Twee Instructrices

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Twee Instructrices

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:53

Zolang het aardig in het verlengde van elkaar ligt, kan het elkaar mooi aanvullen.

Maar zodra je op 2 verschillende manieren moet gaan rijden wordt het voor het paard erg verwarrend.
Zo combineerde mijn instructeur bij de ORUN totaal niet met mijn eigen instructeur en dat werd voor het paard heel verwarrend.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:55

Ik heb het gehad met de rijvereniging met mijn priveles. Die 2 instructrisches lagen ver uitelkaar met de manier van rijden.

Het werd voor mijn paard niet alleen verwarrend maar ook voor mij. Toen ben ik dus maar met de rijvereniging les gestopt.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:59

Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn. Ook niet als ze verschillend lesgeven. Ik had clublessen van iemand anders dan privélessen, en dat ging prima samen. Je moet gewoon van elke instructeur de beste dingetjes eruit pikken en die in je training meenemen, dan maakt het dus ook niet uit als ze verschillend lesgeven, je pikt gewoon dat mee waarvan je denkt dat je er wat aan hebt Lachen
Maar ik heb sowieso graag af en toe eens les van een ander, even een frisse wind erdoor. Vind ik altijd wel fijn. Iedereen ziet toch weer net even wat anders en daar kan je alleen maar beter van worden.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:01

Maar dan zullen jou instructeurs wel een beetje aan elkaar, op een hoogte hebben gezeten Ilsemarie.....

De een ging met mijn jong paard voor rechtrichten en voorwaards, de ander was al bezig met oprichten terwijl mijn paard niet recht was.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:47

Ik heb er 4, 2 voor dressuur, 1 voor springen en 1 voor springen/cross. Zolang ze elkaar aanvullen, werkt het super. Als het tegenstrijdig wordt, werkt het niet.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 15:00

ik heb les van nelis hier op bokt.. gaat goed, heeft me goed geholpen. maar zelf is ze van het springen en de sgw en ze geeft alround les.. dus de echte dressuurmatige problemen is moeilijk aanpakken.

nou ga ik vanavond in de verengingsles mee rijden. van moniek van dijk.. hoop dat het wat is, die heeft in elk geval veelbereikt op hoog niveau. mijn instructrice rijd zelf ook in haar lessen. wanneer zij niet kan neem ik haar plaats in.. zal zo'n 2 keer in de maand zijn.
dus dan heefthet voor mij wel nut, aangezien ze er zelf een connectie mee heeft en me gezegd heeft dat het misschien wel eens een goeie aanvulling kan zijn ophaar lesgeven.

misschien dat ik dan van de problemen af kom waar ik constant tegen aan bots... de manegelessen voegen nl niet echt veel toe Haha! die rij ik omdat willem het nog steeds leuk vind om achter andere paarden aan te sloffen.. soms moet je ook eens iets doen wat je paard leuk vind he Haha!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 17:21

Ik heb twee instructeurs en ze zijn behoorlijk verschillend.

De ene wil graag diep en rond zien tijdens het losrijden en werkt meer aan de verzameling

De ander wil mijn paard tijdens de les geen milimeter achter de loodlijn zien en laat me heel vaak vooruit rijden. (en deze les is dus ook erg goed ter controle; kan ik hem zowel diep als opgericht rijden?)

Ik kom dus ook wel eens heel tegenstrijdige dingen tegen; van de een mag ik na een schouderbinnenwaarts niet naar voren wegrijden omdat ik hem dan soms weer van het achterbeen af rij, bij de ander moet ik hem na een schouderbinnenwaarts juist vooruit wegrijden.
Klinkt verwarrend maar uiteindelijk is het wel een goede wachtoefening.

Ik vind het wel prettig dat ik al een tijdje bij de ene instructeur bezig was voordat ik bij de ander tercht kwam. Nu had ik al een beetje een stabiele basis/ rijstijl waar ik op terug kan vallen en waar ik bij twijfel tussen de twee dan ook voor kies.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 17:25

Ik rij ook bij verschillende instructeurs. Allen rijden en geven ze les volgens het systeem van Antoine de Bodt. Doordat ze allen het zelfde systeem hanteren werkt het goed. Ik hoor nooit dingen waarvan ik denk, 'huh, dat moest van de ander heel anders'. Ik vind het wel een voordeel hebben, soms kan iemand iets net niet helemaal overbrengen wat een ander dan weer wel kan. Ik heb er alleen maar baat bij!

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:12

Ik heb privé-les dressuur bij 2 verschillende instructeurs. 1 daarvan beschouw ik als basis dus daarmee bedoel ik dat ik bij de 2e instructeur altijd eerst bespreek wat ik bij de 1e gedaan heb.
Bij beide les ik om de week. En ze sluiten perfect op elkaar aan. Sinds ik op deze manier les is mijn paard ook veel vooruit gegaan.

