
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
gemske schreef:Ik ben geen expert op het gebied van bitten, maar heb wel natuurkunde gestudeerd.
Voor een hefboomwerking heb je een verlenging tot je draaipunt nodig. Aangezien de teugels nog steeds direct aan de bitringen zitten is dat volgens mij hier niet het geval.
Dat de bakstukken op hun plek worden gehouden door het extra gat in het bit lijkt me juist rustiger voor de mond van het paard. Je kunt denk ik niet zoveel verschuiving veroorzaken door bv hard te trekken.
oosterhoff schreef:...geen idee of ze bij de KNHS verstand hebben van natuurkunde.
GeJe schreef:oosterhoff schreef:...geen idee of ze bij de KNHS verstand hebben van natuurkunde.
Wat denk je zelf....
GeJe schreef:Ik vraag me trouwens af waarom iemand nu persé met dit bit wil rijden?
runningkawa schreef:Jammer trouwens dat ik dit topic niet eerder zag.
Karl66 schreef:Al heb ik weinig verstand van reglementen, ik heb gelukkig wel verstand van natuurkunde![]()
Er kan pas een hefboomwerking optreden als er zoveel kracht op het bakstuk komt te staan dat deze strak komt te staan tegen de rand van de haak waar hij in bevestigd is. Tot die tijd kan de bitring gewoon langs het bakstuk bewegen en is er geen hefboomwerking.
Op het moment dat het bit aangenomen wordt, zou er enige hefboomwerking kunnen zijn doordat het bakstuk aan de achterkant tegen die haak aanligt. Alleen dan ga je er vanuit dat de wrijving van leer op glad metaal groter is dan de weerstand van het draaiende bit tegen de lagen. Deze hefboomwerking zou te vergelijken zijn met de hefboomwerking op een bustrens (Weerstand van de teugel en het bakstuk op de bitring).
Of het verboden is weet ik niet, maar in ieder geval niet vanwege de hefboomwerking.
Anne_GTI schreef:GeJe schreef:Ik vraag me trouwens af waarom iemand nu persé met dit bit wil rijden?
Een van mijn vorige paarden had een hele gevoelige mond. Bij de meeste bitten kon je de teugels niet los laten hangen. Onmiddelijk deed dan het paard het hoofd overdreven omhoog en ging klapperen met de mond als een ooievaar. Dit gebeurde dus bij een gewone bustrens/watertrens. Enkel en drubbelgebroken. RVS, koper, aurigaan, argentaan. Het maakt allemaal niet uit, paard bleef het doen. Bij een ongebroken bit deed ze het niet maar dat vind ik echt niet fijn rijden. Toen liep ik dus tegen dit bit aan en bij deze vertoonde dat paard deze acties niet. Juist omdat het dus niet klappert. Daarnaast had het paard door die malle acties vaak kleine plekjes aan de wang door het schuren van het bakstuk/bit. Bij dit bit dus niet omdat ze het toen niet meer deed.
Eigenlijk ben ik dit paard gaan rijden met dit bit omdat het er toch hing en het paard loopt er fijn op, dus ik zie geen reden om te wisselen. Het ligt heel stil in de mond wat me voor het paard wel heel fijn lijkt.