Paard/Pony 3 cm te klein voor eerste fase Orun?? Ervaring??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

chelsea82

Re: Paard/Pony 3 cm te klein voor eerste fase Orun?? Ervaring??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 19:02

Ik zou toch eens vragen of er uitzondering gemaakt kan worden.
Ik kan mij nog heel goed herinneren dat er bij mij in de 1e fase iemand mee deed met een arabier, liep M dressuur en was absoluut niet groot.
Ik heb alle 3 de fases gedaan met een klein paard, 162 ZZGP geklasseerd.
Er zaten bij mij in de groep ook mensen met hele lange benen, die konden er gewoon op hoor, geen probleem.
Ik zou het als ik jou was eens goed navragen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 15:27

Als ze de te kleine paarden weigeren, mogen ze ook wel eens nadenken over de te grote paarden en paarden die amper te rijden zijn.

Denkt u aan paarden die M1 of M2 lopen en nog muurvast zitten. Waarvan alleen de eigenaar/vaste ruiter weet hoe je hem moet rijden en die je dus niet in 10 min los krijgt.

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 13:21

Pletje123 schreef:
Als ze de te kleine paarden weigeren, mogen ze ook wel eens nadenken over de te grote paarden en paarden die amper te rijden zijn.

Denkt u aan paarden die M1 of M2 lopen en nog muurvast zitten. Waarvan alleen de eigenaar/vaste ruiter weet hoe je hem moet rijden en die je dus niet in 10 min los krijgt.

Zo'n paard trof ik inderdaad ook op het examen. Het paard wat het meisje eerst meenam was kreupel geraakt en toen nam ze maar even een een leenpaard mee van 1.85 m. Daar had dus nog niemand op gereden van tevoren, wat eigenlijk wel de bedoeling was. Eigenlijk moet er ook een bovengrens zijn. Maar aan de andere kant met lesgeven kom je ook kleine en grote paarden tegen en daar moet je dan toch ook even op kunnen stappen. Voor je examen iig niet leuk!

Siria

Re: Paard/Pony 3 cm te klein voor eerste fase Orun?? Ervarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 20:43

Urielle schreef:
In de tijd dat ik ORUN heb gedaan waren ze zelfs heel selectief op de paarden boven de 1.60 die de cursus mochten lopen, maar ik zat ook op een 'strenge' locatie wat dat betreft. Ik geef je weinig kans, want als je een cursusgenoot hebt die erg lang is, is het bepaald niet geslaagd om op zo'n diertje van 1.60 te moeten, laat staan kleiner. Ik weet niet of je gaat voor dressuur of allround maar bij het springen zit je ook nog met afstanden etc.

Als je lang bent kun je nog best 'op zo'n diertje van 1.60' dat vin ik dus echt zo een onzin Boos! . Ik ben zelf 1.86 en rijdt dressuur op een fjord Haha! van 1.48 dus dat moet ook best kunnen.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 20:46

Maar iemand van 186 die ruim 100 kilo weegt en op een ranke arabier van 150 moet rijden.... vind je dat ook kunnen???

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 19:04

Iemand van 100 kg moet niet op een paard klimmen..

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 19:10

Verward En waar ligt die grens dan Pinacolada?? Wie 'bepaalt' dat??
Mag 90 kg dan ook wel of ook niet??
Of 80 kg??

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 11:39

Daar gaat het niet om, ik bedoel het principe Knipoog

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 11:40

Ik ga met Pinacolada mee hoor! 100 kg is echt te zwaar, niet alleen voor het paard, maar ook voor de persoon zelf Nagelbijten / Gniffelen

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 12:06

Ik ben het wel met jullie eens hoor, maar ook iemand van 100 kilo mag zich gewoon inschrijven voor de Orun en dus gestaat de kans dat die persoon op je (kleine) paard moet rijden.
Daar ging het om Knipoog

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 14:18

Oow oke Lachen

Ja dat is wel een lastige... als ze zo iemand gaan weigeren om zijn/haar gewicht zal er vast over discriminatie gesproken worden...

Aan de andere kant: in de paardensector heb je ook met dierwelzijn te maken. Een meneer of mevrouw van 100 kg op een paard kan bijna nooit. Er heeft pas nog een lijst met getallen en type paarden op bokt gestaan. Zo iemand zou volgens mij alleen op een Shire oid kunnen zitten.

Misschien is het, gekeken naar het paard, nog niet zo'n slecht idee om het als criterium mee te nemen.

