orun ervaring?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 23:15

Voor het springen zit je ook met de afstanden als er pony's mee mogen lopen. Voor de dressuur geldt dat dan natuurlijk niet.

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 10:38

Springen doe ik zowieso niet aan. Is levensgevaarlijk
En doodeng

Maar er zijn op zo'n cursus toch niet allemaal van die lange lummels? Zetten ze toch gewoon de kleinere mensen op kleinere paarden?

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 21:28

ik ben zelf ook 190 en ik rij ook soms op een D -pony, maar dan ziet het ook niet uit

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 22:19

Gjilke schreef:
Maar er zijn op zo'n cursus toch niet allemaal van die lange lummels? Zetten ze toch gewoon de kleinere mensen op kleinere paarden?

Je moet loten dus je weet van te voren niet welk paard je te rijden krijgt. Liep bij ons een paard van 1.80 mee en was al blij dat ik die niet lootte want ik ben vrij klein en had die achterhand er NOOIT onder kunnen rijden

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 17:55

Th0mas schreef:
ik ben zelf ook 190 en ik rij ook soms op een D -pony, maar dan ziet het ook niet uit

Daar gaat het toch ook niet om

Urielle schreef:
Je moet loten dus je weet van te voren niet welk paard je te rijden krijgt. Liep bij ons een paard van 1.80 mee en was al blij dat ik die niet lootte want ik ben vrij klein en had die achterhand er NOOIT onder kunnen rijden

Hmzz tja nee dan wordt het lastig

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 18:27

Zijn er veel mensen van 17 die de orun cursus doen? En ben nog nooit bij de paarden gestart, is misschien ook een probleem. Maar get lijkt mij zo leuk om te doen! Enne les geven daarna is ook super leuk vind ik

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 18:47

Ik ben op mijn 17e begonnen maar had wel veel ervaring bij de paarden.
Als je makkelijk op een paard wegrijdt lijkt het me geen probleem om zonder wedstrijdervaring te beginnen.

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 17:05

Ik ben later begonnen aan de Orun. Had het toen veel te druk met mijn schoolexamen en het rijden+trainen bij de Junioren. Bij ons mochten er geen Friezen mee doen in de cursus. Want anders werd het steeds erger (tinkers etc) en tja, dat is niet zo leuk om te rijden en om aan les te geven.

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 17:09

Ik heb in het eerste jaar een fries in mijn springles gehad. Was niet heel erg bevordelijk voor de examenstress.
Maar ik vind het wel raar dat je niet een fries of tinker mee mag nemen als deze gewoon aan de eisen voor een examenpaard voldoet. Je zult deze paarden ook in de praktijk meemaken.

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 17:31

Barbara_m schreef:
Want anders werd het steeds erger (tinkers etc) en tja, dat is niet zo leuk om te rijden en om aan les te geven.

Een fries is toch wel wat anders dan een tinker. Ik heb nog nooit een tinker hoger dan de Z zien lopen, friezen wel.

Maar buiten dat ben ik het met Katja eens. Wat is het probleem zolang het paard aan de eisen voldoet. De eerste fase is toch voor B en L ruiters? Dr zijn genoeg tinkers die dat niveau halen...

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 19:19

Ik vind het wel een fijne regel dat er geen Friezen etc mee mogen. Net als dat er een dier (paard) mee moet boven de 160.

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 19:22

Ik vind het echt onzin. Straks mag je ook niet meer met een springgefokt paard de dressuuropleiding doen oid.
Als een paard netjes op het gevraagde niveau meeloopt zie ik geen reden om het gebruik ervan niet toe te staan.

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 10:35

Barbara_m schreef:
Ik vind het wel een fijne regel dat er geen Friezen etc mee mogen.

Waarom dan? Wat is het probleem?
Je zegt dat het niet "leuk" is. Maar wat is er dan niet leuk aan?

Bovendien is het niet altijd verboden, een vriend van mij had wel een fries op zn cursus.

