Smaak van jury op kleur dekje = punt minder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilja000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 20:19

Ranna, als je weet dat over het algemeen zwart en wit aanvaard wordt en je kiest zelf voor een andere kleur, dan maakt het toch niet zoveel uit of je een 7 of 8 krijgt? Net zoals jij aangeeft zwart niet mooi te vinden (en daarom blauw kiest), heeft de jury haar eigen voorkeur. Helaas denkt die er anders over dan jij.
Het streven is naar de 10 van perfectie. Met blauw zit je daar blijkbaar volgens het inzicht van de jury verder vanaf dan met een zwart dekje.
Het lijkt mij niet onreglementair dat er voor een 7 ipv een 8 is gekozen. Zelfs niet als je een 6 had gekregen. Het blijft een voldoende. En het blijft een jurysport.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 20:22

Een winstpunt moet natuurlijk niet afhangen van een 7 of een 8 voor verzorging. Dan moet je gewoon zorgen dat de rest beter wordt vind ik.

Een jurylid hoort zich aan de regels te houden en er niet een geheel eigen interpretatie aan geven. Het zijn volgens mij vooral juryleden met minder rijtechnisch inzicht die zich bezig houden met dit soort onbenulligheden. Helaas heb je hier wel mee te maken.

En de reden die dit jurylid aangeeft kan gewoon niet. Vooral omdat ze heeft aangeven dat een zwart dekje wél door de beugel kan bij haar.

Smeetje

Re: Smaak van jury op kleur dekje = punt minder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 20:31

Echt stom!!
Maar dat heb ik ook wel eens. maar dan op een andere manier. Ik rijd op een haflinger. en die hoef je niet in te velechten, en ik moet heel vaak tegen mijn zus (die heeft een bruine NRPS) en die besteed er hoogstens 10 minuuten aan en dan is die schoon( heeft namelijk alleen witte beentjes. En mijn pony heeft dus witte beentjes, heeft een lichte kleur bruin een witte staart en witte manen en besteed ik vaak 3 kwartier of soms wel een uur aan. En dan krijgt zij 8 en ik een 7.

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 20:55

Ilja000 schreef:
Ranna, als je weet dat over het algemeen zwart en wit aanvaard wordt en je kiest zelf voor een andere kleur, dan maakt het toch niet zoveel uit of je een 7 of 8 krijgt? Net zoals jij aangeeft zwart niet mooi te vinden (en daarom blauw kiest), heeft de jury haar eigen voorkeur. Helaas denkt die er anders over dan jij.
Het streven is naar de 10 van perfectie. Met blauw zit je daar blijkbaar volgens het inzicht van de jury verder vanaf dan met een zwart dekje.
Het lijkt mij niet onreglementair dat er voor een 7 ipv een 8 is gekozen. Zelfs niet als je een 6 had gekregen. Het blijft een voldoende. En het blijft een jurysport.

Het gaat me niet zozeer om die punt zelf. Het gaat me om het principe.
Persoonlijke smaak van de jury aangaande, kleur paard, type paard, afstamming, KLEUR DEKJE mág gewoon niet meewegen in het toekennen van punten, punt uit! Ze mag er 10 keer anders over denken maar mag het gewoon niet meewegen. Ik vraag haar ook niet om zo'n kleur dekje te gebruiken maar het is míjn keus om het wel te doen.

Wat ík mooi vind gaat de jury niets aan. Ze hoeven alleen maar te kijken naar hoe het er uitziet in de zin van, past het goed? Ziet het er netjes uit? Is het schoon? Ja?! Prima, ongeacht kleur, smaak, humeur, dag van de week of temperatuur.
Als ze haar eigen smaak mee wil laten wegen moet ze bij een schoonheidswedstrijd jury worden. En hoewel alles bij dressuur schoon moet zijn is het in die zin geen schoonheidswedstrijd en zit ze bij de verkeerde sport te jureren.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 20:57

WendyK schreef:
Tja, ik vind het ook niet kunnen. Ga je er verder nog iets mee doen?

Niet in de zin van klagen e.d., ik hoop dat de dingen die gezegd zijn in onze korte discussie haar aan het denken zet. Mss ijdele hoop maar een mens mag toch hoop hebben nietwaar?

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 20:59

dressuursport = jurysport -> leg je er bij neer...

Ilja000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:24

ranna schreef:
Ilja000 schreef:

Het gaat me niet zozeer om die punt zelf. Het gaat me om het principe.
Persoonlijke smaak van de jury aangaande, kleur paard, type paard, afstamming, KLEUR DEKJE mág gewoon niet meewegen in het toekennen van punten, punt uit! Ze mag er 10 keer anders over denken maar mag het gewoon niet meewegen. Ik vraag haar ook niet om zo'n kleur dekje te gebruiken maar het is míjn keus om het wel te doen.