Nu heb ik dat gemakkelijker gezegd dan iemand van 100 kg, aangezien ik zelf 60 kg weeg Schijnheilig

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 14:55

Maar goed, het ging om de grootte van het paard. Denk dat beestje van 1.56 er evenveel moeite mee heeft dan een van 1.60..dus geen verschil

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 15:04

Maar de KNHS moet toch ergens hun grenzen stellen... want dan is het verschil tussen die van 156 en 154 ook niet zo groot.
En tussen die van 154 en 152 ook niet....

Snap de KNHS dus wel dat ze een grens aangeven, misschien maar beter ook, en dan is het aan de cursus leidster om te bekijken of die van 156 zou kunnen (ook naar aanleiding van hoe zwaar en groot de cursisten van dat jaar zijn Knipoog )

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 22:29

Ohhhhh wat moet ik mezelf inhouden, kortzichtige reacties hier zeg, bah!

Ik ben één van die langere en stevige mensen die gewoon Orun gedaan heeft en zelf twee fikse paarden tot mijn beschikking heb om te rijden. Ik stap inderdaad niet uit vrije wil op een paardje onder de 1.65, nee niet als het niet hoeft maar neem van mij aan dat als ik er op cursus een te rijden krijg, ik mijn uiterste best zal doen om dat dier niet in de weg te zitten en hem zo vriendelijk mogelijk rijdt! Dat, in tegenstelling tot hetgeen ik tijdens mijn cursus gezien heb van werkelijk waar een vlieg van een kind wat een partij kon rukken, dat het niet normaal was!!!!! En dan beweert een aantal van jullie hier dat IK niet zou mogen rijden, puur vanwege mijn lengte en dus gewicht? Schaam je en hoop voor je dat je mij IRL nooooooit tegenkomt, want dan dender ik dus echt finaal met mijn kasteel van een paard over je heen! KIjken of je dan nog zulke dingen zegt......

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 08:33

Ik denk dat het verstandig is ,dat als je de cursus gaat doen ,je gaat concentreren op het rijden ipv te kijken of iemand te zwaar is!!
Ik heb persoonlijk liever een zwaar iemand op mijn paard ,die een vriendelijke hand en een meegaand lichaam heeft ,dan een ruk en pluk persoon met de ideale maten..
Het topic begon zo vriendelijk en toch zijn er dan weer mensen die, om de een of andere gefrustreerde reden, er een aanvallend topic van moeten maken!!

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 10:51

Altijd fijn dit soort discussie's ze draaien altijd op t zelfde uit. Heel fijn, dat men elkaar in hun waarde laat. De meeste mensen weten nog geen eens hoe iemand van 100 kg eruit ziet.
In een soort gelijke momenteel lopend topic werd er nu zelfs al vermeld dat we ook al niet aangespannen mochten rijden. Echt ik snap niet waar al die mensen hun wijsheden vandaan halen hoor.
Ik zou veel liever eens zien dat er een discussie gehouden werd over of mensen wel een paard nemen die bij hun past in het hele plaatje. Ik zie veel te vaak mensen die nauwelijks op een knol kunnen zitten als 1ste paard een of ander heet bloed ding nemen omdat die zo mooi is. Ja helaas staat die na een half jaar opstal omdat die geexplodeert is en omdat de baas als de dood ervoor geworden is. En zo kom je vele voorbeelden tegen. Erg jammer, de wereld zou een stuk beter zijn, als we eens wat verdraagzamer zouden zijn naar elkaar toe en de ander eens met rust zouden laten !!!!!!!!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 13:21

KingMarco: OK dan! Ja

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 15:35

Bedoelen jullie dat ik kortzichtig ben en mensen niet in hun waarde laat? Dan heb je het helemaal mis..als je goed leest is dat mijn toon helemaal niet in mijn berichten..en we gaan ook best of-topic zo..

Het ging over groottes/zwaartes van de mensen die de cursus deden en de grootte van het paard Knipoog

helga1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 16:31

Ik ben het helemaal eens met king marco daffodil en kees.
Laat elkaar in de waarde en laat mekaar met rust.
Ik zie vaak mensen zo slank als een den die niet normaal een paard kunnen sturen en mensen die groot en zwaar zijn die WEL een paard netjes kunnen rijden.
Altijd weer dat gezeik over dikke mensen van 100 kilo dast die te dik zijn en niet zouden mogen rijden.
Nou als ze netjes kunnen rijden hebben ze mijn zegen.
Op wedstrijd zijn er genoeg slanke ruiters die ik graag van hun paard of pony zou willen halen omdat ze denken dat rukken en plukken rijden is.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 18:56

Pinacolada schreef:
Bedoelen jullie dat ik kortzichtig ben en mensen niet in hun waarde laat? Dan heb je het helemaal mis..als je goed leest is dat mijn toon helemaal niet in mijn berichten..en we gaan ook best of-topic zo..

