Ontspannen tijdens losrijden, wrak in de ring!!!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tyron

Re: Ontspannen tijdens losrijden, wrak in de ring!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 23:01

Bandos schreef:
Nou meid dat is echt fijn om te lezen!!Ik wens je alle goeds en succes in de toekomst,samen met je paard.Groetjes. Pling Pling .

Dank je!!! En iedereen bedankt voor de adviezen!!

kelly0188

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:38

Hey! Fijn om te lezen dat er nog meer mensen zijn die hetzelfde probleem hebben als ik. Ik zit nu ook echt met mijn handen in het haar. Ik heb nu denk ik een stuk of 12 B wedstrijden gereden en nog geen winstpunt, ik word ook bijna altijd laatste. Ik heb ook dat het met inrijden super gaat,is mijn paard erg ontspannen en zeker, maar als ik de ring in ga,wordt het een brok spanning,net een bommetje en super onzeker. Op het begin van de proef gaat het nog,maar naarmate de oefeningen snel achter elkaar komen wordt ze steeds heter en na de galop is het vaak helemaal mis. Er komt geen middendraf en halsstrekken uit en af en toe spring ze in galop aan of gaat ze opeens stappen. Het is erg vervelend,maar mijn paard probeert het echt goed te doen. Het lijkt net of ze het op zo'n moment helemaal niet meer weet. Als ik thuis proefjes rijdt,wordt ze ook wel heet,maar gewoon controleerbaar en wel goed genoeg voor winstpunt. Ik heb zelf natuurlijk ook wel spanning,dus misschien ligt het daar ook wel voor een deel aan. Ik ga de Bach druppeltjes ook maar eens proberen (ook voor mezelf). Maar gelukkig ben in niet de enige!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:59

Er zijn voor mij dagen bijgeweest dat ik 116 punten reed omdat ze alleen nog maar op de plaats wilde stuiteren ieder onderdeel.

Wat voor mij heel goed heeft geholpen is de proeven uit mijn hoofd rijden. Ze gaf nogal eens spanning op de lezer. Vooral bij het lezen van mijn moeder konden de spanningen groot worden omdat ze die met wedstrijden is gaan associëren en zelfs al zenuwachtig werd in haar stal als ze mijn moeder zag. Maar ook bij vreemde lezers kon ze zich vreselijk druk maken. Normaal staat er natuurlijk ook niemand langs de zijkant te blèren. Dan komt ook het vooruitdenken er nog bij, dat heeft ze al enorm sterk, maar dat is nog eens extra als iemand vast even zegt dat we zo gaan galopperen. Nu rijd ik ze al een tijdje uit mijn hoofd en dat gaat super. We zijn allebei beter geconcentreerd.

kelly0188

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:06

Oke..Thuis doe ik de proeven vaak uit mijn hoofd,maar als ze zo gek gaat doen en heet wordt,ben ik alleen met haar bezig en stopt mijn hoofd even met denken,haha! en dan ben ik kwijt wat ik moet doen..Daarom durf ik niet op wedstrijd uit mijn hoofd te rijden,omdat ze daar vaak nog heter is.. Had afgelopen vrijdag 139p..het allerlaagst wat ik ooit gehaald heb(ook bij de oude puntentelling niet) Had bijna alleen maar 2en..en ik kon in de proef wel huilen..En mijn paard probeerde het echt goed te doen,dus kan ook niet boos op haar worden..Maar het is echt frustrerend omdat ze het echt wel kan..Het is de B en die kom ik niet eens door..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:21

Kelly 0188, jij zou er goed aan doen om een aantal keer nep te starten. Gewoon op een vreemde manege bakhuur betalen op op een gek tijdstip als er geen anderen zijn of in de dressuurring direct na een echte wedstrijd (dus zonder jury). Wel iemand laten voorlezen en proefje rijden. Gaat het mis dan rijd je weer naar de ontspanning en dan doe je het proefje weer. In de zomer gaat dit allemaal wat makkelijker omdat er dan grotere wedstrijden zijn. Ik heb ook wel eens mijn paard voor de gek gehouden door haar helemaal in te vlechten, zelf mijn pak aan en gewoon losrijden. Ergens op het grasveld achteraf mijn eigen ring verzonnen (zonder hekjes) en proefje gereden. Geen hond die doorheeft dat je er niet hoort. dag erna moest is echt starten en ik was er absoluut bij gebaad. Mijn paard wordt ook druk van een rondje om de ring heen. Dat doe ik dus ook niet meer. Daarnaast is het essentieel dat ik thuis eerst al heb gelongeerd of gereden en doe ik met losrijden overwegend veel stappen zo ver mogelijk bij de rest vandaag. Daarnaast natuurlijk nog de Calmitan (of Nervelet).

