instructrie geen van allen voor keihard en prestatiegericht les, en juist wel voor het begeleiden. Als de instructeurs bij ons alleen maar wil werken, en al het andere als tijdverknoeien ziet, dan vermoed ik dat onze groep bijzonder rap leegloopt. Het is maar net wat je 'waar voor je geld' vindt. Lachen

Het is maar net wat je onder prestatiegericht verstaat. Wil je zo snel mogelijk naar het Z dan ben je bij de manege op het verkeerde adres.

Maar onze groep wil wel zo goed mogelijk leren paardrijden dus in die zin zijn we zeker prestatiegericht en willen daarom ook prestatie gericht les.
Maar het is en blijft een hobby en ontspanning dus moet het wel leuk blijven. Wij willen dus op een positieve en opbouwende manier les maar ook dan kun je veel bereiken.

Iemand zei geen ja maarders te willen omdat het geen theekransje is.
Bij ons is het zeker geen theekransje onder de les wordt niet gekletst.
Maar ik ben wel een ja maarder. Loop toch al heel wat jaartjes mee en heb daardoor toch al 10 verschillende instructrices gehad. Pik er uit wat mij het beste bevalt en als iets van instructrice 1 op manier A moet en van instructrice 2 op manier B wil ik dus wel weten waarom ze dat vind.
Kan je dat niet uitleggen dan heb je bij mij snel af gedaan als instructice omdat je tekort schiet in je teoretische kennis.

Bij mij in de les wordt zo wie zo best veel aandacht aan de theorie besteed.
Bij beginners wordt regelmatig gevraagd of iemand weet hoe een bepaald onderdeel van zadel of hoofdstel heet, hoe vaak een paard naar de smit moet en dergelijke dingen. Daarna wordt het antwoord gegeven.

In de gevorderden les wordt gevraagd hoe je een paard recht kan stellen of hoe je een bepaalde oefening moet uitvoeren. Daarna gaan we dan de oefening uitvoeren. Voordeel is dat je niet klakkeloos instructies opvolgt maar ook zelf leert nadenken over hoe een paard reageert op een bepaalde hulp.

Onze instructrice vind het ook belangrijk dat je zelf leert voelen dus vraagt ze ook regelmatig vind je dat het paard in een goed tempo loopt of gaat hij te snel of te langzaam. Gaat hij echt goed op de volte om zo te controleren of je het wel voelt dat hij het dit keer goed doet of dat hij over de buitenschouder weg loopt. Oefeningen als schouderbinnenwaarts kunnen ook heel goed op manegepaarden.

Afwisseling is heel belangrijk in de les dus dressuur afwisselen met springen is altijd leuk.
Wij springen zelf trouwens niet Boos! .

Aangezien je in een manegeles vaak niet echt op hoog niveau leert te rijden is afwisseling extra belangrijk. Slalommen langs pionnen of een parcour met balkjes is leuk. Wij doen ook wel eens dat je halt moet houden met de voorbenen voor een balk en de achterbenen achter de ballk. Dit soort dingen lijken een beetje kinderachtig en vinden volwassenen niet altijd leuk maar als je de achterliggende gedachte er achter uit legt en zegt wat je daarmee kunt oefenen vinden die het vaal ook wel leuk. Verder kun je nog caroussellen.

Hoewel afwisseling heel belangrijk is hoef je ook weer niet te snel bang te zijn dat het saai is.
Jij geeft meerdere uren les en dan denk je al gauw o jee weer het zelfde.
Maar als je 1x of 2x in de week lest is een beetje het zelfde niet erg.
Lekker met het paard bezig zijn is dan ook al leuk en ook de eenvoudigere dingen kun je steeds meer perfectioneren.

Heb wel eens in een les gezeten waar een instructeur was waarbij het wel leek of hij bezig was het record zo veel mogelijk ingewikkelde figuren in een les te proppen.
Dit ontaarde al snel in ruk en plukwerk en een houding die nergens meer op leek om je paard maar zo snel mogelijk weer van richting te laten veranderen. Wat weer ontaarde in een trager paard is steeds harder inkomen met been.[code]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 14:38

--> JI

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 16:58

Ik denk dat het voor een instructeur belangrijk is om bij iedere combinatie te bekijken waar ze nu staan en waar ze heen moeten. Bespreek met je leerling waar voor hem/haar de knelpunten liggen en hoe die opgelost kunnen worden. Probeer ook het doel goed duidelijk te maken zodat de leerling iets heeft om naar toe te werken. Hou voor jezelf in een boekje per combinatie de stand van zaken bij en bekijk voor de les even hoe het het de vorige les ervoor stond.

Wat volgens mij ook onontbeerlijk is als beginnend instructrice om zelf goede instructie te krijgen. Blijf jezelf ontwikkelen, ga kijken op losrij terreinen en kijk hoe instructeurs problemen aanpakken.

utjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 09:40

[quote="lindsey"]
[quote="utjelover"]

Degene die echt op wedstrijd gaan,laat ik vaak de proef ,echt op de letters rijden.Figuren rijden is ook heel belangrijk.
/quote]

Waarom zou je alleen degenen die op wedstrijd gaan echt op de letter laten rijden? Vind het voor manegeruiters ook belangrijk. Alleen dan kun je echt zien of ook echt controle hebt.[quote]

Ik wilde aangeven , dat ik op de letter rijden niet altijd het belangrijkste vind. ik vind een goede overgang correct ,als het goed wordt uitgevoerd. Of het nou bij de letter is of erna...

