Anders gejureerd bij paarden dan pony's??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daisies

Re: Anders gejureerd bij paarden dan pony's??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 18:07

Ik denk dat het zo is.. Want bij den paarden rijden betere ruiters. en bij de pony's zijn het vaak (NIET ALTIJD!) nog jonge kinderen enzo. en dat word makelijker gerekent. dan bij paarden. maar hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn.

marfiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:18

Volgens mij valt het wel mee!
Ik ben met Valentina begonnen bij de pony's totdat ik 18 werd.. ik had toen 1 winst puntje in het L1 en ben toen overgestapt naar de paarden..
Ik start niet heel veel.. maar momenteel start ik haar L2 nog steeds tussen de paarden en de eerste keer zoder voorbereiding werd ik toch 2 maal 2de en had ik een winst punt.
ijn wedstrijden tussen de paarden zijn er zeker niet minder leuk om geworden!!
al zijn haar kwaliteiten vast lager als een goed dresuur paard.. bijvoorbeeld het verschil met een goede middendraf,, ik moet gewoon de verschillen laten zien zo netjes mogelijk weg en goed mogelijk terug rijden.. en al rij je een goede overgang of iets.. dan kan de jury daar ook echt niet omheen dan is ook jou overgang een dikke voldoende waard!
Voordat ik bij de paarden ging starten raadde mensen het mij af.. maar ik ben erg blij en tevrede over hoe het gaat

marfiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:19

Karoliefje schreef:
Ik denk dat het zo is.. Want bij den paarden rijden betere ruiters. en bij de pony's zijn het vaak (NIET ALTIJD!) nog jonge kinderen enzo. en dat word makelijker gerekent. dan bij paarden. maar hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn.

Je moet gewoon lekker met je pony bij de pony's blijven.. en dan als je 18 geworden bent (mits de combinatie het toestaat!!) overgaan naar de paarden.. dan rij je echt wel tussen wat leeftijdsgenoten!

Libiris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:38

Gjilke schreef:
@ Libiris: Waar baseer jij het op dat het weinig uitmaakt? Wederom niet aanvallend, maar nieuwsgierig

Dit baseer ik op de wedstrijden waar ik vaak ga schrijven en heb zelden echt verschil meegemaakt. Ik heb alleen geen Z klasse geschreven waarin een pony meereed, dus over deze klasse kan ik niet oordelen. En op wedstrijden waar ik zelf heb gereden waar ook af en toe een pony tussen zat. En tuurlijk er zullen heus wel eens uitzonderingen zijn en dat niet alleen mbt. pony's maar ook met met minder mooie paarden. (dit dan in de ogen van een jury)

Maar uiteindelijk kan ik het inderdaad nooit helemaal weten omdat ik niet met een pony tussen de paarden rijd. En jij dus wel.

Maar er zijn ook ponyruiters die al bij voorbaat denken dat ze gewoon minder gepunt gaan worden terwijl ze nog moeten starten.
En dan vraag ik mij vaak af of dit alvast een excuus is voor het geval het slecht gaat

Jasmijn: is trouwens wel een goed idee om zoiets te melden bij het KNHS, ik heb er eigelijk nooit bij stilgestaan, want als je vaak schrijft dan maak je toch het een en ander mee. Er zijn jury's die eerst keuren en dan gaan jureren. En dan heb ik het nog niet eens over de opmerkingen die ze soms maken.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:54

Libiris schreef:
Jasmijn: is trouwens wel een goed idee om zoiets te melden bij het KNHS, ik heb er eigelijk nooit bij stilgestaan, want als je vaak schrijft dan maak je toch het een en ander mee. Er zijn jury's die eerst keuren en dan gaan jureren. En dan heb ik het nog niet eens over de opmerkingen die ze soms maken.

Waarom niet? Als jij als schrijfster echt zulke misstanden constateert (denigrerende opmerkingen over ras, afstamming, kleur etc) dan moet je dat melden! Als niemand ooit iets ervan zegt, kan de KNHS er ook niets aan doen. Wellicht kunnen ze niet direct iets met jou melding doen, maar als ze van meerdere schrijfsters dergelijke meldingen krijgen over 1 bepaald jurylid, dan kunnen ze er misschien wel wat mee?

Als je schrijft bij een jury en die voor aanvang van de proef ijskoud zegt: oh daar heb je weer zo'n lelijke bonte, dat worden lage punten.

Dan zou ik dat zeker melden.

