M2: zo streng gejureerd of niveau gewoon te laag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: M2: zo streng gejureerd of niveau gewoon te laag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 17:38

Licht in de hand heb ik al, maar ja de zogenaamde hoge oprichting gaat nu eenmaal niet als je horizontaal gebouwd bent. Toen paarden gemiddeld allemaal nog niet zo ferroachtig omhoog gebouwd waren was de horizontale lijn wel goed genoeg. Nu moeten de klassiekers in het moderne plaatje passen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 17:45

Heb je dan wel aanleuning,ook een horizontaal paard moet goed kunnen zitten.Ferro is ook niet omhoog gebouwd namelijk.Heb je een foto van je paard?

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 17:47

wat sizzle zegt heeft een kern van waarheid, mijn z1 paard is wat overbouwd, ineens op latere leefdtijd groeispurt.
daar is helaas niks aan te doen.

ik ben al zeer blij als ik haar horizontaal kan rijden met actief achterbeen gebruik, we kunnen nu steeds meer stukjes berg op rijden maar dat kost haar wel degelijk heel veel moeite!!

sommige paarden van tegenwoordig zijn al zo gefokt dat ze met een flinke opgericht front rondlopen, maar dat betekend niet altijd goed ondertredend achterbeen hebben!!

dat word vaak alleen niet gezien, want ohh wat is die stoer!!

ik ben het er ook zeker mee eens dat veel mensen niet klaar zijn voor het m2 , daarom vind ik het ook jammer dat er geen wending om de achterhand meer in de nieuwe proefen zitten, is toch een betere voorbereiding op de keertwending!!

grt ingrid

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 17:59

Elisa2 schreef:
Heb je dan wel aanleuning,ook een horizontaal paard moet goed kunnen zitten.Ferro is ook niet omhoog gebouwd namelijk.Heb je een foto van je paard?

Er is een foto in mijn profiel. De houding waarin ze hier loopt is in iedergeval helemaal fout voor het M2.

Ik weet ook heus wel hoe het verschil voelt tussen de verschillende paarden. Mijn bijrij paard riep ook altijd ohhhs en aaahhhs op bij mensen terwijl die zo'n ongetraind lijf had als wat. Een lang horizontaal paard moet gewoon 10x zo goed voorelkaar zijn voordat het gewaardeerd word. Maar ik zou graag Z1 starten, want dan kan ik lekker scoren op appuyementen en eenvoudige wissels.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 18:12

Ik ga nu voor 5 dagen weg dus als ik niet reageer op commentaar op de foto is dat niet omdat ik beledigd ben ofzo.
Vind dat ik zowiezo al genoeg heb gemiept, ik rij mijn punten dus eigenlijk loop ik onnodig te klagen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 18:12

Sizzle schreef:
Maar ik zou graag Z1 starten, want dan kan ik lekker scoren op appuyementen en eenvoudige wissels.

Hmm in het Z1 wordt nog veel meer gelet op de balans en verzameling van het paard. Daar herkennen ze echt wel een paard wat een "oprichting' toont met weggedrukte rug. Of met te weinig zelfhouding, te weinig verzameld, te horizontaal loopt.
Dan krijg je de eenvoudige wissels teveel op de voorhand, of gaat ie het voorbeen teveel terughouden bij verzamelde galop. Bij appuyementen krijg je dan ook te horen, te weinig gedragen etc.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 18:18

Ik bedoel het ook niet aanvallend sizzle,ik ken jou en het paard niet in het echt. Ik probeer alleen maar te kijken hoe en wat.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 08:11

