Tong uit zijn mond

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pikolino

Re: Tong uit zijn mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:45

maffe_moses schreef:
teken van verzet en spanning. Ontspanning gaan zoeken dus

en de jurys die hier gereageerd hebben..

een jury kan hopelijk toch wel het verschil zien tussen een ontspannen paard die fijn in de aanleuning is en een paard dat uit verzet de tong buitenboord gooit?

mijn paar doet dit dus ook, ik wel er per januari mee starten. ik heb net de knhs erover gebeld en jury´s mogen idd een punt ervoor aftrekken. ik vind het echt belachelijk eerlijk gezegt. als je een keurig ontspannen proefje rijd. en dan zou je bij wijze van een verliespunt rijden door die tong?

Tzatzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:10

Misschien een teken van onkunde van de juryleden? Bloos
@steffie4ever: maar enig idee waar het aan ligt?
Als ik met een bit in moest lopen zou ik waarschijnlijk ook mijn tong naar buiten gooien.... Haha!

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:13

mijn paard doet het waarschijnlijk als ´tík´ ik rij dit paard nog niet zo lang maar ze doet het zeker al 6 jaar Haha!
ik ben nog even aan het uit dokteren of het idd een aanleuingsprobleem is. maar dat zal ik dan snel genoeg merken als dat ´t probleem is.

wel heb ik de knhs hierover gemaild als ik een mailtje terug heb zal ik hier plaatsen wat hun er over zeggen.

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:14

dit was het mailtje wat ik gestuurd hebt. net 2 minuten geleden Haha! ik ben benieuwd hoe zij hier tegen over staan.

Dhr/mvr,

Gezien het wedstrijd regelement heb ik net contact gehad met de knhs. Mijn vraag was of het toegestaan is dat juryleden punten mogen aftrekken als het paard de tong buiten de mond brengt. Dit is dus toegestaan. (per onderdeel zelfs) Ik vind dit een belachelijke regel. Veel juryleden zien dit als een aanleuningsprobleem, daar kan ik mee inkomen. Maar een beetje jurylid ziet toch wel het verschil tussen verzet/aanleunings probleem, met als gevolg de tong buiten de mond, of dat het gaat om een ´tik´ van het paard. Dit laatste is dus het geval bij mijn paard. Als ik het paard ga uitbrengen, en ik rij een keurige proef zonder enig getoond verzet zou het toch belachelijk zijn om een verliespunt te rijden alleen door de tong de buiten de mond hangt?!

mvg. Stephanie Kok

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:17

Ik ben ook erg benieuwd;) maar houd er rekening mee dat het vaak erg lang duurt voordat de KNHS terug mailt..Slapen

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:38

nog een paardeneigenaar met een paard dat z'n tong eruit gooit. altijd naar rechts, en wel zeker 7 cm. maar.... hij doet het ook met een los teugeltje, het heeft zeker niets met druk te maken op de teugels. hij loopt net zo fijn los door z'n lijf met tong erin als eruit.
ik wil komend najaar gaan starten en zie de bui nu al hangen.
vind het belachelijk, maar dikke kans dat ik op ieder onderdeel afgestraft ga worden!
ben daarom reuze-benieuwd naar KNHS-mail. het mooist zou zijn als je een soort tong-dispensatie kunt krijgen: brief van de KNHS waarin 'tik' van paard vermeld staat, zodat je die voor de proef aan de jury kunt laten lezen.

aan de jury's op dit forum: letten jullie op HOE de tong eruit hangt bij aftrekken van punten? dus geef je alleen aftrek bij verzet, of punt je ook lager bij een ontspannen, los door het lijf lopend paard, wat toevallig z'n lebber eruit heeft hangen Knipoog ? ben ik wel heel benieuwd naar...

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:42

Bij ons op de manege is Anky v Grunsven een keer geweest, toen kregen 3 mensen van onze manege "les" van haar. Problemen oplossen. 1 instructrice reed ook op een paard die iedere keer haar tong buiten boord doet. Anky heeft ook veel dingen geprobeerd waardoor het zou komen, maar zij wist het ook niet. Ik vind het er wel grappig uitzien.

