Ligt het aan mij of is het Niveau zelfs in de B zo laag?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Think

Re: Ligt het aan mij of is het Niveau zelfs in de B zo laag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:54

Daar ben ik het mee eens.

Maar ik ben het er ook mee eens dat als je een paard niet voor elkaar hebt, dus ook niet nageeflijk, blijf dan lekker thuis.
En met nageeflijk bedoel ik wel nageeflijk rijden ipv zagen, trekken enz.

Nee, het nivo is gewoon 0 en dat geld niet alleen voor de B. Je kunt lang of kort een discurssie voeren maar dat is de waarheid.
Hier moet echt zeer snel wat aan gedaan worden, anders lopen straks alle goeie juryleden gillend weg

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:57

Nou, dat vind ik wel heel erg kort door de bocht. Natuurlijk zie ik als jurylid het liefst allemaal perfecte combinaties. Maar voor de iets minder goede combinaties moet het ook leuk blijven om te rijden.
Dan hoef je met een jong paard dat op zich wel goed voor mekaar is maar nog erg kijkerig en dus verre van een winstpunt blijft dus ook niet meer op concours te gaan.

Think

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:10

Idd kort door de bocht, maar denk ik er wel over. Tuurlijk schort er wel eens wat aan. Maar ook bij een jong kijkerig paard, of iemand die zijn dag niet heeft kun je wel zien of de basis correct is. Die halen misschien geen winst maar zijn wel goed bezig een daar gaat het om. Niet om de winst maar om de basis. Sommige zijn daar verre van en gaan dan ook nog een partij herrie lopen schoppen omdat ze geen winst hebben. Daar ben ik op stegen. Zo beter geformuleerd?

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:29

Persoonlijk wil ik op concours gaan als ik lekker en op niveau kan rondsturen. Mijn uitgangspunt is, thuis moet je een klasse hoger kunnen starten dan op wedstrijd. Dan gaat het op wedstrijd wat minder, spanningen ed, en dan zit je op niveau en kan je ook scoren.

Mijn paard heeft een jaar stilgestaan ivm blessure. Ik ben nu weer aan het rijden en moet L1 starten. Het gaat best goed. Thuis zou ik een nette L1 proef kunnen neer zetten. Maar nog niet voldoende voor op concours. Ik kan wel gaan en denken, ik kan maar voor de helft laten zien wat we kunnen, of ik blijf een maand of 2 langer oefenen en ons weer op niveau brengen om succesvol op concours te gaan. Ik ga voor het laatste. En zo ben ik ook in de B begonnen.

solo77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 16:26

Ik vind het verschil van de paarden en de pony's wel erg groot.
De pony's worden af en toe beoordeeld als of ze al in de L zitten.
Kinderen van 8 jaar worden geconfronteerd met feiten als: Meer takt, meer aanleuning, Stelling en buiging die niet optimaal is.
Als een pony uit de galop valt en ze zetten hem meteen terug in de goede galop en dan nog een 3 krijgen. Dit vind ik voor de kleinste toch vrij streng beoordeeld
Het zijn nog kinderen en rijden voor de fun bijv. 1x per maand een proef.

Bij de paarden is het inderdaad een ander verhaal.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 16:36

Nagelbijten / Gniffelen Als ik iets wel soft gejureerd vind is het meestal wel de pony's vooral de a/b categorie waarbij punten als ruim 205 veelvuldig vallen. Best schattig die pony'tjes met van die kleine kindjes en het is wrs ook vaak voor de fun, maar het is juist voor die kinderen vaak een domper als ze overgaan naar de c/d/e categorië waar ze opeens wél stelling en buiging en aanleuning e.d. moeten hebben. Dus dat commentaar vind ik wel degelijk terecht en zal dan ook gewoon met een 4 of 5 beoordeeld (moeten) worden. Een enkeling zal een 3 geven. Net als bijde pony's heb je ook bij de paarden strenge jury's. En af en toe kan dat geen kwaad Knipoog (en af en toe is het frusterend)

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 17:20

kijk voor mij maakt het niet uit of er streng gejureerd wordt, rijd toch regelmatig WP en af en toe ( 2 x gehad) 179 of 177.

