Dravers in de wedstrijden vooroordeel of niet geschikt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: Dravers in de wedstrijden vooroordeel of niet geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 15:39

Lorsina schreef:
Mensen die met een draver starten.

Hebben juryleden vaak een vooroordeel over dravers, of zijn ze echt niet geschikt voor de dressuursport?

Dravers zijn gefokt om te draven, dus ze zijn niet per definitie geschikt voor de dressuursport. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Ik ken een draver die Z2 heeft gelopen, maar 1 zwaluw maakt nog geen zomer. Deze draver beschikte niet over de kenmerken die veel dravers wel hebben. Ook had hij nooit op de baan gelopen. Een echt spectaculair dressuurpaard was het ook niet om te zien, hij werd gewoon heel correct gereden.

Een paard is geschikt voor de dressuur als hij minimaal de Z kan halen en voor vele dravers is dat nu eenmaal niet echt wegggelegd omdat ze toch vaak over een mindere galop beschikken. Een knap dressuurpaard moet gewoon over 3 goede gangen beschikken, ongeacht ras/afkomst etc.

Het feit dat er van bepaalde rassen paarden in de M/Z lopen, wil nog niet zeggen dat dat ras dan meteen geschikt is voor dressuur. Meestal beschikken die uitzonderingen dan over eigenschappen die niet kenmerkend zijn voor het ras. Als je bijvoorbeeld een haflinger in de Z ziet lopen, zijn ze vaak luxer en/of beschikken dan vaak over betere bewegingen dan een doorsnee haflinger.

shir_1711 schreef:
Hij kon alle oefeningen van het z. Maar hij kon niet echt goed galloperen.

Dan kon hij dus niet alle oefeningen van de Z. In de Z moet je namelijk ook oefeningen als een uitgestrekte galop, een verzamelde galop, eenvoudige galopwissels etc laten zien. En als jou paard niet goed kan galloperen, kan hij dus niet alle oefeningen van de Z.

ranna schreef:
Ik start ook met een paard dat niet voor de dressuur gefokt is maar je kunt het ook als uitdaging zien om een niet voor de dressuur gefokt paard, dusdanig voor te stellen dat de juryleden niet om jullie heen kan.

Je kan het ook zo zien dat het heel frustrerend voor je paard is als je dingen van hem gaat verlangen waar hij geen aanleg voor heeft. Mijn dressuurgefokte paard heeft geen aanleg voor springen. Hij heeft een coordinatie van een natte krant. Uit goedheid springt hij wel altijd, ook als het niet past (of hij gaat er dwars doorheen). Ik vind springen leuk, maar zijn talenten liggen nu eenmaal ergens anders en ik zal het hem dus niet aandoen om te springen op wedstrijden. Ik wil namelijk niet dat mijn paard zijn vertrouwen kwijtraakt of een hekel aan het rijden krijgt omdat de balken hem om zijn oren vliegen en omdat hij iets moet doen waar hij geen aanleg voor heeft. En wat heb ik eraan als we met hangen en wurgen een B parcours rondkomen, maar meer er ook echt niet inzit? Dat vind ik geen uitdaging. Ik hoef geen B-parcours te springen om te bewijzen dat een dressuurgefokt paard ook kan springen. Net als dat ik het geen uitdaging zou vinden om met een draver met hangen en wurgen een proefje zou moeten rijden, in een groot deelnemerveld waarschijnlijk nooit bovenaan zal eindigen en met het idee dat de Z waarschijnlijk niet haalbaar zal zijn. En waarom? Om naar de jury toe een punt te maken? Dat vind ik echt zonde van mijn tijd, geld en energie.

Ik zou zeggen: als je echt ambities hebt in de dressuur, koop dan een paard wat er voor geschikt is. Steek je geld en energie dan in een paard waar je wel een grote kans mee hebt dat je er knappe resultaten mee gaat behalen. Dravers mogen dan goedkoop in aanschaf zijn, maar het onderhoud kost evenveel. Gewoon even doorsparen dan. En verder niks ten nadele van een draver hoor. Ik denk dat het hele fijne recreatiepaarden kunnen zijn.