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:54

dierfysio schreef:
het mooist zou zijn als je een soort tong-dispensatie kunt krijgen: brief van de KNHS waarin 'tik' van paard vermeld staat, zodat je die voor de proef aan de jury kunt laten lezen.

hmm dat zou DE oplossing zijn Ja

hilbert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 16:58

brief van de KNHS waarin 'tik' van paard vermeld staat, zodat je die voor de proef aan de jury kunt laten lezen.

aan de jury's op dit forum: letten jullie op HOE de tong eruit hangt bij aftrekken van punten? dus geef je alleen aftrek bij verzet, of punt je ook lager bij een ontspannen, los door het lijf lopend paard, wat toevallig z'n lebber eruit heeft hangen Knipoog ? ben ik wel heel benieuwd naar...[/quote]

Nou daar ben ik het helemaal mee eens.
Kan de jury zelf kijken of er verzet is of niet.
Dan hoef de ruiter ook niet zenuwachtig te zijn zo van doet hij het vandaag wel of niet??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 17:48

dierfysio schreef:
nog een paardeneigenaar met een paard dat z'n tong eruit gooit. altijd naar rechts, en wel zeker 7 cm. maar.... hij doet het ook met een los teugeltje, het heeft zeker niets met druk te maken op de teugels. hij loopt net zo fijn los door z'n lijf met tong erin als eruit.
ik wil komend najaar gaan starten en zie de bui nu al hangen.
vind het belachelijk, maar dikke kans dat ik op ieder onderdeel afgestraft ga worden!
ben daarom reuze-benieuwd naar KNHS-mail. het mooist zou zijn als je een soort tong-dispensatie kunt krijgen: brief van de KNHS waarin 'tik' van paard vermeld staat, zodat je die voor de proef aan de jury kunt laten lezen.

aan de jury's op dit forum: letten jullie op HOE de tong eruit hangt bij aftrekken van punten? dus geef je alleen aftrek bij verzet, of punt je ook lager bij een ontspannen, los door het lijf lopend paard, wat toevallig z'n lebber eruit heeft hangen Knipoog ? ben ik wel heel benieuwd naar...

Hoi,

hier nog een met hetzelfde probleem. Ook echt aanwenning, doet het ook al als hoofdstel aandoe en nog niet opzit. Altijd naar rechts eruit, en dan groot gedeelte.
Ga in september voor het eerst starten met dit paardje, Z1. We hebben alles al geprobeert maar ze blijft het doen, sommige oplossingen helpen een paar keer. De vorige ruter reed met stang en trens, toen deed ze het niet, dus dat zou evt. nog oplossing zijn, maar wil ik zelf nog niet.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 17:56

hoi haike,
dat klinkt net zoals mijn paard. alleen ga ik weer opnieuw B starten, dus s&t is geen oplossing, haha! wil ik trouwens ook niet. hij doet het bij mij alleen niet als ik met m'n crossrope bridel (bitloos) rijd, maar a) moeten we daar nog erg mee oefenen, en b) is dat geen optie voor wedstrijden.
ik ga toch binnenkort een tandarts laten komen, om ECHT dat uit te sluiten. maar heb sterk het idee dat het echt een tic is...
wat heb jij allemaal al geprobeerd? bij ons helpt niks. neusriem strakker maakt het trouwens alleen maar erger!

beb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 22:09

ik snap jullie probleem wel als ruiter zijnde van zo'n paard,maar dispensatie vind ik wel een beetje ver gaan,aangezien er dan zat mensen zijn met een echt aanleuningsprobleem die dit dan ook aan gaan vragen. En hoe zouden ze dit dan moeten beoordelen,moeten ze heel nederland afreizen om te gaan kijken of dit inderdaad een 'tik'of aanleuningsprobleem is. Ik denk dat je als ruiter zijnde het risico zelf moet nemen wat een jury ermee doet. Op een klein wedstrijdje zal je niet zo streng afgestaft worden als op een selectie,i.v.m een zeer strenge naleving van het reglement en als ruiter zijnde weet je dat dit erin zit hoe vervelend het ook is.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 09:33

ja, beb, daar heb je wel gelijk in. maar eerlijk is het dus niet! dat zou dan betekenen dat ik met mijn goed getrainde, los in het lijf lopende paard (met tong eruit vanwege tic) nooit hogerop kan komen in de sport. waar gaat het dan nog over??
ik snap wel dat dispensatie ook lastig is, maar ik denk wel dat het het meest eerlijk is.