Ik ben blij dat mensen zich herkennen. Ik heb overigens mijn profiel aangepast omdat er alleen nog oude foto's instonden Knipoog Neemt niet weg dat de opmerkingen nog steeds kloppen, maar we zijn wel weer een stukje vooruit gegaan sinds de zomer. Ik ben het er wel mee eens dat niet elk paard zo makkelijk 'bergop' loopt, maar ik ben me er ook van bewust dat het paard dan waarschijnlijk minder 'aanleg' heeft voor die tak van sport dan een paard dat van nature al een 'makkelijker' houding heeft. Ik weet dat mijn paard het kan (ook al is ze overbouwd), maar (vooral) ik en mijn paard hebben kennelijk nog een lange weg te gaan. Nogmaals, ik mag niet klagen, vorig jaar reed ik nog B, verder geen wedstrijdervaring, maar toch is het een teleurstelling als je ineens zonder punten thuiskomt terwijl in andere klasses wel gescoord werd. Maar goed, het gaat niet vanzelf natuurlijk Knipoog Zo kom je wel weer even met beide beentjes op de grond, haha (alhoewel ik heel goed onze beperkingen weet Knipoog)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 08:14

Dat is in ieder geval al een goede instelling!

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 08:27

Ik heb afgelopen zondag een wedstrijd M2 gezien in Etten-Leur.
Wat werd er slecht gereden zeg. En wat een slechte paarden ook soms.
Ik mag misschien op de paarden geen commentaar geven maar er liepen echt hele slechte paarden mee.
Er zat een jury die volgens de ruiters streng was. Nou, eindelijk eens en jury die de punten niet kado gaf naar mijn mening.
Diegene die laatste werd met 156 pnt had werkelijk verwacht dat ze winst zou rijden want ze had immers geen fouten gemaakt. Clown
Nou, voor mijn gevoel had ze in de L1 nog geen winst mogen rijden. Het paard liep geeneens van achter naar voor en nam zulke kleine pasjes. Het hobbelde gewoon en ik vond het echt droevig om naar te kijken.
Eigenlijk heb ik van de hele ring maar 1 paard gezien wat echt goed werd gereden. Ook die maakte wel wat spanningsfoutjes maar kreeg wel 195 pnt. Vond ik zelfs aan de hoge kant maar het was wel de enige die goed zat te rijden. Er was naast de winnaar met 195 pnt nog maar 1 winstpnt. gegeven nml. 180 pnt.
Verder nog wel een leuk paard gezien maar wat werd dat paard aan zijn kop gezeten zeg.
Er zat een kerel op die het paard werkelijk aan de voorkant nog geen cm. toestond.
Wel een leuk paard maar doordat hij zo op de kop werd getrokken had hij van die enorme steekgangen. Zonde voor zo'n goed paard. Maar het beestje kon zijn benen niet opwaarts plaatsen.
En iedereen maar mopperen op de jury Boos! Maar ik vind dat ze toch eerst zichzelf een spiegel moeten voorhouden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 08:29

dollemina schreef:
Ik heb afgelopen zondag een wedstrijd M2 gezien in Etten-Leur.
Wat werd er slecht gereden zeg. En wat een slechte paarden ook soms.
Ik mag misschien op de paarden geen commentaar geven maar er liepen echt hele slechte paarden mee.
Er zat een jury die volgens de ruiters streng was. Nou, eindelijk eens en jury die de punten niet kado gaf naar mijn mening.
Diegene die laatste werd met 156 pnt had werkelijk verwacht dat ze winst zou rijden want ze had immers geen fouten gemaakt. Clown
Nou, voor mijn gevoel had ze in de L1 nog geen winst mogen rijden. Het paard liep geeneens van achter naar voor en nam zulke kleine pasjes. Het hobbelde gewoon en ik vond het echt droevig om naar te kijken.
Eigenlijk heb ik van de hele ring maar 1 paard gezien wat echt goed werd gereden. Ook die maakte wel wat spanningsfoutjes maar kreeg wel 195 pnt. Vond ik zelfs aan de hoge kant maar het was wel de enige die goed zat te rijden. Er was naast de winnaar met 195 pnt nog maar 1 winstpnt. gegeven nml. 180 pnt.
Verder nog wel een leuk paard gezien maar wat werd dat paard aan zijn kop gezeten zeg.
Er zat een kerel op die het paard werkelijk aan de voorkant nog geen cm. toestond.
Wel een leuk paard maar doordat hij zo op de kop werd getrokken had hij van die enorme steekgangen. Zonde voor zo'n goed paard. Maar het beestje kon zijn benen niet opwaarts plaatsen.
En iedereen maar mopperen op de jury Boos! Maar ik vind dat ze toch eerst zichzelf een spiegel moeten voorhouden.

