Waarom en wanneer een verliespunt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 08:31

Ik bedoelde jou ook niet direct, maar meer in het algemeen.

Ik heb wel eens iemand een verliespunt gegeven die pas tóen bij zichzelf te rade is gegaan (dierenarts erbij; rug van het paard was aardig naar de knoppen gereden), terwijl ze al enkele járen in de L1 rondstuurden zonder winst. Dan heb ik met mijn verliespunt het paard in ieder geval verder lijden (tijdelijk) bespaard...
Het heeft vier maanden geduurd voordat het dier weer pijnvrij was.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:36

@liesje23
Ik denk dat de KNHS en het jurykorps en vele deelnemers, het meer dan zat zijn dat mensen promoven omdat ze nooit verlies rijden. Sommige doen 2 jaar over de B, maar scoren soms een WP bij een sinterklaas. Na 52 weken op wedstrijd te zijn gegaan( sommige doen echt alles om onder privéles uit te komen) promoveren ze naar de L1. En na 5 jaar komen ze zelfs in de M terecht!!!!

En dan zakt bij iedereen de bek open... hoe kan dit in hemelsnaam hier komen? Gewoon omdat de jury's in deB en L geen verliespunten durven te geven, ook al zit de basis er niet in. Dan mag het paard braaf zijn, maar met een braaf paard kun je er ook voor kiezen te gaan buitenrijden of evt. endurance te starten. Je hoeft dan nog geen punten in de dressuur te kunnen pakken.

shaolanneke

Re: Waarom en wanneer een verliespunt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:15

ik heb vorige maand bijna een verliespunt gereden

En nee ik reed absoluut niet de sterren van de hemel maar zó laag was écht overdreven. Ik heb alle oefeningen uitgevoerd, ben blijven zitten, ben niet buiten de ring gegaan en paard is er niet vandoor gegaan. Paard was wel errug druk de hele proef en schrikachtig. Winst was het niet waard maar 151 ook zeker niet. Mijn tweede proef (die net zo 'goed' ging) werd beoordeeld met 171 wat in mijn ogen wel gewoon terecht was. Ook hier alle onderdelen uitgevoerd en gereden maar idd hier en daar slordige foutjes doordat mijn paard zo heet was.

Ik vond zeker het verschil in de punten zo groot dat ik die 151 punten maar als niet gereden beschouw. Maar had het écht niet leuk gevonden als ik verlies had gereden en was dan ook zeker verhaal gaan halen bij de jury. In dit geval heb ik het maar zo gelaten maar leuk en terecht vond ik het niet. En het ergste vind ik dan nog dat de jury gewoon alleen maar cijfers heeft gegeven zonder commentaar erbij te zetten. Daar kan ik toch niets mee?

judithh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 22:05

Citaat:
NIET dus.
De betreffende persoon start het volgende weekend subiet -zonder enige structurele verbetering- opnieuw fluitend in dezelfde klasse..........
Na een paar keer 149 wordt dat ietsjes anders......... Zachte heelmeester maken nu eenmaal vaak stinkende wonden.......

Hier ben ik het roerend mee eens!!
ik ben ook van meening dat dit soort ruiters met de neus op de feiten gedrukt moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 19:16

Hoe zit het eigenlijk met die verliespunten? Stel je rijd op je eerste wedstrijd meteen een verliespunt, je moet dan meteen weer een klasse terug? Begin je dan in die klasse qua stand ook weer opnieuw?? Dus stel in mijn geval: Ik rijd straks in het Z1 bij CGJ = verliespunt... (gok ik) Ja Moet ik dan in de M2 weer 10 wp halen??

Volgens mij zou ik iemand ook geen verliespunt geven, tenzij het echt bar en boos is, maar bij 151 is de hint ook wel duidelijk denk ik dan idd...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 20:42

Relaxed, je mag daar doorrijden tot Z1 met 10 verliespunten en dan pas moet je terug naar de M2. Dan is het al heel bar, als het zo ver komt.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 22:44

Iemand die daadwerkelijk doorrijdt tot de stand Z1-10 is bereikt is wél een doorzetter.........
Dáár mogen ze eigenlijk ook wel een KNHS-insigne voor uitreiken.... Haha!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 22:49

Geen ruiterster maar een insigne?
Heb je hem al ontworpen, CGJ? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 06:07

Fitzroy schreef:
Relaxed, je mag daar doorrijden tot Z1 met 10 verliespunten en dan pas moet je terug naar de M2. Dan is het al heel bar, als het zo ver komt.

