hoe staat de jury tov koudbloeden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:30

Als ik jou was dan zou ik meedoen aan bixie wedstrijden.
Dat zijn wedstrijden tot B niveau waar het gaat om het plezier en als goede oefening met je paard. Je krijgt na zo'n proef gewoon te horen wat goed ging en wat niet ( alleen dan niet zo van dit
: slecht, dat: nog slechter). En natuurlijk kun je bij zo'n bixie ook prijzen winnen. Je gaat zoiezo niet met legen handen naar huis. Bv. Voor iedereen die meedoet krijgt een zak paardensnoepjes ofzo.

Als je van plan bent bixie te gaan rijdenm dan weet ik de site's wel van waar je de startlijsten kan vinden.

veel sucses!
Noraly

jasmijn78

Re: hoe staat de jury tov koudbloeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:53

Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar nogmaals:
Yvonnelind schreef:
Gezien het feit dat een belg geen atleet is, zal dat ideaalbeeld ook moeilijk te benaderen zijn, hoe goed je ook rijdt.

Yvonnelind schreef:
maar jij kunt niet beoordelen hoe het gangenwerk van dit paard eruitziet.

Ik kan mij er wel een voorstelling van maken hoor

Yvonnelind schreef:
Jij spreekt alleen vooroordelen uit.

Ik spreek geen vooroordelen uit, ik bekijk het realistisch. En soms is de realiteit hard

Feit is dat je met een Belg zeker in het nadeel bent, hoe je het ook draait of keert. Bovendien TS zegt zelf ook dat hij lomp loopt, en lomp kan nooit de bedoeling zijn van dressuur...

Yvonnelind schreef:
maar als de proef gewoon volgens de norm wordt gereden, dan haal je punten.

Precies, ik zeg alleen dat het niet mee zal vallen om het gevraagde volgens de norm uit te voeren. Nogmaals: ik zeg niet dat het onmogelijk is.

Yvonnelind schreef:
maar als hij een goed achterbeen gebruik heeft, en tactmatig in orde is,

Tsja, daar noem je wat op. Je gaat van dat paard vragen het achterbeen actief en goed onder te brengen, gedragen door de baan te gaan terwijl dat paard gefokt is om zeer zware lasten te trekken. Deze trekkracht komt voornamelijk uit de voorhand, waardoor de achterhand van zo'n paard in verhouding minder ontwikkelt is. Voor een goed achterbeengebruik moet een paard voldoende elastisch zijn, voldoende kracht in de achterhand hebben, en ook over wat temperament beschikken. Zie hier de eerste lichamelijke beperkingen tov een goede takt en impuls.

Yvonnelind schreef:
De gangen worden beoordeeld ja, maar dat wil niet zeggen dat een trekpaard per definitie per se een slechte draf heeft.

Trekpaarden zijn door de jaren heen gefokt en geselecteerd op trekkracht en exterieur en verrichten hun werk doorgaans alleen in stap. De kans dat dit paard over een goede ruime tactmatige draf beschikt acht ik nihil.

Nogmaals, wat TS doet moet ze zelf weten. Ik hoop alleen dat ze wel bewust is van de beperkingen en moeilijkheden.

Maar als je het mij eerlijk vraagt, vind ik het niet echt paardvriendelijk om van een dergelijk zwaargebouwd trekpaard te verwachten een dressuurproef te lopen. Dat is vragen om frustratie voor zowel paard als ruiter. Dat paard is gefokt om zware lasten te trekken in een slakketempo en niet om lichtvoetig en elegant door een dressuurbaan te huppelen, waarbij nogal wat uithoudingsvermogen komt kijken.

Zo'n paard komt gewoon veel beter tot zijn recht als hij doet waar hij goed in is. Zet hem voor de ploeg of de bierkar, breng hem naar de keuring etc. Zo kan je ook plezier hebben met je paard en komt je paard ook beter tot zijn recht, wat ook weer plezieriger is voor je paard.

Yvonnelind schreef:
Dit is ook geen elegant paard, maar heeft wel drie zeer correcte gangen met een prachtige tact en een achterbeen gebruik waar de meeste KWPN ers niet aan kunnen tippen.

Nou, dan zien we die eerdaags wel in de Z-ring terug, toch? Overigens vind ik een shire niet geheel te vergelijken met een belg, zeker niet als deze gekruist is met een hackney.

BTW, Bixi-rubrieken zijn alleen voor kinderen en pony's, dus die vlieger gaat niet op.