De basis bij mijn paard is toch redelijk in orde, maar als ik de uitslagen hoor toch erg veel rond de 160/165.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 18:56

Ik ben het met je eens dat het niveau bedroevend laag is.

Ik heb mijn drie jarige van de zomer al meegenomen.
De eerste paar wedstrijden vond ie echt geweldig, staart erop en showen maar!
In de ring viel het niet mee om tussen de bordjes te blijven, de paarden bij trailers enzo waren een heel stuk interesanter.
Ik maakte dus een paar vreemde bochten, van hand veranderen ging behoorlijk scheef en het aangaloperen leek nog niet op aangaloperen.
Ik vond het dus een verschrikkelijk slechte proef en toch stonden we nog ergens halverwege!
Hoe moet de rest dan gereden hebben?

Ik wist dat de mijne elke wedstrijd beter zou gaan en vond het ook totaal niet erg dat het bagger ging, we gingen tenslotte voor een beetje ervaring, en thuis krijgt hij dat niet, maar hoe zit het met al de andere?

Bij veel zie je gewoon geen verbetering en ze hebben nog geen eens in de gaten dat hun paard met conrtastelling door de bochten gaat!!!!

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 19:36

Ik ben het met Karin eens, ik vind ook dat het niveau van de B en de L1 niet echt is om naar huis te schrijven (zacht uitgedrukt), het is inderdaad ook net alsof het ook aldoor minder wordt en dat idd iedereen zijn of haar paard maar overal mee naar toe neemt. Ik vind het zelf ook veel leuker om 220 punten te geven als 160! Hele proef niet nageeflijk, elke overgang tegen de hand, dan mankeert er toch wat aan de basis. Als ze nou eerst eens zorgen dat de basis goed is en dan pas op concours gaan, je ziet gauw genoeg het verschil.

Think

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:32

asjemenou schreef:
Ik wist dat de mijne elke wedstrijd beter zou gaan en vond het ook totaal niet erg dat het bagger ging, we gingen tenslotte voor een beetje ervaring, en thuis krijgt hij dat niet, maar hoe zit het met al de andere?

Precies Pling

Mijn vriendin start meestal de jonge paarden op concours, omdat ik gevangen zit in het niet meer mogen starten in!!
Nou voor een maand terug voor een klant van mij een 3 jr uitgebracht, en tuurlijk was de eerste keer en zijn de paarden wat onwennig. Maar echt super gehoorzaam en werd wel 2x 1e met dik in de 200 pnt met de andere 3jr werd ze 2x 2e. En dan zie je mensen harken, echt ongelooflijk. Terwijl wij de beesten starten voor de ervaring want wat moet je anders met een 3jr. Mensen: Opvoeden die hap, rechtrichten, aan de hulpen en dan kom je al een heel eind.

Blijf erbij dat de meeste het aan de verkeerde kant zoeken. Zijn altijd maar met de voorkant bezig, zoek het eens achter, bij de motor.......... Eerst starten/gas geven en dan sturen, anders stuurd het zo zwaar!!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:52

eerlijk gezecht let ik nooit heel goed op hoe andere rijden.

wel kan ik een aantal dingen over mezelf zeggen.
mijn paard is vrij heet van zich zelf, daarbij ook erg kijkerig. hierdoor vond hij heelang iedere wedstrijd heel erg spannend.
door deze dingen was hij vaak slecht geconcentreerd en dat gaat ten goede van de ontspanning, impuls en goede aanleuning.
het enige wat ik hier bij kan doen is veel op wedstrijd gaan, jammer genoeg kwam ik meestal niet thuis met wpen, terecht overigens, maar ik kon wel iedere wedstrijd bekijken of het beter ging.

