Jury vraag: Nw proeven B en L galop aanspringen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 13:42

Dat zeg ik toch, ivm verzet de overgang later dan bij de letter wordt gemaakt

En zoals gezegd, vind het verzet plaats in een grijze zone, dan telt dit alleen mee in de laatste cijfers.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 14:23

is dat tegenwoordig zo? Ik heb vroeger geleerd dat j verzet in de grijze zone wel degelijk meeneemt in het eerstvolgende onderdeel.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 14:26

Het is niets voor niets een grijze zone Alleen in de laatste cijfers van het protocol kan dit bij van invloed zijn.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 14:29

Dat heb ik dus anders geleerd vroeger. Er werd toen gezegd dat ook een grijze zone geen vrijbrief was. Ach, voortschrijdend inzicht.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 14:37

Ik ben ook naar een avond geweest en ik vond het opzich vrij beknopt, met name nog niet allemaal duidelijk over wat er nou dadelijk goed is en niet goed.

Ik denk nu maar zo, ik rij maar gewoon zoals ik altijd rij, aangezien ik zelf vind dat dat de beste manier is voor ons als combinatie. Zou dat niet de manier zijn waarop het in de nieuwe proeven moet, kom ik daar achter in mijn punten.

Ergens hoop ik, ga ik er vanuit, dat er dadelijk in de boekjes duidelijkere uitleg staat over wat er precies de bedoeling wordt....

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:38

Ik heb ook geleerd dat je dat in het volgende onderdeel meeneemt.

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:23

Sorry Tyrza had je post niet helemaal goed gelezen

Gulpje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 00:12

Scum; als het niet teveel moeite is zou je mij dan de L2 proef willen PBen?

yvonnepuntnl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:53

Cinzano schreef:

Wel jammer dat er nu zo weinig juryleden reageren.

Tsja voor ons is er nog geen bijscholing geweest, dus weet ik niet wat het officiele antwoord moet zijn . Ik heb natuurlijk wel een mening, maar vind eigelijk dat die er niet toe doet. Belangrijk is dat het voor iedereen duidelijk wordt hoe het straks beoordeeld wordt en moet worden.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:57

@ Tyrza, ik heb ook geleerd dat er juist geen grijze zones meer bestaan. Verrekenen dus bij het volgende onderdeel. En ik heb afgelopen voorjaar nog M-opleiding gedaan dus zo heel lang geleden is dat niet.
Dan zou dat opeens veranderd zijn of is het misschien een interpretatie van jullie cursusleider?

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:58

Lielle schreef:
Dat heb ik dus anders geleerd vroeger. Er werd toen gezegd dat ook een grijze zone geen vrijbrief was. Ach, voortschrijdend inzicht.

Nee hoor, ik heb het dit voorjaar nog precies hetzelfde te horen gekregen.

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:15

Ik ben afgelopen maandag meegeweest naar de B/L jurycursus en daar werd ook gemeld dat een grijze zone niet bestaat. Dat je dat in het volgende onderdeel meeneemt.

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 22:52

Je hebt de hele korte zijden om aan te springen Als het paard begin van korte zijde in verzet komt maar ruiter lost het op en springt eind van de korte zijden keurig aan in galop kan dit toch gewoon gepunt worden als een 7

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 23:12

Naar mijn mening niet want dan is je paard niet goed aan de hulpen. Hij zou nl. helemaal niet in verzet moeten komen, ook niet aan het begin van de korte zijde.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:46

Stomme ik.

Jullie hebben helemaal gelijk... Maar dhr Nijskens zei dat je het alleen mee kon nemen naar het volgende onderdeel als je het punt voor het eerste onderdeel al had gegeven. Nu begrijp ik de logica eindelijk

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 21:39

Fitzroy schreef:
Naar mijn mening niet want dan is je paard niet goed aan de hulpen. Hij zou nl. helemaal niet in verzet moeten komen, ook niet aan het begin van de korte zijde.