Dus dan ben je Z1 +10 en moet je alsnog terug naar de M2?? Of kan je 10 x verliespunt rijden? Nou snap ik er niks meer van...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 06:24

Sorry, las winstpunten ipv verliespunten... Snap hem! Blond

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 13:14

En als je dan terug geplaatst wordt naar het M2 begin je dan weer met 0 wp? of bewaar je de punten die je al gereden had in het M2??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 13:18

Lijkt me met 0, want dan stond je M2 +10 en mag je weer meteen naar de Z1, maar je moet het wel heeel bont maken om terug te gaan dus...

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 14:18

Ja in principe rijd je met een verliespunt je punten uit de voorgaande klasse weg Z1-10 = M2+0.
Is er ooit wel eens iemand echt gedegradeerd op verliespunten trouwens? Voor die tijd grijp je toch in denk ik...

Ik heb ook verlies gereden, eerste keer nieuwe proeven starten in april --> 142 pt. 'Totaal gebrek aan basis' op het protocol, voor een proef waarin niets verder echt fout ging. Maar de jury was bezig 'de slechte paarden eruit te filteren' en vond mijn 16-jarige ex-manegemerrie met zwiepstaart niet geschikt voor het M2. Dat kan dus gebeuren en dat mag hij vinden, maar ik vind dat keihard hoor, voor een hobbyruiter zoals ik (en meer mensen in de basissport), op een klein wedstrijdje zoals toen. Maar gelukkig was dat tot dusver de enige jury die mij graag een klasse of 3 lager zou zien starten (en 4 jury's zagen het al anders, op grotere concoursen!)...Kijk als alles mis gaat in een proef, dan begrijp ik het wel. Maar het strooien met verliespunten omdat een combinatie je niet aanstaat vind ik gewoon laf. Ga dan tussen 150-160 pt en dan is de boodschap duidelijk.

Overigens is een keertje verlies rijden wel goed voor je karakter! Lachen even lekker relativeren...

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 14:26

Goh, het is wel apart vindt ik zelf, dat ik als topic starter, twee weekenden terug 232 punten rij in de Z2 en afgelopen weekend 177 punten. Ik reed geen super goede proef, op het gras waar mijn paard aan het glijden was, de inzet vanuit de hoek voor mn appuyementen waren dus niet netjes te noemen, vanwege de balans die hij kwijt geraakt was in de hoek, en alle vier mn wissels gingen de mist in. Nee, absoluut geen winstwaardige proef, maar ook met nette onderdelen. Tweede proef met maar liefst zes wissels die de mist in gingen -> 189 punten, zeer terecht.
Mijn paard wordt onzeker en geirriteerd doordat hij zn balans kwijt is op het gras. Met de wissels is het van belang dat je een goede controle en afstemming hebt met je paard, wat nu dus niet zo was...
Ik had dus niet meer foutjes moeten maken om verlies te rijden.....
De ene jury vindt dus dat ik met dit paard wel toe ben aan de ZZ licht, de ander vindt dat ik liever terug moet naar het Z1..
Dat vind ik krom. Tuurlijk de wissels moeten bevestigd zijn voor de hogere sport... , maar kom op zeg 177 punten....
Houden de jury's geen rekening met de omstandigheden/kuilen in de bodem enz... En nee, ik wil mijn proef niet goed praten, het was niet goed, en we moeten nog meer ervaring op doen in het Z2, de prestaties zijn nog veels te wisselend..

