Afgekraakt door springzadel in de dressuur??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirm

Re: Afgekraakt door springzadel in de dressuur??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 15:42

Als jij lekker rijdt op een springzadel (of gewoon niets anders tot je beschikking hebt!) moet je dat gewoon lekker doen. Ik zeer regelmatig schrijfster bij verschillende juryleden en heb nog nooit een op of aanmerking hierop gehoord. Sterker nog, volgens mij moet het wel een heel afwijkend zadel zijn, willen ze het opmerken. Als de ruiter er goed op zit en het goed op het paard ligt, maakt het verder niet veel uit.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 15:47

AntheaV schreef:
Ik reed vroeger ook altijd met springzadel een dressuurwedstrijd. Ik had wel vaak voor de verzorging een 7 terwijl de rest een 8 had.
Nu rij ik wel op een dressuurzadel en als ik een tijdje alleen op springzadel heb gereden moet ik er wel altijd even aan wennen met die lange beugels Clown

Dochter heeft ook wel eens een 9 gescoord met springzadel en zelfs eens een 5 (waarom?, niet om het zadel, alles was spik&span zoals altijd... een proef eerder had ze van diezelfde jury een 8 voor dat onderdeel..., dit was een finale) Wow! maar ook een 7 met een dressuurzadel..... alles is mogelijk Clown

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 15:54

Ja, ik had ook niet altijd lager, maar bij sommige juryleden wel. Maar het lijkt natuurlijk ook mooier als je een dresuurzadel hebt.

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:35

Ik hoop ook altijd mijn dressuur wedstrijden gereden met een springzadel. Heb er nooit commentaar op gekregen.

irene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:14

ik heb er nooit commentaar op gekregen! en volgens mij ook niet in de punten te zien, is me in iedergeval nog niet opgevallen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 22:28

Het type zadel is geen onderdeel van de proef. Ook geen onderdeel van de verzorging (wel hoe netjes het er uit ziet en of het goed past, maar dus niet welk type). Er staat in de reglementen alleen iets over stijbeugels en hoe die al of niet bevestigd moeten worden aan een zadel.

Voorheen (ik wet niet of dat nog zo is) was het vrij normaal dat landelijke ruiters op een dag sprongen en dressuur reden en dan bij gebrek aan tijd dat beide met of het een of het andere zadel deden en er was nooit commentaar op.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 08:56

Als je normale beugelriem lengte hebt, zal het niet uitmaken, ga je je benen ook op springlengte afstellen heb je natuurlijk wel een probleem met houding en zit( vooral doorzitten), je word dan gewoon gedwongen om wat voorover te zitten....Dat is niet de bedoeling in de dressuur.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 11:42

Lusitana, in de reglementen staat wel degelijk dat een dressuurmatige uitrusting de voorkeur verdient Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 16:50

Maar voorkeur is geen verplichting en als de ruiter verder netjes zit en rijd, mag er in geen 1 punt een opmerking over komen Lachen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 18:18

Opmerking hoeft ook niet maar je kunt als jurylid altijd een punt lager gaan zitten bij de verzorging of houding en zit, Kawa Tong uitsteken
Ik denk zeker wel dat je dit bij de verzorging mee kunt nemen in het punt omdat de voorkeur uit gaat naar een dressuurzadel.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:30

Ik heb vandaag fijn M1 gereden met mijn vzh Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:34

Dat zou enorm onterecht zijn.
Als het zadel netjes gepoetst is, de ruiter er verzorgt uitziet en het paard ook.
Zou het absoluut niet uit mogen maken.
Het is niet verplicht.

En voor de houding, alleen als die ook slechter wordt en dat hoeft dus helemaal niet.

Ik zou het echt onkunde van een jury vinden als daar ergens een punt voor afgetrokkenw ord.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:44

Waarom onterecht? Als er staat voorkeur, dan mag de jury ook zijn voorkeur duidelijk maken.
De verzorging is toch een cijfer waar je veel kanten mee op kunt.
En in het M ben je er lekker vanaf, he Scum Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:47

Omdat het simpelweg geen verplichting is.
En dan mag er imo niet over gemiept worden.
Zo maak je van de dressuurport wel helemaal een zeik en kaksport.
Net of iedereen geld heeft voor een dressuurzadel, als ze ook nog eens graag springen.
Daar mag je toch niet op veroordeeld worden?

