ergernissen van juryleden, deelnemers en secretariaten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ragne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 23:25

Ik erger me eigenlijk helemaal niet op wedstrijden, want ik heb er zelf voor gekozen. Maar als ik dan erover nadenk wat ik wel eens ben tegengekomen dan zijn mijn ergernissen de volgende:

Losrijdrama's, daar erger ik me aan. Maar die probeer ik daarom gewoon te vermijden. Heb wel eens meegemaakt dat we na 5 minuten losrijden in de binnenbak moesten beginnen omdat de ring ervoor was uitgelopen. Erg vervelend en niet fair tegenover het paard! Maar nu vermijd ik dus die locaties.

Bodemdrama's. Die bak die in het midden loeizwaar is en op de hoefslag helemaal vertrapt en keihard. De ring die precies bij die kuil ligt, etc.

Mederuiters, als ze niet komen opdagen! grr. Niet alleen wordt de organisatie gedupeerd, maar ook de ruiters die wel komen wordt het lastiger gemaakt doordat er gaten in de startlijsten vallen die niet meer te dichten zijn.
Zo-ie-zo ruiters die te beroerd zijn om even uit te kijken, die zich boven andere verheven voelen, die de losrijbaan als hun priveterrein beschouwen, die de schuld aan hun paard geven, die de jury's afbekken en de organisatie. Kortom die mensen die het nooit ZELF hebben gedaan, behalve als het positief uitpakt (terwijl ik vind dat je als ruiter vrijwel overal voor verantwoordelijk bent).

Daarom ga ik ook naar gezellige wedstrjiden, waar iedereen elkaar nog normaal suc6 wenst voordat je de ring in gaat.

Jury's die niet groeten, of je nauwelijks aankijken bij de groet. Ik vind het ook jammer als er weinig commentaar op mijn protocol staat. Positief commentaar is ook wel eens leuk trouwens, bij die 7 of 8. Houd er wel van als de jury onderaan het protocol een algemene opmerking plaatst (want ik rijd nu eenmaal tussen de 4-7, dus 5/6-jes proeven zijn geen uitzondering en zijn geaccepteerd).

Maar ondanks dit soort dingen laat ik me niet gauw van de wijs brengen en vind ik dressuurwedstrijden rijden nog steeds het leukste wat er is.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 23:30

@ Vonnie

Binnen uitstappen vind ik niet erg.
Het is een losrijring en naja uitstappen hoord er ook bij na het rijden.
Ik ga zelf ook nooit uitstappen buiten al is het weer wel goed.
Wel stap ik netjes op de midden hoefslag en als ik zie dat iemand er langs wil ga ik opzij.
Nooit naast elkaar stappen enz..

Ik heb geen hekel aan mensen die even voor gaan omdat ze 3 paarden bij zich hebben.
Ik ga vaak zat met een vriendin op concours en ze vraagd dan bij opgeven om ze uit elkaar te laten qua tijd en dan kijk je op de startlijsten.. 4 combo's er tussen??
Dat kan dan gewoon niet.
Als het ene paard uitgestapt is en het andere opgezadeld ben je al aan de beurt.

Hoe vaak wij wel niet meteen na de proef het zadel van z'n rug plukken en ik het paard uitstapt terwijl zij de ander opzadeld en ik dan in mijn up het andere paard inlaad omdat we snel moeten zijn en niet iemand anders van last willen zijn..

Pfff, dan doe je alle moeite om snel te zijn, maar dan moeten ze wel rekening met je houden dat je je andere paard ook wil losrijden.
Je kan er geen 2 tegelijk losrijden.

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 23:36

daar zijn de bel dagen voor
even op de lijst kijken en bellen om te vragen of ze meer ruimte tussen beide paarden willen maken

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 23:54

hmmm.. dat doe je..
Ze beloven daar wat aan te veranderen..
En dan blijft het tot op de dag hetzelfde.

