Zittend lesgeven

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Zittend lesgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 16:35

oh ja en als mijn telefoon gaat neem ik aan, zeg ik dat ik aan het lesgeven ben en dat ik daarna wel terug bel

AnnemiekvM

Berichten: 8258
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Zittend lesgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:02

Ligt aan de manier waarop je zit. Je moet er niet onderuitgezakt, lui bij zitten. Roken vind ik niet kunnen. Een kopje thee of wat drinken vind ik fijn als ik veel moet lesgeven. Maar kauwgom o.i.d. vind ik niet netjes.

In een hoek heb je alle overzicht en word je niet van je sokken gereden.
Maar je moet wel regelmatig even naar het midden komen als je iets aan het uitleggen bent. Dan kom je beter en betrokken over.

Verder vind ik dat je als instructice moet doen wat jou het beste lijkt. Zolang de leerlingen enthousiast zijn lijkt me dat geen probleem.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Zittend lesgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:29

ik heb zelf een tijdje lesgehad van iemand die ook in de hoek zat. Als ik aan het rijden was, verstond ik het heel vaak niet. Er werd geen moeite gedaan om naar het midden te lopen en / of duidelijker over te komen. Ik bleef ook het gevoel hebben dat niet alles goed te zien was. Vond het zeer vervelend in ieder geval

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Re: Zittend lesgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:03

Mijn instructrice zit ook, en ik heb mij er eerlijk gezegd nog nooit aan gestoord. Ze heeft als we buiten (=bij haar thuis) een bouwkeet waar ze droog en warm kan zitten, en met mooi weer zit ze gewoon buiten. Ze heeft een megafoon , zodat ze altijd te verstaan is. Binnen zit ze altijd op een stoel met electrische deken. Ze geeft soms ook wel 5-6 uur les.
Voor mij iig geen probleem dus.

Marije_jiplover

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Zittend lesgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 08:59

Vaak staat mijn instructrice (privéles) in de bak en rijd ik om haar heen. Soms is ze moe ofzo, omdat ze al veel uur lesgegeven heeft, of zelf net erg fanatiek gereden heeft en dan gaat ze erbij zitten. Ze schreeuwt hard genoeg om aan de andere kant van de bak (buitenbaan 20x60) verstaanbaar te zijn, dus ik heb er geen problemen mee.

Zelf geef ik manegelessen en bij de gevorderden sta ik meestal in de hoek, omdat ik daar meer overzicht heb dan wanneer ik in het midden ga staan, want dan komen ze van alle kanten op mij af. Tijdens minder gevorderde lessen loop ik wel door de bak, om de pony's iets beter aan de praat te krijgen, en daar rijden de kinderen nog niet al te kris kras door de bak heen, dus dan gaat dan ook wel makkelijker.
In elk geval denk ik altijd om mijn eigen veiligheid, niemand heeft er wat aan als hun instructrice overhoop gereden wordt, toch?

Zitten doe ik zelf bijna nooit, alleen als ik echt erg moe ben ofzo, omdat ik 3 of 4 uur achter elkaar moet geven.

Anoniem

Re: Zittend lesgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 09:07

Mijn priveinstructiese gaf altijd zittend les, Heb ik lieverdan dat ze constant in de weg lopen zoals ik nu heb. Moet ik springen staat ze vlak achter de hindernis, bij een gebrokenlijn staat ze midden op x Dat vindt ik heel erg irrtant.

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Zittend lesgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 09:07

ik sta altijd om les te geven.
nu geef ik enkel nu en dan eens een uurtje prive aan de eigenaars+zoons van men verzorgpaarden, en vroeger welnog es op de manege zelf.
Maar dan loop ik altijd rond, ik kan niet hard genoeg schreeuwen om verstaanbaar te zijn, en vind hte altijd zo dom om daa langs de zijkant te zitten te zitten

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Zittend lesgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 09:41

Ik hoor diverse keren hier dat in het midden staan zogezegd gevaarlijk zou zijn, maar staat niemand erbij stil dat je in een hoek nergens heen kan?? Ik vind dat vooral met erg moeiljike paarden soms erg riskant. Als ze zichzelf de hoek ingooien of uithalen ben je helemaal nergens meer......

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Re: Zittend lesgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 09:45

Ik heb ook een hekel aan mensen die gaan zitten.Ik kan me wel indenken dat als je 5 uur achter elkaar staat of als je geblesseerd bent dat je dan af en toe wel eens een stoel wil pakken.Roken vind ik helemaal uit den boze.Dat doe je maar als je klaar bent.

