Discussie met een jury; wel of niet verstandig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Attitude

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 10:14

talented schreef:
Jawel, ik heb ook niks tegen een strenge jurering mits het wel redelijk is. Een coupon met 4en en 5en zonder commentaar is voor mij echt totaal nietszeggend.

Dat is inderdaad zo, en dat gebeurt ook veels te veel.

esmeejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 10:22

Je hebt gelijk een coupon met 4en en 5en zonder commetaar heeft geen zin, maar in discussie met de jury gaan heeft totaal geen zin. Want het is (helaas) zou de jury heeft ALTIJD gelijk ookal heeft die het niet als je snapt wat ik bedoel, terug draaien doen ze het toch niet

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 10:23

Eigenlijk moeten alle jury´s een beetje gelijk zijn, want als ik af en toe zie bij ZZlicht wat een punten verschil, of bij een soort cursus dat er zo 10pnt verschil in zit, ja dat vind ik erg vreemd!!

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 10:24

Ze hoeven niet zo zeer gelijk te zijn maar moeten zelf wel weten waar ze mee bezig zijn !

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 10:29

Ja oke, maar als er zoveel punten verschil in zit dan heb ik zo iets, want vind jij wel goed en niet goed?? Als die jury zeg een 8 en de ander zeg een 5?? dat snap ik dan niet?

KimH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 10:37

Ik kan me voorstellen dat de TS geirriteerd is, maar face it.. het is en blijft een jury sport. Natuurlijk mag jij je mening geven. Ik vind dat de jury in kwestie geen discussie had moeten aangaan met jou. Stel zij/hij jureerd de volgende keer weer, kan het zo zijn dat ze bewust of onbewust denkt.. daar heb je haar weer. Dat is niet proffesioneel maar het kan wel gebeuren.

Het kan nou eenmaal voorkomen dat er op een bepaalde wedstrijd laag gejureerd wordt. Nou ja denk dan maar.. jammer dan ik heb m'n best gedaan en meer kan ik niet doen..

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 10:40

Kijk naar het gemiddelde van je wedstrijden zou ik zeggen.
Heb je uit veel wedstrijden goede punten als je lekker hebt gereden, dan zit je op de goede weg...Als er 1 of 2 tussen zitten waar je anders over denkt, is dat gewoon pech - dat is een jurysport!

Zelf krijg ik ook wel eens een winstpunt, terwijl het super slecht ging... De laatste x ging het goed en was de jury zuinig met punten..
Ik ben dan al blij dat ik lekker had gereden en de andere ruiters het zelfde idee hadden (dus weet ik dat ik lekker op weg ben toch?)

Ik ben het met je eens kimh!
Volgende x idd geen discussie aangaan - dat lost niks op.....
Niet op deze manier

Natuurlijk vind ik wel dat je netjes uitleg mag vragen als er te weinig commentaar bij je punten staat.

Attitude

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 10:50

Petersburg schreef:
Ja oke, maar als er zoveel punten verschil in zit dan heb ik zo iets, want vind jij wel goed en niet goed?? Als die jury zeg een 8 en de ander zeg een 5?? dat snap ik dan niet?

Ik had verleden keer een 4 en een 7 voor mn uitgestrekte stap, de een vindt het niet zuiver, de ander blijkbaar wel.

Kijk met een bepaalde oefening wil de ene jury toch meer lengtebuiging zien als de ander, daar kan nog wel tot op een bepaalde hoogte gediscusieerd wordt, maar zuiver of onzuiver, ik denk dat er een zn bril niet op had ofzo.
En daar wordt ik simpel van.............

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 11:00

Ik ben vaak met een jury in discussie gegaan! daar is ook helemaal niets mis mee! Als je het maar vriendelijk houdt! Je moet een jury met respect behandelen en een jury dient jou ook met respect te behandelen!
Discusseren is alleen goed! Jury's die dit niet kunnen en denken dat ze daardoor beoordeeld en veroordeeld worden zijn autoritair en daar wil ik niet eens punten bij rijden! Ruiters daarentegen die hun ongelijk niet kunnen inzien zouden meteen 2 klassen terug gezet mogen worden!!

Discusseren is goed, ook (vooral) met jury's! Jij rijdt Z die jury jureert Z, dan mag je aannemen dat je een goede inhoudelijke discussie kan voeren over paardrijden!

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 11:02

liesje23 schreef:
Petersburg schreef:

Ik had verleden keer een 4 en een 7 voor mn uitgestrekte stap, de een vindt het niet zuiver, de ander blijkbaar wel.

