Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Karoliefje schreef:Ik denk dat het zo is.. Want bij den paarden rijden betere ruiters. en bij de pony's zijn het vaak (NIET ALTIJD!) nog jonge kinderen enzo. en dat word makelijker gerekent. dan bij paarden. maar hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn.
Gjilke schreef:@ Libiris: Waar baseer jij het op dat het weinig uitmaakt? Wederom niet aanvallend, maar nieuwsgierig
Libiris schreef:Jasmijn: is trouwens wel een goed idee om zoiets te melden bij het KNHS, ik heb er eigelijk nooit bij stilgestaan, want als je vaak schrijft dan maak je toch het een en ander mee. Er zijn jury's die eerst keuren en dan gaan jureren. En dan heb ik het nog niet eens over de opmerkingen die ze soms maken.
Flurk schreef:De KNHS heeft niet voor niets de rubriek paarden en pony's bedacht. Daarom kun je in je nadeel zijn door met je pony tussen de paarden te rijden. Ik spreek nu uit ervaring en merk dat jullie er ook last van hebben anders was dit topic niet geopend

Flurk schreef:valt het je dan niet op dat belangrijke wedstrijden waarvoor de je dient te kwalificeren bijna nooit een pony tussen de paarden start?
Libiris schreef:Gjilke schreef:@ Libiris: Waar baseer jij het op dat het weinig uitmaakt? Wederom niet aanvallend, maar nieuwsgierig
Dit baseer ik op de wedstrijden waar ik vaak ga schrijven en heb zelden echt verschil meegemaakt. Ik heb alleen geen Z klasse geschreven waarin een pony meereed, dus over deze klasse kan ik niet oordelen. En op wedstrijden waar ik zelf heb gereden waar ook af en toe een pony tussen zat. En tuurlijk er zullen heus wel eens uitzonderingen zijn en dat niet alleen mbt. pony's maar ook met met minder mooie paarden. (dit dan in de ogen van een jury)
Maar uiteindelijk kan ik het inderdaad nooit helemaal weten omdat ik niet met een pony tussen de paarden rijd. En jij dus wel.
Maar er zijn ook ponyruiters die al bij voorbaat denken dat ze gewoon minder gepunt gaan worden terwijl ze nog moeten starten.
En dan vraag ik mij vaak af of dit alvast een excuus is voor het geval het slecht gaat.
roxy10 schreef:Chantal, Jij kan rustig starten hoor tussen de paarden. In Zeeland lopen diverse Fjorden en haflingers bij de paarden. Ook in het M2 en Z en met winstpunten. Bij 70 % van de juryleden maakt het niets uit. Jou Fjordje kan het gewoon aan bij de paarden. Het is wel zo en dat is mijn ervaring dat er wel iets strenger gejureerd wordt bij de paarden dan bij de ponies. Maar dat hebt je ook als je bij de ponies rijdt tegen een klein meisje van 8 jaar. dan wordt jij als als 16 of 17 jarige strenger gejureerd dan dat kind van 8 jaar. Ik had mijn laatste wedstrijd met Jade in Het Z1 en ik moest tegen de jongste Z rijdster van Nederland. Dat kind was 8 jaar. Ze bakte er werkelijk niets van. Ze deed oefeningen, als ik die zou doen zou ik een 1 krijgen en verlies rijden. Maar dat kind niet want het is een leuk gezicht. En welke jury geeft dan lage cijfers aan een klein kind van 8 jaar in het Z met een hoedje op en zeer professioneel begeleid door haar moeder die zelf grand prix heeft gereden. Een hele installatie hadden ze bij zich kompleet met draadloose microfoon en oordopjes met inrijden. Dus gewoon proberen met Tarja en als je nog geen 19 jaar bent kan je altijd nog terug naar de ponies. Groetjes Roxanne
Wil het ook zeker gaan proberen!! Enne ik wordt in september 18, dus ik moet dan in januari bij de paarden starten toch? Je mag het jaar waarin je 18 bent geworden uitrijden toch? Of mag ik dan nog tot september volgend jaar doorrijden???roxy10 schreef:. Als je twijfelt kan je een keer
HC (handicap) starten bij de paarden.
, dan wordt er van 2 rubrieken één gezamenlijk klassement opgemaakt.
.
*o/* idje schreef:Start in Zeeland maar gerust hoor Tarja.
Ik ken zelfs een jurylid of een/twee die in de paardenrubrieken vrijgeviger zijn dan bij de pony's, om niet te zeggen dat het bij die mensen bij de pony's haast onmogelijk is om een winstpunt te halen.
Er zijn in Zeeland al aardig wat combinaties die met pony's van wat voor soort ook heel leuk meedraaien tussen de paarden.
Zo was er een jaar of wat geleden een combinatie met een Welshscob die succesvol in de Z2 was.
En er zijn er heel wat meer.
Bij ons thuis hebben we een Arabje die M1 + winst is en een Cob die M2 +6loopt en in de M1 al 3e op indoor zeeland geweest is.
En allebei hebben ze al aardig wat oranje voor ons gesprokkeld.
Laat je dus niet tegenhouden, hoemeer ponyzielen bij de paarden, hoe meer vreugd.![]()
*o/*
Over 2 weken start ik M2 en hoop in januari als het lukt in het Z te zitten. Kan ik dus gelijk doorstromen bij de paarden. Maar eerst nog ff afw8 of het lukt
Wel gaaf van jouw pony's!!!!
??
. joyce B schreef:Er is wel niveau verschil tussen het niveau van de pony's en de paarden. In alle klasses. Bij de pony's rijden kinderen vanaf 6 jaar tot 18 jaar, die hebben meestal veel minder rijervaring. een M of Z proef die bij de pony's nog een winstpunt op kan leveren, doet dat regelmatig niet bij de paarden. Er wordt (in mijn ervaring) toch meer verwacht dan bij de pony's, en terecht...
Denk dat dat ponyruiters misschien tegenvalt als ze de overstap maken van pony's naar paarden met dezelfde pony. tenzij je je pony al heel goed reed. Maar ook dan kun je een terugval in punten krijgen. Dat staat nog buiten het onderscheid dat jury's zouden kunnen maken doordat je een pony tussen de paarden start. Volgens mij wordt dat steeds meer geaccepteerd. Als je maar goed rijd, en je pony goed loopt en beweegt, dan krijg je je punten meestal wel!

Citaat:Er wordt m.i. niet anders gejureerd. Alleen is het niveau bij de paarden doorgaans wel hoger.