Marije_jiplover

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Zittend lesgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 13:28

daffodil schreef:
Ik hoor diverse keren hier dat in het midden staan zogezegd gevaarlijk zou zijn, maar staat niemand erbij stil dat je in een hoek nergens heen kan?? Ik vind dat vooral met erg moeiljike paarden soms erg riskant. Als ze zichzelf de hoek ingooien of uithalen ben je helemaal nergens meer......

Ik sta dan ook in een hoek bij een uitgang. En dan kan ik dus wel weg, mocht het nodig zijn!
Op het midden heb ik geen overzicht, wanneer de ruiters de hoefslag verdelen en voor zichzelf de wendingen in zetten om hun pony's bezig te houden, sta ik daar liever niet tussen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Zittend lesgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 13:38

mijn huidige lesgever zit altijd in dezelfde hoek als ze hees is met geluidsinstalatie. We rijden met 2 of 3 (eentje komt om de 2 weken) en de ene mag 'oefenen' op de ene volte en de andere krijgt even les en aanwijzingen op de andere volte. Ik vind het leuk dat ze in die hoek zit, loopt ze ook niet in de weg! Het komt heel af en toe voor dat ik een beginner (8 jaar ofzo) wat 'les' geef. Dan loop ik er langs of vraag ik haar op de volte te rijden en ga ik in het midden van die volte staan. Kan je toch wat sneller ingrijpen vind ik... Je ziet dan alleen niet wat ze met haar buitenbeen doet. Maar dat zie ik wel aan de pony zijn reactie
dus ik vind het prima als mijn lesgever zit maar wel op let! Ze zal ook nooit in de bak roken! Wel (als het echt belangrijjk is) de telefoon aanpakken met 'ben aan het lesgeven bel je over .... min terug' en ze moeten haar ook niet te lang storen in de bak als ze les geeft want dan jaagt ze zich op

daantjuhhh

Berichten: 26994
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Zittend lesgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 13:49

Ik vind het per persoon heel verschillend.
Ik ging vroeger wel eens naar de rijvereniging met een groen paard.
En dan zat de ene lesgever altijd in de hoek en echt heel ongemotiveert en lui koffie te drinken met een sigaretje en als er mensen stonden was hij daar ook nog mee aan de praat.
Aan de ene kant vond ik het niet erg, want ik kwam daar niet echt vor de les, ik kwam daar zo dat mijn paard op een vreemde plek leert braaf te zijn.
Maar asl ik er ech voor de les kwam was dat zo afgelopen.

Maar zo krijgt een vriendin van mij les van een vrouw die door medishe redenen zit..
En daarbij is zij heel erg gemotiveer en aanwezig.
De lessen zijn ook vaak niet met 60 minuten klaar.
Nee wanneer het paard klaar is is het klaar.
En ze zit niet constand.
Ze begint vaak staand en als ze een poosje bezig is gaat ze even zitten.
Als er even 5 minuten stap is voor het paard aan een lang teugeltje loopt ze mee en gaat dingen uit leggen.
En dan gaat ze weer verder met de les.
Ze is overal te verstaan (20x60m) en erg enthousiast.
ik vind dat erg leuk, daarbij is ze erg voor ontspanning en rust en harmonie in je paard.

Mijn eigen instructise waar ik nou al een poos geen les meer van heb gehad staat altijd (wel altijd met de handen in der zakken) maar dat is niet erg dat doe ik ook altijd.
Ze is streng en rechtvaardig en super enthousiast.

BTW, die man heeft niet lang lesgegeven op de club, we hebben nu iemand die zo enthousiast is dat hij met handen en voeten lesgeeft.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Re: Zittend lesgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 14:26

Ik weet niet hoe het met anderen zit, maar op mijn opleiding ORUN waren we verplicht om BUITEN de volte te gaan staan en zoveel mogelijk aan de buitenkant te gaan staan (dus m.a.w. in een hoek).
Ik ben het er door ervaring ook absoluut mee eens. Alleen aan de buitenkant van een volte kunt je beide zijden beoordelen en ook alleen in een hoek kun je beoordelen of het paard goed recht(gericht) is en of de ruiter wel de juiste hulpen geeft.

Alleen bij minder ervaren lesklanten ga ik hooguit in het midden van een volte staan als ze de volte moeten sluiten. Anders wordt de volte iedere keer verplaatst, terwijl ik wil dat ze hun paard op de door hun uitgestippelde lijn kunnen rijden!