kelly0188

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:34

Oke,super bedankt! dit ga ik zeker doen..Ik ga gewoon een paar keer een dag voor de wedstrijd naar een binnenbak en maar proefjes rijden, net zolang tot ze wat ontspannen wordt en dan goed belonen..En dan kijken hoe het de dag erna gaat.Dit is een goede tip, bedankt! Ik longeer ook altijd al voor de wedstrijd thuis en geef ook kalmerende suplementen, en nu geef ik rustgevende druppels (van Henk Goossen) waar het nationale team in Athene ook op liep.. Kijken of het werkt.

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:07

Ik heb ook zo'n soort probleem...

Mijn paardje loopt heel mooi en ontspannen tijdens het inrijden, maar als ik de ring in kom durft ze niet verder dan de B E lijn en gaat ze steigeren. Dan draai ik om en probeer het weer, maar komt ze weer omhoog. Dit blijft maar doorgaan dan.
Gister duurde het ook zo lang dat de jury al naar beneden kwam. Mijn voorlezer heeft een rondje aaan de hand gestapt en toen ging het goed. Daarna ben ik toch gestart en op zich liep ze redelijk, maar lang niet zo ontspannen als het zou kunnen.
Dit is nu al de 3e wedstrijd op rij dat het zo gaat. Baal hier echt van, want zo kan ze niet goed laten zien wat ze echt kan.

Buiten gaat het wel goed.

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:54

Iemand miss idee wat ons zou helpen?

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 14:10

ik denk dat voor jouw hetzelfde geld als voor de rest.. zie hierboven. bijvoorbeeld gewoon losrijden en niet starten. Bach druppeltjes voor de extra ontspanning. En misschien buitenmedeling starten. Gewoon de ring in lekker voor jezelf rijden en heel erg belonen als hij het goed doet.
Wat iik ook een paar keer heb gedaanis vragen of je als laatste mag starten, wil het niet tijdens de proef... kun je nog even doorrijden.. Dit mag meestal wel en er is meestal ook wel tijd voor!!
Succes!

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 16:44

Nou ik heb er ook last van
Mijn ene paard kan dus totaal niet alleen zijn en loopt de gehele proef te hinniken waardoor de ontspanning niet komt..hij loopt door het hinniken ook met zijn hoofd omhoog en niet aan de teugel..
Ik rij hem thuis ook altijd zonder iemand erbij (of we moeten hier les hebben) om hem alleen te leren rijden..
Mijn ander paard is met losrijden ook heel rustig en in de ring ziet ze spoken..maarja hopelijk wordt dit steeds minder..
Nog zit ik met me punten in de 170 met het eerste paard dus zo slecht vinden de meeste jury's het weer niet

soleillover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 16:47

als je er een filmpje van laat maken kun je misschien zien waar de fout zit!

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:04

soleillover schreef:
als je er een filmpje van laat maken kun je misschien zien waar de fout zit!

weet niet of dit voor mij is..maar het wordt bij mij ook bijna altijd gefilmd..

equi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 22:58

ontspanning kun je oa. ook leren door middel van ademhalingsoefeningen en bewegingsleer, zoals die gegeven worden tijdens een clinic "centered driving" gegeven door Peggy Brown.Dit op 30 en 31 mei te Damme(Belgie)
Je kan haar ook aan het werk zien op de demonstraties op 27 en 28 mei.www.equistyle.be
www.anatomyinmotion.com (site met info van oa. Peggy Brown)

melandri33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 23:00

Ik ken het probleem, maar mijn pony doet het expres. In de inrijbak loopt ze super, dan kom ik in de baan en dan voelt ze dat het moet gebeuren. In de proef zal ze niet op haar flikker krijgen, dus dan doet ze gewoon waar ze zin in heeft. Dit resulteert bij ons meestal in veel spanning.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 19:19

ik ken dit probleem!
alleen zit het probleem jammer genoeg in mijn paard. er hebben eerst 2 andere meiden mee gestart en nu ik en we houden het probleem dat het thuis en met losrijden goed gaat maar in de ring de rem erop gaat. wat je er aan kan doen ben ik zelf ook nog niet achter. suc6 ermee!!

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:31

Morgen gaat mijn paardje ook aan de Bach Knipoog Zal mij benieuwen Lachen