nu kan ik wel bij zeggen naar mate dat ik hem thuis steeds beter en fijner kan rijden ik hem in de proef sneller weer goed kan oppakken. dat telt dus zeker mee.

nu zijn we redelijk stabiel en doordat ik de laatste 2 jaar weinig echt heb getraint, nu weer op gepakt en zit er nu (inmiddels 3 wedstrijden gereden sinds de zomer) een goede stijgende lijn in.

simpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:00

_Dunja_ schreef:
KarinvdM schreef:
Ik zit in m'n vrije tijd te jureren en ik doe dat omdat ik dat leuk vind. Maar ik kijk dan wel graag naar mensen die hun paard/pony goed voorelkaar hebben.
Bovendien, wat heeft het voor zin om te gaan starten als je paard/pony niet eens nageeflijk is? Thuis in de bak nog wat langer gaan oefenen is goedkoper en zinvoller. Geef je startgeld dan liever uit aan les.

gelukkig slaat die tekst dus niet op mij hahaha...
ieder zijn eigen mening natuurlijk maar ik blijf van mening dat die mensen er ook gewoon voor betalen.... en het dus zelf moeten weten

mijn mening zit er een beetje tussen in.
Aan de ene kant ben je natuurlijk gewoon vrij om mee te doen als je dit wilt, je betaald gewoon het startgeld en hebt dus net zoveel rechten.
Aan de andere kant, als je zelf al weet dat je paard het echt niet kan, een leuke B proef lopen dan moet je zelf gewoon realistisch zijn en kijken of je niet beter mee kan doen met een onderlinge wedstrijd.
Ik ben wel van mening dat mensen soms te weinig op dit laatste worden gewezen. Als iemand slechte punten haalt staat er uiteraard wel commentaar op het protocol maar er zal waarschijnlijk niemand zeggen dat je beter voorlopig niet moet starten.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:21

Scum schreef:
Nou, dat vind ik wel heel erg kort door de bocht. Natuurlijk zie ik als jurylid het liefst allemaal perfecte combinaties. Maar voor de iets minder goede combinaties moet het ook leuk blijven om te rijden.
Dan hoef je met een jong paard dat op zich wel goed voor mekaar is maar nog erg kijkerig en dus verre van een winstpunt blijft dus ook niet meer op concours te gaan.

Er zit natuurlijk wel heel veel verschil tussen een heel goede combinatie, een iets mindere en een sterrenkijker...
Een 3-jarige die de eerste paar keer op concours het erg spannend vind en daardoor kijkerig is, dat is weer wat anders, daar prik ik graag doorheen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:24

solo77 schreef:
Kinderen van 8 jaar worden geconfronteerd met feiten als: Meer takt, meer aanleuning, Stelling en buiging die niet optimaal is.

.

Dat vind ik voor de B sowieso vreemde uitspraken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:29

Met jonge paarden is het toch een ander verhaal, die kan je thuis prima voor elkaar hebben maar die zullen toch veel wedstrijduren in de benen moeten hebben voor ze werkelijk braaf rond te sturen zijn.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 08:33

Pipo schreef:
solo77 schreef:

Waarom? Goede takt en aanleuning zijn toch in iedere klasse belangrijk?

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 09:35

KarinvdM schreef:
Pipo schreef:

Waarom? Goede takt en aanleuning zijn toch in iedere klasse belangrijk?

Vind ik ook. Staat ook regelmatg op mijn protecollen hoor: Nette aanleuning, af en toe t.d.h, En op e-b-e grote volte daarbij doorzitten staat meestal : Meer takt. Mijn paard denkt nog dat als ik ga doorzitten dat hij helemaal aan mij moet aanpassen (kan hem nog niet helemaal goed uitzitten als hij sneller loopt) Dus lijkt net alsof we overgang naar de stap gaan maken i.p.v galop (maar hij springt wel lekker voorwaarts aan!)