Dan gaat hij nog mee naar clubles (dus een 3e instructeur). Dit zie ik als les voor de gezelligheid en hij leert tussen andere paarden te lopen. Ik rij in de les dan ook uitsluitend op de wijze die mijn privé-instructeurs zeggen. Meestal gaat dit heel goed maar als zij wat anders wil doen dan geef ik wel aan hoe ik het normaal doen moet en dan komen we er samen altijd weer uit.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 15:58

Ik denk dat het geen probleem hoeft te zijn om bij 2 of meer verschilende instructeurs te lessen, mits alle instructeurs maar heel duidelijk uitleggen waar ze naar toe willen werken en waarom ze van jou bepaalde oefeningen juist graag wel of NIET willen zien. Zolang alle aanwijzingen maar met goede argumenten onderbouwd worden zullen er naar mijn idee weinig problemen kunnen ontstaan. Probleem is echter dat veel instructeurs niet aan kunnen geven waarom ze iets wel of niet willen zien. Als ruiter moet je dan denk ik vraagtekens gaan zetten bij de kundigheid van je instructeur...

Simone_40

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:51

Je leert van iedereen wat, toch?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 13:03

amondi schreef:
het kan best, mits je zelf weet wat je wil en kan!

Dit vind ik een goede opmerking.
Ik heb les van drie verschillende: twee dressuurlessen (dinsdag en donderdag) en 1 keer in de maand springen van weer iemand anders.
Daarnaast is mijn man ook nog wel eens met me in de weer met tips.

Als je zelf goed weet wat je wilt en je bent in staat om die dingen uit de lessen te pikken waar jij verder mee komt met je paard, dan kan het elkaar heel goed aanvullen.
Op donderdagavond heb ik les op de club en sommige dingen die die instructrice zegt staan haaks op de dingen die de instructie van mijn privéles op dinsdagavond zegt. (meer lengte geven/meer gaan oppakken, benen meer naar achteren, benen meer naar voren, werken met contrastelling, juist niet werken met contrastelling)
Ik probeer altijd beide uit en heb nu de volgende stijl ontwikkeld: ik rijd grotendeels volgens de principes van mijn lesgever op dinsdag, omdat ik merk dat ik daar het verst mee kom en op de meest prettige manier en vervolgens pik ik op donderdag die dingen er uit die daar bij passen en de rest negeer ik. Dat gaat goed, omdat het een groepsles is. Zou het individueel zijn, dan wordt dat natuurlijk lastiger...maar ik zou ook nooit privéles van haar nemen...
Tijdens de springles werken we gewoon op een heel andere manier, dus dat zit nergens in de weg.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:58

Ik heb momenteel 2 instructeurs. Een voor dressuur en af en toe een sprongetje de ander voor crossen. Hopelijk kan ik binnenkort wat vaker priveles gaan nemen bij een springinstructeur!

Het voordeel dat ik heb is dat de zowel de dressuur instructeur als de (hopelijk aankomende) springinstructeur mijn paard door en door kennen. Dat is wel zo handig, want hij is de makkelijkste niet Knipoog.

Maar ik heb het inderdaad wel eens meegemaakt dat ik halverwege de les ermee gestopt ben, omdat ik merkte dat het systeem van rijden van die man echt niet werkte voor zowel mij als paard.

Het ligt er dus maar net aan wat in jouw straatje past. Afwisseling is niet erg, maar het moet niet tegenstrijdig worden.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 23:05

ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk dat de verwarring van verschillende instructeurs vrij makkelijk op te lossen is door gewoon eens met z'n 3en 4en of hoeveel het er ook zijn bij elkaar te komen en te overleggen wat je doelen/ideeen zijn. iedereen ziet weer andere dingen en dan lijkt het me heel prettig om verschillende instructeurs(trices) te hebben die uiteindelijk samenwerken aan jouw doel

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 23:09

Ik krijg al jaren manegeles van dezelfde instructrice.
Ik ben erg over haar te spreken, ben superblij met die les.
Maar ik merk wel dat het best verhelderend kan zijn eens bij iemand les te krijgen, die dingen net wat anders aanpakt.
Als de manieren van trainen te ver uit elkaar liggen geeft het alleen verwarring, maar eens les van iemand anders kan imo geen kwaad.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 07:17

lejo schreef:
ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk dat de verwarring van verschillende instructeurs vrij makkelijk op te lossen is door gewoon eens met z'n 3en 4en of hoeveel het er ook zijn bij elkaar te komen en te overleggen wat je doelen/ideeen zijn. iedereen ziet weer andere dingen en dan lijkt het me heel prettig om verschillende instructeurs(trices) te hebben die uiteindelijk samenwerken aan jouw doel