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 14:51

het gaat soms erg ver, laatst zat ik te schrijven bij een jurylid en die gaf zonder blikken of verblozen een meisje dat op een Bpony startte 117 punten, die ouders wisten niet hoe ze dit aan dat kind moesten verklaren, het jurylid zei letterlijk zeer terleurgesteld te zijn, het meisje was 8! dat is toch wel erg cru.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:08

liesje23 schreef:
Goh, het is wel apart vindt ik zelf, dat ik als topic starter, twee weekenden terug 232 punten rij in de Z2 en afgelopen weekend 177 punten. Ik reed geen super goede proef, op het gras waar mijn paard aan het glijden was, de inzet vanuit de hoek voor mn appuyementen waren dus niet netjes te noemen, vanwege de balans die hij kwijt geraakt was in de hoek, en alle vier mn wissels gingen de mist in. Nee, absoluut geen winstwaardige proef, maar ook met nette onderdelen. Tweede proef met maar liefst zes wissels die de mist in gingen -> 189 punten, zeer terecht.
Mijn paard wordt onzeker en geirriteerd doordat hij zn balans kwijt is op het gras. Met de wissels is het van belang dat je een goede controle en afstemming hebt met je paard, wat nu dus niet zo was...
De ene jury vindt dus dat ik met dit paard wel toe ben aan de ZZ licht, de ander vindt dat ik liever terug moet naar het Z1..
Dat vind ik krom. Tuurlijk de wissels moeten bevestigd zijn voor de hogere sport... , maar kom op zeg 177 punten....
Houden de jury's geen rekening met de omstandigheden/kuilen in de bodem enz... En nee, ik wil mijn proef niet goed praten, het was niet goed, en we moeten nog meer ervaring op doen in het Z2, de prestaties zijn nog veels te wisselend..

Hmmmmmm..........
Hoe kwam je dan aan die 232 (meer dan 68% ???), want daarvoor moet je toch je zaakjes érg goed voor elkaar hebben.
Degene die ik naar huis stuur met 232 punten, wisselt uit het boekje, en gaat de volgende keer écht niet 4 of 6 wissels fout springen. Dat kan ik me niet voorstellen eigenlijk.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 15:19

CGJ12 schreef:
liesje23 schreef:

Hmmmmmm..........
Hoe kwam je dan aan die 232 (meer dan 68% ???), want daarvoor moet je toch je zaakjes érg goed voor elkaar hebben.
Degene die ik naar huis stuur met 232 punten, wisselt uit het boekje, en gaat de volgende keer écht niet 4 of 6 wissels fout springen. Dat kan ik me niet voorstellen eigenlijk.

Met allemaal zevens voor mn wissels Clown

Maar als je goed leest zet ik ook neer, dat mn paard constant in onbalans was, dus P wende, L een wissel. Hij is dus al uit balans, geirriteerd door de bodem, niet voldoende losgelaten, dan kan je van het paard ook geen correcte wissel verwachten.

En Anky mist ook weleens een wissel in dr series, en in het zz licht/zz zwaar zijn er vaak zat combi's die wissels rijden die nagesprongen worden oid

Maar goed, ik merk dat jij twijfelt aan mijn puntenaantal en/of bevestigde wissels, ik twijfel aan jou deskundigheid, of laat ik het zo zeggen aan jou kwaliteit van jureren, als jij er vanuit gaat dat een goede combi, die thuis honderd procent bevestigd is, nooit een offday kan hebben of door omstandigheden ( wat dan ook, de omgeving, bodem, geestelijk gesteldheid van mens of dier) nooit eens onder hun kunnen presteren.......

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:40

liesje23 schreef:
Maar goed, ik merk dat jij twijfelt aan mijn puntenaantal en/of bevestigde wissels, ik twijfel aan jou deskundigheid, of laat ik het zo zeggen aan jou kwaliteit van jureren, als jij er vanuit gaat dat een goede combi, die thuis honderd procent bevestigd is, nooit een offday kan hebben of door omstandigheden ( wat dan ook, de omgeving, bodem, geestelijk gesteldheid van mens of dier) nooit eens onder hun kunnen presteren.......

Nee, je begrijpt me verkeerd.
Een combinatie die ik op 232 punten zet kan een volgende keer NOOIT 177 punten scoren púúr omdat dan ineens alle wissels mislukken. De basisafrichting blijft namelijk gelijk. Voor 232 moet je al flink tegen de PSG aan rijden wat de basis betreft. Zelfs met mislukte wissels houd je dan nog flink wat over.
232 punten is namelijk een aantal waar ik hoogstzelden op terecht kom. Dan heb je bijna een paard van WK-niveau.....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:43

liesje23 schreef:

Tuurlijk kan dat, maar dat weet die jury niet dat jij een offday hebt en dan nog mag daar niet naar gepunt worden.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:46

CGJ12 schreef:

Hmmmmmm..........