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 15:15

ik heb pas geleden een wedstrijd gezien.. de L1 en de B, het huilen stond me nader dan het lachen.
van de 8 combis in de b liep de helft met de neus in de lucht. en dan niet omdat ze kijkerig waren of gespannen, nee omdat die paarden in de les ook zo gereden worden. dan denk ik, waarom starten??? 142 punten halen is toch om te janken?? dan zou ik me doodschamen. ik ben echt niet tegen starten en niet alle puntjes op de i hebben.. maar dit is gewoon een basis wat mist.. geen stelling/buiging, geen aanleuning, geen ontspanning. geen probleem als dat door de spanning komt.. maardagelijks zo gereden worden en danniet snappen waarom je die punten krijgt... dan ga ik vraagtekens zetten.

in het L1 had ik zelfs mee kunnen rijden met willem.. die nu zo stijf is als een strijkplank. ik heb mijn wedstrijd er voor afgezegd, omdat ik geen vp wil riskeren. ik hoef niet koste wat kost te starten, het voelde niet goed. maar daar werd een combi beloond 186 punten waarbij dat paard een ontzettend storende aanleuning had en vervolgens impuls nergens te zien was. wijken over de buitenschouder weghuppelen, gewoon schuin naar de m... en dan die punten....

ik haal ook wel eens drama punten en weet ook precies hoe het dan komt... maar ik werk wel aan de basis in mijn lessen.. dat het er dan op wedstrijdenn iet uit komt vind ik dan zaar balen.. maja.. wat doe je aan die stress? heb mijn wedstrijden ook maar ff op laag pitje gezet.

Babs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:47

Pascha schreef:
Bij ons in de regio is het niveau erg hoog. Op enkele uitzonderingen na, maar die rijden dan ook al een paar jaar in de B of L1. Knipoog

Precies, of ze lopen vast op de M!

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:55

ik weet niet beter dan dat je eigenlijk niet afgestraft mag worden op de nageefelijkheid van je paard in de B. Dit telt toch pas echt vanaf de L2 mee, of ben ik altijd verkeer ingelicht?
(en ik bedoel hier geen sterrekijkers ofzo mee, maar een paardje wat gewoon ontspannen loopt, met zn hoofd wel netjes waar het hoort,maar waar de nageefelijk heid nog niet helemaal 100% is)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:58

Dan ben je echt helemaal verkeerd ingelicht Kelly Knipoog

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:00

nou ik en veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele anderen dan, want ik hoor hier dus een hoop mensen over

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:01

KellyG schreef:
ik weet niet beter dan dat je eigenlijk niet afgestraft mag worden op de nageefelijkheid van je paard in de B. Dit telt toch pas echt vanaf de L2 mee, of ben ik altijd verkeer ingelicht?

volgens mij is het nu veranderd en word je inderdaad in de B al afgestraft

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:08

B=beginner, wat wordt er onder beginner dan verstaan? iemand die al in het M mee zou kunnen rijden?
L=Licht gevorderd, zou dit dan Z moeten zijn
wat blijft er dan over voor M (medium) en Z (zwaar)

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:13

solo77 schreef:
Als een pony uit de galop valt en ze zetten hem meteen terug in de goede galop en dan nog een 3 krijgen. Dit vind ik voor de kleinste toch vrij streng beoordeeld
Het zijn nog kinderen en rijden voor de fun bijv. 1x per maand een proef.

Bij de paarden is het inderdaad een ander verhaal.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Mijn dochter is zelf 8 jaar en pas gestart met haar pony. Als er iets in de trant van aanleuning of wat dan ook op haar protecol zou staan zal ik aan haar uitleggen wat dat betekent. Het is wel de basis en mijn dochter wilde zelf perse starten. En als je start moet je ook de consequenties kunnen dragen, niet goed is gewoon niet goed.
Wij hebben haar heel goed voorbereid hierop. Ze moet net als een ander beoordeeld worden en niet milder omdat ze maar 8 jaar is want als ze dan dadelijk 10 of 12 is, is het opeens niet meer goed en dat is wel moeilijk uitleggen aan een kind.