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:25

Gjilke schreef:
Barbara_m schreef:
Ik vind het wel een fijne regel dat er geen Friezen etc mee mogen.

Waarom dan? Wat is het probleem?
Je zegt dat het niet "leuk" is. Maar wat is er dan niet leuk aan?

Bovendien is het niet altijd verboden, een vriend van mij had wel een fries op zn cursus.

Bij mij op de cursus is het ook niet verboden. Alleen ben ik het wel met Barbara eens, maar dat is echt voor iedereen persoonlink. Ik kan echt niet fijn op een Fries of een Tinker rijden, dat is gewoon niet mijn type paard. Vind het wel schitterende beesten en mijn moeder heeft ook een fries die ik af en toe wat dressuur bij moet brengen, maar ik rijd gewoon echt veel ontspannener op een KWPN'er bijvoorbeeld. Ieder zijn smaak natuurlijk!

Citaat:
Zijn er veel mensen van 17 die de orun cursus doen? En ben nog nooit bij de paarden gestart, is misschien ook een probleem. Maar get lijkt mij zo leuk om te doen! Enne les geven daarna is ook super leuk vind ik

Ik ben ook 17 en doe hem dit jaar.

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 14:05

Desire schreef:
Bij mij op de cursus is het ook niet verboden. Alleen ben ik het wel met Barbara eens, maar dat is echt voor iedereen persoonlink. Ik kan echt niet fijn op een Fries of een Tinker rijden, dat is gewoon niet mijn type paard. Vind het wel schitterende beesten en mijn moeder heeft ook een fries die ik af en toe wat dressuur bij moet brengen, maar ik rijd gewoon echt veel ontspannener op een KWPN'er bijvoorbeeld. Ieder zijn smaak natuurlijk!

Maar dan kan ik ook zeggen: ik rij voor geen meter op een KWPN o.i.d. van 1.80.
Idd ieder zn eigen smaak, maar respecteer dan die van een ander en laat ze lekker met een tinker komen.

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 16:42

Gjilke schreef:
Desire schreef:

Maar dan kan ik ook zeggen: ik rij voor geen meter op een KWPN o.i.d. van 1.80.
Idd ieder zn eigen smaak, maar respecteer dan die van een ander en laat ze lekker met een tinker komen.

Lezen is ook een vak!
Ik zeg juist net dat het voor ieder persoonlijk is waar hij het fijnst op rijdt, ik heb liever geen tinkers en friezen en jij geen KWPN'er van 1.80, dat ligt er ook aan wat je gewend bent natuurlijk!
Zeg ik ergens dat ik het niet respecteer dat iemand zijn tinker mee wil nemen? nee dus, respecteer ik juist wel!

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:22

Desire schreef:
Lezen is ook een vak!
Ik zeg juist net dat het voor ieder persoonlijk is waar hij het fijnst op rijdt, ik heb liever geen tinkers en friezen en jij geen KWPN'er van 1.80, dat ligt er ook aan wat je gewend bent natuurlijk!
Zeg ik ergens dat ik het niet respecteer dat iemand zijn tinker mee wil nemen? nee dus, respecteer ik juist wel!

Solly, mss beetje briek neergezet. Ik doelde eigenlijk niet op jou Weet eigenlijk ook niet op wie wel, t was meer een uitspraak in het algemeen. Ofzo...

havermout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 09:29

Barbara_m schreef:
Ik vind het wel een fijne regel dat er geen Friezen etc mee mogen. Net als dat er een dier (paard) mee moet boven de 160.

Ik vind het echt belachelijk dat je met een fries niet mee mag doen!! Ik laat met de wedstrijden elke keer een helehoop KWPN'ers achter me mijn mijn fries! We gaan nu M2 starten en dan zou ik ze niet mee mogen nemen naar die cursus. Het is maar goed dat ik die cursus ook niet van plan ben....