Dan moet er wel plek zijn voor overleg en die was er bij de ORUN iig niet. Daar was maar 1 goede methode: die van de cursusleider Clown

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 15:50

nou das dan makkelijk opgelost, dan doen al die cursisten het allemaal al hetzelfde, komt daar iig geen onduidelijkheid vandaan Knipoog

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 15:53

Van onduidelijkheid was geen sprake, alleen van tegenstrijdige methodes met de eigen instructeur, lejo. Knipoog

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 16:38

maar dan moeten zij toch onderling kunnen overleggen. 2 volwassen mensen kunnen toch vast wel tot een compromis komen of een regeling zodat je iig niet op 2 tegenstrijdige manieren bezig bent. want dat lijkt me voor paard en ruiter niet juist. dan moeten zij toch ook wel begrijpen dan cursusleider en instructeur (ik neem tenminste aan dat zij dan allebei aan 1 persoon lesgeven)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 21:54

lejo schreef:
maar dan moeten zij toch onderling kunnen overleggen. 2 volwassen mensen kunnen toch vast wel tot een compromis komen of een regeling zodat je iig niet op 2 tegenstrijdige manieren bezig bent. want dat lijkt me voor paard en ruiter niet juist. dan moeten zij toch ook wel begrijpen dan cursusleider en instructeur (ik neem tenminste aan dat zij dan allebei aan 1 persoon lesgeven)

Dit is lang niet altijd realistisch. Mijn beide kennen elkaar niet en hebben veel meer te doen dan zich alleen bezig te houden met mijn persoontje.
Ik denk dat het iets is dat je zelf moet zien uit te vogelen. Je kunt niet verlangen dat die mensen daar ook tijd in gaan steken. Kunnen/willen ze dat wel, dan heb je geluk.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 23:08

Lejo, zo werkt het bij de ORUN niet. Je kunt je daar het beste voegen naar de methode van je cursusleider, anders ben je bij voorbaat al gezakt Knipoog

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 09:49

maar daar gaat het hier toch niet om, het gaat er toch om dat jij "prive"les krijgt. van 2 verschillende mensen. toch geen ORUN cursus. daar heb ik het niet over. ik heb het er over dat als jij aan het trainen bent met je paard, met 2 verschillende mensen om je te helpen en dat schept verwarring bij jou, dan moet je dat bespreekbaar maken ipv gaan zitten stressen 'omdat iederereen iets anders zegt'.
dat werkt voor iedereen prettiger. omdat beide instructeurs weten wat je nog meer leert en niet denken: Waarom doet ze het toch nooit zoals ik het vraag en moet ik het steeds opnieuw zeggen en jij bent van je verwarring af. Al maak je het zelf maar bespreekbaar, als er niet allebei kunnen zijn. als ze niet precies weten wat een ander doet kunnen ze er allebei of 3 of 4 of 5 niet op inspelen.

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 12:39

ik had van 3 instructeurs les.
2 prive les, en 1 van de club. sinds 2 jaar is er een nieuwe instructeur op de club en ben ik daar op overgestapt. dus heb ik clubles en prive les van hem. ik vind hem gewoon t beste, en heb de rest laten vervallen. van 3 instructeurs les hebben ging niet samen, van de een moest ik anders rijden dan de ander. dan weet je echt niet meer wat je moet doen!

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 12:47

ik had les van 2 verschillende instructrises. De een wilde op een bepaalde manier les geven wat voor mijn paard niet haalbaar was. De klassieke manier van dresuur is niet weg gelegt voor het paard wat ik rij. Ik kreeg in die tijd ook les van een invaller en samen met haar zocht ik altijd een gulde middenweg. Iets wat voor het paard haalbaar was en voor mij. Dit was heel ontspannen en rustig. Nu krijg ik les van een ander en het bevalt me uitstekend. Het is niet meer dat het perse zo moet en niet anders. Voorbeeld mijn paard vindt het moeilijk om op de gewone manier te wijken. Beetje stelling en vragen met het binnenbeen, opsluiten met het buitenbeen. Bij een beetje stelling flipte ze geregeld en liep onder me vandaan. Van de ene moest ik doorzetten tot frustreren aan toe. De ander zegt dan probeer het eens zonder stelling. Misschien niet helemaal goed maar wel zonder problemen, nu kun je langzaam opbouwen en beetje bij beetje stelling aanvragen zonder dat ze in de stress vliegt. Dit werkt voor mij veel beter en ben blij dat ik over ben gestapt naar een andere instructrise

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 12:57

@lejo, dat jij het over priveles had blijkt verder nergens uit.
TS vroeg naar lessen van 2 verschillende instructeurs, ook daar wordt niets over priveles gezegd. ORUN is ook gewoon les, dus ik reageerde op TS Knipoog