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:12

Ik zie een Belg al bij een Bixie binnenkomen

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:26

@Jasmijn; ik begrijp je wel, maar ik vindt toch dat je TS niet meteen moet ontmoedigen. Lang niet elk paard (wat voor ras dan ook) heeft Z potentie en ook niet elke ruiter heeft dat. Bovendien hoeft de Z ook geen doel te zijn, toch? Ik vind het ook niet zielig om een Belg dressurmatig te rijden, als je het paard maar niet gaat forceren tot dingen die het lichamelijk niet aankan, maar ja, dat moet je bij geen enkel paard doen. Gewoon proberen en je bewust zijn van het feit dat je paard waarschijnlijk tegen enkele lichamelijke beperkingen zal aanlopen in de dressuursport. Als je dat accepteerd is het toch prima?

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:28

missmuts schreef:
:D Ik zie een Belg al bij een Bixie binnenkomen

haha,,,
al die kliene ponies op hol

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:44

Yvonnelind schreef:
maar ik vindt toch dat je TS niet meteen moet ontmoedigen

Het is ook niet mijn bedoeling om haar te ontmoedigen. Het is mijn bedoeling haar een realistisch beeld te geven van haar mogelijkheden met een dergelijk paard in de dressuur. Daar vraagt ze namelijk naar.

Ik probeer een eerlijk antwoordt te geven, in tegenstelling tot een hoop mensen die misschien zeggen 'gewoon doen'! en vervolgens gniffelend langs de kant staan van 'moet je dat nou zien'.

Yvonnelind schreef:
Bovendien hoeft de Z ook geen doel te zijn, toch?

Nee, maar jezelf tot doel stellen om een B proef te rijden en te zeggen dat de punten je niet interesseren lijkt mij ook niets. Want aan een wedstrijd gaat veel voorbereiding aan vooraf, het kost moeite en geld. En je kan mij niet vertellen dat TS niet teleurgesteld zal zijn met een hele lage beoordeling.

Yvonnelind schreef:
als je het paard maar niet gaat forceren tot dingen die het lichamelijk niet aankan,

Precies, maar ik denk dat je al redelijk aan het forceren bent wanneer je een Belg vraag een volte te galloperen een een gedragen, taktmatige goed doorgesprongen galop...

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:58

Deze zin:

"Ik probeer een eerlijk antwoord te geven, in tegenstelling tot een hoop mensen die misschien zeggen 'gewoon doen' en vervolgens gniffelend langs de kant staan van 'moet je dat nou zien'."

vind ik nergens op slaan. Je insinueert dat ik dat zou doen...? Ik mag hopen van niet.
We verschillen van mening, dat is wel duidelijk.

Ga je dit stukje nu ook weer helemaal quoten in gedeelten..?!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:09

Yvonnelind schreef:
Je insinueert dat ik dat zou doen...?

Nee, dat insinueer ik niet. Maar ik weet zeker dat er zat mensen zijn die een dergelijke reactie zullen geven. En dat zou ik heel banketstaaf vinden voor TS.

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:12

Hartstikke leuk, gewoon doen!

Ik start ook met een Haflinger (al iets normaler geworden maar toch). Het intresseert me geen reet wat de rest ervan vind.

Er is toch ook een koudbloed die Z dressuur liep/loopt?

OlympicOrry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:44

Als jij denkt dat je het kan doe je het gewoon en als je der echt van overtuigd bent da hij het gevraagde kan dan doe je toch gewoon waar je zin in hebt zonder je iets van de rest aan te trekken het gaat gewoon over dat jij er plezier in hebt en niet wat de rest er v

OlympicOrry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:44

van denkt. (srry mijn computer doet raar)

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 20:00

ik dacht al; bixiewedstrijden

ik heb niet gezegd dat mijn paard lomp loopt, ze loopt wél lomper dan een gewoon rijpaard, maar voor een trekpaard loopt ze vrij lichtvoetig.

daarnaast is galop haar beste en favoriete gang. ik kan zonder problemen op een lichte hulp vanuit een gewone stap aanspringen in een goede rustige galop.
ik ga niet zeggen dat die altijd verzameld en gedragen is, want ik ben zelf ook nog aan het oefenen om het te kunnen eruit rijden, maar ik meot zeggen dat het vrij goed lukt
kan er mij iemand vertellen hoe je een filmpje upload?
toevallig heb ik een galopfilmpje staan, bagger kwaliteit, en ze zat niet goed in galop (ik probeerde haar voorwaarts te houden en foto te maken, niet handig, maar heft geeft een lichte indruk )

Afbeelding

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 20:08

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:42

Geinig paard. Behang eraf, staart eraan en je kunt doorgaan voor een zéér uit de kluiten gewassen (gekruisde) haflinger.

het blijft een trekpaard, maar voor een trekpaard nog redelijk rijtypisch.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:44

Zoals gezegd: Als je je niet teveel aantrekt van de punten die je haalt, en geen te hoog einddoel stelt (B doorkomen is al heel mooi): vooral doen! Als je stiekem hoopt op een Z-Belg: Vooral laten!