Wat ík mooi vind gaat de jury niets aan. Ze hoeven alleen maar te kijken naar hoe het er uitziet in de zin van, past het goed? Ziet het er netjes uit? Is het schoon? Ja?! Prima, ongeacht kleur, smaak, humeur, dag van de week of temperatuur.
Als ze haar eigen smaak mee wil laten wegen moet ze bij een schoonheidswedstrijd jury worden. En hoewel alles bij dressuur schoon moet zijn is het in die zin geen schoonheidswedstrijd en zit ze bij de verkeerde sport te jureren.

In zekere zin is een dressuurwedstrijd wél een schoonheidswedstrijd, daarom zijn er ook bepaalde regels voor opgesteld, die dan voortgekomen zijn uit de vroegere etiquette.

Waar staat dat een jury zijn/haar smaak niet mee mag laten wegen? Of beter gezegd: waar staat waar een combinatie aan moet voldoen voor een 6, waaraan voor een 7 en waaraan voor een 8? Dat is en blijft natuurlijk moeilijk objectief vast te stellen.

Zelf jureer ik FNRS proefjes en daarbij is het ontzettend lastig om verzorging te jureren. Punt ik diegenen die geld besteden aan een wedstrijdoutfit hoger dan degene die blij is dat ie net aan cap, rijbroek en rijlaarzen kan kopen? Ongeacht of het schoon en passend is, het een oogt toch beter dan het ander.

In tegenstelling tot de KNHS kent de FNRS wel kleuren regels, in ieder geval voor de kleding van de ruiter. Kleur van de rijbroek maakt niet uit, maar erboven hoort een effen sweater of een witte blouse met lange mouwen, of een manegetrui of een complete wedstrijdoutfit. Ook de FNRS kent geen reglement voor dekjes. Lastig om te punten.

Dit is wel een interessant discussiepunt. Ik herinner me een tijdje geleden een discussie van iemand die zich afvroeg waarom jury's meestal hetzelfde cijfer voor verzorging geven... Misschien wel om deze discussie te voorkomen Ik weet het anders ook niet.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:58

ik als schimmelrijder
vind dat een verzorgingspunt wel mag verschillen, bijvoorbeeld mensen die een staart dragen ipv knotje, mensen die een stralende schimmel hebben ( is veel meer werk als voor een stralende bruine of vos )
voor geen knotje , daar mogen ze ook best op punten/ korten, want helemaal invlechten is en meer werk en oogt veel netter/rustiger.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:00

Opzich geniet wit de voorkeur, dus ik kan me er wel iets bijvoorstellen...

Ilja000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:27

crossmonster schreef:
ik als schimmelrijder
vind dat een verzorgingspunt wel mag verschillen, bijvoorbeeld mensen die een staart dragen ipv knotje, mensen die een stralende schimmel hebben ( is veel meer werk als voor een stralende bruine of vos )
voor geen knotje , daar mogen ze ook best op punten/ korten, want helemaal invlechten is en meer werk en oogt veel netter/rustiger.

Dat is wat ik bedoelde met streven naar de 10 van perfectie Een staart is niet verkeerd, maar een knotje met netje staat netter. Dat soort dingen. Dat is nu net waar je als jury verschil in punten kunt maken. Niet dat het ene verkeerd is, maar het ander benadert de perfectie nu eenmaal beter.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:59

idd Ilja, dat is wat ik ook bedoel

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 23:13

Ik heb zelf een 3kleur bonte en volgens mij word ik daar ook vaak op afgerekend. Mijn pony is gwoon chronisch vies (met name op de hakken, die uiteraard wit zijn) en daar leg ik mij bij neer. De mensen die hier zeggen dat ze een lichte pony binnen het uur klaar hebben, vind ik heeel knap. Was de mijne maar eens, als ik het snel doe, ben ik MINSTENS 2 uur bezig (en zelfs dan ben ik NIET tevreden!).
Mijn dekje is ook niet wit (creme), omdat ik het gewoon oerlelijk vind om op een bonte een wit dekje te leggen. Ik zeg nog net niet dat het vloekt...

Dressuursport is gewoon inderdaad een jurysport. Aan de andere kant probeert iedereen om er op zijn mooist uit te zien. Maar dat je je winstpunt misloopt omdat je een 7 hebt voor de verzorging, is bull. Wat ik wel vaker heb gehad is dat ik een 6 krijg voor mijn verzorging en 3de wordt, terwijl de 1ste 2 punten meer heeft, terwijl die een of andere zwarte heeft zonder aftekeningen (oftewel borstel - klaar). Die dingen kan ik dan net NIET hebben

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 23:35

GeJe schreef:
Een winstpunt moet natuurlijk niet afhangen van een 7 of een 8 voor verzorging. Dan moet je gewoon zorgen dat de rest beter wordt vind ik.