En zo gaat het 99% van alle wedstrijden helaas.
Er zijn maar weinig wedstrijden waar ik blij van thuis kom, dat ik echt een fijne rubriek had om te jureren. Dat ik met plezier heb zitten punten, goede fijn gereden paarden heb gezien.

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 12:16

Het probleem is dat in alle klassen slechts een (klein) deel van de deelnemers aan het vereiste nivo voldoet. Laatst hadden wij een discussie hierover en kwamen we tot de conclusie dat je de 80-20 regel ook op alle proeven los kan laten. 20% voldoet aan de eisen die gesteld worden aan een bepaalde klasse (winstpuntwaardig of komt rijtechnisch in aanmerking voor een winstpunt). 80% dus niet!

Het gemiddelde rij-nivo in Nederland stijgt omdat de betere steeds beter worden. De meerderheid doet een poging tot paardrijden. Inmiddels heb je zo'n vervuiling in alle klassen, dat een goed jurylid (die het wel ziet en hiernaar ook jureert)in het algemeen niet blij naar huis gaat na een dagje jureren.

Oorzaak: zelfoverschatting, prestatiedrang, slechte instructie, slechte juryleden, de dubbele proeven, etc...

Misschien tijd voor nieuwe topics: Waarom wordt er zo slecht gereden? of Jureren is geen hobby maar roeping.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 12:35

Ik ben het helemal met je eens @laborah.
Dat is ook één van de redenen dat ik momenteel een tijdje geen wedstrijden start.
Ik heb al ruim genoeg winstpunten om over te gaan naar de volgende klasse (m2) maar mijn paard vind de contragalop nog erg moeilijk. Dat is de reden dat ik thuis verder train totdat ik ons geschikt acht om M2 te gaan starten.
Ik heb zoals gezegd het nivo van de M2 afgelopen weekend gezien en ik weet zeker dat ik daar niet voor schandaal zal rijden. maar wie hou ik dan voor de gek.
Mezelf toch als ik ga starten. Ik blijf liever thuis mijn paard verder door gymnastiseren en zie wel wanneer voor mij de stap naar het M2 komt.
Ik kan het ook niet begrijpen dat mensen elke weekend maar naar concours gaan. Ze komen dan vaak schagrijnig terug omdat ze weer so'n slecht jury hadden.
Clown

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 19:29

Ik ben nog nooit zo snel door een klasse gevlogen als de M2 Tong uitsteken
Je moet je proef technisch goed voor elkaar hebben, je paard aan de diagonale hulpen in balans hebben zodat je niet in de knoei komt met de snel opeen komende oefeningen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 10:42

tja, als je er zo voor staat, zal zelfs de ZZGP geen problemen opleveren.

Marnixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 11:40

Starbreeze schreef:
Ik ben nog nooit zo snel door een klasse gevlogen als de M2 Tong uitsteken
Je moet je proef technisch goed voor elkaar hebben, je paard aan de diagonale hulpen in balans hebben zodat je niet in de knoei komt met de snel opeen komende oefeningen.

Dat heb ik nou ook..
En wat je zegt is idd zo
Ik moet dan nog wel 1 winstpunt om z te starten.
Tot nog toe weinig problemen gehad in de m2
Gisteren eerste geworden in de m2 met 202 punten!
Maar ik moet ook toegeven dat er slecht combinaties tussen zitten..

