Lichtrijden, doorzitten, lichtrijden, doorzitten, lichtr....

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Frantic

Re: Lichtrijden, doorzitten, lichtrijden, doorzitten, lichtr....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 05:30

Tja, maar die van ons juist niet. Gisteren dus voor het eerst L2 gestart en wanneer kwam de spanning? toen ze moest gaan lichtrijden voor de 2e middendraf en bij de 2e volte 10 meter. De 2e volte was wel van te voren bedenkbaar, met trainen gaan ze vaak op de kleine volte om los te komen en het binnen achterbeen er goed onder te laten zetten en dan aanspringen....
En die 2e middendraf, daar zal hij wel wat overvallen zijn.
Maar toch nog 174pt. Goed tevreden!
Fijne goed lopende proef!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 07:46

Ik moest laatst me instructrice voorlezen in de L1, nou van dat lezen werd ik al helemaaal gestoord, laat staan het rijden zelf! Normaal had je bij de L proeven alle tijd met het lezen, maar nu moest ik echt opletten en kon sommige dingen maar 1 x zeggen... En volgens mij worden die paarden er ook helemaal kriegel van met dat doorzitten/lichtrijden... Ja

Neverhere

Re: Lichtrijden, doorzitten, lichtrijden, doorzitten, lichtr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 10:39

Relaxed schreef:
Ik moest laatst me instructrice voorlezen in de L1, nou van dat lezen werd ik al helemaaal gestoord, laat staan het rijden zelf! Normaal had je bij de L proeven alle tijd met het lezen, maar nu moest ik echt opletten en kon sommige dingen maar 1 x zeggen... En volgens mij worden die paarden er ook helemaal kriegel van met dat doorzitten/lichtrijden... Ja

Toen wij de proef thuis voor het eerst oefenden kreeg ik helemaal de slappe lach. Mijn man moest soms een heel boekwerk voorlezen en liep lichtelijk blauw aan door zuurstoftekort door die L1 proeven.
Daarom werken we nu met steekwoorden.
Hij zegt: 'bij afwenden en wijken', dan weet ik de rest wel.
Net zoals bij het halstrekken. 'X-C-X grote volte halstrekken' en dan weer 'C-X teugels op maat maken'.

Ik weet niet hoeveel tijd ze hebben gehad bij het samenstellen van de proeven en het voorrijden maar sjonge, zoveel tijd hebben wij niet in een proef Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 11:38

Nou ik had die proef dus niet doorgelezen, maar weet wel dat mijn instructrice dat wel goed doet. Dus ik begon aan het hele verhaal van dat wijken. Halverwege eeuuhm gewoon wijken dus! Me instructrice helemaal in een deuk op dr paard... Tong uitsteken

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 15:01

Haha, ja tegen de tijd dat jij halverwege de tekst van het wijken bent is zij al 3 onderdelen verder - lol.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 18:09

Ik had het ook al ingekort tot wijken voor het linker/rechterbeen Knipoog (wel eerst even bij de amazone gecheckt of ze wist dat ze pas na enkele paardlengtes minimaal 5 meter opzij moest richting B-M en daarna weer rechtuit Clown )

Ik vond dat doorzitten en lichtrijden al heel irritant tijdens het lezen, om te rijden lijkt het me nog onrustiger Bloos

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 13:55

heb vandaag mijn nieuwe proeven debuut gehad en vond het dus helemaal niet iritant dat lichtrijden/doorzitten.
sommige stukken heb ik gewoon zelf bepaald wanneer ik het nodig vond door te gaan zitten, niet bij alles staat er specifiek bij wat het nou is en vond ik wel ideaal.

dat mijn scores prut waren was niet om het lichtrijden/doorzitten gedoe.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 16:17

@gekke_koei: het is nu juli dus je hebt proef 7 & 8 gereden (net als ik Lachen ) Deze proeven zijn idd veel beter te rijden. De proeven waar ik dit topic mee begon zijn 9 & 10 en die zijn echt beroerd te rijden.
Het viel mij ook op dat deze proeven veel beter te doen zijn.
Niettemin ga ik nu over naar de L2 om van het lichtrijden af te zijn. Grotendeels tenminste want bij de middendraf moet je nog wel lichtrijden maar verder gewoon lekker doorzitten.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 18:18

ja die 9 en 10 heb ik thuis geoefend en die waren niet zo prettig Haha!
maar dat kwam juist door die slangenvolte doorzitten en die 2 keer 15 m volte achtermekaar. ik heb gewoon echt veel moeite met doorzitten op willem en hij verliest dan compleet impuls... zo ook te zien op mijn protocol van vandaag Haha!

