Welk punt voor verzorging voor deze combinatie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:50

oosterhoff een 7

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:51

Oosterhoff, ook een 8. Zie geen opmerkingen, dus kom op het vaste punt uit.

saaraah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:51

Stel nou dat jij een proefwerk maakt, als je dan geen enkele fout maakt heb je (in Nederland tenminste) toch ook een 10?
Ik weet ook wel dat het een wat vergezochte vergelijking is, maar als je dan BIJNA alles er picobello uit hebt zien verdien je toch wel een 9.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:53

Bij mij dus die 7 omdat het gewoon netjes is, geen extra's
kleine min, kleur cap, jasje
maar alles wel netjes, dus zou daar geen punt voor minderen.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:53

en dat doe ik dus niet omdat je dan theoretisch gezien de 3 voor de verkeerde galop hebt goed gemaakt en alsnog een wp haalt. En dat vind ik niet correct.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:54

En wat is perfecte verzorging.
Ik vind een 7 een erg net punt

saaraah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:54

Ik vind ook dat een 10 niet te geven valt, er is altijd wel wat op aan te merken, maar je moet er wel van uit gaan en er dan punten vanaf trekken naar mijn mening.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:55

Dit leverd me weer veel gemaal in mijn hoofd op. Omdat ik dus van mening ben dat je terug zou moeten rekenen!! Vandaar dat ik het toch wel aardig zou vinden waar de 8 dan op is gebaseerd. Zolang dat namelijk niet duidelijk is blijft het zo lekker subjectief!

ik zeg dus niet dat die 8 niet zou kloppen maar wil juist graag weten waarom dan niet hoger/lager

kimmie1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:55

Klopt ook niet wat jullie zeggen over de punten ophalen met verzoring. Elk onderdeel hoort beoordeeld te worden naar wat het waar is, dus is de verzorging perfect hoort hier ook een 10 tegenover te staan. Is de galop compleet verkloot moet je hier ook een 1 of 2 voor durven geven.

saaraah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:57

kimmie1 schreef:
Klopt ook niet wat jullie zeggen over de punten ophalen met verzoring. Elk onderdeel hoort beoordeeld te worden naar wat het waar is, dus is de verzorging perfect hoort hier ook een 10 tegenover te staan. Is de galop compleet verkloot moet je hier ook een 1 of 2 voor durven geven.

Jij verwoord wat ik denk, ben het er helemaal mee eens. Jij weet het alleen beter uit te leggen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:58

Maar hoe reken je dan terug op die niet nette galop

Hij springt net tegen de hand aan,
dat is een 5, de rest van dat aanspringen gaat allemaal goed.
Dan is het toch nog geen 9? Omdat hij maar 1 steekje liet vallen?

Je gaat er dan toch ook vanuit hoe het er gemiddeld uit moet zien, dat galop aanspringen.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:59

runningkawa schreef:
En wat is perfecte verzorging.
Ik vind een 7 een erg net punt

Daar gaat de discussie nou juist over...!!! Dat wilen we allemaal wel eens weten!

Crista

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:59

maar runningkawa... wanner vind je dan dat iemand iets extra's heeft? als hij met strikjes heeft ingevlochten en de hoeven van zijn paar dmet nagellak heeft gedaan?
tuurlijk, ik vind ook niet dat je een 9 moet kunnen halen voor je verzorging omdat dat idd zoals lielle zeg je ijv. verkerde gelop te veel op zou krikken maar wil gewoon wel eens weten wat jij met dat EXTRA's bedoelt...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:00

Dat bestaat niet

er hangt misschien wel en passantje los
net een paar plukjes haar uit je vlecht enz enz enz
perfectie bestaat niet bij iets levends

kimmie1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:00

Wat ik bedoel is dat als je te hoog met je cijfers uitkomt en dan maar gaat minderen op je verzorging, dan heb je de rest van de proef dus niet goed beoordeeld en mag je de ruiter er niet op afrekenen maar wordt het tijd dat je je eigen jureren eens goed onder de loep moet bekijken (maar das mijn mening)

Crista

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:01

hahahaha ja daar zit ook wel weer wat in.... het is en blijft een moeilijk punt....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:02

Moeilijk uit te leggen, omdat dat het totaal plaatje is.

