Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar nogmaals:
Yvonnelind schreef:Gezien het feit dat een belg geen atleet is, zal dat ideaalbeeld ook moeilijk te benaderen zijn, hoe goed je ook rijdt.
Yvonnelind schreef:maar jij kunt niet beoordelen hoe het gangenwerk van dit paard eruitziet.
Ik kan mij er wel een voorstelling van maken hoor
Yvonnelind schreef:Jij spreekt alleen vooroordelen uit.
Ik spreek geen vooroordelen uit, ik bekijk het realistisch. En soms is de realiteit hard
Feit is dat je met een Belg zeker in het nadeel bent, hoe je het ook draait of keert. Bovendien TS zegt zelf ook dat hij lomp loopt, en lomp kan nooit de bedoeling zijn van dressuur...
Yvonnelind schreef:maar als de proef gewoon volgens de norm wordt gereden, dan haal je punten.
Precies, ik zeg alleen dat het niet mee zal vallen om het gevraagde volgens de norm uit te voeren. Nogmaals: ik zeg niet dat het onmogelijk is.
Yvonnelind schreef:maar als hij een goed achterbeen gebruik heeft, en tactmatig in orde is,
Tsja, daar noem je wat op. Je gaat van dat paard vragen het achterbeen actief en goed onder te brengen, gedragen door de baan te gaan terwijl dat paard gefokt is om zeer zware lasten te trekken. Deze trekkracht komt voornamelijk uit de voorhand, waardoor de achterhand van zo'n paard in verhouding minder ontwikkelt is. Voor een goed achterbeengebruik moet een paard voldoende elastisch zijn, voldoende kracht in de achterhand hebben, en ook over wat temperament beschikken. Zie hier de eerste lichamelijke beperkingen tov een goede takt en impuls.
Yvonnelind schreef:De gangen worden beoordeeld ja, maar dat wil niet zeggen dat een trekpaard per definitie per se een slechte draf heeft.
Trekpaarden zijn door de jaren heen gefokt en geselecteerd op trekkracht en exterieur en verrichten hun werk doorgaans alleen in stap. De kans dat dit paard over een goede ruime tactmatige draf beschikt acht ik nihil.
Nogmaals, wat TS doet moet ze zelf weten. Ik hoop alleen dat ze wel bewust is van de beperkingen en moeilijkheden.
Maar als je het mij eerlijk vraagt, vind ik het niet echt paardvriendelijk om van een dergelijk zwaargebouwd trekpaard te verwachten een dressuurproef te lopen. Dat is vragen om frustratie voor zowel paard als ruiter. Dat paard is gefokt om zware lasten te trekken in een slakketempo en niet om lichtvoetig en elegant door een dressuurbaan te huppelen, waarbij nogal wat uithoudingsvermogen komt kijken.
Zo'n paard komt gewoon veel beter tot zijn recht als hij doet waar hij goed in is. Zet hem voor de ploeg of de bierkar, breng hem naar de keuring etc. Zo kan je ook plezier hebben met je paard en komt je paard ook beter tot zijn recht, wat ook weer plezieriger is voor je paard.
Yvonnelind schreef:Dit is ook geen elegant paard, maar heeft wel drie zeer correcte gangen met een prachtige tact en een achterbeen gebruik waar de meeste KWPN ers niet aan kunnen tippen.
Nou, dan zien we die eerdaags wel in de Z-ring terug, toch? Overigens vind ik een shire niet geheel te vergelijken met een belg, zeker niet als deze gekruist is met een hackney.
BTW, Bixi-rubrieken zijn alleen voor kinderen en pony's, dus die vlieger gaat niet op.