juist dan is hij zijn balans kwijt, omdat ik heen en weer wiebel en niet stil kan zitten. en dat komt weer doordat hij gelijk inkakt en niet door blijft lopen.

maar daar wordt aan gewerkt Haha!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 18:52

gekke_koei schreef:
ja die 9 en 10 heb ik thuis geoefend en die waren niet zo prettig Haha!
maar dat kwam juist door die slangenvolte doorzitten en die 2 keer 15 m volte achtermekaar. ik heb gewoon echt veel moeite met doorzitten op willem en hij verliest dan compleet impuls... zo ook te zien op mijn protocol van vandaag Haha!

juist dan is hij zijn balans kwijt, omdat ik heen en weer wiebel en niet stil kan zitten. en dat komt weer doordat hij gelijk inkakt en niet door blijft lopen.

maar daar wordt aan gewerkt Haha!

Dit is wel even off-topic maar hoe komt het dat je zoveel moeite hebt met doorzitten dan?
Rijd je nog niet zo lang? Krijg je je paard niet ontspannen? Of heeft hij mss iets met zijn rug ofzo?

Erg vervelend probleem want hoe verder je komt des te meer je moet doorzitten.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 20:06

de laatste paar weken gaat het doorzitten stukken beter. hij heeft ander beslag(kunstof) en hij is gekraakt en hij loopt nu vlak, terwijl eerstmet veel meer knieactie liep. ik moet zeggen dat dat veel beter uit te zitten is.

maar goed, hij heeft een karperrug en die steekt natuurlijk uit. dus ik zit eerst op de ruggegraat en zijn rugbespiering(voor zover die er zit) zit een paar cm lager. die bespiering komt er ookniet meer op... hij is al 18 en dat wordt alleen maar minder.

maar verder dan het L1 komen we toch niet hoor Haha! dat kan ik zelf niet... ik ben over het algemeen zelf de storende factor met doorzitten. heb absoluut geen balans daarin als meneer niet lekker nageeflijk blijft. ik ga heel gespannen zitten dan en dat botst met mekaar dan.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 07:30

Goed dat je weet dat je zelf problemen hebt met je balans Knipoog Daar is mss wel wat aan te doen met extra zitlessen?
Doorzitten is vervelend als je een paard niet aan elkaar kunt rijden door wat voor oorzaak dan ook.
Maar niet verder dan de L1? Weet je niet, zeg nooit nooit Lachen

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 11:24

zitten doe ik wel goed Haha! alleen het probleem zijn mijn benen. ik heb echt ontzettende wiebelbenen. op mijn protocol stond ook teveel spoor, terwijl ik hem amper heb geraakt, maar doordat ik constant aan het kloppen ben met mijn benen, reageert hij veel minder op een echt kuithulp en spoor hulp. als ik dan ga doorzitten zakt hij terug in tempo waardoor ik moeite heb met doorzitten en dus nog meer ga kloppen met mijn benen, maar naar voren krijgen, lukt me niet.

ik kan nl wel doorzitten en oefeningen rijden op een paard wat zelf drang naar voren heeft, dan heb ik ook lang niet van die wiebelbenen. maar willem moet je naar voren houden, waardoor ik mij minder kan concentreren op de oefeningen en het zitten.

maar goed Haha! daar komen we ook wel weer uit Haha! het gaat thuis in elk geval al stukken beter Haha! nu nog op wedstrijd.

en nee, je mag nooit nooit zeggen Haha! dat is waar Haha!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:11

Goh wel fijn dat meer mensen hier moeite mee hebben, ik vond proef 9 en 10 ook zo verwarrend Bloos
Maar nieuwe ronden nieuwe kansen met deze proeven Haha!

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 10:46

@gekke_koei: Dat kloppen met je been + slecht aan het been zijn hoort natuurlijk bij elkaar. Als jij je been stiller houdt wordt je paard beter aan het been waardoor jij weer stiller kan zitten. Ik heb dit probleem ook heel erg gehad met Kylan. Ik heb toen een hele tijd alleen aan de lange, losse teugel gereden en maar blijven schakelen. Dan zelf proberen het been stil te houden en als ie inzakt 1 keer goed been geven, daarna het been weer los. Als je je paard beter aan het been krijgt gaat ie ook beter door het lijf lopen, waardoor jij weer lekkerder kan zitten en je been nog stiller kan houden.

Als je je been niet lekker stil kan houden zit je nog niet helemaal goed. Ik denk dat je, als je door gaat zitten, een beetje gaat knijpen met je been. Omdat je paard al niet genoeg aan het been is, komt ie dan helemaal tegen je been aan plakken. Probeer vaak een stukje te gaan zitten, je been los van je paard en stil te houden. Als ie terugvalt 1 keer ingrijpen. Ik denk dat je paard dan snel goed aan het been is en dat jij beter gaat zitten.