Kijk met een bepaalde oefening wil de ene jury toch meer lengtebuiging zien als de ander, daar kan nog wel tot op een bepaalde hoogte gediscusieerd wordt, maar zuiver of onzuiver, ik denk dat er een zn bril niet op had ofzo.
En daar wordt ik simpel van.............

Ja dat is wel weer zo, maar is niet fijn!! Ik vind dat ze dan toch een beetje gelijk mogen zitten!

bar_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 11:29

heel vaak lost een discussie toch niks op omdat de jury toch wel bij zijn/ haar standpunt blijft.

Ik heb laatst ook hele slechte punten gereden voor een proef die ik goed vond gaan. Stond er op mij coupon te weinig op het achterbeen. Hier was ik het gewoon niet mee eens ik vond dat mijn paard genoeg verzameld en op het achterbeen liep. Ik had wel naar de jury toe kunnen gaan maar dat lost toch niks op, want de jury had nou eenmaal een andere mening dan ik. ( ik had dit trouwens ook nog niet eerder van een jury gehoord).

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 14:28

fransheijs schreef:
Ik ben vaak met een jury in discussie gegaan! daar is ook helemaal niets mis mee! Als je het maar vriendelijk houdt! Je moet een jury met respect behandelen en een jury dient jou ook met respect te behandelen!
Discusseren is alleen goed! Jury's die dit niet kunnen en denken dat ze daardoor beoordeeld en veroordeeld worden zijn autoritair en daar wil ik niet eens punten bij rijden! Ruiters daarentegen die hun ongelijk niet kunnen inzien zouden meteen 2 klassen terug gezet mogen worden!!

Discusseren is goed, ook (vooral) met jury's! Jij rijdt Z die jury jureert Z, dan mag je aannemen dat je een goede inhoudelijke discussie kan voeren over paardrijden!

Zo denk ik er ook ongeveer over. Maar in dit geval voelde zij zich wel zó op haar tenen getrapt dat zij degene was die onredelijk werd. Ik heb daar wat spotterig op gereageerd, wat haar onredelijkheid natuurlijk niet ten goede kwam

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:30

Ja inderdaad, hard om lachen!! Zou ik ook doen!

Attitude

Re: Discussie met een jury; wel of niet verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:41

Ik had vorige maand een wedstrijd waarbij Only in zn contragalop 5 x gechangeerd heeft op de halve grote volte ( vind ik uiteraard wel knap , dat lijkt erop ofdat ie Grand Prix mogelijkheden heeft ) .
Hij sprong constant weer om nadat ik hm weer om had laten springen naar de contra, want mn wissel moest ik pas bij de P rijden.

Kijk ik op mn protocol, staat er een 5 , tegen de hand
Ik heb in een deuk gelegen, echt waar...

carlijn83

Re: Discussie met een jury; wel of niet verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:46

Discussie houden zal net als bij andere mensen, bij de ene jury wel normaal kunnen en bij een ander niet.
Ik denk dat het wel kan, mits er van beide kanten met respect word gesproken.

Soms hoor je het wel eens dat een ruiter dan bij de betreffende jury de volgende keer helemaal geen punten meer krijgt.
Persoonlijk vind ik dit behoorlijk kinderachtig dan van de jury.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:15

Haha.. hoe herkenbaar. Tja, sommige juryleden kunnen toch moeilijk kritiek verdragen. Kritiek hoeft niet altijd negatief te zijn. Ook als jurylid kun je wat doen met de opmerkingen die je krijgt. Vorig jaar deed ik hetzelfde (gesprek proberen aan te gaan met het betreffende jurylid na afloop van de wedstrijd) en kan nu dus voor de tuchtcommissie gaan verschijnen omdat het jurylid vond dat ze bedreigd was. In mijn ogen was het slechts een pittige discussie.

Hoe sommigen voor hun opleiding zijn geslaagd is maar altijd de vraag. Een kwestie van "op goed geluk" zal heus wel meespelen.

Uiteraard vind ik dat je over een beoordeling moet kunnen praten. Juryleden die direct in het verweer gaan, hebben volgens mij een probleem en in ieder geval grote moeite met communicatie. Als je onafhanakelijk achter je punten kunt staan, heb je er toch geen problemen mee om een mondige ruiter te woord te staan.

Attitude

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:26

GeJe schreef:
Haha.. hoe herkenbaar. Tja, sommige juryleden kunnen toch moeilijk kritiek verdragen. Kritiek hoeft niet altijd negatief te zijn. Ook als jurylid kun je wat doen met de opmerkingen die je krijgt. Vorig jaar deed ik hetzelfde (gesprek proberen aan te gaan met het betreffende jurylid na afloop van de wedstrijd) en kan nu dus voor de tuchtcommissie gaan verschijnen omdat het jurylid vond dat ze bedreigd was. In mijn ogen was het slechts een pittige discussie.