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:38

Ik weet niet hoe ik de ena laatste alinia moet quoten van mijn voorganger maar dat is dus precies de reden waarom ik niet officieel start. Ik heb enorm veel lol met mijn paard, elk kunstje wat we samen leren is prachtig meegenomen.
Desalniettemin wens ik iedereen die anders beslist, en in mijn geval wel gewoon starten erg veel plezier en succes.

En ik heb wel degelijk ambities in de dressuur hoor! Alleen niet ten koste van mijn paard en het gaat mij net even te ver om hem te verkopen om vervolgens een 'goed' paard te kopen. Het is nl een vreselijk fijn paard waar ik echt alles mee kan doen.Het is mijn eerste eigen paard en enorm veel samen met hem geleerd, en we leren samen nog steeds. Ach gut .
Het kopen van dit paard was MIJN keuze, niet die van HEM. Hij kan er niets aan doen dat ik nou net dat ene wil waar hij niet zo heel geschikt voor is.
Mijn (wedstrijd) tijd komt nog wel Cool

En om even terug te komen op de mensen die zeggen dat de ene draver de andere niet is, dat klopt!
Ik heb ook geen 'typische draver' (klein, ielig, maaien, vlak en krabbelen etc) MAAR een draver BLIJFT een draver. Met in de dressuur dus wel degenlijk een handicap!
Hoe je het ook went of keert, een draver heeft een bouw die gewoon NIET geschikt is voor de dressuur.

shir_1711

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:24

shir_1711 schreef:
Hij kon alle oefeningen van het z. Maar hij kon niet echt goed galloperen.

Dan kon hij dus niet alle oefeningen van de Z. In de Z moet je namelijk ook oefeningen als een uitgestrekte galop, een verzamelde galop, eenvoudige galopwissels etc laten zien. En als jou paard niet goed kan galloperen, kan hij dus niet alle oefeningen van de Z.
[/quote]

Vind ik wel wat kort door de bocht. Hij kon wel degelijk deze dingen. Dat hij ze niet altijd uitvoerden zoals een dressuurpaard wil toch niet zeggen dat hij het niet kon. Uitgestrekte galop ging prima evenals de eenvoudige galopswissels.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 08:51

shir_1711 schreef:
Vind ik wel wat kort door de bocht. Hij kon wel degelijk deze dingen. Dat hij ze niet altijd uitvoerden zoals een dressuurpaard wil toch niet zeggen dat hij het niet kon. Uitgestrekte galop ging prima evenals de eenvoudige galopswissels.

Als hij die dingen wel degelijk kon, dan had je toch verder moeten komen dan de M1? Jij neemt deel met je draver aan dressuurwedstrijden, dus zal hij moeten lopen als een dressuurpaard. Alles wat anders is, is dan gewoon fout. Als jij laat zien wat er gevraagd wordt, (volgens de FEI-richtlijnen) dan krijg jij gewoon je punten. Dravers hebben in galop vaak geen goede takt en dat is gewoon een fout. Dat wordt bij een dressuurpaard met een mindere galop ook afgestraft. En vanuit die verkeerde takt kun je oefeningen als galopwissels en uitgestrekte galop nu eenmaal niet correct uitvoeren. Dan voer je iets uit wat er op lijkt, maar wat niet correct is. Een paard wat geen goede takt heeft in galop, kan nooit goed op het achterbeen komen en kan dus niet goed verzamelen. En als je niet goed kan verzamelen, kun je ook geen correcte galopwissel rijden of correcte overgangen verzamelde galop-uitgestrekte galop-verzamelde galop.