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 13:14

Flurk schreef:
De KNHS heeft niet voor niets de rubriek paarden en pony's bedacht. Daarom kun je in je nadeel zijn door met je pony tussen de paarden te rijden. Ik spreek nu uit ervaring en merk dat jullie er ook last van hebben anders was dit topic niet geopend

Nou..ik heb er nog geen last van..maar het was een vraag van mij of er idd anders gejureerd wordt...ik rijd nu nog bij de pony's..dus vandaar dat ik dit topic geopend heb en jullie ervaringen graag wil weten

marfiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 14:04

je kunt het dus gerust doen als je 18 bent geworden en je nog een mooie combinatie vormt met je pony

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:14

Flurk schreef:
valt het je dan niet op dat belangrijke wedstrijden waarvoor de je dient te kwalificeren bijna nooit een pony tussen de paarden start?

Denk dat dit er ook mee te maken heeft dat er in verhouding minder pony's tussen de paarden rijden. Het merendeel van de paarden loopt er ook niet tussen, alleen is het aantal paarden in verhouding groter.

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 08:22

Libiris schreef:
Gjilke schreef:
@ Libiris: Waar baseer jij het op dat het weinig uitmaakt? Wederom niet aanvallend, maar nieuwsgierig

Dit baseer ik op de wedstrijden waar ik vaak ga schrijven en heb zelden echt verschil meegemaakt. Ik heb alleen geen Z klasse geschreven waarin een pony meereed, dus over deze klasse kan ik niet oordelen. En op wedstrijden waar ik zelf heb gereden waar ook af en toe een pony tussen zat. En tuurlijk er zullen heus wel eens uitzonderingen zijn en dat niet alleen mbt. pony's maar ook met met minder mooie paarden. (dit dan in de ogen van een jury)

Maar uiteindelijk kan ik het inderdaad nooit helemaal weten omdat ik niet met een pony tussen de paarden rijd. En jij dus wel.

Maar er zijn ook ponyruiters die al bij voorbaat denken dat ze gewoon minder gepunt gaan worden terwijl ze nog moeten starten.
En dan vraag ik mij vaak af of dit alvast een excuus is voor het geval het slecht gaat.

Ik denk dat je wel gelijk hebt dat het in de lagere klassen wel meevalt. Nel start met Zeno in de B, en is absoluut niet benadeeld. Maar die heeft ook nooit pony's gestart, dus vergelijken is in dit geval niet mogelijk.
Ik denk niet dat je als pony lager gejureerd wordt, ik denk dat het niveau bij de paarden gewoon veel hoger ligt, en je dus beter moet rijden om hoog te scoren.

roxy10

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 08:54

Chantal, Jij kan rustig starten hoor tussen de paarden. In Zeeland lopen diverse Fjorden en haflingers bij de paarden. Ook in het M2 en Z en met winstpunten. Bij 70 % van de juryleden maakt het niets uit. Jou Fjordje kan het gewoon aan bij de paarden. Het is wel zo en dat is mijn ervaring dat er wel iets strenger gejureerd wordt bij de paarden dan bij de ponies. Maar dat hebt je ook als je bij de ponies rijdt tegen een klein meisje van 8 jaar. dan wordt jij als als 16 of 17 jarige strenger gejureerd dan dat kind van 8 jaar. Ik had mijn laatste wedstrijd met Jade in Het Z1 en ik moest tegen de jongste Z rijdster van Nederland. Dat kind was 8 jaar. Ze bakte er werkelijk niets van. Ze deed oefeningen, als ik die zou doen zou ik een 1 krijgen en verlies rijden. Maar dat kind niet want het is een leuk gezicht. En welke jury geeft dan lage cijfers aan een klein kind van 8 jaar in het Z met een hoedje op en zeer professioneel begeleid door haar moeder die zelf grand prix heeft gereden. Een hele installatie hadden ze bij zich kompleet met draadloose microfoon en oordopjes met inrijden. Dus gewoon proberen met Tarja en als je nog geen 19 jaar bent kan je altijd nog terug naar de ponies. Groetjes Roxanne

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 10:20

roxy10 schreef:
Chantal, Jij kan rustig starten hoor tussen de paarden. In Zeeland lopen diverse Fjorden en haflingers bij de paarden. Ook in het M2 en Z en met winstpunten. Bij 70 % van de juryleden maakt het niets uit. Jou Fjordje kan het gewoon aan bij de paarden. Het is wel zo en dat is mijn ervaring dat er wel iets strenger gejureerd wordt bij de paarden dan bij de ponies. Maar dat hebt je ook als je bij de ponies rijdt tegen een klein meisje van 8 jaar. dan wordt jij als als 16 of 17 jarige strenger gejureerd dan dat kind van 8 jaar. Ik had mijn laatste wedstrijd met Jade in Het Z1 en ik moest tegen de jongste Z rijdster van Nederland. Dat kind was 8 jaar. Ze bakte er werkelijk niets van. Ze deed oefeningen, als ik die zou doen zou ik een 1 krijgen en verlies rijden. Maar dat kind niet want het is een leuk gezicht. En welke jury geeft dan lage cijfers aan een klein kind van 8 jaar in het Z met een hoedje op en zeer professioneel begeleid door haar moeder die zelf grand prix heeft gereden. Een hele installatie hadden ze bij zich kompleet met draadloose microfoon en oordopjes met inrijden. Dus gewoon proberen met Tarja en als je nog geen 19 jaar bent kan je altijd nog terug naar de ponies. Groetjes Roxanne

