als instructeur op paard lesklant?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

joycie

Re: als instructeur op paard lesklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:59

Ik rijd op manegepaarden, dat zal ik wel even erbij zeggen.
Mijn instructeur klimt alleen op een paard als wij dat vragen. Ik heb het 1 keer gevraagd, omdat ik iets moest doen wat mij niet lukte. Toen mijn instructeur erop ging, lukte het bij hem ook niet in het begin. Na een paar keer wel, maar hij heeft natuurlijk veel meer ervaring dan ik.

Ik vind het wel fijn, dan weet ik soms dat het niet aan mij ligt, of ik kan even zien hoe het er uit moet zien.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:18

Suzanne F. schreef:
Gjilke schreef:
Maar dan kan de leerling alsnog dat paard niet doorrijden, dus heb je als instructeur imo je doel niet bereikt.

Jawel zeker wel, dan kan de leerling het gevoel ervaren en later herkennen. "Jee voelt dat zo, ja dat voelt heel anders". Jij hebt op het paard uitgelegd hoe en wat je doet en waarom.
Dan kan de leerling zelf aan de slag om dat gevoel te bereiken en te herkennen.

Ik vind dat juist heel vervelend. Ik weet best hoe het voelt, hoe ik het moet doen en hoe het eruit moet zien, dus het frustreert me enorm als het me even niet lukt. Dan is het nog extra irritant als het mijn instructeur vervolgens wel lukt. Vroeger was ik niet flink genoeg om te zeggen dat ik niet wilde dat ze erop stapten, nu inmiddels wel, maar naar lesklanten blijf ik er heel voorzichtig mee.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:41

Suzanne F. schreef:
Gjilke schreef:
Maar dan kan de leerling alsnog dat paard niet doorrijden, dus heb je als instructeur imo je doel niet bereikt.

Jawel zeker wel, dan kan de leerling het gevoel ervaren en later herkennen. "Jee voelt dat zo, ja dat voelt heel anders". Jij hebt op het paard uitgelegd hoe en wat je doet en waarom.
Dan kan de leerling zelf aan de slag om dat gevoel te bereiken en te herkennen.

Helemaal mee eens.

Urielle: ik vind het persoonlijk wel erg makkelijk als ik een keer het gevoel te pakken heb. Mijn instructeur heeft zelfs wel eens een van zijn eigen paarden uit de stal getrokken omdat ik zo'n moeite met de series om de pas had dat ik op mijn eigen paard het gevoel niet kon krijgen. Hij eerst op mijn paard en ik op die van hem en toen ik het gevoel te pakken had kon ik weer op mijn eigen paard weer verder omdat die ook het gevoel te pakken had.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 22:56

Citaat:
Mijn instructeur heeft zelfs wel eens een van zijn eigen paarden uit de stal getrokken

Same here. Ik heb het paard van mijn instructrice wel eens gereden om te voelen (of voor haar om te zien) dat ik wel degelijk stil kan zitten zonder mijn paard voorwaarts te duwen. En om eens een galopwissel te voelen.

Overigens laat ik (en wil mijn instructrice dat niet eens) haar er geen hele poos op mijn paard zitten om de wissels er even op te monteren. Ze probeert het een keer met een overduidelijke hulp en als dat lukt stapt ze af. Het probleem zit dan dus bij mij en niet bij mijn paard en dan weten we weer waar we aan moeten werken.

Heb nog nooit een 'ze zal het wel eens even doen' gevoel gehad. Alleen maar het gevoel dat het nu een heel stuk duidelijker was.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 08:01

Ik vind het heel fijn als mn instructrice op m'n paard stapt.
Zo kan je nog beter aan elkaar uitleggen waar het probleem zit en hoé het op te lossen is.
Eerst was het van: Hij is scheef en zo en zo lossen we het op.
En nu weet ze precies wáár en wát het probleem is.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 08:12

Gjilke schreef:
Mijn instructrice heeft nog nooit op één van mijn paarden gereden.
Eigenlijk om dezelfde redenen als TS aangeeft. Ik moet het leren, zij niet meer.

Ik denk dat alle instructeurs nog elke keer leren als zij op een ander paard zitten.. Knipoog

Bij mij gaat het ook altijd in overleg. Je zegt niet; Nou , zal ik het dan maar ff doen Haha!