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 09:55

Sammie schreef:
Geinig paard. Behang eraf, staart eraan en je kunt doorgaan voor een zéér uit de kluiten gewassen (gekruisde) haflinger.

het blijft een trekpaard, maar voor een trekpaard nog redelijk rijtypisch.

haflinger?

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:58

QQQQ schreef:
Als je stiekem hoopt op een Z-Belg: Vooral laten!

Waarom niet, iedereen mag stiekem hopen. Fjord Guusje loopt ook Z waarom dit paard niet.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 21:02

Charos schreef:
QQQQ schreef:
Als je stiekem hoopt op een Z-Belg: Vooral laten!

Waarom niet, iedereen mag stiekem hopen. Fjord Guusje loopt ook Z waarom dit paard niet.

Uitzonderingen bevestigen de regel.
Stiekem hopen kan makkelijk omslaan in onterechte ambitie, wat vaak leidt tot oneerlijk gedrag tegenover het paard.
Als je nu al stiekem hoopt, vind ik dat geen goede insteek. Als je super snel door de klassen heen vliegt, mag je stiekem gaan hopen. Van te voren zou ik zeggen: hoop stiekem dat je de L2 haalt. Da's een vrij realistisch maximum. Als je daar snel bent, kan je dan verder gaan kijken.

Blijf realistisch over de inschatting van het kunnen van je paard.

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 23:02

Ik denk dat we allemaal hopen om de Z dressuur te halen (ik iig wel) en dat moet met elk goed afgericht paard te behalen zijn.
Ik rijd nu L1+9 en mijn 'doel' is nu om in het M1 bij de paarden te komen, vanaf daar kunnen we altijd verder zien, maar natuurlijk hoop ik het Z te halen.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 16:23

ik hoop stiekem wel dat ik de Z bereik
en ik weet stiekem ook dat mijn paard zeker door de B kan raken, en zeker de L kan bereiken...

alleen weet ik stiekem ook wel dat ik daarvoor erg veel zal mogen bijschaven aan mijn eigen rijkunsten, en dat ikzelf waarschijnlijk de Z nooit zal bereiken

maargoed, eerst zien of ze drachtig wordt, kijken of ik binen raak bij de LRV, en dan op naar de wedstrijden

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:36

Had ook nooit gedacht ooit nog M1 te rijden en heb nu toch 8 winstpunten. Je moet vooral niet teveel vooruit kijken en genieten van de kleine stapjes vooruit, zolang er verbetering in zit, gewoon proberen, gaat ze achteruit, stop dan met de wedstrijden en ga lekker recreatief rijden. Ik rij dan wel op een kwpner, maar iedereen had zijn oordeel al klaar toen ik met hem startte als vierjarige, dat wordt toch niks, hij loopt op de voorhand, hij kan niet draven, hij is lomp, hij galopeert als een fjord, hij is niet soepel, heeft geen impuls en ga zo maar door. Maar er zat toch steeds verbetering in en dat gaat nog steeds zo. Nu wel wat minder als in het begin, maar zolang die verbetering er is, wil ik graag de M2 ook nog eens proberen. Dus ik zou zeggen, kijk het eens een seizoen aan...

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:10

Ondanks dat ik et een leuk paard vind ga ik wel met jasmijn mee.
Ergens in het topic wordt gezegd: een paard is een paard.. En dat is dus absoluut niet waar. Ik kan mijn haflinger alle trucjes van de wereld leren, maar ze zal nooit zo lopen als bijv de uniform merrie van mijn stalgenoot. Maar ik denk ook niet dat je dat als doel voor ogen zal moeten hebben. Een belg in dit geval is geen KWPNner en zal ie ook nooit worden. Je kan wel streven naar een proef die technisch goed is, maar of dat voldoende is zal ook heel erg liggen aan welke jury je treft

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:44

Als jij binnen zou komen denk ik dat ik, en mijn paard wss ook , wel even op kijk.... Maar meer in de positieve zin van het woord....

Ik denk idd niet dan je moet verwachten dat je hoog in de punten kan rijden, maar als je gaat onder het mom van lol met je knol is het toch geweldig....

Als ze rijtecnische goed gereden is zal je mss best een winstpuntje kunnen rijden, maar uiteindelijk gaat het toch om lichtvoetigheid en dat zal jou beets(je) niet hebben....

Ik vind haar overigens wel echt geweldig !!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:03

Ik zou het ook wel leuk vinden om zo'n belgisch trekpaard te zien. Weet niet of Urs het ook leuk vindt die vindt grote, brede paarden nogal eng.

Mango_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:11

missmuts schreef:
:D Ik zie een Belg al bij een Bixie binnenkomen

Tussen allemaal kleine kindjes met kleine pony's.

Als ik jou was zou ik gewoon doen Ik zou ook opkijken als ik iemand op een belg zou binnenkomen. Maar ook met respect. Want jij gaat wel op een belg een wedstrijd rijden En er zijn niet veel die dat doen!