Het ging over groottes/zwaartes van de mensen die de cursus deden en de grootte van het paard Knipoog

Juist ja, en volgens mij geef jij aan dat mensen boven de 100 kilo niet op een paard moeten klimmen!

Pinacolada schreef:
Iemand van 100 kg moet niet op een paard klimmen..

Voila, nou volgens mij bedoel je hier genoeg mee.

Jippie laten we weer eens fijn mensen kwetsen.
Waarom denken mensen nooit eens na voordat ze zo'n opmerking maken.

Als je met de bewegingen mee gaat met een paard, maak je minder stuk dan een dunnen spriet die lekker tegen de bewegingen in gaat en lekker in de mond loopt te rukken en te plukken.

Dusssss wat maakt het uit of een zwaarder persoon de cursus doet of niet??

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 13:46

Tja, ik ben 1.81 en stap rustig op een D-pony. Qua gewicht kan het prima, lengte ook, maar mensen willen hier grote paarden zien. Vorig jaar in Indonesie op paardje van rond de 1.20 gereden.
Ik denk dat je eigenlijk gewoon de E-maat bij de orun cursus moet toestaan. In het buitenland is dit ook een paard. Er zijn niet veel mensen met een d-pony die bij de paardne rijden. Die zouden bijvoorbeeld toestemming kunnen vragen en niet op voorhand geweigerd moeten worden.
Hele grote paarden moet je ook niet weigeren. Eigenlijk moet je op elk paard kunnen rijden. Ik rij liever ook niet op hele grote kolossen, die zijn vaak veel stugger, maar als het moet probeer ik er het beste van te maken.
Ik vind e-pony's vaak fijne dieren om te rijden. Ideale maat eigenlijk, je wordt er nooit te groot voor en een kleiner iemand kan er ook lekker op rijden. Dus e-pony's gewoon toestand zou ik een prima regel vinden.
En denk niet dat ik zelf een e-pony heb, ik heb een paard van 1.68.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 16:34

Dat bedoel ik nou Germie! De meeste epony's zijn toch eigenlijk paarden maar dan iets kleiner, vaak nog paardgefokt ook.

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 07:37

Terug on-topic Knipoog

Ik heb de eerste en tweede fase ORUN gedaan met mijn Lipi. Als je de meetstok iets boven de schoft hield ( Knipoog ) dan meette hij 1.50m. Tijdens de eerste fase gaf het geen problemen, sterker nog, iedereen hoopte op hem het examen te mogen rijden omdat het een fijn afgericht en makkelijk na te rijden dier was!

Tijdens de tweede fase gaf het iets meer problemen, omdat daar twee jongens meereden met een flink postuur. Tijdens de tweede fase cursus wissel je echter alleen aan het eind een keer van paard om je examenpaarden een keer aan te voelen.
Voor het examen gebruikte ik een ander (geleend) paard dat wel aan alle eisen voldeed.

Kortom, mijn ervaring is dat er in overleg met de cursusleiders veel mogelijk is en dat de africhtingsgraad belangrijker is dan de stokmaat. Puntje van aandacht is wel het formaat van je medecursisten, in mijn geval was het handig (en noodzakelijk) om een ander examenpaard achter de hand te hebben voor de tweede fase.

De derde fase wil ik niet met een geleend paard rijden, en omdat m'n Lipi inmiddels verkocht is en ik weer met een 3-jarige ben begonnen duurt het nog 2 of 3 jaar (als de nieuwe op Z niveau loopt) voordat ik de laatste cursus ga doen.

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 07:39

Pinacolada schreef:
Dat bedoel ik nou Germie! De meeste epony's zijn toch eigenlijk paarden maar dan iets kleiner, vaak nog paardgefokt ook.

Behalve in Nederland zijn alle E-pony's ..paarden!!!!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 07:41

een beetje vent van 1,90 met een normaal postuur weegt ook al snel 100kg hoor... zouden die dan ook niet meer mogen rijden?