Ik wil graag les kunnen geven, hoe zit dat met en licentie??

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinkerlady

Berichten: 1188
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Somewhere near the river

Re: Ik wil graag les kunnen geven, hoe zit dat met en licent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:26

Als je lessen geeft of mensen om laat gaan met jouw paarden. Zorg dan dat er een duidelijk bordje hangt voor 'eigen risico' deelnemen en berijden op jouw locatie. Laat mensen ook een contractje tekenen, ook bijrijdsters dat ze geheel voor eigen risico deelnemen aan de activiteiten te paard. En vervolgens is ieders WA verzekering...die dekt.

En inderdaad gediplomeerd les geven. Dan kan er niets misgaan.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Re: Ik wil graag les kunnen geven, hoe zit dat met en licent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:55

Tinkerlady schreef:
Als je lessen geeft of mensen om laat gaan met jouw paarden. Zorg dan dat er een duidelijk bordje hangt voor 'eigen risico' deelnemen en berijden op jouw locatie. Laat mensen ook een contractje tekenen, ook bijrijdsters dat ze geheel voor eigen risico deelnemen aan de activiteiten te paard. En vervolgens is ieders WA verzekering...die dekt.

En inderdaad gediplomeerd les geven. Dan kan er niets misgaan.



Dit zal de rechter in zijn/haar afweging meenemen, maar dan nog. Als jij als instructeur iemand een sprong laat maken en de ruiter knikkert eraf is het wel degelijk jouw verantwoordelijkheid en daardoor aansprakelijkheid. Ik kan toch ook geen bordje op mijn auto plakken met daarop de tekst: Ik ben niet verantwoordelijk voor de schade die deze auto aanricht? Net zo min dat een disco-eigenaar 2,50 neemt voor het ophangen van je jas en als die weg is doodleuk zegt: eigen risico. Kijk, daar hangt een bordje en daar staat het op.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Ik wil graag les kunnen geven, hoe zit dat met en licent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:58

Tinkerlady schreef:
Als je lessen geeft of mensen om laat gaan met jouw paarden. Zorg dan dat er een duidelijk bordje hangt voor 'eigen risico' deelnemen en berijden op jouw locatie. Laat mensen ook een contractje tekenen, ook bijrijdsters dat ze geheel voor eigen risico deelnemen aan de activiteiten te paard. En vervolgens is ieders WA verzekering...die dekt.

En inderdaad gediplomeerd les geven. Dan kan er niets misgaan.

en die contracten, bordjes en wat dan ook is nul waard

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Re: Ik wil graag les kunnen geven, hoe zit dat met en licent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 23:18

KiWiKo schreef:
Tinkerlady schreef:
Als je lessen geeft of mensen om laat gaan met jouw paarden. Zorg dan dat er een duidelijk bordje hangt voor 'eigen risico' deelnemen en berijden op jouw locatie. Laat mensen ook een contractje tekenen, ook bijrijdsters dat ze geheel voor eigen risico deelnemen aan de activiteiten te paard. En vervolgens is ieders WA verzekering...die dekt.

En inderdaad gediplomeerd les geven. Dan kan er niets misgaan.

en die contracten, bordjes en wat dan ook is nul waard


Nee, niet nul waard. Je bent minder aansprakelijk als je er iets over af hebt gesproken, of gewaarschuwd hebt.

En een WA verzekering dekt niet je eigen schade, alleen die van een ander die jij veroorzaakt hebt.

marcs
Berichten: 254
Geregistreerd: 02-10-02
Woonplaats: rossum (ov)

Re: Ik wil graag les kunnen geven, hoe zit dat met en licent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 09:24

Kort samen gevat uit wat ik er tot nog toe van begrijp:

Als ik les geef ben ik in princiepe aansprakelijk voor de schade die voortvloeit uit mijn lesgeven.
Een van de lesklanten valt van het paard, dus zijn(haar) verzekering stelt mij aansprakelijk .

Mijn WA verzekering zou dan die schade moeten vergoeden, echter zijn die daar ook niet zo happig op en zal er proberen onderuit te komen als ik niet bevoegd ben (lees geen diploma heb) .

blijft voor mij nog de volgende vragen;
1. Moet ik naast mijn normale WA verzekering nog een extra verzekering afsluiten als ik b.v. in een manege les wil geven.
2. (misschien beetje of-topic, maar toch)ben ik ook aansprakelijk voor de schade die een verzorgster oploopt als zij op mijn paard rijd?

