juryleden help! beoordeling van "in vrije stap de rijba

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re: juryleden help! beoordeling van "in vrije stap de r

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:28

Naisven schreef:
Per 1 april 2006 in de nieuwe proeven wordt de vrije stap aan het einde uit de proeven gehaald en stopt de proef na het afgroeten. Als reden werd aangegeven dat de meeste juryleden toch niet naar de vrije stap kijken, maar druk zijn met het invullen van de laatste algemene punten van het protocol. Dat zou dus een reden kunnen zijn...


Ja, nou je het zegt.. ik heb ook altijd een 6.. zou idd best de reden kunnen zijn dat het eruit gaat..

Fitzroy

Berichten: 25231
Geregistreerd: 11-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:44

Ik vind het om de reden die Kitty al noemt en die ik in een ander topic ook al gezegd had erg jammer dat de vrije stap eruit gaat.
Aan de stap wordt het meeste verprutst door de inwerking van de ruiter en in de vrije stap kun je dat goed controleren.

CarolineP

Berichten: 1056
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 20:48

Fitzroy schreef:
Ik vind het om de reden die Kitty al noemt en die ik in een ander topic ook al gezegd had erg jammer dat de vrije stap eruit gaat.
Aan de stap wordt het meeste verprutst door de inwerking van de ruiter en in de vrije stap kun je dat goed controleren.


Waarom wordt er dan niet serieus naar de vrije stap gekeken?( Met excuus aan de juryleden die dat wel doen)

Fitzroy

Berichten: 25231
Geregistreerd: 11-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:52

Ja, dat weet ik ook niet hoor Caroline, dat moet je aan die juryleden vragen
Ik zeg niet dat ik non-stop naar de vrije stap zit te kijken maar ik kijk wel hoe het paard de vrije stap toont. Sommige paarden lijken idd wel volledig in te storten aan het einde van de proef.
Andere paarden zie je ein-de-lijk ontspannen.

CarolineP

Berichten: 1056
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 20:54

Fitzroy, ben jij jurylid?

Fitzroy

Berichten: 25231
Geregistreerd: 11-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 21:01

Ja, dus ik spreek uit eigen ervaring

CarolineP

Berichten: 1056
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 21:08

Wil jij dan eens haarfijn vertellen wat een jurylid wil zien?

Fitzroy

Berichten: 25231
Geregistreerd: 11-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 21:17

Ik kan niet voor alle juryleden spreken natuurlijk, maar ik wil graag een actieve stap zien, een hals die duidelijk daalt tot boeghoogte en de neus er uit. Nog wel contact met de mond (dus geen boogje), maar wel voldoende halslengte, dat wil nl. nog wel eens ontbreken.

CarolineP

Berichten: 1056
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 21:41

Dank je. Wat ik al eerder heb gezegd in dit topic, het actieve wordt het aandachtspunt. Daar kunnen we winst halen.( ik heb het niet over winstpunten)

sanne_

Berichten: 760
Geregistreerd: 19-02-05

Re: juryleden help! beoordeling van "in vrije stap de r

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 10:32

Suzanne F. schreef:
En de stap heeft geen impuls maar activiteit. De stap is een gang zonder zweefmoment en kan geen impuls hebben.


Hoe bedoel je dat? De definitie van impuls die ik ken is 'voorwaartse drang van het paard, opgewekt door de ruiter'. In stap moet je paard toch ook voorwaarts willen, voorwaarts denken? Of denken wij aan verschillende dingen bij het woordje 'impuls'?

Was t verder helemaal me je eens. Als je paardje maar vast lekker door blijft stappen, meer lengte krijgt in de hals en je intussen niet het contact met de mond verliest laat je imo een fijne vrije stap zien. Ik heb er zelf nooit rare opmerkingen of vreemde cijfers voor gekregen, altijd 7-ens en 8-en.

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:40

Ik had laatst een 6 voor mn vrije stap "Paard stapt te overhaast"

Maarja, ik vind 't wel raar allemaal die nieuwe proeven.
Zoveel (kleine) dingen die ze veranderen..

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 11:28

Fritzroy: leuk dat het een controlepunt is, maar er staan al 22 cijfers voordat de vrije stap aan de beurt is. Hadden ze beter binnenkomen in vrijestap, opnemen, overgang naar draf kunnen inplannen. Dan pas kan een proef echt ontspannen beginnen.

Fitzroy

Berichten: 25231
Geregistreerd: 11-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:51

Dat is niet wat ik bedoel, amondi. Ik bedoel ontspannen door de inwerking van de ruiter.

CarolineP

Berichten: 1056
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 23:41

Ondanks alle goede adviezen, stond er weer een 6 op het protocol. Piroska stapte nu wel goed actief weg ( ons aandachtspunt), maar nu had ze haar hals meer kunnen strekken!( stond er als aanwijzing bij) En idd, dat was terecht! Dus, volgende week.......

