nieuwe proeven, de eerste indruk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:16

patos schreef:
Mag ik als niet jurylid een vraag stellen? Ik heb het idee dat zo net na de invoering van de nieuwe proeven de punten bij veel ruiters erg hoog uitvallen. Is daar een reden voor, of is het gewoon toeval?

In maart vertelde een jury lid me dat ik met de nieuwe proeven hoger uit zou komen dan met de oude proeven. De reden daarvoor was dat de kwaliteit van de oefeningen bij mij goed is maar dat ik niet heel strak op de letter stuur. In de nieuwe proeven zou dat minder streng worden afgestraft. Verder krijg je nu afzonderlijke punten voor de gangen en daar zou ik volgens haar ook hoog op scoren.

Ik heb zaterdag gereden en dat klopte ook. Voor de galop scoorde ik in een 8, dat tikt erg hard aan in je punten.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 06:36

amondi schreef:
Vergeet niet dat veel van die kinderen amper kunnen fietsen en de verkeersregels kunnen naleven. Soms gaan ze gewoon veel te vroeg op concours. Als ze de officiële proeven te lastig vinden kunnen ze Bixie starten!

Maar wat als ze al officieel gestart waren?
Het is toch echt wel een heel verschil voor die kleintjes, de oude officiele proeven en die nieuwe. Denk dat de kleine van m'n vriendin ook moeite gaat krijgen zaterdag. Terwijl de oude proeven voor hem een eitje waren.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:01

Remember schreef:
Zijn er al juryleden hier die ze gejureerd hebben?

Ik zal even kijken of ik er zeer binnenkort een paar onder 50% kan plaatsen.......

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 06:13

CGJ12 schreef:
Remember schreef:
Zijn er al juryleden hier die ze gejureerd hebben?

Ik zal even kijken of ik er zeer binnenkort een paar onder 50% kan plaatsen.......

Zeg t ff als je dat zaterdag van plan bent...

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 07:54

Ik heb afgelopen zondag gejureerd. De goeden komen inderdaad wat hoger uit en de 'slechten' nog lager. Ik had er twee onder de 50%, maar dat was in de B.

Het is wel even aanpoten voor de schrijver als je veel commentaar geeft bij onderdelen die dicht op elkaar liggen.

Pasha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:56

Ze zeiden aan het begin van de nieuwe dressuurproeven dat het niet zo zijn dat de "goede"paarden er voordeel aan hadden..
Maar dat is toch degelijk wel zo?
Als je maar een gewoon paard heb zul je nooit aan het eind hoge punten voor de gangen scoren.... nee jij moet het van de onderdelen hebben die je altijd netjes op de letter reed.. en dit gaat nou toch wel verloren..

Ook vind ik het voor de kleintjes van 7/8 wel een hele mond vol

Alleen het begin al AKEHC binnenkomen.... je ziet ze in het begin echt rot zoeken waar al die letters zitten...
natuurlijk kan je daar op oefenen maar denk dat veel voorlezers er toch zoiets maken van bij A hoefslag volgen en bij C beginnen we

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:45

Dan lees je toch niet al die letters op? Verkort het gewoon tot A binnenkomen op de rechterhand

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 06:02

Natuurlijk krijgen de betere paarden een voordeel, maar dat is in alle andere takken van de hippische sport nu al het geval, alleen dressuur bleef achter!

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 07:54

amondi schreef:
Natuurlijk krijgen de betere paarden een voordeel, maar dat is in alle andere takken van de hippische sport nu al het geval, alleen dressuur bleef achter!

Welnee...........

jasmijn78

Re: nieuwe proeven, de eerste indruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 08:12

amondi schreef:
Natuurlijk krijgen de betere paarden een voordeel,

Logisch toch? Als je de Tour de France rijdt ben je met een goede racefiets ook meer in het voordeel dan met een opoefiets???

amondi schreef:
alleen dressuur bleef achter!

Volgens mij was je met de oude proeven ook al met een goed paard in het voordeel. 'Voordeel' van de oude proeven was dat je door correct van letter naar letter te sturen, met een niet correct bewegend en gereden paard er nog wel eens doorheen kon glippen. Dat wordt nu een stuk moeilijker met afzonderlijke cijfers voor stap, draf en galop.

Dus feitelijk waren mensen met een 'opoefiets' bij de oude proeven in het voordeel.

SuMii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:20

Juryleden, zorg voor een snelle pittige schrijfster! Zeker in de B en L heb je geen tijd om je schrijfster te helpen want even je hoofd afwenden en je schijnt wat gemist te hebben. Zowel de jury van de paarden als pony's viel dat heel erg tegen. Dat komt natuurlijk omdat veel punten uitelkaar getrokken zijn. En omdat de punten zelf verder uit elkaar liggen valt er heel veel te rekenen achteraf.
Voor de verenigingen: als je de mogelijkheid heb, zorg dan voor protocollen, zeker de eerste wedstrijden schrijft dat veel makkelijker!

Hahha ja daar was ik al bang voor ja, met zoveel punten kan dit ook haast niet anders...ben benieuwd, ga as zondag voor het eerst nieuwe Z2 proef rijden....

JO93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:29

Handig topic...

Ik heb aanstaande zondag mijn eerste B wedstrijd met de nieuwe proefjes en ik heb ze deze week 1x geoefend thuis. Voor mijn voorlezer ook een hele bevalling zeg en natuurlijk wennen.

Cil_ schreef:
. Ook vonden de ruiters in B en vooral L1 dat het afwisselend lichtrijden en doorzitten onrustig werkt.

Dat vond ik dus ook vooral erg moeilijk het afwisselen in lichtrijden en doorzitten, ook al in de B. Van het lichtrijden de volte op met doorzitten, vind ik met mijn jonge paardje niet zo fijn, wordt inderdaad wat onrustig, maar volgens mijn instructrice is het wennen...