Steeds kleine stukjes doorzitten helpt misschien ook. Eerst goed voorwaarts draven, even gaan zitten, in het zitten 3 of 4 passen proberen goed naar voren te houden en dan weer lichtrijden. Proberen te zorgen dat je paard het normaal gaat vinden om door te lopen als jij gaat zitten.

Pfoe, het is een heel verhaal geworden zeg Clown

Ik vind trouwens de proeven van deze maand wel een stuk beter te rijden dan die van vorige maand. Nu hoef je iets minder te wisselen van lichtrijden naar doorzitten.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:45

ik ben al hard bezig met oefenen. willem heeft nooit lekker gezeten. hij heeft natuurlijk zijn hele leven in de manege gekacheld en was zo stomp als maar zijn kan. grootste gedeelte heb ik er wel uit weten te rijden.

ik heb gewoon korte pootjes Haha! en willem is vrij breed en groot met zijn 1.78 dus ik heb daar ook moeite mee mijn been effectief te gebruiken.

ik doe nu ook steeds kleine stukjes en beetje bij beetje kom ik een rondje verder of kan ik een oefening goed met doorzitten Haha! ben er met les ook heel erg mee bezig. ooit zien we het licht wel Haha!

hij liepin elk geval gister weer helemaal super...lekker vlot en lekker nageeflijk, kon goed doorzitten en bleef gewoon lopen.. maar ja.. nu nog op wedstrijden he...

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 16:36

Als het thuis al goed gaat ben je hard onderweg! Dan zal het op de wedstrijden ook wel steeds beter gaan.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 17:10

gomir schreef:
Ik had het ook al ingekort tot wijken voor het linker/rechterbeen Knipoog (wel eerst even bij de amazone gecheckt of ze wist dat ze pas na enkele paardlengtes minimaal 5 meter opzij moest richting B-M en daarna weer rechtuit Clown )

Ik vond dat doorzitten en lichtrijden al heel irritant tijdens het lezen, om te rijden lijkt het me nog onrustiger Bloos

Ik heb dat ook uit de proef gehaald..
Mijn pa leest dat stukje er niet meer bij..

verder ooehw, my god, ik dacht dat ik de enigste was die het irri vond..

Pfff, wat een gedoe zeg, je zit amper 2 meter door en hup weer lichtrijden..
Rijdt je amper 3 meter licht hup weer doorzitten.
Nee, laat mij maar lekker doorzitten hoor.
Vind ik geen probleem.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 14:50

helemaal mee eens, word hier zo GESTOORD van. Laat dan lekker doorzitten of lekker lichtrijden, maar niet dit :S

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 20:35

ik vind het ook echt onhandig en nutteloos, voor 10 meter lichtrijden en dan weer doorzitten, ik blijf zitten hoor !
nog 4 puntjes, dan ga ik lekker doorzitten

Au3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 12:38

Ik vind het ook verschrikkelijk alhoewel ik proef 9 beter te doen vind dan proef 8, maar ja dat zullen we toch nog even moeten volhouden.
Gisteren in elk geval weer 4 winstpunten op zak, dus na de regiokampioenschappen op naar de L2, eindelijk doorzitten !

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:01

Ja die L1 proeven zijn bijna nog moeilijker dan de L2 Tong uitsteken Ik ben de helft van de tijd bezig met opletten wanneer ik moet lichtrijden en waneer ik moet doorzitten ik rij ook op een jonge pony en als ik ga doorzitten komt er best wel wat spanning en ik krijg niet de tijd om het weg te rijden

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:40

Ik heb gister voor het eerst een nieuw L1 proefje gereden,en dat was idd irritant.Ik raakte helemaal van de wijs,wist soms echt niet meer of ik wel of niet moest doorzitten of lichtrijden.Laat mij maar doorzitten dat is echt veel makkelijker.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 18:26

Elisa2 schreef:
Ik heb gister voor het eerst een nieuw L1 proefje gereden,en dat was idd irritant.Ik raakte helemaal van de wijs,wist soms echt niet meer of ik wel of niet moest doorzitten of lichtrijden.Laat mij maar doorzitten dat is echt veel makkelijker.

En dan heb je nog wel makkerlijker proeven dan in de vorige periode Knipoog

Wij zijn er nu vanaf gelukkig. Starten L2, heerlijk rustig al dat doorzitten Lachen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:27

Ja dat weet ik,die heb ik ook genoeg gereden.