Ik merk dat een heleboel instructeurs dit niet doen. Bij nieuwe klanten moet ik ze in het begin regelmatig vertellen dat ze de volte vóór mij langs moeten rijden (ik sta dan op de hoogte van de X, afhankelijk van de bakafmetingen).

Vooral bij de wat meer kijkerige paarden ga ik juist op verschillende plaatsen in de bak staan of zitten. Om ze te laten wennen dat er opeens iemand op een bepaalde plaats kan staan.

Eén van mijn eigen paarden is bv. super kijkerig. Mijn instructrice heeft weleens half liggend met een stoel op z'n kant in een hoek ge'hangen'....om te trainen mijn paard erlangs te krijgen!

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Zittend lesgeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 14:36

Gut ja, telefoon, was ik vergeten (heb er zelf geen...)
Als je geen pauzes hebt tussen het lesgeven (en verder al lastig te bereiken bent bv) en je lesser is gevorderd (of anders zeg je dat hij zij even moet gaan stappen) kun je best een paar woorden wisselen. Want, je praat niet de hele tijd tegen een lesser, en, je houd je ogen gewoon open, als er wat gebeurt kun je toch ingrijpen en je kunt zelfs tussendoor nog en aanwijzing roepen. Dus een enkel telefoontje vind ik niet zo erg. Het moet natuurlijk niet ontaarden in een instructeur/trice die constant aan de telefoon hangt.

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Zittend lesgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 18:00

Ik sluit me aan bij Randy: in de hoek om de hulpen aan binnen- en buitenkant te zien, rechtgerichtheid te zien, aantal sporen bij zijgangen te controleren etc. (Ja, ook van de ORUN geleerd dus )

Staan of zitten maakt me niet uit, kletsen met voorbijgangers of bellen met de GSM vind ik wel superirritant.

Ik vond trouwens het grappige dat ik op de ORUN pas merkte dat als je midden in de bak gaat staan, ruiters automatisch om je heen op de volte gaan, hoe erg je ook probeert om buiten die volte te komen

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Zittend lesgeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 21:43

Komt omdat dat makkelijker praat...als je met je lessers praat. Je kunt dat dus het beste voorkomen met een "kop dicht en rijden, ik deel de orders uit" houding. Niet altijd makkelijk.

Adrija

Berichten: 1898
Geregistreerd: 28-11-01

Re: Zittend lesgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 21:50

Onze instructrice(s) zitten altijd op de plek waar de jury zou zitten, en wel bovenop een electrische kacheltje (staat alleen in de binnenbak, buiten niet; we rijden dan ook erg vaak binnen ). Ik vind dat zitten prima. Sigaretten, GSM's en dergelijke heb ik nog nooit gezien tijdens de les, vind ik ook echt niet kunnen. Thee of koffie wel hoor.

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: Zittend lesgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 22:06

Ik verbaas mij eerlijk gezegd over het aantal mensen dat les krijgt van een instructrice die zit. Wanneer het om medische redenen is vind ik het wat anders maar volgens mij wordt het in een groepsles dan toch moeilijk om iedereen te kunnen zien. Als er net een groot paard voor je neus rijd kun je er niet overheen kijken.

Op de manege waar ik naar toe ga geeft de instructrice meerdere uren achter elkaar les maar ze staat en loopt de hele tijd door de bak.
Zitten of tegen de bakrand hangen zou ook absoluut niet geaccepteerd worden door de maneg eigenaar.

We rijden voor ons zelf en soms staat ze dan wel eens in de weg als ze net op een ander aan het letten is. Dan geef ik even een gil en dan gaat ze aan de kant. Ze haalt er ook wel mensen tussenuit die dan even op de volte rond haar moeten gaan rijden zodat ze even wat extra uitleg kan geven.

De instructrice waarvan ik prive les krijgt staat op een vast punt in de bak. Alleen haar uitleg versta ik vaak maar half en dan komt ze alsnog dichter bij om het nog een keer te herhalen.

Adrija

Berichten: 1898
Geregistreerd: 28-11-01

Re: Zittend lesgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 22:14

Ze zitten op de tribune, dus hoger. Dan lopen de paarden ook niet echt voor hun neus want ze kunnen er langs rijden.

En ja ik denk ook wel dat je je verhaal misschien meer kracht bij kan zetten als je tussen de paarden staat omdat je het beter ziet en mensen beter apart kunt nemen. Maar ach, ik vind de kwaliteit van de (manege)lessen goed en ga niet speciaal daarvoor naar een andere manege hier in de buurt (waar de algehele kwaliteit lager ligt).