Okeej Roxanne!! Ik was gewoon heel erg benieuwd wat ik ervan moet verwachten volgend jaar Wil het ook zeker gaan proberen!! Enne ik wordt in september 18, dus ik moet dan in januari bij de paarden starten toch? Je mag het jaar waarin je 18 bent geworden uitrijden toch? Of mag ik dan nog tot september volgend jaar doorrijden???

Ik vind het ook super knap dat je met Jade het Z hebt gehaald

roxy10

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:52

Ja Chantal en dan nog winst rijden ook. Maar hij is verkocht en staat in Kloetinge. Hij heeft het zeer goed en die mensen zijn dolgelukkig met hem. Helemaal gek zijn ze van hem. Hij wordt helemaal verziekt in het positieve dan. Met mijn paard gaat het ook zeer goed. Rijdt nu M2 en moet dit het hele jaar doen want hij is te jong voor de Z1. Ik ga nu alleen naar de "grote wedstrijden" dit jaar met prijzengeld (grapje) De winstpunten vlogen om mijn oren. Ik was in 3 weken door de M1 en ik ben gestopt in oktober met wedstrijden. Het ging te hard en hij is nog maar 4 jaar. Wat dat beest kan is gewoon ongelooflijk. Een dressuurstal is al komen vragen of ze hem landelijk mogen uitbrengen in 2007 door een amazone van hen. Maar dank je de Koekoek wat heb ik daar aan. Heb ik een leuk paard en zij de vruchten ervan. Je kan heel 2006 nog bij de ponies starten. Als je twijfelt kan je een keer HC (handicap) starten bij de paarden. Maar als je winst rijdt telt dat niet mee bij de puntentelling maar je krijgt wel een indruk.

Sylhouet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:13

roxy10 schreef:
. Als je twijfelt kan je een keer
HC (handicap)
starten bij de paarden.

HC = Hors Concours, oftewel buiten mededingen.

In handicap rijden is iets anders , dan wordt er van 2 rubrieken één gezamenlijk klassement opgemaakt.

Ik zou gewoon vanaf 2007 lekker starten met je fjord tussen de paarden !
Je bent lang niet de enige die dat doet, als ie gewoon alle oefeningen netjes kan houdt niets je tegen toch?

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 18:38

Ik rijd met mijn pony ook tussen de paarden en het maakt wel degelijk uit! Bij de pony's had ik in de B snel een paar winspunten bij elkaar, terwijl ze toen nog niet zo lang onder het zadel was. Na de overstap naar de paarden duurde het een poos langer voor de punten kwamen, terwijl mijn pony wel steeds beter ging lopen.
Enja, ik geef de jury's geen ongelijk. Een spingpony met een erg simpel drafje ziet er gewoon minder uit dan een warmbloed met ruime gangen.
Naar mijn idee krijg je bij de pony's toch sneller het voordeel van de twijfel, omdat er vaak jonge ruitertjes mee rijden.

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:54

Start in Zeeland maar gerust hoor Tarja.
Ik ken zelfs een jurylid of een/twee die in de paardenrubrieken vrijgeviger zijn dan bij de pony's, om niet te zeggen dat het bij die mensen bij de pony's haast onmogelijk is om een winstpunt te halen .
Er zijn in Zeeland al aardig wat combinaties die met pony's van wat voor soort ook heel leuk meedraaien tussen de paarden.
Zo was er een jaar of wat geleden een combinatie met een Welshscob die succesvol in de Z2 was.
En er zijn er heel wat meer.
Bij ons thuis hebben we een Arabje die M1 + winst is en een Cob die M2 +6loopt en in de M1 al 3e op indoor zeeland geweest is.
En allebei hebben ze al aardig wat oranje voor ons gesprokkeld.
Laat je dus niet tegenhouden, hoemeer ponyzielen bij de paarden, hoe meer vreugd. *o/*

