houden de foutenkijkers er mee op na 1 april?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 15:13

Maar de betreffende ruiter kreeg een 5! dat is onder WP( laat dat FEI lijstje maar buiten beschouwing) Als jij zo'n opmerking plaatst en een 6 geeft( uitvoering goed, plek minder) dan weet de ruiter waarom er een 6 en niet een 8 staat.

M.i. ben je dus geen foutenkijker, en ook geen Sinterklaas.

tamtam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 16:04

Het valt mij op dat het vaak dezelfde mensen zijn die "oneerlijke" juryleden treffen. Ofwel ze reizen deze mensen achterna, of er zit iets fout in de interpretatie.
Natuurlijk is iedereen het wel eens niet eens met de jury, maar zeuren over een onvoldoende voor een oefening die niet op het bordje wordt gereden vind ik persoonlijk een beetje onzin. Er staat niet voor niets in de proef dat je een oefening op een bepaald punt moet rijden. Juryleden zitten er ook voor hun lol en zijn over het algemeen blijer als ze een goede proef zien en iemand met leuke punten naar huis kunnen sturen, dan met die 140 punten proefjes van mensen die daar dan ook nog eens wat over te zeuren hebben, helaas wordt dat veel te vaak vergeten...

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 16:21

wel en niet mee eens tamtam. Een perfecte overgang die een meter voor een bordje wordt gereden kan IMO wel degelijk een 8 opleveren (dus 2 punten minder dan het maximaal haalbare!) terwijl een matige overgang exact op de letter toch nooit meer dan een 6 kan zijn (en dat vind ik al veel). Volgens mij gaat het om hoe de oefening getoond wordt en de plaats ervan is niet de enige eis (maar wel degene die het makkelijkst te beoordelen valt).

tamtam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 16:57

Lielle schreef:
wel en niet mee eens tamtam. Een perfecte overgang die een meter voor een bordje wordt gereden kan IMO wel degelijk een 8 opleveren (dus 2 punten minder dan het maximaal haalbare!) terwijl een matige overgang exact op de letter toch nooit meer dan een 6 kan zijn (en dat vind ik al veel). Volgens mij gaat het om hoe de oefening getoond wordt en de plaats ervan is niet de enige eis (maar wel degene die het makkelijkst te beoordelen valt).

Als ik het practisch bekijk zal er geen jury zijn (oke, een hele enkele uitzondering daar gelaten) die een 10 zal geven voor een oefening, dus ook geen 8 als het niet op het bordje (2 punten aftrek zoals jij zegt), maar een meter er voor gereden wordt.
Uiteraard moet een matige overgang ook slechter beoordeeld worden, maar er moet wel naar het geheel gekeken worden, en niet alleen naar hoe het uitgevoerd wordt, maar OOK of dit op de juiste plaats gebeurd en van mij mag het best afgestraft worden als dat niet gebeurd.
Straks worden de oefeningen als ik het goed heb pas vanaf het M echt op de bordjes en daarvoor ergens tussen bordjes. Van een M-ruiter mag je toch kunnen verwachten dat hij een oefening op het bordje kan rijden, anders moet 'ie thuis misschien nog maar even dooroefenen, want dan hoort diegene niet in die klasse thuis.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 17:02

Citaat:
Als ik het practisch bekijk zal er geen jury zijn (oke, een hele enkele uitzondering daar gelaten) die een 10 zal geven voor een oefening, dus ook geen 8 als het niet op het bordje (2 punten aftrek zoals jij zegt), maar een meter er voor gereden wordt.

en dat snap ik dus niet. Ik ben het ermee eens dat het meetelt als de oefening niet op de juiste plaats wordt uitgevoerd, maar IMO is dat niet de essentie. Ik vind een punt aftrek voor een meter te vroeg/laat al behoorlijk! Zeker nu in de lagere klassen, je mag in het M(2) en Z idd verwachten dat een oefening op de letter wordt uitgevoerd, maar persoonlijk blijven dingen als tegen de hand, tact- of impulsverlies e.d. grotere fouten.

En eigenlijk hoort een perfecte oefening een 10 te krijgen. Anders kunnen ze dat cijfer ook wel uit het boekje halen.

Pava

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 17:04

amondi schreef:
Maar de betreffende ruiter kreeg een 5! dat is onder WP( laat dat FEI lijstje maar buiten beschouwing) Als jij zo'n opmerking plaatst en een 6 geeft( uitvoering goed, plek minder) dan weet de ruiter waarom er een 6 en niet een 8 staat.

