Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Re: Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:12

mijn instructrice zegt altijd, elk paard kan Z worden. ze hebben 4 benen en een hoofd om een bit in de doen, dus elk dier kan het. alleen bij de een duurt het langer dan bij de ander Ja
ik denk dat Fitzroy zeker gelijk heeft, de meeste koudbloeden hebben gewoonweg de bouw niet om de hogere oefeningen te doen, en ze hebben toch vaak onbewust/bewust een bepaalde gevoelens bij mensen waardoor er verschillen in de punten kunnen komen. ( maar natuurlijk ook door andere dingen hoor)
Alleen deze zin stoort mij ook erg

Citaat:
Vraag me altijd af waarom zo iemand dressuur gaat rijden zonder een daarvoor geschikt paard.

wie zegt dat elke wedstrijdruiter een anky wil worden met bijbehorende prestaties? ik heb een zeer geschikt paard voor mijn doeleinden en rij ook wedstrijden, waar ze het prima doet. ZZ kan ze niet,maar moet een jury bij een basis concours dit al gelijk denken bij een paard?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:17

Daar kom ik weer met mijn vergelijking Lachen :
je gaat met kunstschaatsen toch ook geen hardrijwedstrijd op de schaats rijden of wel?
Maar goed, dit blijft idd discussie 987654321 over dit onderwerp.

Alleen vroeg Fyenna hier de mening van juryleden. De mening van koudbloedenruiters is wel duidelijk Haha!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:47

neeeeh dat snap ik wel Knipoog
maar ik vraag mij af hoe je bij voorbaat al naar een koudbloed kijkt als in, kijk je naar het niveau op dat moment, of wat de potentie is van het dier en punt je daarom.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 21:51

Nee, ik kijk naar het niveau op dat moment. Ik heb ook best koudbloeden bovenaan staan in het B/L. Knipoog

Mensen vergeten vaak dat het niet alleen maar koudbloeden zijn waar het moeilijker voor is. Een overbouwde KWPN's kan net zo goed moeite hebben met de gevraagde oefeningen. Voor die paarden valt het ook niet mee om op achter te komen bv.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 22:03

Frederika schreef:
ik ben van mening dat de jury liever een "sportpaardje"ziet dan een tinker fjord of haflinger. maar sommige juryleden stellen het soms wel op prijs dat je het probeert met een minder geschikte paardje. maar in de meeste gevallen ziet de jury het als een handicap. ik heb een KWPNer dus ik kan niet zeggen dat ik er ervaring mee heb maar een meisje die bij ons lest heeft wel een haffie en die wordt toch "gestraft"op de mindere punten van een haflinger zoals de verruimingen.

Maar als die haf niet kan verruimen dan kan ze toch nooit een voldoende krijgen, geldt hetzelfde voor een kwpner.... Als je paard niet kan verruimen, krijge je geen voldoende wat voor een ras het ook is!

Chilopoda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 23:53

Helemaal mee eens.
Het paard moet de gevraagde oefening natuurlijk wel kunnen tonen. En dat geldt voor zowel de koudbloed als het warmbloed paard.

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 23:59

ja maar een koudbloed heeft meestal minder ruimte in de schouder. krijgt een 4 voor verruiming soms wel een 3, KWPNer krijgt voor hetzelfde (op de protocol) mag meer 5

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 00:02

die KWPNér zal waarschijnlijk dan toch net wat meer kunnen laten zien.

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 00:08

een paard is een paard. en een koudbloed kan even goed lopen als een warmbloed. alleen hebben kleinere paardje en pony's wel het nadeel dat het minder toont. een goede uitgestrekte draf van een haf ziet er toch minder spectaculeer uit als een kwpn van 1.80 die zn benen even achter de oren schopt.
en het is nu eenmaal een jury sport dus je hebt altijd met smaak te maken, heel jammer maar het is niet anders.

maar eigelijk vind ik dat ook pony's (haffies en fjorden enz.) hoger moeten kunnen komen als de z2. en niet alleen maar om hun afmetingen het niet eens mogen proberen.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 00:13

Ik ben zelf Geen jury !

maar heb een aantal jaren geleden toch wel meegedaan aan onderlinge wedstrijden
bij ons op de manege met een kruising groninger/kwpn,
een groot maar vooral breed paard..
toen zei een jurylid achteraf, ik had liever een ranker paardje gezien
want dit oogt niet.. dat vond ik wel jammer...
ik heb bij dat betreffende jurylid nooit meer dan de ?8e plaats mogen behalen..
mn laatste wedstrijd op haar reed ik exact dezelfde proef voor mn gevoel
ook even goed(of slecht) als vorige keren maar dan bij een ander jurylid, werd ik 1e !
heb nooit geweten Of het toeval was maar wel een gevoel gehad dat ik er toch
anders op beoordeeld werd helaas!
Komend voorjaar begin ik met mn (nog bredere) belg ! heb mezelf als doel gesteld
om toch minimaal in de L te komen (dressuur) ben benieuwd of het lukt
en hoe ik Dan beoordeeld ga worden..