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:58

Oké beter een goede overgang net voorbij de B of elders in de bak dan een slecht uitgevoerde omdat je bij B persé in draf moet zijn. Dat ben ik wel met je eens.

Wij maken ook vaak overgangen voor ons zelf op verschillende plaatsen in de bak. Ligt ook aan waar de mederuiters op dat moment rijden. Maar als je ze dan een keer wel echt op de letter gaat rijden merk je soms net wat meer of minder tijd nodig hebt voor een overgang dan je had ingeschat en dus te vroeg of te laat uitkomt. Vind het dus wel goed om daar toch aandacht aan te besteden.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:11

Even over het 'jamaar' verhaal;
Als het ouders zijn, zou ik ze gewoon wegsturen. Ouders kan je voor of na de les te woord staan, maar ouders die aan de kant van de bak staan te instrueren, ondergraven je autoriteit. Kinderen weten dan niet meer naar wie ze nu moeten luisteren.

Wat betreft leerlingen: je kunt het positief opvatten. De leerling wil overtuigd worden, niet stomweg nadoen wat gezegd wordt. Het is denk ik heel belangrijk dat leerlingen weten waarom ze iets moeten doen of laten. Als ze zelf niet overtuigd zijn van het juiste van de hulp, gaan ze smokkelen. Daarom denk ik dat je gewoon in alle openheid de discussie aan kan gaan, als het uitgebreid wordt kan je zeggen dat je er buiten de les nog wel even op terug komt.
Dit geldt natuurlijk niet voor opmerkingen van leerlingen die gewoon niks van je aan willen nemen. Die kan je rustig eens vragen wat ze van jou verwachten en waarom ze bij jou lessen.

n.b. ik geef zelf geen paardrijdles maar heb wel 9 jaar saxofoonles gegeven.

Verder zou ik leerlingen motiveren door veel af te wisselen. Ik ben van plan om komend jaar zelf ORUN basis te doen, gewoon voor de fun. Als ik les zou geven, zou ik denk ik elke les 2/3 besteden aan de 'gewone' dingen, figuren, overgangen, houding/zit, hulpen, de theorie er een beetje tussendoor. veel kinderen vinden het geweldig om te galopperen, dus dat moet er gewoon elke les inzitten.
Het laatste deel van de les zou ik wat bijzonders doen, elke keer wat anders. Slalommetjes, sprongetje, zitoefeningen, carousselrijden (vinden heel veel mensen heel erg leuk), spelletje.
Tenslotte; motiveren doe je door net als bij een paard, positief te eindigen. Geef een kind regelmatig een complimentje over iets specifieks wat goed ging in de les.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 27-12-06 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:18

Het ligt ook een beetje aan de leeftijd van de groep. Bij jonge kinderen deed ik vaak spelletjes (stoelendans). Bij de wat gevorderde groepen ook wel carouselrijden. Verder veel uitleg geven over het exterieur van het paard, uitleg over het zadel en hoofdstel. Zitlessen, theorielessen tussendoor. Veel lol maken en natuurlijk serieus aan het werk!

Zodra er ge-ja-maar-t wordt dan ben ik snel klaar. Ik wil graag uitleg geven maar als ze het beter denken te weten dan ik dan gaan ze maar naar een ander.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:24

Motiveren is heel lastig en kost bergen energie. Inspireren klinkt voor mij een stuk beter, ga ook op je paard zitten zodat je ook dingen voor kunt doen.
Ik zou vragen aan je leerlingen wat hen een voldaan gevoel geeft als ze na een uur les van hun paard afstappen.
En dat zal varieeren van je paard lekker laten lopen en de ander zal zeggen dat die heel relax een uurtje wil huppen.
Pas het daarop aan, de behoefte van elke individu ( voor zover dan kan in een groep)
Zelf vind ik het altijd fijn als ik even een paar minuten wat persoonlijke aandacht krijg op bijv. een volte, totdat het goed of beter gaat en dat ik wat adviezen krijg waar ik weer mee verder kan. Een beetje persoonlijke aandacht vind ik zelf erg belangrijk en ook bij het uitstappen aan het einde van de les nog even doornemen wat goed en wat beter kan de volgende keer.
Hou het licht, met humor, afwisseling en een positieve insteek, dan zijn de meeste relax en hebben de meeste een heerlijk uurtje les.

missK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:01

bij de kleine beginnende kinderen doe ik idd vaak spelletjes aan t einde van de les om ze te motiveren, "eerst hard werken dan spelletje". Simpele dingen als 'schipper mag ik overvaren' en 'annemaria koekoek' doen t vaak erg goed Haha!
Wat betreft de ja maarders en de bemoeizuchtige ouders is het denk ik belangrijk je mensenkennis en een beetje tact te gebruiken. Elke situatie en personen zijn vaak anders en benader je dan ook anders....

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:21

Je zou "ja-maar-figuren" ook kunnen vragen om theoretische vragen tot bij het uitstappen te bewaren. zo verstoort het je les niet en kun je toch op hun vragen in gaan. Ik wil ook altijd graag weten "waarom" iets juist zo moet. En ik vind ook dat een instructrice dat moet kunnen uitleggen, ik ken ok een hoop typjes die vanalles roepen maar als je vraagt waarom dat dan zo is moeten ze het antwoord schuldig blijven. Maar tijdens de les is overmatig heen en weer gepraat tussen instructie en lesser heel irritant, vooral als er nog meer mensen meerijden.