M.i. ben je dus geen foutenkijker, en ook geen Sinterklaas.

Ja, dat vind ik dus ook. Uiteraard hoor je voor de perfecte uitvoering een 7 of 8 te krijgen (hoewel dat helaas ook lang niet altijd gebeurt), maar ik vind ook dat een super mooie overgang die niet helemaal op de letter is beslist geen 5 hoort te zijn. Het lijkt me dat de technische uitvoering nog altijd belangrijker is dan het perfect op de letter zijn.

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 17:13

In de B hoef je ook helemaal niet op de letter te rijden. Daar waren de onvergangen tot nu toe vaak tussen 2 letters. Gewoon niet voor de 1e letter beginnen met het maken van de overgang en als je je paard een beetje onder controle hebt moet het toch voor de 2e letter gelukt zijn om je overgang te maken. Je hebt dan wel even een gokje 12 meter om een overgang te maken.
Dat is toch niet zo moeilijk? Ik denk als je daar niet in slaagt dat je je paard dan toch niet zo goed onder controle hebt.

Goede lijn van een volte of gebroken lijn is wat moeilijker in te schatten.

Proef bestaat nu eenmaal niet alleen uit overgangen maar ook uit figuren. Andes konden we ruiters net zo goed alleen maar over de hoefslag laten rijden en dan naar eigen inzicht een keer van tempo laten veranderen.
Laatst bijgewerkt door lindsey op 16-11-05 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 17:16

Ik ben in principe wel voor hetzelfde bang.... Krijgt de KNHS alle juryleden zo ver om door één (nieuwe) bril te kijken. Ik denk het niet, want ookal beschrijft de KNSH en de FEI: zo moet het, iedereen heeft een andere kijk op het uitgevoerde.

Ik hoop dat er wel duidelijk gemaakt kan worden dat het meer moet gaan om het rijden van de ruiter en de Happy Atlete als dat je nu vaak ziet: het plaatje.....

Momenteel rijd ik geen wedstrijden en ik moet eerlijk zeggen dat ik de laatste wedstrijden die ik gezien heb ik het wel iedere keer roerend eens was met de jury. Lagere klasses, goede impuls, mooie ontspannen houding van ruiter én paard. Makkelijk uitgevoede oefeningen. Niet foutloos, maar punten varieerend tussen de 3 en 9.... Petje af....

KarinvdM

Re: houden de foutenkijkers er mee op na 1 april?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 17:47

Fitzroy schreef:
O, ik wist niet dat je het tegen de juryleden had.
Maar ik vind persoonlijk dat jij vaak zo negatief over juryleden doet dat ik geen behoefte voel om te reageren.

Zo voel ik het ook.

Ik heb het gevoel dat je het bij sommige mensen gewoon nooit goed kunt doen...

judithh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 18:52

Fitzroy schreef:
O, ik wist niet dat je het tegen de juryleden had.
Maar ik vind persoonlijk dat jij vaak zo negatief over juryleden doet dat ik geen behoefte voel om te reageren.

same here!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 10:25

Ludora schreef:
Ik ben in principe wel voor hetzelfde bang.... Krijgt de KNHS alle juryleden zo ver om door één (nieuwe) bril te kijken. Ik denk het niet, want ookal beschrijft de KNSH en de FEI: zo moet het, iedereen heeft een andere kijk op het uitgevoerde.

Ik hoop dat er wel duidelijk gemaakt kan worden dat het meer moet gaan om het rijden van de ruiter en de Happy Atlete als dat je nu vaak ziet: het plaatje.....

Momenteel rijd ik geen wedstrijden en ik moet eerlijk zeggen dat ik de laatste wedstrijden die ik gezien heb ik het wel iedere keer roerend eens was met de jury. Lagere klasses, goede impuls, mooie ontspannen houding van ruiter én paard. Makkelijk uitgevoede oefeningen. Niet foutloos, maar punten varieerend tussen de 3 en 9.... Petje af....

Zo zie ik de meeste jury's ook en eigenlijk pas sinds vorig jaar. Het is ook juist een topic bedoelt om die jury's aan te spreken die het andersom doen. Die zijn er ook nog. En die jury's ( ben ik bang voor) gaan gewoon weer jureren op hun oude niveau en niemand die er wat aan wil en kan doen.
Hierboven wordt al aangegeven dat juryleden zelf geen probleem zien bij hun collega's. Als er "geklaagd" wordt ligt het wel aan de ruiter of zijn begeleider, die zal wel door een roze bril kijken.