Ook een Z2-proef is toch echt meer dan alleen het springen van wissels. En met bijv. twee vijven en vier zessen voor de wissels en de rest van de proef zevens en twee achten, heb je toch 232 punten.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 15:54

CGJ12 schreef:
liesje23 schreef:

Nee, je begrijpt me verkeerd.
Een combinatie die ik op 232 punten zet kan een volgende keer NOOIT 177 punten scoren púúr omdat dan ineens alle wissels mislukken. De basisafrichting blijft namelijk gelijk. Voor 232 moet je al flink tegen de PSG aan rijden wat de basis betreft. Zelfs met mislukte wissels houd je dan nog flink wat over.
232 punten is namelijk een aantal waar ik hoogstzelden op terecht kom. Dan heb je bijna een paard van WK-niveau.....

Dan heb ik je idd verkeerd begrepen. Kijk, ik reed met die 232 punten een goede proef. Ook voor mijn gevoel, ik had ook allemaal zevens, uitgezonderd voor mn halthouden en achterwaarts. Dus een paard wat zevens scoort voor de schouderbinnenwaarts, zig zag appuyementen en galopappyementen en de uitgestrekte gangen en de wissels is voor jou een wk paard ( oke Haha! ), ik vind dat een paard dat goed in de aanleuning loopt, zn oefeningen loopt zonder haperingen, met plezier, waar je graag naar kijkt.
En ik kan me dan heel goed verbazen over het feit dat je dan een week later zulke punten krijgt. Het was geen goede proef... tuurlijk niet, maar ik vond het toch wel errug laag. En nee, hij liep niet met de flair als de week daarvoor ... maar hier kan mijn broek van afzakken, snap je...

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:57

Kitty schreef:
Ook een Z2-proef is toch echt meer dan alleen het springen van wissels. En met bijv. twee vijven en vier zessen voor de wissels en de rest van de proef zevens en twee achten, heb je toch 232 punten.

Jij sleept er nu 2x5, en 4x6 bij.............. Dan is er echt niet eentje nagesprongen hoor! Dan krijg je maximaal 4-en.....
En echt, 232 red je alleen met wissels van 6 en hoger.

Dream on.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 16:01

CGJ12 schreef:
Kitty schreef:

Jij sleept er nu 2x5, en 4x6 bij.............. Dan is er echt niet eentje nagesprongen hoor! Dan krijg je maximaal 4-en.....
En echt, 232 red je alleen met wissels van 6 en hoger.

Dream on.

Klopt, en dat geld net zo goed als een net drafgedeelte met zes wissels voor een drie. Dan kelderen je punten ook aardig naar beneden...

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:11

KOm ik tussendoor.. Clown
Ik had afgelopen zaterdag, een wedstrijd op de manege op een manege pony (ja zeer laag niveau) Echt álles ging fout in de proef! Pony vloog telkens aan in galop (ja ik weet meer controle moet je hebben maarja) en voor het binnenkomen ging al helemaal verkeerd resultaat 4..
Heb in totaal 150 p gekregen (oude proeven) en daarbij had ik: 2 x 4(1tje voor de verkeerde galop), 7 x 5, 13 x 6, 3 x 7 (waarbij 1 bij de verzorging waar iedereen een 7 op kreeg), en ik had ook een 8 voor middendraf waar ik gewoon na mijn mening helemaal geen middendraf liet zien.. Verward Bij de 4 voor het binnenkomen staat geen commentaar.. en het enigste commentaar die ik heb is: Galop (vloog in galop over) en verkeerde galop.. hier kan ik toch neit veel mee? IK vind het zelf zeer belangrijk dat een jury dan ook erbij schrijft wat er verbeterd moet worden! En niet alleen maar wat er op mijn commentaar is geschreven Verward

Maar goed, ik ben het verder met CGJ eens... Knipoog

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 22:03

Ragne schreef:
Overigens is een keertje verlies rijden wel goed voor je karakter! Lachen even lekker relativeren...

Ik dacht al......... hoe kom ik toch aan mijn goede karakter........ Nu weet ik het....... Haha! Haha! Haha!