Waar ik erg tegen op zag was het aanspringen in galop op de volte (B dus) maar dat viel weer heel erg mee tijdens het oefenen.

We wachten zondag wel af hoe het loopt...

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 22:53

OK............ de eerste ervaringen (M2/Z1/Z2)........

Al met al prima te doen, maar door de extra eindcijfrs kom ik HOGER uit dan voorheen. Dat was trouwens een grote mazzel voor een aantal ruiters die akelig dicht tegen de 50% aankropen. Eentje zakte er zelfs doorheen..........

Zo was de verhouding:
M2
211 70,3% +3
201 67,0% +2
176 58,7%
159 53,0%
157 52,3%
154 51,3%
153 51,0%

Z1
214 62,9% +1
212 62,4% +1
206 60,6% +1
204 60,0% +1
195 57,4%
189 55,6%
184 54,1%
166 48,8% -1

Z2
231 67,9% +2
195 57,4%
194 57,1%
192 56,5%
192 56,5%
187 55,0%
185 54,4%
184 54,1%
180 52,9%
180 52,9%

topsylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 22:58

Ok, bedankt voor de tips
Ik ben voorlezer, heb 2 april voor het eerst die proef moeten voorlezen in de B. Najaaaa wat een lap tekst!
BEB grote volte, tussen E en B aapringen in linkergalop, AXA grote volte, tussen F en B arbeidsdraf, BEB grote volte daarbij na enkele passen hals laten strekken
Bij de eerst proef is het dus een prachtig vierengedeelte geworden daar

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 06:23

CGJ: plus 3! Nee dat heb ik bijna ook nog nooit gezien, al helemaal niet in de M2. En -1 in de Z is ook bijna een unicum.

Het heeft wel wat moet ik zeggen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 08:15

CGJ12 schreef:
OK............ de eerste ervaringen (M2/Z1/Z2)........

Al met al prima te doen, maar door de extra eindcijfrs kom ik HOGER uit dan voorheen. Dat was trouwens een grote mazzel voor een aantal ruiters die akelig dicht tegen de 50% aankropen. Eentje zakte er zelfs doorheen..........

Zo was de verhouding:
M2
211 70,3% +3
201 67,0% +2
176 58,7%
159 53,0%
157 52,3%
154 51,3%
153 51,0%

En mijn moeder zei gvd gvd dat ik laatste was!! Niet dus...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 08:18

amondi schreef:
CGJ: plus 3! Nee dat heb ik bijna ook nog nooit gezien, al helemaal niet in de M2. En -1 in de Z is ook bijna een unicum.

Het heeft wel wat moet ik zeggen.

Als ik denk wie ik denk dat dat was dan was dat wel heel terecht. Die had dat beestje met inrijden iig super aan het lopen, dus snel over aangezien ze ook al met appuyeren bezig was met inrijden

CGJ, je nr 2, de vos met de tong eruit. Heb je dat niet aangerekend??? T was nog wel levende lap die eruit kwam, maar hij was er wel heel consequent uit.

anita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 09:45

Ik zelf heb de nieuwe M2 proef gereden en die is wel rustiger geworden. Niet ales meer zo snel op elkaar. De Z1 vindt ik weer moeilijker geworden. Wat ik erg jammer vindt is dat de jury erg veel kan spelen met de cijfers op het laatst stap,draf en galop. Ze moeten jouw paard maar net goed vinden lopen.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 09:47

Nou, als het goed is kunnen ze ook zien of jouw paard goed loopt! Dat gaat niet om voorkeuren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 10:31

Daar zal idd niet veel in veranderen idd. Nu wordt er ook wel beoordeeld op dat iemand je paard leuk/goed vind of niet.

paardjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 15:05

ojee,, mogen we idd wel is beginnen met oefenen.. Ik lees altijd voor, en de andere verzorger rijdt dan. maar als ik dat zo hoor is dat oplezen nogal moeilijk. heb nieuwe proevenboekje vandaag gehaald en Dat je in begin niet meer moet groeten zal wennen zijn en dat doorzitten in een gebroken lijn ook. En we hebben volgende week concours.. Wordt leuk aangezien we bijna elkaar nooit tegen komen op stal

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 16:39

effe een vraagje, mag je na het groten gelijk je paard belonen zoals ze op de DVD doen. Of moet je wachten tot je de A gepasseerd bent?

Fysiomeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 17:12

Volgens mij mag je je paard idd gelijk belonen (zou hem niet gelijk helemaal om de hals vliegen iod). Ook bij het indoor seizoen, als de uitgang niet alijd bij de A zit bij een binnenbak hoef je niet eerst naar de A te rijden, maar mag je gelijk naar de uitgang!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 22:48

mirjamalvaro schreef:
effe een vraagje, mag je na het groten gelijk je paard belonen zoals ze op de DVD doen. Of moet je wachten tot je de A gepasseerd bent?

De Anky beloning bedoel je?
Alléén als je beide teugels weggooit, je paard met twee handen tegelijk aan beide zijde beloont, breeduit gaat lachen, en uitbundig naar het publiek zwaait........

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 23:36

Waarna je paard zo schrikt van het plotseling losgebarsten applaus van de uitzinnige fans, dat je met een van schrik vertrokken gezicht gauw weer al die teugels bij elkaar grabbelt om even later in een vaag verheven drafje, maar met aangenomen teugel in een hand en zwaaiend met de andere de baan verlaat...

Wel het hele verhaal vertellen CJG.

Dat van de dichtstbijzijnde uitgang zoeken mag nog wel wat duidelijker gecommuniceerd worden door ringmeesters etc. want er wordt nog wat afgesjokt naar A.