Jij zegt dat je paard niet goed kon galloperen. Als jou paard galloppeerd voor een 4 dan kan hij nooit in een proef galoponderdelen voor een 6 of hoger laten zien. Net als dat een paard dat niet kan stappen (telgang), nooit een correcte uitgestrekte stap kan laten zien.

shir_1711

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:20

waarom ik niet verder ben gekomen dan de M1? Nou ik werd achttien, paard werd achttien. Ik een paard, pony met pensioen. Heeft niks met zijn galop te maken gehad. Over die takt heb je gelijk. Maar ik haalde in mijn proeven wel degelijk zessen of hoger voor galoponderdelen. Niet altijd. Ik ben het ook wel met jou mening eens, mijn pony was geen echte dressuurpony, maar hij kon goed meekomen. Ik zeg ook niet dat ik de Z met hem had kunnen halen, maar het merendeel kon hij wel.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 07:40

jasmijn78 schreef:
ranna schreef:
Ik start ook met een paard dat niet voor de dressuur gefokt is maar je kunt het ook als uitdaging zien om een niet voor de dressuur gefokt paard, dusdanig voor te stellen dat de juryleden niet om jullie heen kan.

Je kan het ook zo zien dat het heel frustrerend voor je paard is als je dingen van hem gaat verlangen waar hij geen aanleg voor heeft. Mijn dressuurgefokte paard heeft geen aanleg voor springen. Hij heeft een coordinatie van een natte krant. Uit goedheid springt hij wel altijd, ook als het niet past (of hij gaat er dwars doorheen). Ik vind springen leuk, maar zijn talenten liggen nu eenmaal ergens anders en ik zal het hem dus niet aandoen om te springen op wedstrijden. Ik wil namelijk niet dat mijn paard zijn vertrouwen kwijtraakt of een hekel aan het rijden krijgt omdat de balken hem om zijn oren vliegen en omdat hij iets moet doen waar hij geen aanleg voor heeft. En wat heb ik eraan als we met hangen en wurgen een B parcours rondkomen, maar meer er ook echt niet inzit? Dat vind ik geen uitdaging. Ik hoef geen B-parcours te springen om te bewijzen dat een dressuurgefokt paard ook kan springen. Net als dat ik het geen uitdaging zou vinden om met een draver met hangen en wurgen een proefje zou moeten rijden, in een groot deelnemerveld waarschijnlijk nooit bovenaan zal eindigen en met het idee dat de Z waarschijnlijk niet haalbaar zal zijn. En waarom? Om naar de jury toe een punt te maken? Dat vind ik echt zonde van mijn tijd, geld en energie.

Ik zou zeggen: als je echt ambities hebt in de dressuur, koop dan een paard wat er voor geschikt is. Steek je geld en energie dan in een paard waar je wel een grote kans mee hebt dat je er knappe resultaten mee gaat behalen. Dravers mogen dan goedkoop in aanschaf zijn, maar het onderhoud kost evenveel. Gewoon even doorsparen dan. En verder niks ten nadele van een draver hoor. Ik denk dat het hele fijne recreatiepaarden kunnen zijn.

Als het met hangen en wurgen gaat stop ik direct, maar zolang we er samen een bult plezier in hebben gaan we lekker door.
Het is voor mij bovendien geen kwestie van even een ander paard kopen. Mijn paard is mijn maatje die doe ik niet zo maar even van de hand omdat hij niet voor de dressuur gefokt is en ik dat zo leuk vind. Ik heb hem ook niet voor de dressuur gekocht maar dingen liepen nu eenmaal zo. Bovendien vind ik het grote flauwek*l dat je persé een dressuurgefokt paard zou moeten hebben om dressuur te kunnen rijden. Dressuur gaat om het correct ontwikkelen van je paard. Dat daar tegenwoordig speciaal paarden voor gefokt worden met bepaalde afstamming die hier en daar een been gooien is iets wat wij bedacht hebben waarvan het bij dressuur hoort. Mijn paard zal nooit een Bonfire of Salinero worden, so what? Dat kan me niet schelen. We gaan super in de dressuur wat voor mij bewijst dat hij het aankan en hoever we komen? We zien wel. We hebben hele goede begeleiding en als die begint te twijfelen en ik voel dat ik oneerlijk tegenover mijn paard ben zal ik stoppen, niet eerder omdat hij niet over de juiste papieren beschikt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 09:14

ranna schreef:
Het is voor mij bovendien geen kwestie van even een ander paard kopen. Mijn paard is mijn maatje die doe ik niet zo maar even van de hand omdat hij niet voor de dressuur gefokt is en ik dat zo leuk vind.