EDIT: niet overal hoor, absoluut NIET.

riona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 23:56

Waar ik mij aan erger is dat je hebt uitgerekend wanneer je moet je ineens veel later moet. We hebben 1 x gehad dat mijn dochter ander half uur moest inrijden omdat ze steeds springruiters voorlieten. Nooit weer naar toe geweest. Of waar het zo gezellig is dat de helft van de toeschouwers zich vol heeft laten lopen en nog gaat zingen ook. Of dat je moet starten in een knolleveld waar je zelf al je nek over breekt, laat staan dat je daar nog met je paard over heen moet. Of dat je rustig je proefje rijd en dat op het veld naast je iemand springt het paard er niet over krijgt en begint te schelden en te slaan.
We kiezen nu die wedstrijden uit die we leuk vinden en daar genieten we enorm van. En vaste starttijden heerlijk. Over de jury kan ik kort zijn. Ze zien soms een heel andere proef dan dat ik zie maar ja dan hadden we maar moeten gaan springen. Je weet nu eenmaal met dressuur dat men je paardje (en vooral de afstamming) mag of niet en daar zijn de punten ook naar. Jammer maar zo is het vaak wel. En toch vinden we dit leuk vooral buiten.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 00:07

waar sommige ruiters zich ook aan ergeren (ik niet)
als iemand zijn paard niet kan houden en bij jou door de ring heen vliegd.
Vorig jaar 4 x tijdens mijn proef kwam er een ruiter mijn ring in??
haha ik en mijn voorlezer lagen dubbel.
ben gewoon doorgereden met hier en daar een slinger om de andere ruiter te ontwijken. (geen commentaar op gehad, tja kon er zelf dan ook weinig aan doen)

waar ik me wel aan erger zijn mensen met kleine kinderen waarvan de ouders dan niet opletten en er een kind op de hekjes gaat staan en voor je paard springt de ring in.
niet vanwege mijn proef, maar omdat je je dood schrikt als er ineens een 3 jarige kleuter op de hoefslag staat terwijl jij aan komt galopperen..

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 00:12

Haha Daantje, dat eerste heb ik ooit gehad. Mijn ring lag langs een pad. En opeens kwamen daar kei veel aanspanningen aangereden. Mijn paard schrikt en vliegt de andere ring in. En daar stond ik dus. Ik kreeg em met geen mogelijkheid vooruit. Komt opeens de ruiter van die ring in volle galop op me afgedenderd (al schreeuwend dat ik aan de kant moest) en ik kon gewoon niet die ring uit. Toen heb ik snel een m'n paard een paar passen terug gezet. Toen waren gelukkig de aanspanningen ook weg en kon ik weer terug naar m'n eigen ring.
Tsja, het is rot dat het gebeurd. Maar niet te voorkomen. Het blijven dieren.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 00:17

Nee daarom erger ik mij daar ook niet aan.
Ik lach daar gewoon om..
(lach de ruiter niet uit hoor)
Het kan mij net zo goed een keer overkomen.

Maar met kinderen wel, dan schrik je je gewoon dood... werkelijk waar.
Ik had het ook een keer bij een vriendin.
Ik las haar voor, springt er ineens een kind van de voorlezer achterons haar baan in, net op het moment dat zij middengalop lange zijde moest..
Ze moest haar paard op de noodrem zetten.
Kind stond frontaal voor het paard.
En het scheelde net een haartje of ze had het meisje finaal omver gereden.
Hert erge was, oop haar protocol stond protest???
Protest?? ooh wat was ik daar pisst om.
Wat moet je dan? kind omver rijden voor die 8?

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 00:40

inderdaad.... kinderen... buggy's die gewoon het losrij terrein opgeduwd worden, vol met jengelende kids "paadje, paadje"
en dan ouders die boos worden als je bijna bovenop ze knalt (meneer, dit is voor paarden hier, dan verwacht ik niet dat ze ineens tikkertje gaan spelen??)

mensen die denken dat het grappig is, als je met zn 3en in een 20x40 bak losrijdt, om steeds precies bijna tegen je aan te rijden, zeker als jouw paard daar niet tegen blijkt te kunnen.

instructeurs die midden in de losrijbaan volop les gaan geven, inclusief aanmoedigende klanken als "KOMOP, HOPHOPHOP enz" zodat alle mede ruiters inmiddels de hele bak doorgevlogen zijn

mensen die op de dag zelf, zonder reden, afmelden of gewoon niet komen opdagen. Zowel voor de organisatie, als voor de mede ruiters erg vervelend. Op die plekken hadden andere mensen misschien wel heel graag willen starten.

verschrikkelijk slechte bodems. (en dan nadat je met paard over de kop bent gegaan deels vanwege die bodem, ligt er ineens wel een nieuw agterberg, dank u)

ringmeesters die, terwijl je je proef rijdt, volop de deur open knallen "oh, was je nog niet klaar"

D pony's die zeker 5 centimeter groter zijn dan mijn 1.52 metende E pony.