Ben ik het niet mee eens. Als je een jong paard hebt en die ziet wat (verzet) en je corrigeerd dat is er niks aan de hand en heeft ook helemaal niks met wel of niet aan de hulpen staan maar aan de ervaring van het paard.

yvonnepuntnl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 23:13

Marije1984 schreef:
Fitzroy schreef:

Ben ik het niet mee eens. Als je een jong paard hebt en die ziet wat (verzet) en je corrigeerd dat is er niks aan de hand en heeft ook helemaal niks met wel of niet aan de hulpen staan maar aan de ervaring van het paard.

Een jury hoeft alleen maar te jureren wat ie ziet. Als het paard op de eerste galophulpen niet goed reageert zal dit in het cijfer verwerkt moeten worden. Dat je in de nieuwe proeven nu meer tijd hebt om bijv. een overgang uit te voeren wil niet zeggen dat je dan meer pogingen hebt.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 21:12

Marije1984 schreef:

Hoe kom je erbij dat er dan niets aan de hand is? Verzet is verzet of ze nu 3 of 16 zijn. Ik kijk echt niet naar leeftijden/afstammingen of whatever. Ik vind dat altijd zo krom: het is een jong paard en daar moet een jury maar rekening mee houden
Gewoon accepteren dat je met je jonge paard in het begin misschien geen punten rijdt door gebrek aan ervaring.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 21:15

Helemaal mee eens, Fitzroy

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 21:53

Fitzroy schreef:
Marije1984 schreef:

Hoe kom je erbij dat er dan niets aan de hand is? Verzet is verzet of ze nu 3 of 16 zijn. Ik kijk echt niet naar leeftijden/afstammingen of whatever. Ik vind dat altijd zo krom: het is een jong paard en daar moet een jury maar rekening mee houden
Gewoon accepteren dat je met je jonge paard in het begin misschien geen punten rijdt door gebrek aan ervaring.

Je moet wel goed lezen. Er staat dat dat niks ermee te maken heeft of een paard wel of niet aan de hulpen is. niet dat de jury daar maar rekening mee moet houden.

Daar komt bij dat bij de voorlichting duidelijk werdt gezegd dat als het paard in verzet komt en de ruiter corrigeerd dit en springt vervolgens in de gevraagde wending aan dat dit als een voldoende gepunt moet worden.
Let op dit geldt alleen als ruiter 1 keer aanspringt.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 11:29

Bij ons op de voorlichting werd verteld door die man, dat als een combi aan wil springen, maar hij gaat in de verkeerde galop, en het paard wordt netjes en correct teruggereden en correct weer aangesprongen, ze makkelijk nog een 6 konden halen.

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 14:59

Dat denk ik dus niet. Juist omdat de combi veel tijd krijgt om het in 1 keer goed te doen moet een fout harder afgestraft worden. als je een aamkomende fout van te voren aanvoeld komen en daar door later aanspringt maar wel binnen de gevraagde wending kan je een voldoende krijgen. (ruitergevoel)
oftewel fouten worden harder afgestraft. Maar als de ruiter van te voren aanvoeld (ruitergevoel) en corrigeerd voldoende
Zo heb ik het begrepen op de voorlichting iig

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 16:53

Ik geef alleen door wat die vent zei. Dit was ook onze reactie! Maar hij had t echt over verkeerd aanspringen eerst, dan terug nemen en weer aanspringen.

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 18:10

Ik sluit me bij Needje aan. Zo heeft Jan Peeters het ook bij ons verteld. Als een combinatie eerst verkeerd aanspringt, daarna nog een goede poging doet, dan kan er een hoger punt gegeven worden.

Hij heeft niet expliciet gezegd dat het dan nog een 6 kan worden. Maar wel dat het nooit meer een hoog punt kan worden. Ik wacht gewoon even af wat er op de bijscholing voor de jury's gezegd wordt. Daar zal het wel besproken worden.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 18:36

Bij ons zei ie dat t makkelijk nog een 6 kon worden, mits de overgang terug, en t opnieuw aanspringen correct gebeurd.