Ik kan natuurlijk alleen mijn eigen ervaring delen en van de 14 verschillende juryleden die wij nu hebben gehad deze zomer, waren er 2 proeven met grote vraagtekens (bij de ruiter en mi)j gejureerd. Die 2 juries gaat het dus over, niet de 12 anderen die wel of niet op een WP uitkwamen. Beide waren het jury's die bij hoge uitzondering een 7 gaven.
Zichzelf zullen ze wel, voorzichtige punters noemen.

afgelopen zaterdag nog, kleine groep en ook de nrs 1 en 2 keken sip naar hun protocol. Met een paar mensen hebben we het er nog over gehad dat deze jury echt niet gepunt had naar wat ze zag. De eerste deelnemer was kreupel( het paard hé) maar werd er niet uitgestuurd, in tegendeel ze had 2 puntjes minder dan de nr 3 in de uitslag. De winnaar liet een proef zien met een 4 jarig paard om door een ringetje te halen. Zelfs de overgangen naar middengalop en weer terug, netjes op de achterhand, mooie verschillen en toch maar 6en en hier en daar een 7. ( alleen bij de "grote" punten als halsstrekken en wijken) Bij de hele groep( 7 mensen) heerste onvrede, alleen dat kreupel paardje was blij met haar 150 punten," dat had ze nooit verwacht" Ze verwachtte namelijk dat ze wel uitgebeld zou worden( daar wachte de kantine ook op)

Als je zo jureert, voel je dan aub aangesproken. De deelnemers betalen € 7,50 en vertrouwen erop dat er een geschoolde kracht zit die punt naar wat ze/hij ziet en meer verstand heeft van een correct geschoold paard dan de gemiddelde kantine met wedstrijdruiters. Jureer je zo niet, heerlijk. Maar zolang juryleden zelf ontkennen dat er ook zwakkere broeders zijn, blijf je ruiters hebben die er "niks" meer van snappen. Dan kan de KNHS nog zulke leuke ideën hebben over wedstrijd rijden maar dan blijft mijn eerste vraag in dit topic gewoon staan.

Als ik dan een zwartkijker ben en nooit tevreden, jammer dan. Daar kan ik prima mee leven. Plak maar een etiket op me, ik weet dat ik niet alleen sta in deze en dat ik juist wel tevreden ben over de meeste jury's.

Maar dat komt omdat zo'n zwakke broeder het werk van 12 goede krachten gewoon teniet doet. Jullie goede werk wordt door zo'n jury gewoon in de prullenmand gegooid en hun eigen visie leggen ze ervoor in de plaats, ze laten ons( deelnemers) niet alleen in de steek maarook de KNHS en de overige juryleden. Zolang daar niets aan gebeurt blijft het onvrede gevoel bij de deelnemers.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:43

Ik ben van mening dat de meeste wedstrijdrijdende ruiters zelf niet zo kritisch naar de door hun gereden proef kijken. Naar mijn mening krijg je over het algemeen toch wel de punten die je verdiend hebt. Als je goed hebt gereden dan krijg je je punten ook echt wel. Natuurlijk gebeurd het wel eens dat er een uitschieter naar beneden (of juist naar boven!) is, maar ik denk dat de meeste jury's wel redelijk op 1 lijn zitten.
Momenteel ben ik zelf bezig met de jurycursus-IL en ik steek er veel van op. Je wordt niet zomaar jury, ik vind de cursus best pittig. Ik denk dat de meeste juryleden best wel weten waar ze het over hebben, de bekende uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.
Als je steeds lag in de punten zit, dan scheelt er misschien echt wel wat aan je rijden...

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 10:56

Maar dit topic gaat voor mij juist over die uitzonderingen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 12:17

Ik heb ook zo'n leuke..