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 12:39

Sizzle schreef:
En toch is het ook een kwestie van het plaatje beter maken. Keertwendingen, travers, schouderbw contra, middengalop, mijn paard beheerst dat prima. Maar toch denken veel jury's blijkbaar dat de balans beter is als ze hun hoofd omhoog kunnen houden ook al maakt ze dan hetgeluid van een stoomlocomotief omdat ze dan haar luchtpijp dichtknijpt. Ik oefen daar dus ook eigenlijk nooit op oprichting omdat ze daar als reactie op haar rug gaat wegdrukken. Ze loopt fijn en ontspannen in een iets lagere lijn, maar blijkbaar ziet men dat als een gebrek als balans. Laatst heb ik daar een perfect voorbeeld van gehad. Ik reed een hele fijne proef zonder echte fouten, ik had tot mijn overgrote verbazing 156 punten. Twee weken later had ik dezelfde jury, paard had rugpijn ivm hengstigheid en liep zonder goed achterbeen gebruik en een aantal kleine haperingen, maar deze keer hield ik wel d'r kop omhoog resultaat: 173 punten. Sinds ik nu consequent de kop kunstmatig hoog hou rijd ik ineens vrijwel met gemak winstpunten terwijl dat voor het paard niet bepaald bevordelijk is.

Ik vind dit toch wel heel triest moet ik zeggen hoor.
Als het verschil al niet meer gezien wordt tussen verzameling of circustruukjes

Trouwens, een boel mensen spreken van verzameling in de M2. Het enige wat gevraagd wordt is een paar meter verzamelde stap verder is het allemaal arbeidstempo. Zit ik me al vanaf het begin van de nieuwe proeven af te vragen hoe je in vredesnaam die oefeningen kunt rijden zónder verzameling Verward

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 13:12

Ik vind wel dat in de M2 een paard duidelijk meer gedragen hoort te lopen als in de M1 klasse.
En gedragen lopen kan natuurlijk ook in een arbeidstempo.
Maar de meeste paarden die ik in de M2 zie lopen gaan nog te veel op de voorhand.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 13:18

Ik denk dat ze dat ook met 'verzameling' bedoelen Ja, de gedragenheid van de gangen en de (lichte) verzameling waar nodig (overgangen stap/galop, galop/stap en de andere overgangen). Ook de SB moet duidelijk gedragener gaan dan in het M2 en voor de langere stukken contra is ook een bepaalde mate van verzameling en controle nodig.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 15:07

Nou, ik heb het van het weekend uitgeprobeerd en haar voor mijn gevoel 'omhoog getrokken' (even voor de critici: dit is natuurlijk overdreven gesteld, maar voor mijn gevoel loopt ze een stuk stugger als ze in deze houding loopt) en met resultaat want ik had 2 winstpunten. Kan natuurlijk toeval zijn... Ik had 7-ens voor verzameling en impuls. Nou, ik was in ieder geval blij met mijn punten (en had toch wel lekker gereden ondanks dat het wat stugger aanvoelt) we gaan gewoon door Knipoog

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 15:35

mm..ik zit ook in het m2 en het gaat steeds beter Haha! Heb wel een erge dip gehad, met mijn pony en toen ook nog 16(!)weken geen les omdat de lesgeefster ziek was Ach gut ..het ging niet echt meer, ging niet vooruit en mijn pony liep op kracht, ja mooi op kracht, (niet als de pony van mijn zus, dus heel erg, maar wel op kracht) nou..dit werd echt NIET gewardeert nu les ik bij iemand anders en het gaat steeds beter, hij loopt niet meer zo veel op kracht en nu begin ik hogere punten te krijgen..ik weet waar mijn foute zitten en daar ben ik hard op aan het trainen Haha! en nee de jury is lang niet altijd fout Knipoog maar wat ik me afvraag, bij ons in de kring rijd een meisje, nou die rijd haar pony niet rond en stampt en trekt alleen maar, toch rijd ze een winspunt..waar niemand iets van snapt..Moet je dan zo gaan rijde? En met die nieuwe proeven winnen vaak ook in het m2 nog de mensen die alleen maar op de bordjes rijde, niet spectaculair maar dus een 6jes proef..ik meende dat ze zeiden dat dit niet meer de bedoeling was..maar daar gaat het topic niet over Knipoog
Heel veel mensen zeggen dat de m2 de moeilijkste klasse is, ja er zijn mensen die er zo doorheen vliegen..maar het is in 1x een grote overgang, en nu met die nieuwe proeven helemaal..