Het gaat om het rijden als dat goed is, dan haal je je punten wel, maar het is jammer als je net een lagere plaatsing krijgt omdat er een kakjury zit Lachen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:47

discipline regelement dressuur:
art 144: Artikel 144 Harnachement
Het paard/de pony dient te zijn opgetoomd met een deugdelijk, goed passend en in behoorlijke staat van onderhoud verkerend engels, of hierop lijkend, (dressuur)zadel, hoofdstel en bit. Het rijden met een westernzadel is niet toegestaan.

dus niets geen dressuurzadel verplicht.... of dresuurmatige optoming....

onderdeel verzorging van het geheel, heeft het enkel over de conditie en toiletering van het paard.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:48

Als jij een 6 ipv een 7 veroordeeld worden noemt, dan draaf je wel een beetje door, RK Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:51

Waarom?
Iedereen waar hij recht op heeft.
En het kan wel net een plaatsing schelen, terwijl het niets met het rijden te maken heeft

Maar ik zie door het bericht van Alane, dat het reglement is aangepast.
Er staat niets meer over voorkeur.
Super van de KNHS, weg met de kak jury's Tong uitsteken Haha! Clown

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:53

ik vind dat ook veroordelen als het paard keurig volgens de regels getoilleteerd is en in puike wedstrijdconditie verkeerd... vind ik een 7 nog een veroordeling...
of krijgt de combinatie dan ook max een 6 voor ieder ander onderdeel?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:58

Die discussie is al zo vaak gevoerd, daar begin ik niet meer aan, Alane Knipoog
Anyway, het stond altijd in het proevenboekje en ook in het cursusmateriaal voor de juryleden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 22:02

het gaat me niet om dat onderdeel verzorging of een discussie daarover, die inderdaad al zo vaak gevoerd is...
maar of je dan een combinatie ook strenger bepunt op de andere onderdelen... toen je nog dacht dat een dressuurzadel de voorkeur had?
Je had het al over de houding, als de houding laag bepunt wordt kan een ander onderdeel eigenlijk niet hoog bepunt worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 22:03

Idd, stond. Nu niet meer Haha!

Alles netjes is hetzelfde punt als alles netjes met een dressuurzadel.

Gelukkig heb ik dus eigenlijk nooit nadeel ondervonden.
Niet in houding en zit (ook niet in de M2)
Ook niet voor het geven van de hulpen (je kunt met een kuitwrong tenminste niet achterlijk je spoor in de lies gooien)
En niet in de verzorging.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 22:09

Mijn dochter heeft ook nooit een nadeel ondervonden, tenminste nooit iets opgemerkt dat het op het springzadel afgeschoven had kunnen worden.... Ze heeft een poos wedstrijden gereden met mexicaanse neusriem en springzadel Haha!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 22:12

ik heb mijn jonge springpaard ook eerst (en nu nog steeds) in de dressuur gestart met springzadel. Hij loopt bijna L2 en heb er nog nooit commentaar over gehad, ook geen lagere punten. Heb wel een keer via de schrijfster gehoord dat toen ik de ring binnenkwam, de jury zei: oei iemand op een springzadel. en na een paar rondjes zei ze: ow, die rijdt wel netjes. en ik had bij die jury 209 punten.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 22:59

Blz. 45 van het proevenboekje:
'Een dressuurmatige uitrusting verdient de voorkeur boven andere harnachementen'. Het staat er nog steeds, RK.
En heb jij het cursusmateriaal van juryleden ?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 23:01

Alane schreef:
het gaat me niet om dat onderdeel verzorging of een discussie daarover, die inderdaad al zo vaak gevoerd is...
maar of je dan een combinatie ook strenger bepunt op de andere onderdelen... toen je nog dacht dat een dressuurzadel de voorkeur had?
Je had het al over de houding, als de houding laag bepunt wordt kan een ander onderdeel eigenlijk niet hoog bepunt worden...

Ik snap echt niet wat je hiermee bedoelt, Alane. Ik heb in posts hierboven al gezegd dat ik persoonlijk niemand erop afreken tenzij -en dat zie ik wel vaak- de houding en zit er op achter uit gaat. Mensen gaan toch vaak voorover hangen met zo'n zadel.
Maar dat straf je nooit bij ieder onderdeel af.