Maargoed, daar tegenover staan:
jury's die wel de moeite nemen even te blijven tot na de prijsuitreiking, om je tips te geven

jury's die commentaar geven over hoe je van die ene 7 nog een 8 kan maken

secretariaat dat 's morgens om 8uur alles al kant en klaar heeft en je vrolijk goedemorgen en succes wenst

secretariaat van concours waar je een jaar niet geweest bent en die toch als je belt kunnen melden dat de naam van je paard iets met een S was, gewoon omdat ze je onthouden hebben

bodems die wel piekfijn in orde zijn

jury die, nadat je bij hindernis 3 afgroet op een kampioenschap, de moeite nemen na de rubriek even naar je toe te gaan om te zeggen dat het een hele verstandige beslissing was, maar wel zeer spijtig als je zo'n goed seizoen gehad hebt

ach ja, zo erg is het niet... en wat al meer gezegd is, als ik ergens echt niet gelukkig werd, ga ik er gewoon niet meer heen terug. Dan is het 1x pech, maar volgende keer beter..

rhijnauwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 07:49

Ragne schreef:
Mederuiters, als ze niet komen opdagen! grr. Niet alleen wordt de organisatie gedupeerd, maar ook de ruiters die wel komen wordt het lastiger gemaakt doordat er gaten in de startlijsten vallen die niet meer te dichten zijn.
Zo-ie-zo ruiters die te beroerd zijn om even uit te kijken, die zich boven andere verheven voelen, die de losrijbaan als hun priveterrein beschouwen, die de schuld aan hun paard geven, die de jury's afbekken en de organisatie. Kortom die mensen die het nooit ZELF hebben gedaan, behalve als het positief uitpakt (terwijl ik vind dat je als ruiter vrijwel overal voor verantwoordelijk bent).

Daarom ga ik ook naar gezellige wedstrjiden, waar iedereen elkaar nog normaal suc6 wenst voordat je de ring in gaat.

hier sluit ik mij helemaal bij aan!
dit begint een lijst te worden die naar de KNHS kan, wie weet doen ze er iets mee

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 09:23

Haha.. nou troost je: de KNHS doet daar niets mee hoor. Zulke opmerkingen moeten al in per 1000-voud worden ingeleverd, via de provinciale bonden (die daar ook nog weer achter moeten staan).. een lange weg te gaan dus.

Anoniem

Re: ergernissen van juryleden, deelnemers en secretariaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 09:41

Loslopende honden die NIET luisteren vind ik ongelooflijk irritant.
Vooral op SGW menwedstrijden kom je ze geregeld tegen, vaak zijn ze ook nog van mederijders........

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 09:46

Wat denk je van een loslopende hond die een voorlezer meeneemt? En dan tussen 2 ringen in gaan staan voorlezen en zeggen dat de hond braaf naast je moet blijven zitten....
om vervolgens de buur-ring in te lopen....

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:07

Ik erger me gelukkig niet zo snel, er zijn nou eenmaal een aantal dingen die bij wedstrijd rijden horen, zoals in/uitloop van het programma, niet-aardige mederuiters, jury's waar je het soms niet mee eens bent, bodems die na 3 weken regen er niet zo best aan toe zijn, enz.
Dit soort dingen kunnen gewoon gebeuren en horen erbij, daar kan ik me niet druk om maken. De ene organisatie is ook handiger daarin dan de andere.

Ik begin pas met 'ergeren' (is een groot woord) als er wél iets aan gedaan had kunnen worden:
-Héle kleine losrijterreinen waar je met een jong paard écht niet veilig kan rijden,
-héle slechte bodems op indoorwedstrijden (gaten in de bodem opgevuld met zaagsel, stof, enz ),
-slechte bodems met outdoorwedstrijden (rotzooi op het terrein, te hoog gras, heel erg hobbelig/hellend terrein)
-stom georganiseerde wedstrijden (zo moet ik zaterdag starten op een wedstrijd waar de jury 42 combinaties moet beoordelen!? En in mijn groepje zitten er 5 tussen voordat ik mijn 2e proef kan starten...)
-ruiters/amazones die niet op komen dagen zonder af te melden.

Jacqueline4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:48

Waar ik me aan erger is dat ik de tijd voor de proef heel relaxed ben maar zodra ik opstap de zenuwen in mijn buik voel borrelen. Maar ja daar kan niemand iets aan doen behalve ik zelf. Verder heb ik altijd met plezier gereden op een wedstrijd.

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:57

Waar ik me aanstoor is:
Aan mensen die niet op komen dagen, niet afbellen, of pas op het laatste moment afbellen!!!
Kom op je geef je op, dan weet je ook wat de consequenties ervan zijn. Tuurlijk zijn er altijd omstandigheden waardoor je niet kan komen...Soms heb ik bij mensen het gevoel, dat ze het allemaal wel prima vinden, komt niet uit, dan gaan we niet....