Grtjsss

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 00:18

oke, het is wel leuk om een kwpner een m of z proef te zien lopen. Maar het word pas echt leuk als er een M-Z haflinger/fjord de ring in komt. Sorr maar ik val in slaap bij een z lopend KWPN paard, leuk dat ie zo kan lopen maar het zal weer de zoveelste zijn. Geef toe... er is toch geen kunst meer aan z te worden met een kwpn? kijk ik niet meer van op. Maar komt een koudbloed de Z ring binnen dan heven de hoofdjes meteen op Lachen

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 01:25

geen kunst om met een KWPNer in het Z te komen?????? iedereen moet zijn best doen om hoger te komen, of je nu op een fjord of op een KWPNer rijdt. het blijft een kunst om te dressuren. tuurlijk is het speciaal als er een haf of een fjord in het M/Z loopt, maar ik vind het fout om te zeggen dat het geen kunst is om met je KWPNer in het Z te komen.

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:50

ik vind het fout om te zeggen dat koudbloeden het toch niet ver kunnen schoppen. Koudbloeden zijn namelijk ook paarden, en een goed paard heeft geen ras.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 00:13

Hoe verkracht ik een gezegde Nagelbijten / Gniffelen

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 10:55

hafgirl15 schreef:
Geef toe... er is toch geen kunst meer aan z te worden met een kwpn?

Even los van het feit dat lang niet alle warmbloedpaarden in de ring KWPN'ers zijn....

Nee joh, er is inderdaad echt geen kunst aan Clown Clown !
Dacht je dat de gemiddelde ruiter (heb het niet over profs) met een warmbloed paard niet een aantal jaren flink aan het trainen is om een paard op een goede manier, vaak vanaf 'niets', naar de Z dressuur te rijden?
En denk je niet dat het ook goede training kost om een paard op Z niveau te houden en te blijven verbeteren??

Of denk je, huppa, opstappen en wegrijden, elk warmbloed paard loopt zo in het Z?
Het is niet zo dat warmbloedpaarden voorgeprogrammeerd zijn hoor, die moeten net zo goed als een koudbloed paard door goede training stap voor stap verder komen Clown .

Maar om even op de oorspronkelijk vraag terug te komen: een goede jury hoort niet te kijken naar ras, kleur, afstamming, naam ruiter, noem het allemaal maar op, maar beoordeeld gewoon of datgene wat er in die paar minuten in de ring wordt vertoond, voldoet aan het gevraagde.

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 11:14

vind het idd welleuk als er een haf of fjord of een ander koudbloed paard (laatst een shire in de M)tegen kom ik denk dat veel mensen denken dat ze er op benaardeeld worden maar het is gewoon simpel rijd je een goede proef kan de jury niet onder je uit of het nu een koudbloed of warmbloed is
en het is natuulrijk onzin om te beweren dat er geen kunst aan is om met een kwpn paard in het Z tekomen ( want als je de bewering hebt van "ik word benardeeld om dat ik een koudbloed heb kun je ook denken dat de warmbloed paarden zwaarder gejureerd worden omdat ze hier meer van verwachten ?"
En ik denk dat dat ook niet zo is dus ik ben van mening dat wat er gevraagd word getoont moet worden ongeacht wat voor paard/pony het is.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 11:25

hafgirl15 schreef:
ik vind het fout om te zeggen dat koudbloeden het toch niet ver kunnen schoppen. Koudbloeden zijn namelijk ook paarden, en een goed paard heeft geen ras.

Onzin, een haflinger heeft nu eenmaal niet de atletische bouw van een dressuurgefokt paard. Waardoor zo een beestje het niet zo ver kan schoppen, dan een dressuurgefokt paard.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 11:34

Fitzroy schreef:
Daar kom ik weer met mijn vergelijking Lachen :
je gaat met kunstschaatsen toch ook geen hardrijwedstrijd op de schaats rijden of wel?
Maar goed, dit blijft idd discussie 987654321 over dit onderwerp.

Alleen vroeg Fyenna hier de mening van juryleden. De mening van koudbloedenruiters is wel duidelijk Haha!