Het gaat niet om jou en jou paard, maar het gaat er in deze discussie om of dravers wel of niet geschikt zijn voor dressuur. En ik denk dat ze over het algemeen niet geschikt zijn voor dressuur. En ik vind dus dat als je echt ambities hebt in de dresuur, dan je dan beter geen draver kunt KOPEN. Dat het bij jou anders is gelopen, dat jou paard je maatje is en of je hem wel of niet wil verkopen, daar gaat het nu dus niet om.

ranna schreef:
Bovendien vind ik het grote flauwek*l dat je persé een dressuurgefokt paard zou moeten hebben om dressuur te kunnen rijden.

Je hoeft voor dressuur ook geen paard te hebben dat als dresuurpaard GEFOKT is, je moet een paard hebben dat voor dressuur GESCHIKT is. En een paard dat gefokt is om te DRAVEN is doorgaans NIET GESCHIKT voor dressuur. Dit zei ik namelijk eerder:
jasmijn78 schreef:
Een knap dressuurpaard moet gewoon over 3 goede gangen beschikken, ongeacht ras/afkomst etc.

Mijn andere paard is volledig op spingen gefokt, maar hij beschikt over drie goede gangen en is bergop gebouwd en daardoor is hij wel geschikt voor dressuur. Niet gefokt voor dressuur, wel geschikt dus. Dat wil dan weer niet zeggen dat alle springpaarden bij uitstek geschikt zijn voor dressuur, want een springpaard dat erg op de kop gebouwd is en/of geen goede gangen heeft is weer niet geschikt. Snap je mijn punt nu?

ranna schreef:
Mijn paard zal nooit een Bonfire of Salinero worden, so what?
En zolang jij geen ambities hebt om net zo goed als anky te worden is dat dus ook geen enkel probleem. Je moet het niet zo op jezelf betrekken want het gaat hier niet om jou individuele situatie.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:10

jasmijn78 schreef:
En zolang jij geen ambities hebt om net zo goed als anky te worden is dat dus ook geen enkel probleem. Je moet het niet zo op jezelf betrekken want het gaat hier niet om jou individuele situatie.

We zijn het eens zie ik, das mooi hoewel niet noodzakelijk Clown
Zoals ik al eerder schreef bij dit topic zijn dravers gefokt om te stuwen niet om te dragen maar dat wil niet zeggen dat je geen uitzonderingen hebt die dat wel kunnen.

Zodra ik echter gequote wordt met iets dat iets verteld over mijn situatie gaat het wel degelijk over mijn individuele situatie dus vandaar dat ik daar op reageerde Knipoog

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 07:49

Ik heb zoveel vooroordelen over dravers gehoord, op bokt, op wedstrijden, op stal etc. Maar altijd ben ik blijven geloven in het kunnen van mijn meisje. We zijn anderhalf jaar bezig geweest om ons eerste puntje te krijgen zodat we konden gaan springen. We hebben er voor gevochten en uiteindelijk dubbel en dwars verdiend. Het is niet altijd zo makkelijk, maar je moet in jezelf blijven geloven en veel geduld en energie erin steken maar ze kunnen het echt wel. Alleen duurt het meestal wat langer dan bij 'gewone' paarden
Ikb en helaas na 3 L1 wedstrijden gestopt, doordat mn dravertje werd af gekeurd. Ik had graag nog meer bewezen en nog verder met der gekomen, maar het zat er niet in. Uiteindelijk in 3 wedstrijden 1 puntje in de L1 gereden. Het is vooral in het begin erg moeilijk geweest. Maar ik ben er van overtuigt dat met heel veel tijd, geduld en liefde je er zeker wel kan komen. En nee Splash was geen uitzondering dat geloof ik niet. Toen ik der kreeg kon ze rond rennen met der benen alle kanten op en koppie in de lucht. In het begin veel met der 'gespeeld' Ik was jong, zij wilde graag rennen. En uiteindelijk gaf zij aan dat we verder konden in de dressuur.

