beoordeling stap, draf, galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DendroFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:52

ACSM schreef:
DendroFleur schreef:
Alleen met een eenvoudig paard ben je wel in het nadeel. Dan moet je op andere punten scoren.

Wat heet eenvoudig. Ik heb een haflinger en ik was bang dat de beoordeling van de stap, draf en galop in mijn nadeel zou zijn. Maar dit heb ik helemaal mis, haal juist punten ermee op. Heb tot nu toe alleen maar 7ens gehaald voor de gangen.

Misschien heb je wel geen "eenvoudige" haflinger maar verbaast hij de jury met zijn gangen.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 05:45

Je kan ook met een wat "eenvoudiger" gangen paard wel degelijk 7ens scoren. Mits je het paard in staat stelt zijn passen af te maken!
En je impuls e.d. in orde is.
Dat heeft dan weer weinig met een keuring te maken, dat is wel degelijk rijtechnisch.

MyWishMax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:35

Ik heb precies hetzelfde als Eva. laats had ik zelfs 30 punten verschil in de 2 proeven. (202 en 176) Bij de ene proef 3 6en voor de gangen bij de andere voor stap een 8, draf een 7 en galop weer een acht.

Hedwigb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:51

ja, dit vind ik dus ook erg vreemd. Als er echt naar de gangen word gekeken, dan zouden die cijfers toch niet zover uiteenlopen?

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:59

Dat soort verschillen ligt niet aan je paard, maar aan de kunde van de jury! En dan weet je alleen niet wie er gelijk heeft.

Tyron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:51

amondi schreef:
Je kan ook met een wat "eenvoudiger" gangen paard wel degelijk 7ens scoren. Mits je het paard in staat stelt zijn passen af te maken!
Dat heeft dan weer weinig met een keuring te maken, dat is wel degelijk rijtechnisch.

Ben het hier helemaal mee eens.
Er is duidelijk tijdens de bijeenkomst verteld dat ze niet kijken naar hoe goed een paard wel niet kan lopen, maar naar hoe laat jij je paard lopen. Hoe rijtechnisch heb jij hem voor mekaar.
Zo kunnen ruiters die een paard hebben, die misschien niet zo een spectaculair gangwerk van nature hebben, toch zevens en achten voor de gangen scoren. En zo hoort het ook!!

Tyron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:53

[quote="DendroFleur"]Van mij mogen deze punten erin blijven. Had gisteren 3x een 7 en hierdoor kan ik toch mindere dingen ophalen. Alleen met een eenvoudig paard ben je wel in het nadeel. Dan moet je op andere punten scoren.

DIT IS DUS KLETS!!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 05:55

Nee dat is niet zo'n klets, een paard wat van nature kan imponeren in zijn gangen, zal ook zonder het rijtechnisch helemaal voorelkaar te zijn, zeker makkelijker scoren. Vooral als je bedenkt dat ook niet alle jury's gelijk zijn!

Tyron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:13

Hij kan misschien van nature imponeren, maar er zijn bijna geen paarden die van nature recht zijn!!
Ze zullen misschien wel wat makkelijker scoren, maar om te zeggen dat je met een eenvoudiger paard in je nadeel bent en dan maar op andere punten moet scoren klopt gewoon niet!!
Ik zie het in mijn omgeving. Paarden die wat moeilijker te rijden zijn of qua gangwerk wat simpeler, maar rijtechnisch wel voor mekaar zijn, rijden nu wel punten en staan boven de ruiters die VOOR de nieuwe proeven, de ene winstpunt na de andere reden.

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:50

itisi73 schreef:
amondi schreef:

Ben het hier helemaal mee eens.
Er is duidelijk tijdens de bijeenkomst verteld dat ze niet kijken naar hoe goed een paard wel niet kan lopen, maar naar hoe laat jij je paard lopen. Hoe rijtechnisch heb jij hem voor mekaar.
Zo kunnen ruiters die een paard hebben, die misschien niet zo een spectaculair gangwerk van nature hebben, toch zevens en achten voor de gangen scoren. En zo hoort het ook!!

oké nu is het me helemaal duidelijk. Dit is opzich ook wel heel logisch.
En vergelijken ze dan ook?
Ik bedoel van: goh, nu laat het paard even een mooie draf zien.... maar hier zit ze hem weer flink tegen te werken waardoor het er niet uit komt.

DendroFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:54

Maar met een paard die vrijwel geen buiging in zijn achterbenen heeft of een draver die vlak galoppeert heb je denk ik toch een nadeel tov een gemakkelijk bewegend paard. Deze kan wat meer foutjes laten liggen en toch op dezelfde punten uitkomen.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:59

Ja, maar het is ook dressuursport, en wat jij nu opnoemt voldoet niet aan de eisen die aan een dressuur combinatie worden gesteld. Het materiaal kies jezelf, een vlak galopperend paard zal je heel goed moeten trainen, of de 5 of 6 accepteren.

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:29

In eerste instantie vond ik dit wel een goed initiatief. Nu had ik afgelopen zondag twee juryleden die mijn proef beoordeelden. De ene gaf voor alledrie de gangen een 8 terwijl de andere twee 5-en en een 6 gaf. Vraag me dus af in hoeverre deze punten zinvol zijn!

Alani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:06

ik zal wel een van de weinigen zijn, maar de cijfers die ik krijg voor stap,draf, galop zijn bij de meeste jury's gelijk.
Soms wel eens kleine verschillen, maar dat kan ik herleiden aan hoe ik haar heb voorgesteld tijdens de proef.

Volgens mij is het ook zo dat als je je paard goed voor elkaar hebt, dat dit geen probleem hoeft te zijn. Ik denk dan bijv. aan; pas goed afmaken, niet van binnenachterbeen aflopen, balans in de galop, overgangen niet op de voorhand, enz.
Als ik het niet juist heb, dan hoor ik dat graag hoor!

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:15

mirkip schreef:
veraA schreef:
maar mirkip, als de ruiter constant de gangen van het paard zo belemmerd dat je een drie krijgt. Hoe kan de jury dan zien dat de natuurlijke gangen van het paard wel een 7 waard is?

Citaat:
Nou stel dat het paard tijdens iedere overgang de neus omhoog gooit, rug wegdrukt en kei hard wegdraaft, dan zou ik echt geen hoog punt voor de overgang geven.
Maar je kunt wel aan de draf van het paard zien of dat wat is... toch??

(beetje late reactie, maar goed)
Natuurlijk kan je dan niet aan de draf van het paard zien wat het is. Als een ruiter de gangen belemert kun je niet beoordelen hoe de gangen zonder die ruiter op z'n rug zijn. Je kunt het wel bedenken, maar niet zeggen of het 6-en of 9-ens(bijvoorbeeld) waard zijn

Gulpje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:42

Ik was zelf ook bang dat dit in mijn nadeel zou gaan werken, heb een paard zonder spectaculaire gangen. Toch valt me dit 100% mee. Ik heb tot nu toe alleen maar zessen gehaald, en zelfs een paar keer een 7 voor de draf, terwijl de galop bijv. weer veel beter is.

Concorde

Re: beoordeling stap, draf, galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 10:50

Ik had gisteren toevallig dezelfde cijfers bij beide proeven, dat had ik nog nooit gehad. De cijfers voor stap varieren tussen een 6 en 8, draf tussen een 5 en een 8 (?!) en de galop 6 of 7...

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 12:24

Vinden jullie het kloppen dat je voor de uitgestrekte stap een 7 krijgt en voor de stap zelf een 5. Dit is mij namelijk vorig weekend overkomen.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 15:02

Channie23 schreef:
Vinden jullie het kloppen dat je voor de uitgestrekte stap een 7 krijgt en voor de stap zelf een 5. Dit is mij namelijk vorig weekend overkomen.

Jawel, dan heb je hem in de verzamelde/arbeidsstap waarschijnlijk niet zuiver gehad!

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 18:06

talented schreef:
Channie23 schreef:

Jawel, dan heb je hem in de verzamelde/arbeidsstap waarschijnlijk niet zuiver gehad!

Dan vind ik had daarover ook een opmerking moet staan en dat stond er niet bij. Bij de andere jury had ik op de stap een 8.