Mening jury over scheve staart, (over)gewicht ruiter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:20

livvy schreef:
Naar mijn mening moet de jury eens gaan kijken naar bijvoorbeeld de beenhouding van de ruiter. Hoeveel mensen zitten in de proef niet onnodig continu te prikken! En wat dacht je van de sporen? Lange sporen met wielen zijn denk ik niet op hun plaats in L1 proeven! Ik ben geen jury, maar ik stoor me wel aan dat soort dingen. Niet aan scheve staarten....

Schuin houden van de staart hoeft geen rugklachten te beteken hoor, sommige paarden doen dat van nature...

Sporen met wieltjes zijn IMO vriendelijker dan gewone sporen.. Ik rij L1 met sporen met wiel, omdat ik die vriendelijker/fijner vind dan gewone. Thuis rij ik m'n paard zonder sporen, maar op wedstrijd heb ik toch graar iets achter de hand.. sommige mensen leven nog steeds in de waan dat sporen met wiel zielig zijn....

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 08:09

Ik vind dat de 2 onderwerpen in de titel niks met elkaar te maken hebben.
Hooguit dat voor beide geld dat de jury de proef beoordeeld, een scheve staart op een verder rechtgericht soepel paard, daar zal niemand zich aan storen.
Pas als het skala der ausbilbung in het gedrang komt EN hij heeft een scheve staartdracht, dan heb je een probleem.

En voor overgewicht( wanneer is dat eigenlijk, en slanke man weegt meestal nog 10 kilo meer dan een gezette vrouw!)) van de ruiter geld hetzelfde, zolang je soepel kan meebewegen en je paard is rechtgericht en gaat soepel door de baan...etc.

OdiEtAmo

Re: Mening jury over scheve staart, (over)gewicht ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:06

Scheve staart hoeft idd niet altijd te duiden op rugklachten.
Nooit te snel oordelen dus.

En over het gewicht etc:
Als iemand van 130 kg op een paard zit, wat helemaal geen problemen vertoont onder het gewicht van de ruiter, laat deze ruiter dan lekker verder rijden.
Wel vind ik dat er wat van gezegt mag worden als wel blijkt dat het paardje moeite heeft met het gewicht en/of lengte van de ruiter.
Of dat nou iemand is van 60 kg of iemand van 130 kg, dat maakt niet uit.

livvy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 21:22

#Ymke# schreef:
livvy schreef:
Naar mijn mening moet de jury eens gaan kijken naar bijvoorbeeld de beenhouding van de ruiter. Hoeveel mensen zitten in de proef niet onnodig continu te prikken! En wat dacht je van de sporen? Lange sporen met wielen zijn denk ik niet op hun plaats in L1 proeven! Ik ben geen jury, maar ik stoor me wel aan dat soort dingen. Niet aan scheve staarten....

Schuin houden van de staart hoeft geen rugklachten te beteken hoor, sommige paarden doen dat van nature...

Sporen met wieltjes zijn IMO vriendelijker dan gewone sporen.. Ik rij L1 met sporen met wiel, omdat ik die vriendelijker/fijner vind dan gewone. Thuis rij ik m'n paard zonder sporen, maar op wedstrijd heb ik toch graar iets achter de hand.. sommige mensen leven nog steeds in de waan dat sporen met wiel zielig zijn....

Ik leef helemaal niet in de waan dat sporen met wielen zielig zijn, maar ik deel je mening niet dat sporen met wielen vriendelijker zijn als gewone sporen, dit hangt helemaal af van het soort sporen (er zijn natuurlijk verschillende wieltjes). Maar deze sporen dienen vooral als verfijning van de hulpen, net als stang en trens overigens en horen in mijn ogen pas thuis in een later stadium van africhting. Helaas wordt deze verfijning in de praktijk nogal eens doorgevoerd om paarden die niet voor het been zijn te camoufleren, net als de stang en trens gebruikt wordt voor paarden die niet willen verzamelen omdat ze gewoonweg nog niet vanachter uit lopen. Ja, dit komt zeer regelmatig voor in het Z!
Ik rij met de jonge paarden altijd zonder sporen, ook op wedstrijd. Dit kan omdat ze niet afgestompt zijn door bijvoorbeeld benen die niet stilliggen. Mijn benen liggen altijd stil en het paard reageert gewoon als ik een hulp geef, zoals het hoort. Zelfs mijn Z paard rij ik thuis altijd zonder sporen en alle oefeningen krijg ik er met gemak uit. Het is natuurlijk verplicht om vanaf het M met sporen op een wedstrijd te komen, maar zolang je je benen stil kan houden is dat ook geen enkel probleem. Nogmaals naar mijn mening moet een goed afgericht paard ook zonder sporen makkelijk te rijden zijn, zeker in de lagere klassen.

nena21

Re: Mening jury over scheve staart, (over)gewicht ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:07

Wat een probleem kan zijn bij overgewicht is vaak dat de ruiter moeite heeft met doorzitten dan zit er vaak wel iets in de weg en kan het paard niet zo lekker bewegen.
Het opstappen is vaak een probleem maar zet er gewoon een krukje naast dan hoef je ook niet zo aan je paard te gaan hangen.
Maar dat geld ook voor de slankere mensen.