Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
oosterhoff schreef:Hoe komen die wondjes er? het mag dus inderdaat niet. in het kopstuk kan je kijken of je iets kan vinden in de kleur van je paard zodat het minder opvalt.
Koop een goed hoofdstel wat goed is onderlegt op zowel kopstuk als neusriem. En hang vooral het bit niet te hoog en de neusriem te strak.
oversized schreef:Schijnbaar voelt Urielle zich niet prettig over haar paard met schuurplekken door een gevoelig hoofdje anders reageert ze niet zo heftig op een suggestie.
Uugh ik heb gesproken
Urielle schreef:@Oversized: mijn paard krijgt geen wonden maar kale plekken. Ik heb drie verschillende hoofdstellen voor hem gekocht in de hoop dat zachter leer het op zou lossen, het hoofdstel past, wordt na het rijden elke keer schoongemaakt en ingevet en het zweet wordt achter de oren met een spons weggewassen (paard wordt na het werk altijd gewassen maar is niet zo gek van water op zijn kop). Ik heb geprobeerd of het hielp om het in te smeren maar hij begon dan harder te zweten en dan ging het wel kapot. Nou, wat voor andere dingen kun je er nog aan doen? In jouw 'diervriendelijk' optiek kun je zo'n paard dus gewoon nooit rijden, want die plekken blijft hij houden. Op wedstrijd of thuis maakt me niet uit, paard moet comfortabel kunnen lopen en dat kan hij door zo'n bontje.
Van de singel kreeg hij trouwens wel wondjes, dat is opgelost door een tijdje met bontje te rijden waardoor de huid de kans kreeg om te wennen aan de wrijving. Nu kan hij gewoon met een singeltje lopen.
Singelbontjes worden trouwens wel oogluikend toegestaan door de KNHS dus de logica erachter
Urielle schreef:En natuurlijk voel ik me niet prettig bij een paard dat dermate gevoelig is dat hij geen hoofdstel aan kan. Maar al helemaal niet als ik vervolgens 'beschuldigd' wordt van niet-diervriendelijk handelen door met zo'n paard te rijden. Ik doe alles om dat paard gezond en vrolijk te houden, dan zijn zulke opmerkingen echt niet leuk.