Hoe sommigen voor hun opleiding zijn geslaagd is maar altijd de vraag. Een kwestie van "op goed geluk" zal heus wel meespelen.

Uiteraard vind ik dat je over een beoordeling moet kunnen praten. Juryleden die direct in het verweer gaan, hebben volgens mij een probleem en in ieder geval grote moeite met communicatie. Als je onafhanakelijk achter je punten kunt staan, heb je er toch geen problemen mee om een mondige ruiter te woord te staan.

Jij bent zelf ook jurylid las ik in je profiel, dus dan wordt het bij de tuchtcommisie jurylid tegen jurylid ( das op zich wel grappig).
Daarbij vindt ik het erg triest dat sommige jury's te snel aangevallen voelen en dus direct zoiets inschakelen.
Daarbij komt het natuurlijk ook voor dat ze wel bedreigd worden, al heb ik het nog nooit meegemaakt op een wedstrijd, gelukkig.
Wat ik wel raar vindt dat als je een discussiepunt neerlegd bij het knhs ze er niks mee doen, doet een jury dat, dan wordt er heel vaak wat mee gedaan.
Ik had vorig jaar een klacht over hoe een kringselectie was verlopen.
Het was slecht weer, ik bel, gaat de selectiewedstrijd nog door?
Ja, de wedstrijd gaat door werd er gezegd .
Ik daar naar toe, omdat er maar twee selecties werden gereden ( ook een beetje vreemd, maar goed).
En kom ik daar, krijg ik te horen dat de wedstrijd wel door gaat, maar niet meer mee telt als selectie.
Ik naar de jury, die daar dan optreed als functionaris ( geloof ik).
Kon er niks aan doen.
Boze email getikt naar het knhs, ik moest me maar niet zo aanstellen en had pech gehad.
Werd ook nog 1e op die wedstrijd, en moest dus de volgende wedstrijd goed rijden, en was toen 5e ofzo, en ging dus niet door naar de provinciale.
Het knhs creeert ook niet altijd even goede sfeertjes hoor!
Maar goed, niet meer zeuren ( gewoon geen selecties meer rijden )
Negen van de tien keer zijn de wedstrijden wel leuk, en heb je ook aardige jury's, dus valt het allemaal nog wel mee!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:53

GeJe schreef:

Waarom moest ik toch aan jou denken bij het lezen vd titel van dit topic
Afbeelding

Voor TS, zoek Geje zijn topic maar even op hier in dit subforum!

Attitude

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 16:02

amondi schreef:
GeJe schreef:

Waarom moest ik toch aan jou denken bij het lezen vd titel van dit topic
Afbeelding

Voor TS, zoek Geje zijn topic maar even op hier in dit subforum!

En hoe doe je dat?
Kan je niet gewoon ff de link hier neerzetten.

Ben niet nieuwsgierig

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 16:06

Attitude

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 16:35

amondi schreef:

GeJe, laat je ff weten wat de uitkomst is???
Lekker smeuige verhalen zijn altijd welkom, haha.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 16:44

Ja, lach er maar om (doe ik ook..) maar ondertussen heb ik er toch een hoop gedoe van. Zo heb ik bijvoorbeeld nog steeds geen uitslagenlijst van het betreffende secretariaat ontvangen terwijl mijn verzoek hiertoe toch echt is gelezen. Verder blijkt er in de wandelgangen (of concoursterreinen) al aardig geroddeld over deze gebeurtenis. Helaas weten maar weinig mensen wat er écht gebeurt is en worden de verhalen steeds heftiger.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 16:47

CGJ weet hoe je de uitslagen van startlijsten kan ophalen, dat schreef hij in jouw topic...

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 17:36

GeJe schreef:
Ja, lach er maar om (doe ik ook..) maar ondertussen heb ik er toch een hoop gedoe van. Zo heb ik bijvoorbeeld nog steeds geen uitslagenlijst van het betreffende secretariaat ontvangen terwijl mijn verzoek hiertoe toch echt is gelezen. Verder blijkt er in de wandelgangen (of concoursterreinen) al aardig geroddeld over deze gebeurtenis. Helaas weten maar weinig mensen wat er écht gebeurt is en worden de verhalen steeds heftiger.

Wat wil je, je hebt wel te maken met én veel vrouwen én nog eens paardenvolk ook

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 17:50

Hehe... tja, de paardensport is toch vooral een dames-aangelegenheid zullen we maar zeggen (en dat vind ik beroepsmatig gezien geen enkel probleem ) . Wees maar blij dat jij nog niets hebt gehoord van de KNHS... Wat niet is, kan nog komen...