Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kelly_ann schreef:Maar wat is het verschil tussen sportgericht of niet? Figuurtjes rijden, houding en zit, hulpen geven... Dat is ook de basis voor de sport, of je nu wel of niet ooit een wedstrijdje gaat rijden, in welke discipline dan ook.
Wij hebben onlangs een FNRS wedstrijdje gehad, in de aanloop daarnaartoe veel proefgericht geoefend. Dus nu ben ik daar even helemaal klaar mee. Twee weken gelede heb ik een estafette opgezet, vorige week een balkenparcoursje. En komende week denk ik wat snelheid en behendigheid, b.v stoelendans met pionnen. Zweepje in de pylon steken als verovering. En dan steeds meer pionnen weghalen.
Picassox schreef:Al moet ik zeggen dat ik ook aan de kant sta als ik rest van aanwijzingen geef. Dit omdat ik van buitenaf veel meer kan zien als dat ik in het midden sta. Het geeft meer overzicht.
Kelly_ann schreef:Ik heb ook 'geleerd' om meer van buiten te gaan staan tijdens de les. Maar ik ben daar nu wel iets genuanceerder in geworden.
Met name in de minder gevorderde groepen ben je ook een soort baken en steun, je fysieke aanwezigheid in het midden zegt dan veel meer dan wanneer je in een hoek staat. Bovendien kan je sneller ingrijpen als er ergens een opstopping is of een pony niet meewerkt.
Bij de meer gevorderde ruiters duik ik vaker een hoek in , want dan ga je ook praten over rechtrijden en ga je op voltes kijken naar het uitzwaaien etc.