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:37

amondi schreef:
tja, als je er zo voor staat, zal zelfs de ZZGP geen problemen opleveren.

Ik weet niet of je het tegen mij hebt, maar waar slaat dat nou weer op? Dat is natuurlijk altijd afwachten, M2 is nog geen ZZGP Knipoog Helaas zie ik teveel mensen in de M1/2 rijden die hun paard niet eens rechtop door een wending of volte kunnen rijden, hoe wil je dan ooit de rest onder controle krijgen? als je in een M2 proef tijd te kort hebt om te corrigeren tussen oefeningen, dan schort het toch wel ergens aan.

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 08:16

Ik denk dat impuls het toverwoord is in de M2, precies een van de zwakkere punten van mijn paard. Omdat er veel op arbeidstempo gereden moet worden, behalve stap en de galopgedeeltes voor de overgang naar stap. Maar als je voor het eerst begint met oefeningen als bijv travers, dan kan het bijna niet anders dan dat je dat in een langzamer tempo oefent. Zodat het paard het goed kan begrijpen.
Net zoals bij kinderen die je voor het eerst een rekensom leert. Dan zeg je ook niet gelijk dat ze het zo snel mogelijk moeten doen. Het probleem daarna is dat de oefeningen in arbeidstempo gereden moeten worden, dus dat je moet gaan toe rijden.

Zeker omdat het allemaal wat sneller gaat in de M2 kom je dus combinaties tegen die:
óf in de problemen komen omdat ze impuls verliezen in de oefeningen --> geheel wordt sloom, niet actief, en mist ritme
óf in de problemen komen omdat ze de oefeningen niet netjes kunnen rijden omdat ze teveel impuls hebben --> dat levert vaak veel spanning op, dat moet wegvloeien maar rijdt dan maar eens een nette overgang stap-galop oid.

Verder klein puntje van kritiek naar 'bepaalde' juryleden: ja de klasse zit dicht tegen het Z aan. Maar het is aan de ruiter om te bepalen of er in de klasse Z gestart gaat worden bij het bereiken van de 10 wp M2. En niet aan de jury in de M2. Ik heb soms het idee dat de M2 niet als M2 word gezien, maar als pre-Z. Zeker als er op protocollen staat dat de combinatie nog niet Z-waardig is. Nee, daarom start ik ook M2! Lachen Maar misschien was dit voor mij een eenmalige ervaring en ziet de rest van het jurycorps het toch als een aparte klasse de M2.

Verder: er bestaan geen slechte paarden, er wordt wel slecht gereden. Het is gewoon goed om kritisch te blijven op jezelf en misschien niet iedere week op wedstrijd te gaan. De tijd nemen om zaken te verbeteren en je dan weer laten toetsen in de ring. Niet haasten, maar gewoon lekker rijden! Lachen dan blijft je er ook lol in houden Knipoog

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 08:28

ik ben het niet met je eens om zonder impuls( langzamer) een oefening te oefenen. Je paard zal vanaf het begin moeten leren om de stelling en buiging met impuls te lopen.

Desnoods beloon je hem als hij 2 stappen gedaan heeft, maar zodra de impuls weg is moet je de oefening afbreken en de impuls eerst weer opzoeken en dan de stelling en buiging er weer bij.

Denk ik hoor....

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 08:42

Dat mag hoor Knipoog, ik denk dat je dat in een oefening moet opbouwen. Hij kan het niet in één keer goed doen. Wanneer het paard de hulp begrijpt kan je wat meer gaan vragen en wat toerijden in zo'n oefening. Maar dan rijd je ook geen travers zoals in een proef, maar maar een paar pasjes. Dat wissel je inderdaad af met impuls halen uit bijvoorbeeld middendraf en stelling en buiging uit bijvoorbeeld wat voltes 10m of SB. Maar nu gaat het over trainen Haha! ook een leuke discussie