Ik denk dat als je met een draver start en je uiteindelijk verder komt, dat je veel meer geleerd hebt en dat je een extra gevoel van trots hebt. Ik vond het een uitdaging om te bewijzen dat het zeker wel kon. Toen ik er een tweede paard bij kocht heb ik bewust de keuze gemaakt om niet weer een draver te kopen. Ik kon het op dat moment niet aan weer naar been problemen op te bouwen die op dat moment even bij het draver zijn lagen voor mij Bloos Maar als ik nog een paard ooit koop, zou dat heel goed een draver kunnen zijn. Ze hebben zo'n geweldig karakter, ze zijn goud eerlijk en gaan voor je door het vuur. Geweldige paarden!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 18:02

Ik was laatst aan het schrijven bij een toch wel redelijk bekend jurylid die als vriendendienstje bij ons kwam jureren op een onderlinge. Toen daar een meisje met een draver de ring in kwam was t eerste wat ie zei: Ow, mens met zo'n paard ga je toch geen dressuur rijden?? (niet dat ze dat kon horen hoor) Ze was wel 2e geworden volgens mij want ze had m goed voor elkaar. Lachen

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 15:27

Ik heb een poosje lesgegeven aan een meisje die dressuurwedstrijden reed met een draver... paardje was echt fijn in de hand, liep er super doorheen, totdat de galop kwam, dat was echt een probleem, hij galoppeerde gewoon te vlak en had snel te neiging te blijven draven aan de achterkant, en ging dus niet in 3 takt... logisch dat je dan geen hoge punten scoort voor de galop.
Ik ben het ermee eens dat je met een draver geen hoge verwachtingen moet hebben in de dressuur, maar eruit halen wat erin zit en vooral een hoop lol hebben, dat is toch waar het om gaat en niet wat een jury ervan vindt??

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 15:56

Dressuur is het gymnasticeren van een paard en een draver is een paard. De jury zou moeten kijken of jij jouw paard op de juiste manier gymnasticeert en niet of hij/zij net zo loopt als een 'dressuurpaard'.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 15:57

Waarmee ik bedoel dat de hedendaagse dressuurwereld geheel het doel voorbij schiet

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:13

RoyalMemory schreef:
Waarmee ik bedoel dat de hedendaagse dressuurwereld geheel het doel voorbij schiet

Afgod

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:18

Als je maar genoeg kilometers maakt met die galop, lekker doorrijden, steeds meer sprong proberen te rijden. Dan komt een draver er wel hoor! (ik heb ook een draver gereden, die had echt een krabbelgalopje, later werd er echt sprong zichtbaar.) Je moet bij een draver meer doen aan de balans en sprong in de galop, maar dat betekend niet dat het niet kan! Heeft alleen een ruiter met gevoel nodig die het paardje even 3 maandjes de tijd geeft zijn balans te geven, een leuek uitdaging dus. Zeker doen!!!

mooihaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 22:31

Mijn eerste paard was ook een draver en wel een amerikaan deze was ook groter dan de europese dravers, ze was 165 hoog, ik moet zeggen dat ik er veel tijd in stak en een ander paard had ik ook niet, ik ben niet verder gekomen dan 1 punt in de L2 destijds en toen heeft ze een veulen gekregen van een holsteiner, dat ging beter.
De paarden die ik daarna had waren KWPNers en Oldenburgers, ik moet je eerlijk zeggen dat hun bewegingsmechanisme geschikter is voor dressuur hun bouw is gewoon anders, hetzelfde geldt voor de westernpaarden die zijn ook anders gebouwd, dus geniet gewoon van je paard en stel je verwachtingen niet te hoog.