Deze zomer was ik selecteerd voor de kampioenschappen, allemaal leuk en aardig, mijn eerste voorselectie gereden, kwam ik mooi uit met 161 punten.. doorgegaan naar zaterdag en ochtend plaatste ik me 4e van de 20 met 172 en 175 punten, prachtpunten dus! S'middags kwam de finaleproef, beestje was al een beetje moe, maar deed wederom weer zijn best, en zette een mooie proef neer, hij had wat last van vliegen, maar daar kunnen wij beiden niks aan doen. Resultaat : 172 en 158

De finaleproef is dus door 2 verschillende jury's beoordeeld, hoe kan het dan in godsnaam zijn dat de ene jury 14 punten lager jureerd? Ik vond het belachelijk, ik hoorde het pas achteraf, een paar dagen na de kampioenschappen, ben uiteindelijk 4e geworden van de 5, maar achteraf dacht ik bij mezelf, belachelijk. 172 en 158? Mijn protocols heb ik nog steeds niet gekregen, maar een verschil van 14 punten vond ik toch wel heel erg veel! Zo zeer je maar dat elke jury een paard anders beoordeeld, misschien heeft de jury van de 172 punten echt naar ce combinatie en het rijden algemeen aangekeken, en de andere jury op uiterlijk van mijn paard, ik weet het niet, raar vind ik het wel!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 12:49

Tja, zonder protocol weet je niks. Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat je geen protocol kreeg. Daar kan dan ook niemand iets zinnigs over zeggen( wel of niet terecht)
Wie weet had deze jury je wel hoog geplaatst en juist die van 172 je lager gezet.

Zoals Mies7 ook al zegt:Ik denk dat de meeste juryleden best wel weten waar ze het over hebben, de bekende uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

Het is natuurlijk niet te verteren dat je dan zo'n uitzondering treft in jouw proef, al helemaal niet als het om een kampioenschap gaat.

En die wil ik graag niet daar gelaten zien, maar helaas wijst alles erop dat ze gewoon daargelaten zullen blijven.
Oogjes dicht en snaveltjes toe, het is een jurysport.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 13:00

Ik ben vergeten mijn protocol af te halen, daarna zouden ze hem alsnog opsturen, dus moet er nog even achteraan gaan.

Ik ben het niet eens met Mies over het feit dat de meeste jury's wel weten waar ze het over hebben. Elke doos die M1 + winst rijd kan tegenwoordig jury worden, of je er nu verstand van hebt of niet.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 13:13

Sorrie, ik ben het er dus wel mee eens. Is ook onze ervaring, de meesten weten echt wel wat ze willen zien en zitten op 1 lijn met de KNHS. Daar train je ook voor.

Wel tekenent is natuurlijk dat op de bijeenkomst in Leeuwarden er een duidelijke hoon opsteeg toen meneer Hamoen zei dat je een 9 zou krijgen voor een correcte middendraf!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 13:23

Het feit dat ze ervoor trainen wil niet zeggen dat ze zich er ook aan houden. Als je eenmaal je rijbewijs hebt, ga je ook anders rijden dan dat je in de lesauto deed.. En zo is het ook met jury's..

Net als het feit dat iemand grand prix rijd, maar geen les kan geven omdat ze het alleen kan voelen, en niet kan zien. Terwijl een B ruiter die juist andersom heeft, wel kunnen zien, maar niet kunnen voelen, dit is precies hetzelfde met jury's.

De ene weet wel te beoordelen, de ander gewoon simpelweg niet.

Boris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 13:24

amondi schreef:

Zul je die niet altijd houden? Die bevestigen namelijk de regel...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 15:35

amondi schreef:

Ja, maar die uitzonderingen zullen er ALTIJD blijven. Ook als de lat hoger wordt gelegd, ook als je vaker bijscholing laat volgen of ieder jaar weer een examen moet doen.

Daarnaast staan de beste stuurlui altijd aan wal.

Bovendien ben en blijf ik van mening dat veel ruiters (en ouders) hun eigen prestaties door een veel te roze bril bekijken. Neem je proeven eens op en bekijk ze kritisch, alsof je naar de proef een wildvreemde kijkt.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 17:26

Altijd een gevoelig onderwerp dit!

Jury's voelen zich gelijk aangevallen als zoiets gezegt wordt en er wordt dan altijd naar de ruitergewezen dat hij dan toch wel niet zo goed gereden zal hebben als hij zelf dacht.