Urielle; Bij mij is het vaak wel zo dat mensen niet exact weten waar ze heen moeten. Ook herkennen ze het gevoel niet altijd. Door het paard er zelf doorheen te rijden krijgen ze het gevoel waar ze heen moeten duidelijk mee. Als ze dan zelf kleine en 'hij is er bijna' stukjes voor elkaar krijgen, herkennen ze die beter.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 09:11

Dat is dan gewoon een verschil van mening Lachen

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 09:19

Mijn instructrice spring er af en toe ook weleens een minuut of 10 op. Volgens mij is het voor het paard ook wel prettig om een keer een goede ruiter op zijn rug te hebben. Nadat ze gereden heeft is hij altijd helemaal los en kan ik een bepaald gevoel krijgen en herkennen. (en bijkomend voordeel is dat hij minstens een week superontspannen loopt!)

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 12:10

Ook bij mij kruipt de instructie er wel eens op, ik vind dat helemaal niet verkeerd, dingen kunnen nu eenmaal heel anders voelen dan dat ze eruit zien.
Ik help een vriendin met haar 4-jarige, ze heeft hem zelf beleerd (= niet verstandig) en er een paar keer afgevallen, waardoor ze nu bang is en aan echt rijden niet toekomt. Dat paard rijd ik ook regelmatig, puur om het paard weer even met de voetjes op aarde te zetten (met mij mag ie niet op de loop, en als ik hem weer even heb doorgereden pakt ie bij haar ook weer beter aan) en om de vriendin te laten zien dat er echt niets gevaarlijks gebeurd als ze het paard gewoon rijd ipv benauwd meehobbelt. Het is best een heel braaf en makkelijk paard namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 16:49

Ik doe het alleen als de leerling er echt niet uitkomt, of aangeeft dat het gevoel totaal anders is dan het beeld dat ik heb. Uiteindelijk is een deel van leren paardrijden ook dat je zelf leert problemen oplossen.

Misschien speelt daarin ook een rol dat de 2 trainers die voor mij belangrijk zijn geweest in mijn opleiding dezelfde instelling hadden.

miamivice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:10

Ik laat mijn instructrice ook wel eens op mijn paard rijden. Dan kun je van de grond af zien wat ze bedoelt en wat er dan gebeurt. Daarna ga ik er weer op en kun je het gevoel overnemen. Ik ben er ook voor dat je problemen zelf moet leren oplossen. Daarvan leer je pas rijden. Maar soms rijdt je je vast en is zo'n instructrice best handig

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:22

Ben zelf geen instructrice maar ik wil absoluut niet dat mijn instructrice op mijn paard rijd.
Ik betaal haar om les te geven aan mij en niet om zelf werkloos op de grond te staan toekijken hoe zij mijn paard rijd.

In mijn ogen moet een goede instructrice vanaf de grond kunnnen zien hoe het paard loopt / welke hulpen ik geef / hoe het paard daarop reageerd en wat ik dan anders moet doen.

Vervolgens verwacht ik dat ze mij in woorden kan uitleggen wat er anders moet. Als ze dat niet kan maar alleen kan laten zien wat ze bedoeld schiet ze in mijn ogen gewoon te kort in haar theoretische uitleg.

Verder zou ik alleen maar gefrustreerd raken als het paard het bij haar wel zou doen. Ik weet dat de paarden waar ik op rij meer kunnen dan ik kan. Dat hoef ik niet nog eens bevestigd te zien door mijn instructrice. Ik wil het zelf ook kunnen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:59

lindsey schreef:
Vervolgens verwacht ik dat ze mij in woorden kan uitleggen wat er anders moet. Als ze dat niet kan maar alleen kan laten zien wat ze bedoeld schiet ze in mijn ogen gewoon te kort in haar theoretische uitleg.