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:55

Ik ben ook met een draver gestart in de dressuur. Ze deed het hartstikke goed.
Het begon net wat te komen maar nu kan ik niet meer intensief op haar rijden ivm blessure.
Ik had in totaal 4 wps ....
Maar als je echt hoog wilt komen zou ik geen draver kiezen.
Ze zijn wel heel veelzeidig ze kunnen van alles bijna wel wat.
Springen dress, buitenrittjes lekker crossen, endurence! Ze zijn ook bijna nergens bang voor.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 12:38

Ik zou zelf als jury niet naar het ras kijken, bovendien is een draver heus niet altijd als zodanig herkenbaar. Het kan net zo goed gewoon een Engels Volbloed zijn.
Ik kan ook slecht geloven dat juries in het algemeen denken:"Oh een draver, laten we die even benadelen".
Je wordt gewoon beoordeeld op wat je presteert en als er een nette proef wordt getoond dan haal je gewoon je punten. Hoe hoog je komt is afwachten, maar dat weet je bij geen enkel paard van te voren (ook al hebben sommigen meer aanleg om makkelijk te kunnen verzamelen bv , als er geen goede training aan te pas komt, komt die ook niet hoog). Het kan ook meer tijd kosten om hoger te komen, maar dat is op zich geen bezwaar. Met elk paard kun je in de dressuursport bezig zijn, en welke resultaten je haalt ligt mede aan hoe goed je het paard kunt trainen, hoe standvastig je bent en hoeveel geduld je hebt.

Ik geloof ook niet dat idereen die in de B start nou direct aan FEI niveau denkt. Dan kun je beter een gevestigd paard kopen dat zich bewezen heeft.

Maar nogmaals, vanuit een jury oogpunt maakt het niet uit waarmee je in de baan verschijnt, als je het paard maar voldoende getrained is om uit te voeren wat er gevraagd wordt en de ruiter/amazone toont dat hij/zij controle heeft.

Als je mindere punten haalt, komt dat omdat het resultaat niet goed genoeg was, niet omdat het paard van een bepaald ras is.
Wel kan het zij dat paarden niet beter kunnen en bij zo´n paard moet je accepteren dat je niet hoger zult komen. Maar daar kom je alleen maar achter in de training en door een aantal maal te starten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 12:32

Waarom willen sommige mensen een paard kopen wat niet past bij hun gebruiksdoel? (heb het hier niet over 'situaties die anders gelopen zijn'.

Ik koop toch ook geen fiat panda als ik 70.000 kilometer/ jaar wil maken, geen defender om een ferrarie in te halen en geen ferrari om mee door de blub te baggeren?

Doe jezelf (en mij) en je paard een lol; koop een paard wat past bij je doel.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:30

pol013 schreef:
Waarom willen sommige mensen een paard kopen wat niet past bij hun gebruiksdoel? (heb het hier niet over 'situaties die anders gelopen zijn'.

Ik koop toch ook geen fiat panda als ik 70.000 kilometer/ jaar wil maken, geen defender om een ferrarie in te halen en geen ferrari om mee door de blub te baggeren?

Doe jezelf (en mij) en je paard een lol; koop een paard wat past bij je doel.

Ik ben het helemaal met je eens, maar waarom zou een draver niet passen bij een 'wedstrijddoel'?

Ostar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:36

mijn zus heeft ook een draver gehad en mocht daar L mee starten, helaas werd t paard ziek en kon ze er niet meer rijden. Maar ook deze kon gewoon galopperen!

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 15:02

jasmijn78 schreef:
Je hoeft voor dressuur ook geen paard te hebben dat als dresuurpaard GEFOKT is, je moet een paard hebben dat voor dressuur GESCHIKT is. En een paard dat gefokt is om te DRAVEN is doorgaans NIET GESCHIKT voor dressuur.