Daarnaast stoor ik me aan jury's die alleen maar 5jes en 6jes geven en af en toe een 7-en. Daarnaast dingen noteren, die niet kloppen met de werkelijkheid, als voorbeeld vanuit galop naar draf die officieel bij B moet en bij F bewust gereden wordt, tja dat is geen uitval in draf dat is gewoon te vroeg gereden.
Een jury die een 7-en geeft voor impuls en rijvaardigheid en over de rest van de proef alleen maar 5-en geeft, ehm waar komt die 7-en dan vandaan.
Jury's die protocollen van de ene proef naast de andere proef gaan houden, om zo te kunnen juryeren.
Jury's die alleen maar naar het paard kijken en niet naar de rest wat erbij gebeurd.
Tja het helaas een jury sport, maar sommige jury's moesten ze verbieden om te juryeren.
Jury's die geen commentaar erbij geven, of jury's die liever een goed gereden proef heeft op de letter en je paard gewoon in de overgangen trekt, dan dat je iets later bent met een mooie overgang!!
Tja en jury's die niet naar je groeten, hoe asociaal kan je wezen!! Stop dan gelijk maar met juryeren.

Wat ik dan wel weer waardeert, is een jury die merkt dat er een spanning is, en dit er ook op zet, van jammer dat je zo gespannen was ga zo door je komt er wel!! Kijk dat zijn de goede jury's. Die hebben door waar de ruiter/amazone meebezig is. Je doet het immers voor je lol, en dan is een positief complimentje ook wel eens leuk.
Daarnaast vind ik dat jury's over het algemeen wel meer een concluderend commentaar erbij mag schrijven, dat vind ik wel leuk. Dan heb je ook door hoe de jury naar de combinatie gekeken heeft.

Als ik mezelf zo hoor ratelen, denk ik toch, dat ik beter kan gaan springen. Helaas kan ik dit niet door omstandigheden. Maar anders was ik het zeker gaan doen, want een balk eraf is eraf.

Daarnaast waar ik me echt aan erger, is dat niemand meer met elkaar wil praten, dat de sport heel individueel aan het worden is. Op wedstrijd gaan is bijna een straf, omdat iedereen vaak scheef naar elkaar zitten te kijken, een beetje ontspanning en gezelligheid, is ook goed hoor!!!
Elkaar ook wat ruimte gunnen in de bak, iemand niet van zijn paard afrijden, gewoon wat meer denken aan je mede-mens en -paard. Zou soms leuk zijn!!

smit_ilse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:02

Ik had me samen met mn bijrijdster opgegeven voor een wedstrijd (onderling). Kijken we later op het protocol naar de cijfers heeft zij een 8 voor de verzorging en ik een 7. Het mooiste was nog dat ik reed was mn paard nog schoon. Maar het is een druktemaker op wedstrijden en scheet voordat mn bijrijdster moest rijden zn hele staart vol. Maar toch zat ze hoger met verzorging!

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:03

Ik erger me aan combinaties die tijdens het inrijden nog een complete trainingsles afwerken. En dan heb ik het niet over een paar aanwijzingen van: probeer meer zus en zo etc. Nee om die combinaties die uit den treure zitten te wijken, appyueren, travers etc. Paarden compleet in het zweet, schuim tussen de billen etc. En de begeleider maar aanwijzingen geven, en heb zelfs meegemaakt dat ze er naast lopen (pony-tijdperk, moeder laat pony nageven...)

Als het goed is hoef je je paard alleen los te rijden, die training heb je als het goed is thuis al gedaan. Ik begrijp heus wel dat je de oefeningen een aantal keer rijdt, doe ik ook, want de eerste keer wijken gaat nooit direct goed. Maar zoals ik het soms zie....kan ik me niet voorstellen dat je op wedstrijd gaan leuk vindt (en je paard al helemaal niet).

