Lorsina schreef:Mensen die met een draver starten.
Hebben juryleden vaak een vooroordeel over dravers, of zijn ze echt niet geschikt voor de dressuursport?
Dravers zijn gefokt om te draven, dus ze zijn niet per definitie geschikt voor de dressuursport. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Ik ken een draver die Z2 heeft gelopen, maar 1 zwaluw maakt nog geen zomer. Deze draver beschikte niet over de kenmerken die veel dravers wel hebben. Ook had hij nooit op de baan gelopen. Een echt spectaculair dressuurpaard was het ook niet om te zien, hij werd gewoon heel correct gereden.
Een paard is geschikt voor de dressuur als hij minimaal de Z kan halen en voor vele dravers is dat nu eenmaal niet echt wegggelegd omdat ze toch vaak over een mindere galop beschikken. Een knap dressuurpaard moet gewoon over 3 goede gangen beschikken, ongeacht ras/afkomst etc.
Het feit dat er van bepaalde rassen paarden in de M/Z lopen, wil nog niet zeggen dat dat ras dan meteen geschikt is voor dressuur. Meestal beschikken die uitzonderingen dan over eigenschappen die niet kenmerkend zijn voor het ras. Als je bijvoorbeeld een haflinger in de Z ziet lopen, zijn ze vaak luxer en/of beschikken dan vaak over betere bewegingen dan een doorsnee haflinger.
shir_1711 schreef:Hij kon alle oefeningen van het z. Maar hij kon niet echt goed galloperen.
Dan kon hij dus niet alle oefeningen van de Z. In de Z moet je namelijk ook oefeningen als een uitgestrekte galop, een verzamelde galop, eenvoudige galopwissels etc laten zien. En als jou paard niet goed kan galloperen, kan hij dus niet alle oefeningen van de Z.
ranna schreef:Ik start ook met een paard dat niet voor de dressuur gefokt is maar je kunt het ook als uitdaging zien om een niet voor de dressuur gefokt paard, dusdanig voor te stellen dat de juryleden niet om jullie heen kan.
Je kan het ook zo zien dat het heel frustrerend voor je paard is als je dingen van hem gaat verlangen waar hij geen aanleg voor heeft. Mijn dressuurgefokte paard heeft geen aanleg voor springen. Hij heeft een coordinatie van een natte krant. Uit goedheid springt hij wel altijd, ook als het niet past (of hij gaat er dwars doorheen). Ik vind springen leuk, maar zijn talenten liggen nu eenmaal ergens anders en ik zal het hem dus niet aandoen om te springen op wedstrijden. Ik wil namelijk niet dat mijn paard zijn vertrouwen kwijtraakt of een hekel aan het rijden krijgt omdat de balken hem om zijn oren vliegen en omdat hij iets moet doen waar hij geen aanleg voor heeft. En wat heb ik eraan als we met hangen en wurgen een B parcours rondkomen, maar meer er ook echt niet inzit? Dat vind ik geen uitdaging. Ik hoef geen B-parcours te springen om te bewijzen dat een dressuurgefokt paard ook kan springen. Net als dat ik het geen uitdaging zou vinden om met een draver met hangen en wurgen een proefje zou moeten rijden, in een groot deelnemerveld waarschijnlijk nooit bovenaan zal eindigen en met het idee dat de Z waarschijnlijk niet haalbaar zal zijn. En waarom? Om naar de jury toe een punt te maken? Dat vind ik echt zonde van mijn tijd, geld en energie.
Ik zou zeggen: als je echt ambities hebt in de dressuur, koop dan een paard wat er voor geschikt is. Steek je geld en energie dan in een paard waar je wel een grote kans mee hebt dat je er knappe resultaten mee gaat behalen. Dravers mogen dan goedkoop in aanschaf zijn, maar het onderhoud kost evenveel. Gewoon even doorsparen dan. En verder niks ten nadele van een draver hoor. Ik denk dat het hele fijne recreatiepaarden kunnen zijn.
.

Maar als ik nog een paard ooit koop, zou dat heel goed een draver kunnen zijn. Ze hebben zo'n geweldig karakter, ze zijn goud eerlijk en gaan voor je door het vuur. Geweldige paarden!