Waarom bijna geen 8-en, geen 9-en's en 10-en? :+

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

anssjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:39

ik heb ooit een keer een 10 gehad voor middengalop. het was met een 4 jarige pony, reed voor de eerste keer met haar in het L2, had toen ook 9ens voor het wijken en uitgestrekte gangen.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:57

het voorbeeld van Amondi vind ik ijzersterk. Je moet de graad van de oefening beoordelen naar de klasse en als je dus in het bv L1 met de juiste stelling en buiging afwendt bij A, keurig een paar passen recht maakt, dan vlekkeloos wijkt en aan het eind weer correct recht stelt, zou dat een 9 of een 10 moeten opleveren. Als dat niet zo is, moet de jury kunnen uitleggen wat eraan mankeert om er 2 punten voor af te trekken.

Ik heb 4 negens gekregen in mijn hele loopbaan (en geen enkele 10) en dat waren oefeningen waarvan ik tijdens het rijden ook al dacht 'wow'.

chelsea82

Re: Waarom bijna geen 8-en, geen 9-en's en 10-en? :+

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 17:14

Ik heb laatst tijdens het jureren een keer een 10 weggegeven.Dat meisje moest een overgang maken van draf naar halthouden op de korte zijde in de L.Zij deed dat zo netjes, zo vloeiend, alles klopte.Het paard bleef super mooi in de aanleuning, in de regelmaat en tact tijdens de overgang naar stap en toen naar halt.Het paard stond super 4kant en halt,bewoog niet meer en reed zo netjes en vloeiend weer weg, aanleuning bleef hetzelfde en de regelmaat en tact was super.Wat moet je hiervoor geven dan, een 8?Dat is te laag, het is L en alles klopte, ik ken maar weinig paarden in de Z die dit zo doen.Dan is het gewoon een 10 waard.Dit meisje had echt geen salinero onder haar kont hoor, zij reed gewoon super netjes en wist waar zij mee bezig was.

Ik moet wel zeggen dat ik niet vaak een 9 en al helemaal geen 10 weggeef.Maar daar is het niveau ook niet naar.Het niveau is zo laag en zo slecht.Je mag vaak al blij wezen als je een 7 weg kan geven.Ik ben niet van je vijfjes en de zesjes.Goed is goed en slecht is slecht.Dus ik geef rustig een 2 maar ik geef ook een 9.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 15:15

chelsea82 schreef:
Goed is goed en slecht is slecht.Dus ik geef rustig een 2 maar ik geef ook een 9.

Kijk, daar hou ik van! Jury's die omlaag EN omhoog durven te jureren

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 15:25

Bar schreef:
chelsea82 schreef:
Goed is goed en slecht is slecht.Dus ik geef rustig een 2 maar ik geef ook een 9.

Dan moet het wel nut hebben. Meestal worden tweeen en negens niet gereden
En je kunt niet breed gaan punten alleen maar omdat ruiters daarvan houden

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 15:52

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 15:56

Scum schreef:

Dan moet het wel nut hebben. Meestal worden tweeen en negens niet gereden
En je kunt niet breed gaan punten alleen maar omdat ruiters daarvan houden

OK, zo extreem meestal niet , maar ik vind niets erger dan jury's die niet lager dan een 5 en niet hoger dan een 6 durven te geven. ALs iets slecht is geef dan ook een 4 en als iets goed is geef dan ook een 8. Zo bedoel ik het.

En beoordeel elke proef op zijn niveau, Verwacht geen M-niveau in een B-proef. Dat soort dingen.
Net als in het voorbeeld van Amondi. Iets kan perfect zijn binnen het niveau.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 15:59

Zo was ik laatst verbijsterd om een 4 te krijgen voor een gebroken lijn contragalop waarin mijn paard omsprong voor de wending en ik het niet meer kon corrigeren.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:01

[quote="Bar"OK, zo extreem meestal niet , maar ik vind niets erger dan jury's die niet lager dan een 5 en niet hoger dan een 6 durven te geven. ALs iets slecht is geef dan ook een 4 en als iets goed is geef dan ook een 8. Zo bedoel ik het.[/quote]

Ik ben wel met je eens dat een jury moet durven te punten, maar helaas wordt er meestal ook geen 8 gereden. Dus ook dan geld dat ik niet zomaar een 8 ga geven tov een 4 alleen maar omdat een ruiter meer spreiding wil zien

Lielle; het kan nog extremer. Omspringen in de middengalop, terugpakken naar draf en niet meer kunnen herstellen en een 5 krijgen in de M1

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:08

Ik zal eens een nieuw topic openen.... hoe komen al die klunzen toch in het Z?????

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:12

of deze: aanspringen linker galop tussen K en A (L1)
beenhulp (iets fris paard ) paard met 4 benen de lucht in, meter naar voor, 4 meter opzij en van schrik vol in de rem. Daarna wel netjes naar galop --> 5
ehm... naar mijn idee was dat hooguit een 3

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 17:05

Noukie schreef:
of deze: aanspringen linker galop tussen K en A (L1)
beenhulp (iets fris paard ) paard met 4 benen de lucht in, meter naar voor, 4 meter opzij en van schrik vol in de rem. Daarna wel netjes naar galop --> 5
ehm... naar mijn idee was dat hooguit een 3

Zulke dingen heb ik ook zo vaak gehad.. echt dat je dacht dat ik toch minstens een 3 zou moeten hebben en dan veel te hoog krijgen(5). Aan de andere kant geven die mensen eigenlijk ook nooit een 9, terwijl ik soms wel eens heb gedacht dat ik ipv een 8 eigenlijk wel een 9 verdiende.. Hoewel ik vind dat er niet vaak gereden word voor een 9, vind ik dat er nog vaker geen 9 gegeven word, terwijl dat wel verdiend was. Ik heb in al die proeven die ik gereden heb pas 1x een 9 gekregen.

