Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
En zo zijn er nog veel meer punten die in verschillende Z1 proeven voorkomen. Zo zitten ook de keertwendingen en uitgestrekte stap in 3 van de 4 proeven op dezelfde plek... Konden ze nou echt niks anders verzinnen?!
Bettine schreef:M2 vind ik prima proeven, alleen lijken heel kort.
Vreemd punt vind ik onderaan het aparte punt voor de impuls en verzameling, terwijl er alleen verzamelde stap wordt gevraagd (waar je in de proef zelf al een apart cijfer voor krijgt), de rest is arbeidstempo! Heb ook regelmatig op mijn coupons gekregen dat bv. de galop meer verzameld moest... Onterecht dus. Maar het is ook een verwarrend punt.
Bettine schreef:Tuurlijk moet je paard in overgangen in het M2 iets verzamelen, lijkt me niet meer dan logisch, anders is zo'n overgang galop-stap echt niet te doen.
Maar waar arbeidsgalop wordt gevraagd, daar rijd ik dat ook.
En als het over de overgangen ging, dan hadden ze dat erbij moeten zetten, ook niet meer dan logisch.![]()
En overijlt gaan, dat kan in de B en L ook, daar krijg je in dat geval toch ook niet op je coupon dat je meer moet verzamelen?! In het M2 dus ook niet.
In mijn ogen hadden ze in dit geval beter voor een begrip als bijvoorbeeld 'gedragenheid' kunnen gaan.
Fitzroy schreef:Sjonge, jonge, wat een commentaar weer op de juryleden.
Als de beste stuurlui zich nu eerst eens zelf gaan inschrijven voor de cursussen, dan praten we weer verder.
oosterhoff schreef:Er staat toch ook niet dat het gaat om de verzameling in de gangen. Het gaat om de algemene verzameling, dus ook de verzameling in de overgangen. Je kan het ook gehoorzaamheid noemen net wat je wil maar er staat nergens dat het onderdeel verzameling niet gaat over de overgangen dus het is raar te denken dat het alleen om de gevraagde stukken temporijden gaat.

Fitzroy schreef:Sjonge, jonge, wat een commentaar weer op de juryleden.
Als de beste stuurlui zich nu eerst eens zelf gaan inschrijven voor de cursussen, dan praten we weer verder.

Think schreef:Fitzroy schreef:Sjonge, jonge, wat een commentaar weer op de juryleden.
Dan moet de kring wel de beste ruiters/amazones uitzoeken en eens af van vriendjes op meelopers!!
Als een jury zit te jureren en hij weet zelf nog niet eens hoe een paard moet lopen, of een dergelijke oefening uit moet voeren ga ik echt gillen. Geef veel les en het is echt om te huilen hoe het gesteld is met kennis en ruitergevoel.
Die jury's moeten wel beoordelen wat voor cijfer je krijg voor het rijtechnisch gedeelte, stap,draf en galop. Over de rest maar niet te spreken.
Deze bal kun je ook neerleggen bij de instructie.
De basis is ver zoek en die gaan we ook niet terug krijgen bij de nieuwe proeven. De L1 proeven zijn erg irr. (lichtrijden/doorzitten) Als je voor moet lezen breek je al zowat je mond, of raak je de kluts kwijt. In alle proeven zitten van die aparte wendingen. Soms zit je echt te denken: "Huh hoe zit dat"
Gelukkig hoef ik die proeven niet meer te rijden maar ik heb er natuurlijk wel mee te maken met de lesklanten en dan wordt ik er al erg moe van.
Over de Z proeven ben ik wel te spreken, maar ook daar geld dat als een ruiter/am.maar een ritje om de kerk doet hij ook wel zijn punten bij elkaar spronkeld en toch de overstap kan maken naar het zz-l.
Kortom... weinig verbetering.
toen ik niet meer bij die persoon leste en gewoon geholpen werd door een medestalgenoot gingen mijn punten ineens weer omhoog

? het kan aan mij liggen, maar waarom krijg ik bijna altijd standaard een 6? het ligt niet aan het paard, is een goede merrie en ook keur dus bij keuringen heeft ie dan toch al bewezen dat ze goede gangen heeft?
*
* dus bij mij kloppen die punte (meestal)wel
Fitzroy schreef:Ik denk altijd maar zo dat je over een heel jaar gezien gewoon krijgt waar je recht op hebt.
De ene keer teveel, de andere keer te weinig.
En sinds ik zelf jurylid ben kijk ik ook op een andere manier naar de proeven die ik zelf neer zet. Er wordt zo vaak gedacht dat het aan het jurylid ligt en veel te weinig de hand in eigen boezem gestoken.

milou123 schreef:wat ik wel vind bij deze proeven..
de mensen die alleen maar netjes op de bordjes rijden en dus een 6jes proef rijden staan nog vooraan, terwijl ze hier toen in wangroij zeiden dat ze dat NIET meer wouden!! De ''spectaculaire'' proeven moeten beter beoordeeld worden en hoger..de ''op de bordjes'' proeven moeten minder hoog beoordeeld worden..
agja..het is altijd wel wat

milou123 schreef:ja amondi..daar komt het wel opneer denk ik zo..maar inderdaad er blijven er ook in de B en L vastzitten..maar dat deden ze eerst ook al..
helaas..
daantjuhhh schreef:milou123 schreef:ja amondi..daar komt het wel opneer denk ik zo..maar inderdaad er blijven er ook in de B en L vastzitten..maar dat deden ze eerst ook al..
helaas..
Dat vind ik dus weer heel erg meevallen.
Die van mij is nog lang niet klaar voor de L2, maar we vliegen door de L1 heen!
Een buurmeisje hier kon heeft met de oude B proefen 2 jaar gereden zonder een winstpunt..
Nou zit ze bijna alleen maar in de 170/180..
De cijfers op gangen vind ik waardeloos.. (of iig waardeloos beordeeld worden)
Mijn paard heeft een foute stap, (een achtervoetje brengt ze niet goed onder)
Dit doet ze alleen op wedstrijden door de spanning.. maar hoevaak ik wel niet een 6 of 7 heb voor de stap??
L1 vind ik het doorzitten/lichtrijden ook mega waardeloos.
Ik heb gelukkig een wat ouder paard met redelijk wat belans, maar heb je een redelijk jong dier.. pfff.. dan zie ik al vor me hoe dat gaat, soms moet je 3 passen doorzitten om vervolgens 7 passen te lichtrijden om daarna weer 5 passen door te zitten...
Mies7 schreef:helaas is de Z2 wel erg lastig geworden met 4 - 6 wissels per proef.