jury's: wat vinden jullie?? moeten wij mensen met rare-tong-paarden Knipoog het er maar bij laten zitten en niet meer op concours? of is het tijd dat er een goede, eerlijk oplossing komt, waarbij koren en kaf juist gescheiden worden?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 18:36

Ik ken(de) een paard dat daar dispensatie voor had, maar die had een verlamde tong, dus dat was makkelijk aantoonbaar. Gek eigenlijk he dat tuigers wel een tongriem mogen (om vast te zetten). Ik zag dat een tonglepel WEL is toegestaan, dat verbaast me enorm, tong over het bit vind ik vele malen erger dan tong eruit. Helpt het bij jullie paarden niet op met een kneveltrens te rijden, dat voelt minder prettig als je tong daar onder/tussen komt en leren ze de gewoonte misschien af (als het echt geen verzet is dan)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 19:19

ik denk inderdaad dat een jury eerst moet kijken of het paard niet een tik heeft, ofdat het echt aanleuningsfout is want dat zie je snel genoeg

mijn paard deed het toen ik hem net had ook.. maar dat was voroal spanning en dan was die ienens super licht in mijn hand, nu doet ie het gelukkig nooit meer, want mijn vorige instrucrise had ook minpunten omdat haar paard dat deed!

hilbert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 08:40

Natuurlijk is het een rot gezicht en is het niet prettig als je paard een tik heeft. Maar om dat extra af te straffen is toch niet leuk.
Een ruiter met een tik straffen ze toch ook niet af als die netjes aan het rijden is.
Moet dan altijd mens en dier perfect zijn in zijn uiterlijk.
Ik zie wel ergere dingen op wedstrijd wat afgestraft moet worden b.v. een paard dat in de krul getrokken wordt. Maar een paard dat netjes loopt en dan af en toe zijn tong naar buiten gooid is dat nou zo erg.
Wat doen ze met een sportman of vrouw die door inspanning af en toe iets geks doe ???
tong uit zijn mond gek gezicht trekken noem maar op ??????????
Ik denk dat de mensen met dit probleem massaal een brief moet schrijven naar het knhs zodat er echt aandacht aan gegeven kan worden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 16:25

Eerlijk gezegd denk ik dat jullie pech hebben en ik vind dat er ook geen onderscheid gemaakt moet worden.
Zo kun je paarden met een natuurlijke scheefheid dispensatie geven voor geen rechte lijn kunnen lopen, paarden met head shaking syndroom dispensatie, zullen we dan ook paarden maar doen die niet helemaal rad zijn maar geen zichtbare pijn en vrolijk zijn ??
Als de KNHS hier aan gaat beginnen is het eind in zicht.
Er zijn zoveel paarden waar iets aan 'mankeert' en waar ook geen dispensatie aan verleend wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 16:33

Fitzroy schreef:
Eerlijk gezegd denk ik dat jullie pech hebben en ik vind dat er ook geen onderscheid gemaakt moet worden.
Zo kun je paarden met een natuurlijke scheefheid dispensatie geven voor geen rechte lijn kunnen lopen, paarden met head shaking syndroom dispensatie, zullen we dan ook paarden maar doen die niet helemaal rad zijn maar geen zichtbare pijn en vrolijk zijn ??
Als de KNHS hier aan gaat beginnen is het eind in zicht.
Er zijn zoveel paarden waar iets aan 'mankeert' en waar ook geen dispensatie aan verleend wordt.

Hier ben ik het helemaal mee eens, anders kan je straks overal dispensatie voor aanvragen.

Heb bij nevada vorige week de neusriem lager gehangen, dit scheelde toen erg veel. Hoop dat ze op deze manier haar tong binnenhoud, anders moet ik toch maar met s&t gaan trainen.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 16:58

TeeGee schreef:
Een jury heeft mij eens geadviseerd om zonder sperriem te gaan rijden en met een rolletjes trens, een anders zei dan ik de neusriem maar eens goed dicht moest snoeren. Een 2 weken geleden kreeg ik het advies om mn paard maar eens flink af te straffen door een goede ophouding...

Ik rijd nu met een normaal vast gemaakte neusriem (eerder te los) en met een dubbelgebroken bus trens...