Een jurylid hoort zich aan de regels te houden en er niet een geheel eigen interpretatie aan geven. Het zijn volgens mij vooral juryleden met minder rijtechnisch inzicht die zich bezig houden met dit soort onbenulligheden. Helaas heb je hier wel mee te maken.

En de reden die dit jurylid aangeeft kan gewoon niet. Vooral omdat ze heeft aangeven dat een zwart dekje wél door de beugel kan bij haar.

Als een jury zich aan de regels moet houden hoe is het dan mogelijk dat er vaak een 7 voor de verzorging wordt gegeven. Ik vlecht mijn paard van voor tot achter in. Ze is super schoon is in zeer goede conditie. Alles van leer in ingevet en schoon incl laarzen. Mijn kleding voldoet in alles aan de voorschriften!! Zadel en hoofdstel zijn goed passend. Dus verklaar dat dan maar!! Voorkeur hebben ze toch wel. op dit punt of een andere!
Als ze zich aan de regels zouden houden dan zouden er veel meer 10en voor de verzorging worden gegeven.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 06:39

Wat je nog zou kunnen navragen aan je jury: stel dat je met die 7 op 179 of 194 of 149 zou zijn uitgekomen....
En de rest heeft wel een 8 op verzorging, zou ze haar eigen gemaakte regel dan ook hebben doorgevoerd?

Dat zou ik nou wel willen weten, want ook al mag je punt voor verzorging niet een WP bepalen, als je 179pt hebt met een 7 op verzorging voelen we ons allemaal erg sneu...

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 08:11

Ilja000 schreef:
Waar staat dat een jury zijn/haar smaak niet mee mag laten wegen?

Een jury moet objectief beoordelen. Wij (paard en ik) voldoen aan alle voorschriften en smaak is geen valide argument om punten toe te kennen.
Ik heb ook wel eens combinaties in de ring gehad waarvan ik denk: 'Crisis! Je moet het maar mooi vinden', maar dat telt níet mee in mijn beoordeling voor een cijfers mits het netjes, schoon en goed passend is en uiteraard binnen de gestelde regels van het KNHS past.
De jury zit daar niet om zijn/haar smaak over wat een ruiter aan gekleurde dingen mag gebruiken te geven. Die zit er om de prestaties en de netheid van het geheel te beroordelen.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 08:32

ranna schreef:
Ilja000 schreef:

Een jury moet objectief beoordelen. Wij (paard en ik) voldoen aan alle voorschriften en smaak is geen valide argument om punten toe te kennen.
Ik heb ook wel eens combinaties in de ring gehad waarvan ik denk: 'Crisis! Je moet het maar mooi vinden', maar dat telt níet mee in mijn beoordeling voor een cijfers mits het netjes, schoon en goed passend is en uiteraard binnen de gestelde regels van het KNHS past.
De jury zit daar niet om zijn/haar smaak over wat een ruiter aan gekleurde dingen mag gebruiken te geven. Die zit er om de prestaties en de netheid van het geheel te beroordelen.

Geef jij dan wel eens een 10?

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 08:38

ranna schreef:
oosterhoff schreef:
Ik vind dat je met een schone schimmel niet meer verdient als met een schone vos of schone brunette!! Dat zou discriminatie zijn!!
Er zijn namelijk schimmels die zich keurig schoon houden en vossen die het liefst hele dagen in de stront liggen. Kan je poetsen wat je wil maar zul je toch echt de slang erop moeten zetten.

Een vieze plek van een niet wit paard afwassen gaat toch echt heel anders dan iedere zandkorrel uit een wel wit paard wassen maar daar gaat deze discussie niet over. De jury mag haar/zijn smaak gewoon niet laten meewegen in zulke dingen.

Kan wel zijn dat het hier niet over gaat maar dat telt wel allemaal mee!!!
En als jij dus het idee hebt dat je voor een schone schimmel meer punten zou krijgen dan voor een schone brunette dan kan je met een anderkleurig dan schimmel paard nooit een 10 halen. Is toch ook kansloos?!
Kijk anders even in mijn profiel bij de standfoto's van mijn paard. Die heeft dus in haar vacht gekleurde stukken zitten (kont) die je zelfs met een staalporstel niet kwijkt kan krijgen. Ik heb wel eens commentaar gehad dat ik haar beter moest poetsen. Ik vond het zo kansloos dat ik me er verder niet over heb opgewonden en me erbij heb neergelegd.

