Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Elisa2 schreef:Heb je dan wel aanleuning,ook een horizontaal paard moet goed kunnen zitten.Ferro is ook niet omhoog gebouwd namelijk.Heb je een foto van je paard?
Sizzle schreef:Maar ik zou graag Z1 starten, want dan kan ik lekker scoren op appuyementen en eenvoudige wissels.
Neemt niet weg dat de opmerkingen nog steeds kloppen, maar we zijn wel weer een stukje vooruit gegaan sinds de zomer. Ik ben het er wel mee eens dat niet elk paard zo makkelijk 'bergop' loopt, maar ik ben me er ook van bewust dat het paard dan waarschijnlijk minder 'aanleg' heeft voor die tak van sport dan een paard dat van nature al een 'makkelijker' houding heeft. Ik weet dat mijn paard het kan (ook al is ze overbouwd), maar (vooral) ik en mijn paard hebben kennelijk nog een lange weg te gaan. Nogmaals, ik mag niet klagen, vorig jaar reed ik nog B, verder geen wedstrijdervaring, maar toch is het een teleurstelling als je ineens zonder punten thuiskomt terwijl in andere klasses wel gescoord werd. Maar goed, het gaat niet vanzelf natuurlijk
Zo kom je wel weer even met beide beentjes op de grond, haha (alhoewel ik heel goed onze beperkingen weet
) 
Maar ik vind dat ze toch eerst zichzelf een spiegel moeten voorhouden. dollemina schreef:Ik heb afgelopen zondag een wedstrijd M2 gezien in Etten-Leur.
Wat werd er slecht gereden zeg. En wat een slechte paarden ook soms.
Ik mag misschien op de paarden geen commentaar geven maar er liepen echt hele slechte paarden mee.
Er zat een jury die volgens de ruiters streng was. Nou, eindelijk eens en jury die de punten niet kado gaf naar mijn mening.
Diegene die laatste werd met 156 pnt had werkelijk verwacht dat ze winst zou rijden want ze had immers geen fouten gemaakt.![]()
Nou, voor mijn gevoel had ze in de L1 nog geen winst mogen rijden. Het paard liep geeneens van achter naar voor en nam zulke kleine pasjes. Het hobbelde gewoon en ik vond het echt droevig om naar te kijken.
Eigenlijk heb ik van de hele ring maar 1 paard gezien wat echt goed werd gereden. Ook die maakte wel wat spanningsfoutjes maar kreeg wel 195 pnt. Vond ik zelfs aan de hoge kant maar het was wel de enige die goed zat te rijden. Er was naast de winnaar met 195 pnt nog maar 1 winstpnt. gegeven nml. 180 pnt.
Verder nog wel een leuk paard gezien maar wat werd dat paard aan zijn kop gezeten zeg.
Er zat een kerel op die het paard werkelijk aan de voorkant nog geen cm. toestond.
Wel een leuk paard maar doordat hij zo op de kop werd getrokken had hij van die enorme steekgangen. Zonde voor zo'n goed paard. Maar het beestje kon zijn benen niet opwaarts plaatsen.
En iedereen maar mopperen op de juryMaar ik vind dat ze toch eerst zichzelf een spiegel moeten voorhouden.

Starbreeze schreef:Ik ben nog nooit zo snel door een klasse gevlogen als de M2![]()
Je moet je proef technisch goed voor elkaar hebben, je paard aan de diagonale hulpen in balans hebben zodat je niet in de knoei komt met de snel opeen komende oefeningen.
Sizzle schreef:En toch is het ook een kwestie van het plaatje beter maken. Keertwendingen, travers, schouderbw contra, middengalop, mijn paard beheerst dat prima. Maar toch denken veel jury's blijkbaar dat de balans beter is als ze hun hoofd omhoog kunnen houden ook al maakt ze dan hetgeluid van een stoomlocomotief omdat ze dan haar luchtpijp dichtknijpt. Ik oefen daar dus ook eigenlijk nooit op oprichting omdat ze daar als reactie op haar rug gaat wegdrukken. Ze loopt fijn en ontspannen in een iets lagere lijn, maar blijkbaar ziet men dat als een gebrek als balans. Laatst heb ik daar een perfect voorbeeld van gehad. Ik reed een hele fijne proef zonder echte fouten, ik had tot mijn overgrote verbazing 156 punten. Twee weken later had ik dezelfde jury, paard had rugpijn ivm hengstigheid en liep zonder goed achterbeen gebruik en een aantal kleine haperingen, maar deze keer hield ik wel d'r kop omhoog resultaat: 173 punten. Sinds ik nu consequent de kop kunstmatig hoog hou rijd ik ineens vrijwel met gemak winstpunten terwijl dat voor het paard niet bepaald bevordelijk is.

, de gedragenheid van de gangen en de (lichte) verzameling waar nodig (overgangen stap/galop, galop/stap en de andere overgangen). Ook de SB moet duidelijk gedragener gaan dan in het M2 en voor de langere stukken contra is ook een bepaalde mate van verzameling en controle nodig.
Heb wel een erge dip gehad, met mijn pony en toen ook nog 16(!)weken geen les omdat de lesgeefster ziek was
..het ging niet echt meer, ging niet vooruit en mijn pony liep op kracht, ja mooi op kracht, (niet als de pony van mijn zus, dus heel erg, maar wel op kracht) nou..dit werd echt NIET gewardeert
nu les ik bij iemand anders en het gaat steeds beter, hij loopt niet meer zo veel op kracht en nu begin ik hogere punten te krijgen..ik weet waar mijn foute zitten en daar ben ik hard op aan het trainen
en nee de jury is lang niet altijd fout
maar wat ik me afvraag, bij ons in de kring rijd een meisje, nou die rijd haar pony niet rond en stampt en trekt alleen maar, toch rijd ze een winspunt..waar niemand iets van snapt..Moet je dan zo gaan rijde? En met die nieuwe proeven winnen vaak ook in het m2 nog de mensen die alleen maar op de bordjes rijde, niet spectaculair maar dus een 6jes proef..ik meende dat ze zeiden dat dit niet meer de bedoeling was..maar daar gaat het topic niet over 
amondi schreef:tja, als je er zo voor staat, zal zelfs de ZZGP geen problemen opleveren.
Helaas zie ik teveel mensen in de M1/2 rijden die hun paard niet eens rechtop door een wending of volte kunnen rijden, hoe wil je dan ooit de rest onder controle krijgen? als je in een M2 proef tijd te kort hebt om te corrigeren tussen oefeningen, dan schort het toch wel ergens aan.
Maar misschien was dit voor mij een eenmalige ervaring en ziet de rest van het jurycorps het toch als een aparte klasse de M2.
dan blijft je er ook lol in houden
, ik denk dat je dat in een oefening moet opbouwen. Hij kan het niet in één keer goed doen. Wanneer het paard de hulp begrijpt kan je wat meer gaan vragen en wat toerijden in zo'n oefening. Maar dan rijd je ook geen travers zoals in een proef, maar maar een paar pasjes. Dat wissel je inderdaad af met impuls halen uit bijvoorbeeld middendraf en stelling en buiging uit bijvoorbeeld wat voltes 10m of SB. Maar nu gaat het over trainen
ook een leuke discussie