Kiwipitje

Berichten: 10538
Geregistreerd: 18-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 09:57

Heeft iemand hier een proevenboekje dat deze even voor me wil kijken wat er in het proevenboekje staat over vrije stap? Ik heb die namelijk geen..

Lielle

Berichten: 66273
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 09:59


Kiwipitje

Berichten: 10538
Geregistreerd: 18-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:01

Ok hartstikke bedankt .
Doe dat namelijk al jaren fout en wil nou wel eens weten hoe het dan wel moet.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Re: juryleden help! beoordeling van "in vrije stap de r

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 22:58

Ik heb bijna altijd een 7 of 8 voor de vrije stap. Het enige wat we goed kunnen sameb met halsstrekken

Ik doe het zoals Fritzroy het graag wil zien

yvonnepuntnl

Berichten: 4482
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: juryleden help! beoordeling van "in vrije stap de r

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:11

Uit de lesstof voor juryleden:

"De vrije stap
De vrije stap is een ontspannen gang in rust.

De ruiter staat het paard toe zijn hoofd en hals naar voren en naar beneden te brengen tot ongeveer aan de horizontale lijn, met de neus voor de loodlijn, zonder het contact met de mond te verliezen."

Ik mis hierbij een opmerking over activiteit; dat mis ik vaak in de proeven die ik zie. Veel combinaties zijn blij dat ze klaar zijn en sjokken richting uitgang.

Antgillya

Berichten: 368
Geregistreerd: 21-01-05
Woonplaats: Den helder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:19

ik heb eens geschreven bij een jury die vertelde mij,
in de vrije stap moet het paard naar de a toe stappen alsof daar een zak met voer staat, actief met de oren naar voren en hals iets naar voren gestrekt.

we hadden altijd een 6je maar na een paar keer oevenen met iemand bij a die voorlas: cmba/chea in vrije stap de rijbaan verlaten, vervolgends rammelen met voeremmer en bij a wat lekkers hebben we tegenwoordig minstens een 7!

Krijtje
Berichten: 4119
Geregistreerd: 06-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:09

Ik krijg ook meestal een 7 of 8, ik laat hem actief doorstappen met zijn hoofd nog licht nageeflijk en hij zakt tot op de hoogte van de onderkant van zijn borst... Ik heb 1 keer een 5 gehad, die jury zei na afloop dat ik hem veel losser moest laten, zoals bij halsstrekken Was gelukkig maar een keer

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:14

Antgillya schreef:
ik heb eens geschreven bij een jury die vertelde mij,
in de vrije stap moet het paard naar de a toe stappen alsof daar een zak met voer staat, actief met de oren naar voren en hals iets naar voren gestrekt.

we hadden altijd een 6je maar na een paar keer oevenen met iemand bij a die voorlas: cmba/chea in vrije stap de rijbaan verlaten, vervolgends rammelen met voeremmer en bij a wat lekkers hebben we tegenwoordig minstens een 7!


Goede tip!

Gulpje

Berichten: 8093
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:23

Antgillya schreef:
ik heb eens geschreven bij een jury die vertelde mij,
in de vrije stap moet het paard naar de a toe stappen alsof daar een zak met voer staat, actief met de oren naar voren en hals iets naar voren gestrekt.

we hadden altijd een 6je maar na een paar keer oevenen met iemand bij a die voorlas: cmba/chea in vrije stap de rijbaan verlaten, vervolgends rammelen met voeremmer en bij a wat lekkers hebben we tegenwoordig minstens een 7!



Geweldige tip!! Alleen zou mijn paard dan in de ring zeurend bij A stilblijven staan "Waar blijft het lekkers nou?"

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:21

Het gaat hier dus om "hoe krijg ik een hoger cijfer voor de vrije stap...". Dit cijfer bestaat echter niet alleen uit de vrije stap zelf, ook het wegrijden na het halthouden/groeten, het rechte stukje naar C en de wendingen worden meegenomen. Kwestie dus van alles goed doen, want als je paard als een kameel wegslingert na het groeten, hoef je aan een 7 al niet meer te denken...

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 17:03

Antgillya schreef:
ik heb eens geschreven bij een jury die vertelde mij,
in de vrije stap moet het paard naar de a toe stappen alsof daar een zak met voer staat, actief met de oren naar voren en hals iets naar voren gestrekt.

we hadden altijd een 6je maar na een paar keer oevenen met iemand bij a die voorlas: cmba/chea in vrije stap de rijbaan verlaten, vervolgends rammelen met voeremmer en bij a wat lekkers hebben we tegenwoordig minstens een 7!


Jeetje, wat een goede tip!! Nu ik voor mij het fenomeen "vrije stap" helemaal duidelijk!! In plaats van dat ze dit nu in het proevenboekje zetten... hihi!