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Re: Zittend lesgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 23:00

Citaat:
Ik vond trouwens het grappige dat ik op de ORUN pas merkte dat als je midden in de bak gaat staan, ruiters automatisch om je heen op de volte gaan, hoe erg je ook probeert om buiten die volte te komen


haha ja heeeeeeeel herkenbaar. Ik heb het soms nog steeds hoor....sta ik ergens op de hoogte bij de X en dan lijkt het wel of mijn lesklant speciaal op mij mikt ofzo! Zeg ik: die bak is tig vierkante meter groot en dan nóg weet je mij zowat omver te rijden! haha, lachen hoor! Ik moet soms echt opzij springen...daarom sta ik dus liever in een hoek....

ellen82
Berichten: 312
Geregistreerd: 16-06-05

Re: Zittend lesgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 15:03

Randy01 schreef:


haha ja heeeeeeeel herkenbaar. Ik heb het soms nog steeds hoor....sta ik ergens op de hoogte bij de X en dan lijkt het wel of mijn lesklant speciaal op mij mikt ofzo! Zeg ik: die bak is tig vierkante meter groot en dan nóg weet je mij zowat omver te rijden! haha, lachen hoor! Ik moet soms echt opzij springen...daarom sta ik dus liever in een hoek....


Dit is toch gewoon een kwestie van niet opletten van de ruiter? Als de ruiters goed opletten is er niets aan de hand...

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Zittend lesgeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 22:24

Er zijn helaas veel te veel ruiters die in de manen staren ipv kijken waar ze heengaan.
Gaat meestal samen met veel hand en weinig of geen been en zit, dus die hebben juiste even een paar aanwijzingen nodig...

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Re: Zittend lesgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 00:32

ellen82 schreef:
Randy01 schreef:


haha ja heeeeeeeel herkenbaar. Ik heb het soms nog steeds hoor....sta ik ergens op de hoogte bij de X en dan lijkt het wel of mijn lesklant speciaal op mij mikt ofzo! Zeg ik: die bak is tig vierkante meter groot en dan nóg weet je mij zowat omver te rijden! haha, lachen hoor! Ik moet soms echt opzij springen...daarom sta ik dus liever in een hoek....


Dit is toch gewoon een kwestie van niet opletten van de ruiter? Als de ruiters goed opletten is er niets aan de hand...


De ruiter in dit geval let ook wel op, alleen teveel op mij. De ruiter waar het in mijn voorbeeld over gaat kan nog niet heel goed rijden en is wat minder flexibel vanwege zijn leeftijd. Hij stuurt bv. een volte in en floept dan met zijn billen wat naast het zadel, wat hij moet corrigeren en het lukt hem nog niet om meerdere hulpen tegelijk te geven.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Re: Zittend lesgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 09:32

Ik heb een periode les gehad van een dame die in de hoek bleef zitten. Dit ging ongeveer zo:
"Ja, goed"
"Nee, doe nog maar een keer"
tring tring telefoon blablablablabla
"Goed zo hoor, ga maar door"
bléééééér (roept hond)
tring tring telefoon blablablablabla
"Ja goed"
"Mag wat meer hoor, tik 'm eens bij!"
"Ja, goed"
Hee hallo! Hoe is het nou met jou kwekkwekkwekkwek
"t is genoeg hoor, geef maar lang"


Ook lang niet altijd hoor, ook tijden dat ze haar aandacht er wél goed bij had en ik een heleboel leerde, maar soms

Ik heb nu dressuurles van iemand die als het zou kunnen nog het liefst achterop zou komen zitten geloof ik Ik ben vaak een van de laatsten van een lange dag lesgeven en dan nóg is ze supergemotiveerd. Soms gaat ze wel zitten hoor, met uitgebreide excuses erbij dat ze wel erg moeie benen heeft en dat zitten houdt ze dan vervolgens geen 2 minuten vol en dan staat ze er al weer kort bovenop Telefoon heeft ze ook nooit bij zich, ligt altijd in de auto, waardoor ze vervolgens irritant onbereikbaar is, maar ach...

Meneer de springtrainer is niet zo heel erg beweeglijk, maar hij staat wel in de baan, heel rustig, kalmpjes aan, handen in de zakken vaak, maar hij ziet werkelijk álles, maakt niet uit vanuit welke hoek.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Re: Zittend lesgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 09:33

Overigens, over dat over de trainer heen rijden: hebben jullie nooit gemerkt dat als je ergens naar kijkt dat je er JUIST naartoe trekt? Dat is in de auto of op de fiets net zo, als je maar intensief genoeg naar iets kijkt, dan raak je het vanzelf