afstappen in wedstrijdring

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Pluutje

Re: afstappen in wedstrijdring

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 19:08

oosterhoff schreef:
Ik stap in de binnenbak eigenlijk bijna altijd pas in de bak op. Echter is de ring vaak kleiner dan de bak dus maakt het niet zoveel uit.

Nee ok, dan maakt het natuurlijk niet uit. In mijn voorbeeld ging het wel over een 20x40 bak, dus de bak is echt de ring zeg maar. (inrijden in andere bak)

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 21:11

Pluutje schreef:
Hum, bij ons is er wel eens iemand geweest die aan de jury toestemming had gevraagd om er pas in de bak op te gaan en ook er af te gaan voor het verlaten van de bak, omdat het "halletje" te laag was (is ook laag, maar de meeste mensen bukken gewoon).

als je toestemming hebt gevraagd is het natuurlijk een ander verhaal.
het hoeft ook niet dat jurys het doen maar ze mogen het wel.

Maar volgens het KNHS mogen ze me dus geen -2 meer geven als ik voorbij de A ben en de uitgang zit bij de C, dus voortaan maar een extra rondje want niemand gaat via A, maar ik dus voortaan maar wel...

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 09:28

diddlmouses schreef:
Pluutje schreef:
Hum, bij ons is er wel eens iemand geweest die aan de jury toestemming had gevraagd om er pas in de bak op te gaan en ook er af te gaan voor het verlaten van de bak, omdat het "halletje" te laag was (is ook laag, maar de meeste mensen bukken gewoon).

als je toestemming hebt gevraagd is het natuurlijk een ander verhaal.
het hoeft ook niet dat jurys het doen maar ze mogen het wel.

Maar volgens het KNHS mogen ze me dus geen -2 meer geven als ik voorbij de A ben en de uitgang zit bij de C, dus voortaan maar een extra rondje want niemand gaat via A, maar ik dus voortaan maar wel...

Ok, dat had ik even niet goed begrepen. Ik dacht dat je dan eventueel ook zou kunnen proberen toestemming te krijgen (als je anders het risico loopt dat je uitgesloten word)

Nou ja, fijn dat het zo zit, had ik ook eigenlijk wel verwacht.

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 19:08

Volgens mij begrijp je hem nog niet helemaal want ik moet er dus opblijven, maar als ik erop blijf mogen ze me geen -2 geven (als ik via A ga) maar het moet me alnog lukken hem er rijdend uit te krijgen (zonder zweep)

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 19:36

diddlmouses schreef:
Volgens mij begrijp je hem nog niet helemaal want ik moet er dus opblijven, maar als ik erop blijf mogen ze me geen -2 geven (als ik via A ga) maar het moet me alnog lukken hem er rijdend uit te krijgen (zonder zweep)

Ohw nee, ik begreep het inderdaad nog steeds niet, sorry! Bloos Nou succes ermee Knipoog

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 21:19

Geeft niet, en dank je Haha!

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 16:52

Ik stap in binnenbakken zeer regelmatig (lees: bijna altijd) op en af in de ring... Wist niet eens dat dat niet mocht, maar heb er ook nooit commentaar op gehad. Vaak moet je door een stal, een smalle opening of lage opening en sinds iemand besloot om een deur bijna tegen mijn paard te gooien en paard op haar achterbenen achteruit weer terug naar buiten ging (waarbij ik net niet aan de deurpost bleef hangen Haha! ), heb ik besloten dat ik gewoon op- en afstap in de bak waar ik moet rijden.
In jouw geval lijkt het me overigens niet meer dan logisch dat je afstapt, ik neem aan dat een jury ook niet koste wat het kost wil dat jij blijft zitten en in gevecht moet met je paard.

beb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 22:15

de jury mag in uitzonderlijke gevallen zelf beslissen en als federatievertegenwoordiger optreden. Niet voor elke situatie kan er een reglement gemaakt worden, en veiligheid voor ruiter en paard staan toch nog altijd voorop.Dus als het door bepaalde omstandigheden niet kan dan zou ik er iks van zeggen.

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 13:18

Beb, dankjewel voor je antwoord, helaas gaat niet voor alle jury's de veiligheid voor Frusty

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:46

Citaat:
Je proef is al afgelopen na het groeten, bij A de rijbaan verlaten is geen punt, kijk maar in de proef.
Hoogstens dat het nog meegenomen wordt bij algemeen, maar min punten voor dat onderdeel kan je niet krijgen, want je krijgt er geen punten voor!

dit is ook inderaad besproken bij de jury-bijscholingen: de proef is afgelopen bij het afgroeten op X of tussen X en G. In de vorige proeven werd dan ook nog de vrije stap beoordeeld maar dit is nu niet meer het geval. Nadat de ruiter afgroet, gaat de jury verder met de algemene onderdelen. Het steigeren bij het verlaten van een rijbak heeft niets meer te maken met het rijden van de dresuurproef dit in tegenstelling tot wanneer het paard tijdens de proef steigert (=verzet).

Ook met naast je paard de rijbaan binnenkomen, zie ik geen enkel probleem (let wel, in een overdekte rijbaan). Je proef begint pas nadat de jury teken gegeven heeft en en de lagere klasses mogen de rijbaan verkennen voor de proef.

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 19:24

In de bak gaan is geen probleem , het probleem zit hem in de bak verlaten.