Kom op jongens! Er zijn inderdaad altijd van die zeikerds tussen de ruiters die altijd klagen dat ze een slechte jury hadden. Maar er zijn ook een hoop ruiters die gewoon goed rijden en altijd hoog geplaatst worden en dan ineens een barslechte coupon terug krijgen terwijl ze net als anders gereden hadden. Maar als ze er dan iets van zeggen dan begint iedereen gelijk te zeiken dat ze niet altijd de jury de schuld moeten geven en dat ze gewoon slecht gereden moeten hebben!
Niet alle jury's zijn perfect hoor! Er zitten er heus een aantal bij die een voorkeur hebben voor een bepaalde kleur of een bepaald type en die daardoor ieder onderdeel lager punten dan een jury die gewoon kijkt naar wat de ruiter op dat moment uit het paard haalt! Dat zal je altijd blijven houden en dan kunnen juryleden zich wel aangevallen voelen hier, maar dat is toch onzin! Als jij van jezelf weet dat jij dat niet doet dan ben je toch JUIST trots dat je zo een goed jurylid bent. Lijkt me dat je dan juist boos bent over het feit dat er juryleden bij zijn die het sfeertje tussen de ruiter en de jury heel erg aan het verzieken zijn. En dat zijn er echt een aantal hoor, zoals ik al zei: niet ieder mens is perfect en daarom is ook niet ieder jurylid even goed! Heel normaal natuurlijk en dat kun je ook niet voorkomen. Maar het is geen schande om als jurylid in te zien dat niet alle collega's even eerlijk beoordelen, dan ben je juist goed bezig denk ik!
Het is niet zo dat als een ruiter klaagt over de jury dat dat altijd onterecht is hoor. Heel vaak hebben ze gewoon gelijk, maar de meeste ruiters die klagen, klagen omdat ze niet anders dan anders hebben gereden en toch ineens veeeeeel minder punten hebben gekregen dan normaal! En zoals Amondi zei is dat maar 1 op de 7 (2 van de 14 wedstrijden had ze het over) keer. En ik vind het terecht dat je dan boos bent en klaagt en ik vind ook zeker dat er dan kritisch naar zo een jury gekeken mag worden hoor!
Jammer dat een ruiter altijd gelijk de grond in gestampt wordt zodra hij commentaar op de jury heeft! Jury's zouden gewoon eens kritisch naar elkaar moeten kijken! Wees trots als jij het zelf wel eerlijk doet!

Mick_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 17:53

Desire schreef:
Altijd een gevoelig onderwerp dit!

Jury's voelen zich gelijk aangevallen als zoiets gezegt wordt en er wordt dan altijd naar de ruitergewezen dat hij dan toch wel niet zo goed gereden zal hebben als hij zelf dacht.

Kom op jongens! Er zijn inderdaad altijd van die zeikerds tussen de ruiters die altijd klagen dat ze een slechte jury hadden. Maar er zijn ook een hoop ruiters die gewoon goed rijden en altijd hoog geplaatst worden en dan ineens een barslechte coupon terug krijgen terwijl ze net als anders gereden hadden. Maar als ze er dan iets van zeggen dan begint iedereen gelijk te zeiken dat ze niet altijd de jury de schuld moeten geven en dat ze gewoon slecht gereden moeten hebben!
Niet alle jury's zijn perfect hoor! Er zitten er heus een aantal bij die een voorkeur hebben voor een bepaalde kleur of een bepaald type en die daardoor ieder onderdeel lager punten dan een jury die gewoon kijkt naar wat de ruiter op dat moment uit het paard haalt! Dat zal je altijd blijven houden en dan kunnen juryleden zich wel aangevallen voelen hier, maar dat is toch onzin! Als jij van jezelf weet dat jij dat niet doet dan ben je toch JUIST trots dat je zo een goed jurylid bent. Lijkt me dat je dan juist boos bent over het feit dat er juryleden bij zijn die het sfeertje tussen de ruiter en de jury heel erg aan het verzieken zijn. En dat zijn er echt een aantal hoor, zoals ik al zei: niet ieder mens is perfect en daarom is ook niet ieder jurylid even goed! Heel normaal natuurlijk en dat kun je ook niet voorkomen. Maar het is geen schande om als jurylid in te zien dat niet alle collega's even eerlijk beoordelen, dan ben je juist goed bezig denk ik!
Het is niet zo dat als een ruiter klaagt over de jury dat dat altijd onterecht is hoor. Heel vaak hebben ze gewoon gelijk, maar de meeste ruiters die klagen, klagen omdat ze niet anders dan anders hebben gereden en toch ineens veeeeeel minder punten hebben gekregen dan normaal! En zoals Amondi zei is dat maar 1 op de 7 (2 van de 14 wedstrijden had ze het over) keer. En ik vind het terecht dat je dan boos bent en klaagt en ik vind ook zeker dat er dan kritisch naar zo een jury gekeken mag worden hoor!
Jammer dat een ruiter altijd gelijk de grond in gestampt wordt zodra hij commentaar op de jury heeft! Jury's zouden gewoon eens kritisch naar elkaar moeten kijken! Wees trots als jij het zelf wel eerlijk doet!

