Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ilja000 schreef:Ranna, als je weet dat over het algemeen zwart en wit aanvaard wordt en je kiest zelf voor een andere kleur, dan maakt het toch niet zoveel uit of je een 7 of 8 krijgt? Net zoals jij aangeeft zwart niet mooi te vinden (en daarom blauw kiest), heeft de jury haar eigen voorkeur. Helaas denkt die er anders over dan jij.
Het streven is naar de 10 van perfectie. Met blauw zit je daar blijkbaar volgens het inzicht van de jury verder vanaf dan met een zwart dekje.
Het lijkt mij niet onreglementair dat er voor een 7 ipv een 8 is gekozen. Zelfs niet als je een 6 had gekregen. Het blijft een voldoende. En het blijft een jurysport.
WendyK schreef:Tja, ik vind het ook niet kunnen. Ga je er verder nog iets mee doen?
ranna schreef:Ilja000 schreef:Ranna, als je weet dat over het algemeen zwart en wit aanvaard wordt en je kiest zelf voor een andere kleur, dan maakt het toch niet zoveel uit of je een 7 of 8 krijgt? Net zoals jij aangeeft zwart niet mooi te vinden (en daarom blauw kiest), heeft de jury haar eigen voorkeur. Helaas denkt die er anders over dan jij.
Het streven is naar de 10 van perfectie. Met blauw zit je daar blijkbaar volgens het inzicht van de jury verder vanaf dan met een zwart dekje.
Het lijkt mij niet onreglementair dat er voor een 7 ipv een 8 is gekozen. Zelfs niet als je een 6 had gekregen. Het blijft een voldoende. En het blijft een jurysport.
Het gaat me niet zozeer om die punt zelf. Het gaat me om het principe.
Persoonlijke smaak van de jury aangaande, kleur paard, type paard, afstamming, KLEUR DEKJE mág gewoon niet meewegen in het toekennen van punten, punt uit! Ze mag er 10 keer anders over denken maar mag het gewoon niet meewegen. Ik vraag haar ook niet om zo'n kleur dekje te gebruiken maar het is míjn keus om het wel te doen.
Wat ík mooi vind gaat de jury niets aan. Ze hoeven alleen maar te kijken naar hoe het er uitziet in de zin van, past het goed? Ziet het er netjes uit? Is het schoon? Ja?! Prima, ongeacht kleur, smaak, humeur, dag van de week of temperatuur.
Als ze haar eigen smaak mee wil laten wegen moet ze bij een schoonheidswedstrijd jury worden. En hoewel alles bij dressuur schoon moet zijn is het in die zin geen schoonheidswedstrijd en zit ze bij de verkeerde sport te jureren.
crossmonster schreef:ik als schimmelrijder
vind dat een verzorgingspunt wel mag verschillen, bijvoorbeeld mensen die een staart dragen ipv knotje, mensen die een stralende schimmel hebben ( is veel meer werk als voor een stralende bruine of vos)
voor geen knotje , daar mogen ze ook best op punten/ korten, want helemaal invlechten is en meer werk en oogt veel netter/rustiger.
GeJe schreef:Een winstpunt moet natuurlijk niet afhangen van een 7 of een 8 voor verzorging. Dan moet je gewoon zorgen dat de rest beter wordt vind ik.
Een jurylid hoort zich aan de regels te houden en er niet een geheel eigen interpretatie aan geven. Het zijn volgens mij vooral juryleden met minder rijtechnisch inzicht die zich bezig houden met dit soort onbenulligheden. Helaas heb je hier wel mee te maken.
En de reden die dit jurylid aangeeft kan gewoon niet. Vooral omdat ze heeft aangeven dat een zwart dekje wél door de beugel kan bij haar.
Ilja000 schreef:Waar staat dat een jury zijn/haar smaak niet mee mag laten wegen?
ranna schreef:Ilja000 schreef:Waar staat dat een jury zijn/haar smaak niet mee mag laten wegen?
Een jury moet objectief beoordelen. Wij (paard en ik) voldoen aan alle voorschriften en smaak is geen valide argument om punten toe te kennen.
Ik heb ook wel eens combinaties in de ring gehad waarvan ik denk: 'Crisis! Je moet het maar mooi vinden', maar dat telt níet mee in mijn beoordeling voor een cijfers mits het netjes, schoon en goed passend is en uiteraard binnen de gestelde regels van het KNHS past.
De jury zit daar niet om zijn/haar smaak over wat een ruiter aan gekleurde dingen mag gebruiken te geven. Die zit er om de prestaties en de netheid van het geheel te beroordelen.
ranna schreef:oosterhoff schreef:Ik vind dat je met een schone schimmel niet meer verdient als met een schone vos of schone brunette!! Dat zou discriminatie zijn!!
Er zijn namelijk schimmels die zich keurig schoon houden en vossen die het liefst hele dagen in de stront liggen. Kan je poetsen wat je wil maar zul je toch echt de slang erop moeten zetten.
Een vieze plek van een niet wit paard afwassen gaat toch echt heel anders dan iedere zandkorrel uit een wel wit paard wassen maar daar gaat deze discussie niet over. De jury mag haar/zijn smaak gewoon niet laten meewegen in zulke dingen.
ranna schreef:Ilja000 schreef:Waar staat dat een jury zijn/haar smaak niet mee mag laten wegen?
Een jury moet objectief beoordelen. Wij (paard en ik) voldoen aan alle voorschriften en smaak is geen valide argument om punten toe te kennen.
Ik heb ook wel eens combinaties in de ring gehad waarvan ik denk: 'Crisis! Je moet het maar mooi vinden', maar dat telt níet mee in mijn beoordeling voor een cijfers mits het netjes, schoon en goed passend is en uiteraard binnen de gestelde regels van het KNHS past.
De jury zit daar niet om zijn/haar smaak over wat een ruiter aan gekleurde dingen mag gebruiken te geven. Die zit er om de prestaties en de netheid van het geheel te beroordelen.