Tinkerlady

Berichten: 1188
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Somewhere near the river

Re: Ik wil graag les kunnen geven, hoe zit dat met en licent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 15:17

Tinkerlady schreef:
Als je lessen geeft of mensen om laat gaan met jouw paarden. Zorg dan dat er een duidelijk bordje hangt voor 'eigen risico' deelnemen en berijden op jouw locatie. Laat mensen ook een contractje tekenen, ook bijrijdsters dat ze geheel voor eigen risico deelnemen aan de activiteiten te paard. En vervolgens is ieders WA verzekering...die dekt.

En inderdaad gediplomeerd les geven. Dan kan er niets misgaan.


Zoals ik al aangaf, je kunt een contract opstellen met daarin de artikelen opgenomen die jou beschermen. Een gebruiker, ruiter, lesser, leaser dient net als jij zelf dit contract te tekenen. Pas dan is het geregeld. Geen flutmemo ofzo, nee echt officieel op schrift én dan extra de aanduiding in de bak/stallen dat de directie niet aansprakelijk is voor schade en ongevallen in bak en tijden buitenritten. Waarom denk je dat die bordjes er zijn.....

En juridisch kun je je best goed beschermen. Maar op het gemiddelde adres wordt gedaan aan knolhollen en wordt er nogals eens zonder cap gereden, gaan mensen zonder begeleiding op buitenrit, wordt er lesgegeven door ongediplomeerden en zijn de paarden ook niet altijd even geschikt voor mensen die roepen ervaren ruiter te zijn, maar eigenlijk beginnend zijn.

Er is veel preventief te doen, hoe duidelijker dat staat aangegeven in je reglement (stal) en iedereen daar tevoren over inlicht of laat tekenen voor ontvangst van dit reglement en voldoende doet om ellende te voorkomen, dan kun je je naar welke verzekering dan ook prima verantwoorden. Als je dat alles maar neemt zoals het komt en niet regelt van tevoren, ja dan blijf je nergens. Toon het dan maar eens aan achteraf.

Tinkerlady

Berichten: 1188
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Somewhere near the river

Re: Ik wil graag les kunnen geven, hoe zit dat met en licent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 15:30

Tinkerlady schreef:
Tinkerlady schreef:
Als je lessen geeft of mensen om laat gaan met jouw paarden. Zorg dan dat er een duidelijk bordje hangt voor 'eigen risico' deelnemen en berijden op jouw locatie. Laat mensen ook een contractje tekenen, ook bijrijdsters dat ze geheel voor eigen risico deelnemen aan de activiteiten te paard. En vervolgens is ieders WA verzekering...die dekt.

En inderdaad gediplomeerd les geven. Dan kan er niets misgaan.


Zoals ik al aangaf, je kunt een contract opstellen met daarin de artikelen opgenomen die jou beschermen. Een gebruiker, ruiter, lesser, leaser dient net als jij zelf dit contract te tekenen. Pas dan is het geregeld. Geen flutmemo ofzo, nee echt officieel op schrift én dan extra de aanduiding in de bak/stallen dat de directie niet aansprakelijk is voor schade en ongevallen in bak en tijden buitenritten. Waarom denk je dat die bordjes er zijn.....

En juridisch kun je je best goed beschermen. Maar op het gemiddelde adres wordt gedaan aan knolhollen en wordt er nogals eens zonder cap gereden, gaan mensen zonder begeleiding op buitenrit, wordt er lesgegeven door ongediplomeerden en zijn de paarden ook niet altijd even geschikt voor mensen die roepen ervaren ruiter te zijn, maar eigenlijk beginnend zijn.

Er is veel preventief te doen, hoe duidelijker dat staat aangegeven in je reglement (stal) en iedereen daar tevoren over inlicht of laat tekenen voor ontvangst van dit reglement en voldoende doet om ellende te voorkomen, dan kun je je naar welke verzekering dan ook prima verantwoorden. Als je dat alles maar neemt zoals het komt en niet regelt van tevoren, ja dan blijf je nergens. Toon het dan maar eens aan achteraf.


Ik ben maar eens gaan zoeken op internet. En letselschade door paarden en paardrijden zit gecompliceerder in elkaar dan je denkt. Een overeenkomst zoals ik stelde, biedt vaak verlichtende elementen in een aanklacht. Soms ook niet.