Jammer dat die juryleden nooit iets opsteken van zulke discussies

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 19:27

Die van mij is wel een uit de galop gevallen (drafpasje en weer verder), en daar stond geen commentaar over, sterker nog was ook totaal niet in mn cijfer terug te vinden.

Natascha13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 19:30

Melanie15 onder account van natascha13: Ik heb vorig jaar een keer een 9 gehaald voor mn uitgestrekte draf, als je het verdiend en je hebt een goede jury krijg je het ook, maar niet alle juries durven te punten heb ik het idee

Marus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 09:41

Ik had laatst een wedstrijd echt niets op de bordjes gereden want het waren allemaal bakkabouters, na C aangaloperen voor C zaten wij al in galop (oeps) voor A Draf Na A draf tsja moest ik ook nog gelijk van hand veranderen dus dat was ook ver naaaa het bordje het wou gewoon niet. VOltes waren vierkant ipv rond. Bij B viel ze al naar binnen want die hoek was zoooo spannend. Verder liep ze wel super.. Ik had geen wp verwacht maar toch 174pnt!!!1e! Tsja en er stond niets op mijn protocol haha.. Ik vind die winstpunten wel lekker maar het moet wel verdient zijn!en laatst liepen we echt 100% goed alles ging perfect!! Veel complimenten gekregen en toen had ik 170..Tsja waar ligt het nou aan denk ik dan... Maar goed het is ook niet altijd makkelijk om te jureren

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 09:45

Dit gaat zo langzamerhand volledig off topic.

Marus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 10:09

haha oeps....

Charlotte89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 11:34

Bar schreef:
chelsea82 schreef:

Idem hier. Ik vind persoonlijk dat er veel jury's zijn die hoe moet je dat zeggen, neutraal jureren. Als ik iets niet netjes rijdt, of het verkeerd gaat vind ik dat ik daar gewoon een 2 of 3 voor mag krijgen maar als ik iets heel goed doe vind ik dat ik ook goed beoordeeld moet worden.
Op mijn protocollen komen 5,6,7 en een enkele 8 voor. Ik vind een jury goed als hij heel laag, maar ook hoge cijfers durft uit te delen.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 11:40

Natuurlijk zijn er veel "neutraal puntende jury's" ... maar vergeet niet (het is hier ook wel genoemd volgens mij) dat een groot gedeelte van de proeven ook "neutraal" zijn... Je wil dan wel 8-en, en 9-ens kwijt.. maar wáár dan?

Mies7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 14:50

Ik had vorige week 2x een 1 in m'n proef
Was ook volkomen terecht hoor, maar die jury durfde dus duidelijk wel naar beneden te gaan in de punten!

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 17:00

GeJe schreef:
Natuurlijk zijn er veel "neutraal puntende jury's" ... maar vergeet niet (het is hier ook wel genoemd volgens mij) dat een groot gedeelte van de proeven ook "neutraal" zijn... Je wil dan wel 8-en, en 9-ens kwijt.. maar wáár dan?

Volgens mij kom je dan weer op het voorbeeld van Amondi. Ik denk dat veel juryleden een proef niet altijd beoordelen op het niveau dat gevraagd wordt.
En dan zul je zeker geen 8 of hoger kwijt kunnen.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 17:05

Ik heb 2 x een 9 gehad voor halsstrekken En meestal krijg ik daar een 8 voor. Heb ook regelmatig 8en voor staponderdelen en in vrije stap de rijbaan verlaten

Is ook het enige wat we goed kunnen

Moet zeggen dat ik me altijd wel redelijk kan vinden in de cijfers. Ik denk dat de gemiddelde ruiter ook niet spetterend goed of juist dramatisch slecht rijdt.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 13:23

[quote="Taygalover"]...... Heb ook regelmatig 8en voor staponderdelen en in vrije stap de rijbaan verlaten

Is ook het enige wat we goed kunnen quote]

Da's dan balen voor je dat dit onderdeel is geschrapt in de nieuwe proeven....

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 13:31

Zielige ik

Zonder in vrije stap de rijbaan verlaten komen we er hopenlijk ook nog wel Wordt wel weer extra trainen

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 19:18

Vandaag was ik ook erg verbaasd om een cijfer, niet omdat het te laag was maar omdat het veelo te hoog was. Ik moest A afwenden en wijken voor het linkerbeen. Omdat ik mijn paard gewoon weg niet de hoek bij K in kreeg, was ik al ruim voorbij de A voordat ik afwende. Denk dat ik zo'n 2 passen wijken heb getoond. Ik had een ...... 4. Sorry hoor, maar had hier toch wel een 1 of een 2 verwacht.

Andersom heb ik het natuurlijk ook wel.