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 18:31

idje schreef:
Start in Zeeland maar gerust hoor Tarja.
Ik ken zelfs een jurylid of een/twee die in de paardenrubrieken vrijgeviger zijn dan bij de pony's, om niet te zeggen dat het bij die mensen bij de pony's haast onmogelijk is om een winstpunt te halen .
Er zijn in Zeeland al aardig wat combinaties die met pony's van wat voor soort ook heel leuk meedraaien tussen de paarden.
Zo was er een jaar of wat geleden een combinatie met een Welshscob die succesvol in de Z2 was.
En er zijn er heel wat meer.
Bij ons thuis hebben we een Arabje die M1 + winst is en een Cob die M2 +6loopt en in de M1 al 3e op indoor zeeland geweest is.
En allebei hebben ze al aardig wat oranje voor ons gesprokkeld.
Laat je dus niet tegenhouden, hoemeer ponyzielen bij de paarden, hoe meer vreugd. *o/*

Okeej..ik ga het ook zeker doen Over 2 weken start ik M2 en hoop in januari als het lukt in het Z te zitten. Kan ik dus gelijk doorstromen bij de paarden. Maar eerst nog ff afw8 of het lukt Wel gaaf van jouw pony's!!!!

enne...ff ontopic...welke juryleden zijn dat ??

Bedankt voor je reactie!

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 19:37

Namen mogen niet genoemd worden op bokt
Maar je vind er een paar aan de zuidkant van de Westerschelde.
Bij de meeste maakt het echt niets uit hoor.
Als je maar goed rijdt.
Er loopt trouwens ook nog een Haf in het Z1 aan jullie kant van de schelde. En die doet het ook niet verkeerd.
Veel succes in elk geval.
Wanneer we van de zomer een Fjord in de M2 of Z1 tegenkomen weten we wie het is.
Wie weet moet je dan wel tegen een zwarte Welshcob .

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 09:48

Er is wel niveau verschil tussen het niveau van de pony's en de paarden. In alle klasses. Bij de pony's rijden kinderen vanaf 6 jaar tot 18 jaar, die hebben meestal veel minder rijervaring. een M of Z proef die bij de pony's nog een winstpunt op kan leveren, doet dat regelmatig niet bij de paarden. Er wordt (in mijn ervaring) toch meer verwacht dan bij de pony's, en terecht...

Denk dat dat ponyruiters misschien tegenvalt als ze de overstap maken van pony's naar paarden met dezelfde pony. tenzij je je pony al heel goed reed. Maar ook dan kun je een terugval in punten krijgen. Dat staat nog buiten het onderscheid dat jury's zouden kunnen maken doordat je een pony tussen de paarden start. Volgens mij wordt dat steeds meer geaccepteerd. Als je maar goed rijd, en je pony goed loopt en beweegt, dan krijg je je punten meestal wel!

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 10:52

joyce B schreef:
Er is wel niveau verschil tussen het niveau van de pony's en de paarden. In alle klasses. Bij de pony's rijden kinderen vanaf 6 jaar tot 18 jaar, die hebben meestal veel minder rijervaring. een M of Z proef die bij de pony's nog een winstpunt op kan leveren, doet dat regelmatig niet bij de paarden. Er wordt (in mijn ervaring) toch meer verwacht dan bij de pony's, en terecht...

Denk dat dat ponyruiters misschien tegenvalt als ze de overstap maken van pony's naar paarden met dezelfde pony. tenzij je je pony al heel goed reed. Maar ook dan kun je een terugval in punten krijgen. Dat staat nog buiten het onderscheid dat jury's zouden kunnen maken doordat je een pony tussen de paarden start. Volgens mij wordt dat steeds meer geaccepteerd. Als je maar goed rijd, en je pony goed loopt en beweegt, dan krijg je je punten meestal wel!

Hum, dat is toch geen wet van meden en perzen.
Sommige ponyruiters zijn al behoorlijk kundige en handige ruiters, terwijl je tussen de paarden toch ook genoeg combinaties tegen komt waar bij je denkt:
WAT DOEN DIE HIER!
Opmerkelijk is in elk geval dat bij nog al wat kampioenschappen dit jaar net naar de paarden gepromoveerde ponyruiters het meer dan goed deden tussen de oude rotten.
Dus dat rijden bij de pony's is vaak zo slecht nog niet.
(En bij de paarden ook lang niet altijd zoveel beter)

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 22:03

Dat zijn niet de gemiddelde ponyruiters...
Die pony ruiters die het nu zo goed doen bij de paarden op de kampioenschappen zijn vrijwel allemaal talenten die trainen bij de nationale grootheden... Wel even een verschil met wat je op een huis tuin en keuken concours om de hoek tegen komt...

En bovendien starten ze op die kampioenschappen niet meer met die prachtige pony's die ze voorheen reden, maar met paarden.

Ben erg benieuwd hoe ze als voormalige pony-combinatie zouden scoren als ze gelijk samen door zouden naar de paarden. Dan kun je het vergelijken...

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 13:38

Citaat:
Er wordt m.i. niet anders gejureerd. Alleen is het niveau bij de paarden doorgaans wel hoger.

Was dat maar zo.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 15:48

oud topic