Toch vind ik het zeker de moeite waard om er eens over te discusieren want het klopt aan geen kant dat verzorgingspunt

Ilja000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 11:03

ranna schreef:
Ilja000 schreef:

Je trekt nu mijn verhaal uit verband. Waar staat waar je aan moet voldoen voor een 7, waaraan voor een 8 en waaraan voor een 9? Als de jury daar zit om de netheid te beoordelen en zij vindt blauw minder netjes staan dan zwart, mag daar toch best een verschil uit komen?

Nogmaals, schoon en passend is zeker niet onvoldoende, maar waar maak je de schillen tussen de andere cijfers?

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 11:05

Nee, dat vind ik onzin. Dan zet je de deur wijd open om een Haflinger meer punten te geven omdat de jury uit Oostenrijk komt, om maar wat te noemen.

Ilja000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 11:12

Nee natuurlijk niet. Maar wel om die combinaties die de perfectie benaderen hoger te becijferen dan de anderen. Maar de grote vraag is dan wel: wat is de definitie van perfect?

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 11:13

Zelf ben ik ook schimmelrijder en ik peins er niet over om een schimmel een hoger punt voor de verzorging te gaan geven. Mijn eigen schimmel is veel minder werk dan mijn vos.
Iedereen die gewoon netjes ingevlochten en met een fatsoenlijk uitziend paard de ring in komt heeft gewoon een 8. Een 7 voor de verzorging geven vind ik zeikerig (zo dat moest er even uit ). Bovendien wordt dat op de jurycursus ook altijd gezegd.

Ik kort wel op de verzorging als ze niet fatsoenlijk zijn ingevlochten, niet zijn ingevlochten of als ik er iets anders aan zie wat niet mooi is (kan zo snel even niks bedenken).

Ik moet wel bekennen dat ik een knalroze dekje bijv. afschuwelijk zou vinden. Maar helaas mag je daar geen minpunten voor geven. Gelukkig heb ik nog niemand gezien die zo gek is om daarmee te gaan rijden.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 11:15

Dat is een goede vraag. Kennleijk vindt deze jury blauw minder perfect dan zwart maar dat kan ze niet anders beargumenteren dan dat ze blauw niet mooi vindt. En dat vind ik onvoldoende reden om dat punt aftrek te rechtvaardigen.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 11:22

Waarom halen ze dat punt voor de verzorging er niet gewoon helemaal uit? Heeft toch helemaal niets met het rijden te maken, in tegenstelling tot alle andere onderdelen. En er is zó vaak discussie over.

Ilja000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 11:35

Dat ben ik met je eens! Zeker als FNRS jury zijnde... Sommige gezinnen hebben 3 kinderen op les en kunnen geen wedstrijdoutfit betalen. Moet ik die kinderen dan lagere punten geven? Volgens de cursus wel, want die hebben er meer moeite voor gedaan... Akelig standpunt: money can buy you anything...

Dan vind ik verzorging voor het paard nog belangrijker dan verzoring van de ruiter. Ik zie graag dat de ruiters moeite gedaan hebben en aandacht hebben besteed aan hun paard/pony. Poetsen, invlechten, contact met je paard. En voor mij als fnrs jury vind ik het geweldig als ik een Fjord zie met strikjes in zijn manen! Die kinderen zijn met hun paard bezig geweest!
Nadeel is dat als de eerste ruiter niet zo mooi kan vlechten, de vierde ruiter op die pony met dezelfde vlechtjes rijd.

Toen ik op de FNRS cursus vroeg waarom dit onderdeel er in zat, omdat ik me er niet geheel in kon vinden, werd mij verteld dat dat te maken had met het elitaire van vroeger en de etiquette.

Ik krijg overigens zelf als ruiter met overgewicht ook vaak een lager cijfer voor verzorging. Mijn lijf zal de perfectie inderdaad niet benaderen :p Heb ook wel eens op mijn protocol de vraag gehad waarom ik mijn haar niet liet groeien, omdat zo'n knotje mooier stond :s Nou, omdat ik kort haar gewoon prettiger vind! :p

Toch kan ik me voorstellen dat dat bij de KNHS weer net even anders ligt... dan zou ik rode strikjes in een Fjord ook minder waarderen, net als een knalroze, of anders gekleurd dekje...

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 11:39

Ik bedoel maar...
Of je rijdt 2 proeven, paard en jij zien er nog hetzelfde uit. Bij de ene jury krijg je een 6 en bij de andere een 8. Lijkt een (te) groot verschil, maar ik heb het gezien. Daarom mogen ze het van mij wel afschaffen.