Hier ga ik helemaal in mee, er zijn ook echt hele goede jury-leden, echt zoals ze allemaal zouden moeten zijn.
Het is juist zonde dat sommige juryleden het verpesten voor een hele hoop andere mensen (juryleden, ruiters, verenigingen, manegehouders) !
Ik vind het juist goed als er mensen zijn die willen jureren, want zonder hun rijden wij geen wedstrijden, en dus ook geen WP's.

judithh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:16

ShannaY schreef:
De finaleproef is dus door 2 verschillende jury's beoordeeld, hoe kan het dan in godsnaam zijn dat de ene jury 14 punten lager jureerd?!

het verschil tussen een 5 en 6 en een 6 en 7 is natuurlijk niet zo erg veel, de ene jury vind een onderdeel een 7 waard, waar de ander een 6 voor geeft, zo kun je al snel een verschil krijgen, daarbij zie je als je op C zit de onderdelen beter als de jury die op dat moment bij M of H zit.
dus als jij op 14 onderdelen bij de één net een puntje hoger scoort als bij de ander zit je al op je puntenverschil.

en om ook even terug te komen op de "vermeende" juryleden die volgens sommige niet eerlijk beoordelen...ik ga ervan uit dat de juryleden/collega's geen plaats nemen in het juryhokje om ruiters te pesten, zoals de mensen weten verdienen wij er geen droog brood mee, en is het puur hobby en liefde werk oud papier, je jureerd omdat je het leuk vind om te doen en een bijdrage te leveren aan de ruitersport en niet om daar met de scepter te zwaaien met een instelling van..zooo vandaag ga ik eens fijn een hoop vieren en vijfen uitdelen.

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:06

judithh schreef:
het verschil tussen een 5 en 6 en een 6 en 7 is natuurlijk niet zo erg veel, de ene jury vind een onderdeel een 7 waard, waar de ander een 6 voor geeft, zo kun je al snel een verschil krijgen, daarbij zie je als je op C zit de onderdelen beter als de jury die op dat moment bij M of H zit.
dus als jij op 14 onderdelen bij de één net een puntje hoger scoort als bij de ander zit je al op je puntenverschil.

Daar hoort een jury dus een getraind oog op te hebben en dan vindt ik een puntenverschil van 10 al erg veel en toch wel het maximum.

judithh schreef:
en om ook even terug te komen op de "vermeende" juryleden die volgens sommige niet eerlijk beoordelen...ik ga ervan uit dat de juryleden/collega's geen plaats nemen in het juryhokje om ruiters te pesten, zoals de mensen weten verdienen wij er geen droog brood mee, en is het puur hobby en liefde werk oud papier, je jureerd omdat je het leuk vind om te doen en een bijdrage te leveren aan de ruitersport en niet om daar met de scepter te zwaaien met een instelling van..zooo vandaag ga ik eens fijn een hoop vieren en vijfen uitdelen.

Helemaal mee eens, je jureerd omdat je er plezier in hebt, maar dat neemt niet weg dat er een hoop juryleden gewoon echt flink bijgeschoold zouden moeten worden! Die jureren dan misschien wel voor hun plezier, maar ze hebben wel een foutief beeld in hun hoofd van hoe iets eruit hoort te zien en beoordeeld hoort te worden. Dat moet gewoon niet kunnen en in de paard en sport stond een tijdje geleden ook dat juist die mensen nooit op de bijscholingen op komen dagen! Dat is gewoon jammer!
Maar nogmaals, voel je niet aangesproken als je zelf netjes naar bijscholingen gaat en gewoon eerlijk beoordeelt, wees dan juist trots!

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 22:54

ik voel me ook totaal niet aangesproken...wilde alleen even melden dat de genoemde juryleden er niet zitten op ruitertjes te pesten maar voor hun plezier in een juryhok zitten..

en de bijscholing is voor ieder jurylid verplicht, ieder jaar, ga je niet dan maak je een grote kans dan je, je bevoegdheid kwijtraakt.