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 14:40

Nog iets wat ik vervelend vind; hier in de buurt heb je een aantal hele grote buitenconcoursen, 2 tot 3 springringen en minimaal 12 (vaak veel meer) dressuurringen. Dat de prijsuitreiking dan voor het ochtendprogramma tegen 1300 en van het avondprogramma tegen 1800 is, dat is geen probleem en zelfs begrijpelijk. Maar hang dan als secretatriaat zijnde wel de punten tussentijds op, het is niet erg leuk om bijv om 0830 te moeten starten, weten dat je niet super hebt gereden maar wel graag je coupon wilt hebben maar dan tot 1300 te moeten wachten! Bij de meeste concoursen hangen ze de coupons met punten op maar helaas niet bij alle, dat vind ik persoonlijk wel een verbeterpunt.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 14:48

vossie schreef:
Nog iets wat ik vervelend vind; hier in de buurt heb je een aantal hele grote buitenconcoursen, 2 tot 3 springringen en minimaal 12 (vaak veel meer) dressuurringen. Dat de prijsuitreiking dan voor het ochtendprogramma tegen 1300 en van het avondprogramma tegen 1800 is, dat is geen probleem en zelfs begrijpelijk. Maar hang dan als secretatriaat zijnde wel de punten tussentijds op, het is niet erg leuk om bijv om 0830 te moeten starten, weten dat je niet super hebt gereden maar wel graag je coupon wilt hebben maar dan tot 1300 te moeten wachten! Bij de meeste concoursen hangen ze de coupons met punten op maar helaas niet bij alle, dat vind ik persoonlijk wel een verbeterpunt.

Volgens het reglement zijn secretariaten zelfs verplicht om zoveel mogelijk tussendoor de resultaten bekend te maken
(dus hoeven geen coupons mee te geven, maar wel resultaten bekend maken)

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 14:59

heb indedaad een ergenis aan mensen die staan les tegeven en te brullen van af de kant of erger nog in het midden tijdens het losrijden

Ook is het minder plezierig als je mede ruiters zijn of haar paard gaan af schreeuwen .

En dat ze op het losrijterrein het paard gaan longeren terwijl er een appart longeerpaddock voor is ...en als je ze hier op wijst dat ze vluchtig antwoorden "ja we zijn zo klaar "

rhijnauwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 15:02

GeJe schreef:
Haha.. nou troost je: de KNHS doet daar niets mee hoor. Zulke opmerkingen moeten al in per 1000-voud worden ingeleverd, via de provinciale bonden (die daar ook nog weer achter moeten staan).. een lange weg te gaan dus.

die 1000 voud moet lukken die bonden wordt al lastiger, maar aandacht gaan we zeker vragen, toch?!KNHS hier komt bokt!

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 18:10

Cil_ schreef:
Géén toiletten op het outdoor dressuurterrein zodat je teveel tijd kwijt bent met heen en weer lopen naar toilet.
Helaas worden door de organisatie zelden of nooit de reglementaire pauzes in (lange) dressuur rubrieken opgenomen.

Nou idd daar zeg je wat, 40 starts zonder plaspauze zit ik echt niet uit hoor, ik las zelf wel pauzes in in dat geval, hebben ze pech, jury is even weg

marfiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 18:59

Ik denk dat ik me nog het meest erger aan mensen die verwachten dat hun paard wel even een goede proef dneer zetten en ze zelf niets hoeven te doen.. of hun paard letterlijk en figuurlijk inelkaar timmeren zodra ze de losrijbaan weer binnen komen na hun eerste proef.. en vervolgens als een gek langs je heen crossen..
En ook wel je concurentie die je express met neus in de wind voor de 8ste keer voor de voeten rijd.. }>
En ook wel dat ruiters van de zelfde vereninging die lekaar allemaal kennen in de losrijbaak 4 tot 5 breed hun paard gezellig al beppent aan het uitstappen zijn.. terwijl er nog andere ruiters proberen er om heen te rijden om hun paard behoorlijk los te kunnen rijden.

+ mensen die na de prijsuitreiking vreselijk teleurgesteld zijn, vreselijk kwaad of verdietig zijn..
Dan denk ik kom op zeg volgende keer beter, paard rijden is leuk!

Zelf rij ik vooral voor de leuk mijn proeven en doe erg mijn best om alles goed te laten verlopen en nette proefjes neer te zetten.. lkt het niet en is het een keer een drama met die pony nou ja een beetje balen natuuurlijk maar jammer dan de volgende keer beter hoor en dan lachen we er maar gewoon om!

marfiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 19:00

Vippie schreef:
Cil_ schreef:
Géén toiletten op het outdoor dressuurterrein zodat je teveel tijd kwijt bent met heen en weer lopen naar toilet.
Helaas worden door de organisatie zelden of nooit de reglementaire pauzes in (lange) dressuur rubrieken opgenomen.

Nou idd daar zeg je wat, 40 starts zonder plaspauze zit ik echt niet uit hoor, ik las zelf wel pauzes in in dat geval, hebben ze pech, jury is even weg

Handig toch kunnen ruiters iig nachteraf nie zeggen dat ze te wenig tijd hadden om de bak te verkennen