Net die extra puntjes op de i
Net wat witter (dan denk ik ook aan rijbroeken)
Net wat meer glans op het paard enz enz

het totaal plaatje dus.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:03

Als de verzorging je lijstje opkrikt heb je toch echt nog wel aardig gereden!!! En als dat niet zo is moet je in de misers meer straffen!! Dus meer 1en, 2en en 3en. Er zitten namelijk toch echt heel veel frustraties in het cijfer verzorging omdat het nog te vaak voorkomt dat je net een punt mist voor een winstpunt en je dan toch vaak een 6 of een 7 hebt!! Je verdient het dan gewoon. Dat is ook zo jammer van juryleden die eerst het geheel gaan tellen en dan pas een punt geven voor de verzorging! (voel je niet aangesproken!!)

Crista

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:03

maar even een ander puntje... ik heb een wit paard... noujah wit, als er een wit dekje op ligt is ze gewoon een soort van vies wit... terwijl ze dan eht wel de dag ervoor is gewassen... zou jij hiervoor een grof minder cijfer geven of niet? (voetjes en hoefjes zijn wel gewoon mooi schoon, maar niet stralend wit in vergelijking met het dekje)
wie een foto-tje als voorbeeld wil moet het maar ff zeggen.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:05

Ik snap jouw punt wel kimmie (al is dat eigenlijk niet de bedoeling van dit topic) maar simpel gezegd ga ik dus niet van een 10 uit met verzorging maar van een 8.

Overigens zal ik dus nooit (toen ik nog jureerde) een punt voor verzorging omlaag zetten zodat die combi geen wp haalt, en ze kregen bij mij standaard een 8. Dan hebben ze geluk gehad. Maar 4 punten cadeau doen vind ik gewoon te veel.

En ik gaf rustig 1-en hoor, en ook 8-en

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:05

Zo dat er slechte jury's zijn die zo net je punt afsnoepen, zullen er ook wel zijn die zo net je punt gunnen.

Maar het is heel simpel, zet je er een spetterende proef neer, kan de jury er niet omheen.
Of hij moet je een 1 voor verzorging gaan geven

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:08

Crista, ik zou er geen punt op mindering in brengen, want je witte net zo wit als je dekje krijgen gaat meestal niet.
Omdat witte paardenharen nu eenmaal minder wit zijn.

Maar persoonlijk zou ik dan bijv kiezen voor een dekje met een biesje, dan valt het al minder op.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:12

runningkawa schreef:
Zo dat er slechte jury's zijn die zo net je punt afsnoepen, zullen er ook wel zijn die zo net je punt gunnen.

Maar het is heel simpel, zet je er een spetterende proef neer, kan de jury er niet omheen.
Of hij moet je een 1 voor verzorging gaan geven

Feit is gewoon dat je geen spetterende proef hoeft neer te zetten om een winstpunt te halen. of heb ik dat nou fout? je moet een voldoende halen. de spetterende combinaties mogen van mij best winnen! met een ruim voldoende uitstekend of goed. net wat je wil. Dus die vergelijking gaat bij mij niet op.

Liele kammer dat je uitgaat van een 8. Denk dat er toch andere cijfers zouden komen als je uitgaat van een 10. (als da tniet zo zou zijn ga je uiteindelijk toch uit van een 10 maar dat is mieren. van mij)

saaraah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:13

runningkawa schreef:
Maar hoe reken je dan terug op die niet nette galop

Hij springt net tegen de hand aan,
dat is een 5, de rest van dat aanspringen gaat allemaal goed.
Dan is het toch nog geen 9? Omdat hij maar 1 steekje liet vallen?

Je gaat er dan toch ook vanuit hoe het er gemiddeld uit moet zien, dat galop aanspringen.

Ik heb maar eens even het nieuwe proevenboekje erbij gepakt:
bij een 9 staat:
9 zeer goed - De gevraagde beweging wordt exact op de juiste wijze op de juiste lijn van punt tot punt uitgevoerd. Aan alle voorwaarden beschreven in het 'skala van de africhting is tot bijna in de perfectie voldaan.
Bij 5 staat:
5 voldoende - Of de gevraagde oefening wordt exact en precies uitgevoerd, maar er zijn wat duidelijke zwakheden in de basis van het 'scala van de africhting'. Of er zijn tamelijk ernstige fouten, maar er blijken wel tamelijk bevredigende basisvoorwaarden aan het 'scala van de africhting' aan te grondslag te liggen.

Wanneer een paard tegen de hand is, dan zijn er meerdere punten van het 'Skala der Ausbildung' niet in orde. Als je dat graag wilt wil ik hem je wel helemaal overtypen, maar liever niet

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:14

Die 10 doe ik uit principe niet, maar dat heb ik hiervoor al uitgelegd. Gewoon omdat je je wp op het rijden moet verdienen en zo toch al 2 pluspunten hebt.