Het kan een aanvulling zijn, nooit een vervanging.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:01

ik ga met Suzanne mee........... sommige mensen moet je laten zien wat je bedoeld, de redenen kunnen daarvoor uiteen liggen

maar de lesklant moet zelf rijden, zelf doen

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 06:37

Persoonlijk snap ik niet waarom er mensen reageren met, ík moet het leren dus mag mijn instructeur/instructrice er niet op.
Je leert een stuk sneller als je paard een oefening snapt.
Als jij het gevoel nog niet hebt om iets uit te voeren en je paard snapt er de ballen van is het voor beide partijen alleen maar goed om zo op geholpen te worden.

Wat heb je aan een bult frustratie, geruk en gepluk als je iemand hebt die jullie uit de brand kan helpen en op weg naar dat stukje gevoel dat je nog niet hebt?

Bovendien kan ik ervan genieten als mijn instructrice mijn paard rijdt. Ik zie allen op video hoe hij onder mij loopt en vindt het prachtig te zien hoe hij onder haar beweegt.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 07:07

Ik heb laatst ook bij de clubles aan een ruitertje gevraagd of ik even op haar pony mocht voelen, omdat mijn ogen ieders anders vertelden dan haar gevoel. Later bleek dat mijn ogen het toch goed gezien hadden.
En ook op de manege paarden doe ik dingen wel eens even voor omdat sommige mensen aan een theoretische uitleg niet voldoende hebben en even een beeld erbij nodig hebben.
En ja soms stap ik ook wel eens op een paard of pony om het dier er doorheen te helpen zodat de ruiter er weer mee verder kan. En dat zal nooit lang zijn.

Ik ben pas 1x op een paard gestapt met in mijn kop het idee van ik zal het wel even laten zien.
Maar dat kwam omdat diegene zat te rukken en te plukken etc met een slof en sporen om.
EN absoluut niet wilde luisteren naar wat ik probeerde duidelijk te maken.

Toen ben ik opgestapt om te laten zien dat al die rotzooi niet nodig was en zeker niet op die manier.
Ik heb haar dan ook meteen slof en sporen afgedaan en zij heeft hier dan ook niet meer mee mogen rijden

Maar het is dus absoluut niet standaard dat je op een paard klimt.
Maar zo af en toe is het zeker handig.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 07:23

Mijn dressuurinstructrice heeft een keer op mijn paard gezeten.
Dat was omdat ze denk ik dacht dat ik geen zin had om te galoperen en dit ook gewoon niet deed.. Of iig verkeerd aansprong..

Dit was niet zo, want mijn pony kan geen linkergalop..
Ze wilde het zelf proberen hoe moeilijk het wel niet wat..
Het is haar overigens ook niet gelukt.

De enige die het is gelukt is Kelly_Ann hier op bokt.
Toen ze mij les kwam geven.
Daarna is het mij ook een paar keer gelukt.. Maar wel met een andere uitleg dan dat mijn officieele instructrice zei..

Mijn Westerninstructeur kruipt heel vaak op zijn lespaarden.
Gewoon om wat voor te doen en tegelijk uit te leggen.
Soms bij iets moeilijks is het makkelijk om het even te zien wat hij bedoelt.
Maar soms heb ik er best een hekel aan..
Omdat ik zelf ook wel wil uitvissen hoe het zou moeten.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 07:29

Ik vind het trouwens met dit soort temperaturen ook wel prettig Knipoog kan ik even weer op adem komen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 07:58

Mijn instructrice heeft 2 x ff op sydney gereden. 1 x in het begin toen ik heel veel problemen had met het rechtrichten, toen zou ze gewoon voor zichzelf zeker weten of ze het goed zag en hoe het voelde. 2e x was toen ie net behandeld was door een ostheopaat, hij liep toen iets onregelmatig en dat wou ze mij laten zien...

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 09:17

ranna schreef:
Persoonlijk snap ik niet waarom er mensen reageren met, ík moet het leren dus mag mijn instructeur/instructrice er niet op.
Als jij het gevoel nog niet hebt om iets uit te voeren en je paard snapt er de ballen van is het voor beide partijen alleen maar goed om zo op geholpen te worden.