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 10:16

Marliesvr schreef:
Barbara_m schreef:

Ik vind het echt belachelijk dat je met een fries niet mee mag doen!! Ik laat met de wedstrijden elke keer een helehoop KWPN'ers achter me mijn mijn fries! We gaan nu M2 starten en dan zou ik ze niet mee mogen nemen naar die cursus. Het is maar goed dat ik die cursus ook niet van plan ben....

Het mag wel
Gelukkig.

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 10:45

Als je echt op je strepen zou gaan staan bij de KNHS zou het wel mogen. Al ben ik wel blij dat mijn curusleidster andere regels hanteerde. Net zoals dat er iemand op een springzadel de cursus wilde doen (dressuur), dat mocht ook niet! Ik zeg ook niet dat een Fries geen KWPN'er zou kunnen verslaan, ik zou alleen niet blij geweest zijn als ik met een Fries mijn examen moest rijden. Ik geef zelf ook uit principe geen les aan Friezen, sorry. Ik vind een Fries géén dressuurpard (oehhh nu komt er commentaar ). Ik neem mijn KWPN'er van 1.85 m. ook niet mee naar de cursus. Maar de KNHS moet gewoon wel regeld stellen, anders is er op de 3e fase straks een grote bonte stoet van Friezen, Tinkers, Lippizaners etc.

havermout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 11:20

Barbara_m schreef:
Ik geef zelf ook uit principe geen les aan Friezen, sorry. Ik vind een Fries géén dressuurpard (oehhh nu komt er commentaar ). Ik neem mijn KWPN'er van 1.85 m. ook niet mee naar de cursus. Maar de KNHS moet gewoon wel regeld stellen, anders is er op de 3e fase straks een grote bonte stoet van Friezen, Tinkers, Lippizaners etc.

Dat is jouw mening, maar gelukkig zijn er steeds meer friezen die het tegenovergestelde bewijzen! En ik denk dat die bonte stoet wel mee zal vallen. Wat mij betreft stellen ze een regel op dat je alleen met een fries, tinker of dergelijke mag rijden als je minimaal M dressuur bent.

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 12:02

Barbara_m schreef:
Ik vind een Fries géén dressuurpard (oehhh nu komt er commentaar ). Ik neem mijn KWPN'er van 1.85 m. ook niet mee naar de cursus. Maar de KNHS moet gewoon wel regeld stellen, anders is er op de 3e fase straks een grote bonte stoet van Friezen, Tinkers, Lippizaners etc.

Een fries is ook geen dressuurgefokt paard. Iig niet van vroeger uit. Ik heb ook geen fries omdat ik tegen Anky wil rijden, maar de Z2 moet toch haalbaar zijn.
Maar wat is er mis met een "bonte stoet" van friezen, tinkers en lippizaners zolang deze paarden het juiste africhtingsniveau hebben?

Waarom geef je geen les aan friezen *en nee ik ben niet verontwaardigd, gewoon nieuwsgierig *
En je hebt ook nog niet verteld wat er nou zo "niet leuk" is aan dit soort paarden...

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 13:06

Ik vind gewoon dat dit soort paarden niet het gewebste niveau halen wat gevraagd wordt in de dressuursport. Tuurlijk zullen er friezen zijn die dit wél kunnen, al zullen het er maar heeeel erg weinig zijn. Een Fries zal nooit tegen een goede KWPN'er op kunnen. Friezen kunnen niet uitstrekken in draf, ze heffen veel te veel in het voorbeen, een goede galoppade is ver te zoeken. Een fries is gewoon niet het prototype dressuurpaard, ik vind het niet fijn lesgeven. Ik geef bjivoorbeeld wel les aan een Lippizaner die Z2 loopt, maar ja die komt ook niet echt veel verder. Dus wat moet je dan doen, die mensen laten geloven dat het wel kan (liegen), of gewoon zeggen: ''Dit is het hoogste niveau dat haalbaar is met dit paard, en wat gaan we nu verder doen?''

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 13:08

Dit wordt wel erg offtopic zo. Het is wel een interessant onderwerp war ik graag ergens anders een discussie over voer.

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 13:21

Oke...