Tja en een te losse neusriem of een te laag hangend bit (of te hoog) kan dus ook aanleuningsproblemen in de hand werken... Als je zelf schoenen koopt dan zorg je toch ook dat ze goed passen en je koopt ze toch niet een maat te klein of te groot...? Als het hoofdstel niet correct bevestigd is, dan kan dit gewoon zorgen voor rijtechnische problemen. Neusriemen hebben mede tot doel het bit stil(ler) in de mond te laten liggen.

hilbert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 18:32

Nou moeilijk hoor de ene zeg dit de andere weer dat als het jou paard is denk je toch anders je kunt een paard dat niet rad is of geen rechte lijnen kan lopen toch niet vergelijken met een paard dat WEL netjes loopt NIET onregelmatig is alleen soms zijn tong even uit steekt.
Tong uitsteken

Nee jury`s ik ben het niet met jullie eens maar ja dat hoeft natuurlijk ook niet ik ben wel van mening als je een goede proef neerzet en een deskundige jury aanwezig is ze NOOIT onder een winstpuntje uitkunnen. Het is geen medisch mankement en jullie kunnen toch zien of een paard goed getraind is en eerlijk wordt gereden???
Of zitten ze gewoon te wachten en zien een tong en denken oke - 1 tong uit zijn mond???? Ach gut

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 19:44

hilbert schreef:
Nou moeilijk hoor de ene zeg dit de andere weer dat als het jou paard is denk je toch anders je kunt een paard dat niet rad is of geen rechte lijnen kan lopen toch niet vergelijken met een paard dat WEL netjes loopt NIET onregelmatig is alleen soms zijn tong even uit steekt.
Tong uitsteken

JIJ vindt dat niet te vergelijken. Maar jouw paard heeft een 'gebrek' en dat hebben die andere paarden ook. Waarom zou je het ene wel toe staan en het andere niet?
Paarden met head shaking syndroom mogen dus de hele proef maar het hoofd schudden, want dat doen ze nou eenmaal?
Waar is het einde dan?

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:42

nou, dat vind ik wel iets anders. headshaking of kreupelheid maakt dat je de proef niet goed kunt beoordelen.
tong buiten boord hindert niet; je kunt alles goed zien (zelfs de tong, haha), en dus alles een eerlijk cijfer geven.
een goede jury (wie de schoen past...) moet het verschil tussen een tic/gewoonte en ontduiken van aanleuning toch kunnen beoordelen.
ik vind het vergelijken van het probleem in dit topic met headshaking en kreupelheid dus appels en peren vergelijken. Haha!

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:57

Fitzroy schreef:
JIJ vindt dat niet te vergelijken. Maar jouw paard heeft een 'gebrek' en dat hebben die andere paarden ook. Waarom zou je het ene wel toe staan en het andere niet?
Paarden met head shaking syndroom mogen dus de hele proef maar het hoofd schudden, want dat doen ze nou eenmaal?
Waar is het einde dan?

Precies, mijn paard zwiept met haar staart, dat wordt ook wel eens gezien als spanning in de rug etc. Terwijl het een tic is bij haar, maar ja, daar moet je maar mee om leren gaan. Je kan er op worden afgerekend of niet. Maar een tong uit de mond, zelf op internationaal GP niveau, wordt niet goedgekeurd. Heel vervelend, als je paard graag z'n tong uitsteekt. Maar ja, die van mij zwiept graag met d'r staart. Hoe kan een jury nou het verschil zien tussen een tic en een écht probleem?

Toch maar op zoek gaan naar rijtechnische oplossingen ipv reglementaire dispensatie denk ik...maar het is wel lastig natuurlijk!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 21:09

ja, maar als het een tic is IS er dus gene rijtechnische oplossing. daar gaat het toch juist over, of mis ik iets? Bloos

m.i. moet een jury het verschil kunnen zien tussen verzet/ontduiken van hulpen en werk, en een tic/rare gewoonte. dan hoeft er gene dispensatie te komen, maar is het een kwestie van dat juryleden hun werk goed doen (de rotte appels eruit vissen en de goede laten zitten).

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 23:16

Je kunt beter aan de tic van je paard werken ipv aan de juryleden Knipoog
Idd heeft Ragne ook een goed voorbeeld met haar staartzwiep paard. Zij wordt er ongetwijfeld op afgerekend. Er zijn in de dressuur nu eenmaal bepaalde eisen hoe 'happy athletes' erbij moeten lopen en daar hoort noch een staartzwiep-paard noch een tong-uitsteekpaard bij. Knipoog
Ik vind het raar om jouw probleem bij een jurylid neer te leggen.