Wil je voorbeelden lezen kijk dan eens op: http://www.maet.nl/#
Voorbeelden genoeg, met allemaal weer een andere uitkomst.

marcs
Berichten: 254
Geregistreerd: 02-10-02
Woonplaats: rossum (ov)

Re: Ik wil graag les kunnen geven, hoe zit dat met en licent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 15:59

Thanx voor de info

als ik deze site een beetje doorspit is het eigenlijk niet zo dat de instructeur/instructrice aansprakelijk gesteld wordt danwel de manege omdat zij niet alles in het werk gesteld heeft (gediplomeerde instructeur) om een ongeluk te voorkomen.

mocht de instructeur aansprakelijk gesteld worden, dan moet het al vreemd gaan wil de WA verzekering deze schade niet dekken.

dus;
- voor jezelf valt de schade nogal mee
- om bij een manege les te mogen geven is het verstandig (voor de manege) om een aantoonbaar vakkundig iemand in dienst te nemen (dus met diploma)

ook lees ik dat de eigenaar verantwoordelijk is voor de schade dat het paard aanbrengt.
als er dus een verzorgster van mijn paard valt, dan kan ze mij aansprakelijk stellen. maar deze schade dekt mijn WA verzekering toch?

shan

Berichten: 4591
Geregistreerd: 28-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:25

Je moet dan wel bij de betreffende manege op de loonlijst staan zodat je onder hun wa verzekering valt. Anders ben je een freelancer en die moet zelf verzekerd zijn. Een gewone wa verzekering dekt dit niet. Dus met alleen een diploma ben je er nog niet.

Je kunt wel 100 bordjes op hangen in je stallen maar daar hecht men geen enkele waarde aan.

pantarhei

Berichten: 9103
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:17

Tja, nu kan de KNHS fase 1 en verder wel een erkende opleiding zijn, of je daar nu 'rijtechnisch' gezien zoveel leert???? Ik in elk geval niet en dat is voor mij ook reden om niet met fase 2 en 3 verder te willen, nog afgezien van de doordeweekse dagen , de afstand en de kosten. En dan h ebben we het nog niet of de particulier die maar een paard heeft en ook als die kreupel of ziek wordt geacht wordt elke week zijn/haar paard mee te nemen of een met vergelijk baar nivo. ANders jammer, maar centjes kwijt.

Bij elkaar voor mij de afweging om niet verder te gaan.

MariekeA

Berichten: 1823
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Heerlen

Re: Ik wil graag les kunnen geven, hoe zit dat met en licent

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:50

Geeft er hier uberhaupt les voor zijn brood??


Het is namelijk niet waar dat je perse gediplomeerd moet zijn.

Het is zo dat jij als instructeur aansprakelijk bent voor je klanten. De WA dekt schade die bedrijfsmatig gemaakt wordt dus NIET!!! (En als jij lesgeeft ben je beroepsmatig bezig. WA dekt alleen particulier))
Daar moet je een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering voor afsluiten.

En daar is het wel makkelijk als je een papiertje hebt. Ook zonder papiertje is het mogelijk een verzekering af te sluiten, maar dan wordt het wel moeilijker en duurder.

Ook is het onzin dat je alleen een verzekering kan afsluiten als je de cursus van KNHS of Deurne hebt gedaan. Ik heb de ISPH gedaan en ben prima verzekerd.

Wel kun je je afvragen of je de kennis en expertise in huis hebt, om les te kunnen geven zonder papiertje. Er komt heel wat kennis van zowel paarden, als van mensen bij kijken om goed les te kunnen geven!

Groetjes!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:36

Ja ik........ en mijn bedrijfsaansprakelijkheids verzekering heeft het halen van een diploma met KLEM aangeraden.......

MariekeA

Berichten: 1823
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Heerlen

Re: Ik wil graag les kunnen geven, hoe zit dat met en licent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:19

Maar dus niet verplicht!!

shan

Berichten: 4591
Geregistreerd: 28-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 23:02

het bedrijf waar ik les geef, voor mijn brood, mag van zijn verzekering en het fnrs veiligheidscertificaat alleen gediplomeerde instructie hebben.(orun of deurne of fnrs opleiding(nieuw))

MariekeA

Berichten: 1823
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Heerlen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 13:48

Dat ligt eraan bij welke maatschappij hij verzekerd is.
Niet elke verzekeringsmaatschappij verplicht een diploma. Je betaalt dan dus alleen wel een veel hogere premie.

Overigens voorop gesteld dat het wel verstandig is een opleiding te doen, want het geeft je simpelweg de benodigde kennis.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 10:48

en als je lesklant alleen je benzine kosten dekt?
wordt je dan betaalt voor de les? nou ja, advies geven?