Dit is krom wat je hier zegt. Als ik me ook even in deze discussie mag werpen. Je zegt dat je voor dressuur geen paard nodig hebt wat als dressuurpaard gefokt is. Als het maar voor dresuur geschikt is. Een draver is NIET gefokt als dressuurpaard. Maar het kan WEL GESCHIKT zijn als dressuur paard. Want net zoals niet elk dressuurgefokt paard geschikt is voor dressuur, is niet elke Draver geschikt voor de Drafsport. Die Draver, die niet geschikt is voor de Drafsport, moet andere kwaliteiten hebben. En dat kan best dressuur zijn.

Mijn Draver heeft nu pas 1 dressuurwedstrijd gereden, simpelweg omdat ik niet weg ben van dressuur. Maar we hebben wel mooi een winstpunt te pakken, op zijn allereerste buitenwedstrijd ooit. Dit is nog B, maar de titel van dit topic is: "Dravers in de wedstrijden................ ". En onder wedstrijden versta ik ook de Springwedstrijden. Mijn Draver springt namelijk geweldig. Hij springt beter dan mijn kwpn-merrie en hij springt al helemaal een stuk beter dan mijn Nrps-paarden merrie. Zijn techniek is misschien niet helemaal beter dan die van mijn kwpn, maar zijn wil is een stuk groter. Mijn merrie weigert net zo makkelijk, ze kan springen als de beste, maar alleen als ze zin heeft. Dat is ook de reden dat ik met HAAR nog nooit een winstpunt heb gesprongen. En met HEM wel. Mijn Draver heeft een grote wil om te werken. Hij wil graag zijn best doen en wordt voor mijn gevoel boos opzich zelf als het niet naar zijn zin is. En een Draver die mee werkt en lol erin heeft, heb ik veel liever dan een dressuur/springen gefokt paard die weigert om ook maar een pas te verzetten of een hindernis te springen.

Mijn mening: Dravers in de wedstrijden? Kan makkelijk. Ik heb een hekel aan vooroordelen, zo ook over Dravers. Mensen die nog nooit een Draver hebben gereden kunnen niet zeggen of een Draver geschikt is voor de dressuur/spring wedstrijd sport.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 16:55

Florien, ik ben het helemaal met je eens! Vooral de laatste zin vind ik top!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:05

Ik zou ook niet voor een draver kiezen... tis erg makkelijk om tegenwoordig je KWPNer naar t Z te rijden.... met die korte achterbeentjes en kromme voorbenen (scheef groei door als veulen niet normaal te kunnen eten) en opgeplakte, opgerichte halzen....

Nee echt hoor... mijn draver onderdoet met zijn galop echt niet onder een KWPNer...

sterker nog... mijn draver kan prima dresuren... ik zie een KWPNer nog niet knoerhard over de baan draven... (denk eerder dat de pikeur echt af ligt en paard als een idioot over de baan dendert, allsie al niet in de kreukels ligt...)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:15

Ik vind KWPN'ers soms prachtig en soms vind ik ze niets.

Hetzelfde geld voor dravers, soms vind ik ze geweldig in de ring en soms denk ik dan maar : nouwja, als t baasje en t paardje er maar plezier in hebben toch?

Ik denk dat je voor geen enkel ras kan zeggen dat ze geschikt zijn voor de dressuursport. Simpel weg omdat er te grote verschillen zitten in een ras.

Het heeft dus totaal geen nut om hier een discussie KWPN-Draver te houden omdat deze 2 rassen totaal verschillend zijn en binnen deze rassen er ook nog 100 verschillen zijn.

Van de vele dravers die bij ons op stal hebben gestaan waren sommigen geschikt voor de dressuur en anderen niet.
Van de vele KWPN'ers die bij ons op stal hebben gestaan waren sommigen geschikt voor de dressuur en anderen niet Knipoog

Dus mijn advies, kijk niet naar het ras, maar naar het paard