Maar dressuur is het africhten (" dresseren" en gymnastiseren) van paarden, en elk rijpaard zal in elk geval de basisdressuurbeginselen moeten leren (lastig rijden zonder gas en stuur...). Dus die vergelijking gaat mijn inziens niet op, want dressuur is hoe wij een paard vragen bepaalde reacties op onze hulpen te geven. Met een schaatser kun je gewoon praten...
Kijk, als je een fjord koopt omdat je Z-dressuur wil rijden, dan is dat doorgaans niet erg realistisch. Maar koop je een leuke koudbloed met enorm veel aanleg, waarom zou je er dan niet mee gaan starten? Als de jury alles maar in het juiste perspectief kan plaatsen en ziet dat wat lichtvoetig is voor een koudbloed niet hetzelfde is als voor een sportpaard.
En sommige mensen rijden voor hun plezier wedstrijden, het is een leuke afwisseling, of je zoekt bevestiging van een jury van het gevoel wat je thuis met rijden hebt, je paard ziet eens andere paarden, het is gezellig... Het hoeft niet altijd maar om de eerste plaats te gaan!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 11:36

Sjonniej schreef:
hafgirl15 schreef:

Onzin, een haflinger heeft nu eenmaal niet de atletische bouw van een dressuurgefokt paard. Waardoor zo een beestje het niet zo ver kan schoppen, dan een dressuurgefokt paard.

Zou het dan niet eerlijker zijn een koudbloed anders te beoordelen dan een dressuurgefokt paard? Ze hebben immers niet de mogelijkheden die een dressuurgefokt dier wel heeft!

Zeker in de lagere klassen zou dit een optie zijn, omdat je op die manier de wedstrijdsport voor iedereen toegankelijk houdt. Het is niet leuk om altijd achteraan te eindigen omdat je met een kwalitatief minder goed paard rijdt, ook al rijdt je een nette proef! Op die manier blijven steeds meer mensen thuis, en dat is niet goed voor de sport! De echte fanatieke dressuurruiters kopen toch wel een kwalitatief goed paard waar ze uiteindelijk hoog mee eindigen, die zouden daar dan ook weinig last van hebben! Bovendien, als je een aantal keren hoog niveau hebt gestart, kom je toch al niet meer in de lage klasses, dus probleem opgelost.

Wat mij betreft mogen de koudbloeden in de wedstrijdsport best wat mogen aangemoedigd, met misschien wat mildere beoordeling. In het wedstrijdreglement staat zelfs dat een onderdeel moet worden beoordeeld naar het KUNNEN van het paard. Dat zegt toch al genoeg???

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 11:42

Een dressuurwedstrijd is bedoeld om de mate van africhting van een paard te meten. Daarbij mag het ras/kleur/de hoogte/geslacht niet uitmaken!
Maar gezien het feit dat het oordeel door een jury geveld wordt, blijft het altijd subjectief. Daar ontkom je niet aan.
Maar of het nou een KWPN-er of een koudbloed (of volbloed of wat voor paard dan ook) is, dressuur is nooit makkelijk. Dan zouden we allemaal verveeld in de Z rondtuffen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 11:42

Maar je weet nóoit wat het kunnen van een paard is? Er zijn verschillende koudbloeds met een verschrikkelijk goede middendraf, beter dan menig warmbloed. Absoluut dat die daar een 8 voor moeten krijgen, maar wat als diezelfde koudbloed een heel slechte middendraf laat zien. Eigenlijk meer versnelt dan verruimt, maar in in vergelijking met een andere koudbloed is het heel goed. Als je het dan naar zijn kunnen moet beoordelen zou hij een 4-5 verdienen, maar je weet niet hoe goed hij het kan. En op zich 'is het voor een koudbloed' wel aardig, dus geef je een 6-7. Eigenlijk onmogelijk dus.

Persoonlijk vind ik ook niet dat je een koudbloed punten moet toegeven. Met het idee 'ja maar het is maar een koudbloed'. Als mijn NRPS een matige middendraf laat zien, krijg ik ook niet meer dan een 6. Dan is het oneerlijk om een koudbloed die eigenlijk kwa verruiming hetzelfde laat zien, een 7 te geven 'want het is maar een koudbloed'.
Een combinatie moet een punt krijgen voor het getoonde. Als een warmbloed die middendraf beter uitvoert, hoort hij daar gewoon een beter punt voor te krijgen. Maar niet iedere warmbloed of 'duur paard' rijdt een uitstekende proef.

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 11:45

dit is inderdaad al erg vaak besproken. Maar ik vind dat het moet kunnen, jammer genoeg zijn er nog erg veel jury's die er niet blij mee zijn. Hetzelfde met een pony tussen de paarden.. terwijl een koudbloed/pony net zo'n goede proef neer kan zetten..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 11:46

Dat klopt. Een koudbloed die een betere proef rijdt, hoort boven een slecht presterende warmbloed te staan. Maar naar mijn idee gebeurd dit ook. Met uitzondering van enkele keren.

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 11:47

wij zijn het met elkaar eens Knipoog

BLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 11:49

Miss_Montana schreef:
Ik zou het helemaal geweldig vinden! Is weer eens wat anders in de ring Knipoog Daarbij kan een koudbloed net zo lopen als een KWPN'er enzo. Kijk maar naar Taco de fjord, geweldig als je die ziet lopen Ja

Echt wel ! Ja