En ik wil graag leren hoe ik mijn paard het wel laat snappen. Zodat ik bij een volgend paard niet weer voor hetzelfde probleem kom te staan.
Wat schiet ik er mee op dat mijn instructrice de knopjes er voor mij op zet, en ze mij leert bedienen. Ik wil zelf die knopjes er op kunnen zetten.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 09:20

ik spring regelmatig op de paardjes of pony's van mijn klantjes, sonms moeten ze net even een beetje gecorrigeerd worden, waarna de klantjes het weer over kunnen nemen, en het probleem waar ze tegen aan zaten te hikken, zonder te hoeven vechten, opgelost wordt.
zowiezo vind ik het goed om dat regelmatig een keer te doen. als goed instructeur moet je kunnen zien hoe een paard aanvoelt, dus daar hoeft het niet voor, maar je kunt een paard of pony voor je klantjes net even weer wat beter aan de hulpen zetten.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 09:25

Suzanne F. schreef:
lindsey schreef:

Het kan een aanvulling zijn, nooit een vervanging.

Precies! Ik wil alles zélf leren en zélf doen, maar soms kom ik er gewoon niet uit, en dan vraag ik of mijn instructeur of hij er even opklimt. Vorige keer nog, met een bepaalde galopoefening. Of in het begin met wijken. Toen had ze ook meteen iets van Oooh bedoel je dát!?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 10:49

Gjilke schreef:
ranna schreef:

En ik wil graag leren hoe ik mijn paard het wel laat snappen. Zodat ik bij een volgend paard niet weer voor hetzelfde probleem kom te staan.
Wat schiet ik er mee op dat mijn instructrice de knopjes er voor mij op zet, en ze mij leert bedienen. Ik wil zelf die knopjes er op kunnen zetten.

Eens, het leren aanleren is een leerproces op zich. Dat mag van mij dan best wat langer duren of moeizamer verlopen. Hoe meer problemen je tegenkomt, hoe leerzamer.
Maar goed, mijn interesse ligt ook vooral bij het beleren van jonge paarden.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 10:52

Gjilke schreef:
ranna schreef:

Iedereen die rijdt weet dat paardrijden een kwestie van gevoel is. Het heeft niets te maken met knopjes ergens op monteren.
1 van de partijen moet de ander iets kunnen leren. Óf de ruiter het paard, óf het paard de ruiter.
Als geen van 2en het gevoel heeft voor een oefening wat is er dan op tegen dat iemand anders jouw paard eerst laat voelen wat de bedoeling is zodat jíj het weer van je paard kunt leren je samen kunt leren de oefening te vervolmaken? Bij een volgend paard weet jij hoe het moet voelen en kun je het paard het leren.
Denk dat menig paard blij zou zijn als ze uit hun onzekerheid verlost werden doordat iemand met meer ervaring hun duidelijk kan maken wat met de eigen ruiter nog even niet lukt.
Als 2 iets niet weten kun je niets van elkaar leren. Das niet lelijk bedoelt maar wat is er nu fijner als iemand die jullie uit de brand kan helpen en op weg kan helpen Verward

Maar goed, hier verschillen de meningen denk ik dan maar. Lachen
Laatst bijgewerkt door Neverhere op 21-07-06 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:07

Ik vind dat de weg met een paard dat het al kent gemakkelijker en sneller is, maar niet dat het onmogelijk is met een onervaren combinatie. Er moet wel een bekwame instructeur aan de kant staan die bij ieder klein stukje vooruitgang kan zeggen: DAT is de bedoeling, daar ben je goed op weg. Zo weet de onervaren ruiter ook dat hij goed bezig is en kan hij het paard belonen voor de getoonde reactie, ook al is die nog minimaal. Zo leert de ruiter het gevoel tegelijk met het paard de oefening. En ja, dat duurt een stuk langer en er komen meer hindernissen op je weg, maar voor een deel van de ruiters is juist dat zelf aanleren de uitdaging van het rijden, niet het kunnen rijden van een bepaalde oefening.
Ook niet iedere ruiter kan zomaar zeggen: nu weet ik hoe een goede travers voelt, over een paar maanden heb ik weer een ander paard waarmee ik het zelf eens kan proberen, en daarnaast kan iemand de drang hebben om zoveel mogelijk oefeningen te leren en hoog te leren dressuren of iemand kan de drang hebben om zijn paard iets zelf te willen leren, no matter hoe lang het duurt. Met die voorkeur moet je wel rekening houden bij je lesklanten vind ik.