Nicole Werner maakt zich boos over houding van veel ruiters.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:11

MiReRe schreef:
Begin eens op manegeles 1 van een nieuwe leerling en houd op met prediken van 'achterover zitten'.
Dat heb ik namelijk jaren lang zo geleerd. Ik lag bijna op de paarden.
Nou heb ik zelf ook wel het ruitergevoel van een bouwvakker hoor. Zonder daarmee op niveau paardrijdende bouwvakkers voor het hoofd te willen stoten. Maar, enfin, ik rijd niet eens wedstrijden. Ook geen ambitie.
Maar 'achterover zitten' is me aangepraat vanaf het aller eerste begin.
Totdat ik eens centered riding lessen ging nemen. Alsof het licht aan ging na 30 jaar duisternis. (Zo lang geleden is m'n eerste ponyrijles)

:')

Maar wat wel zo is, ook al is het zelfs op het hoogste niveau nooit perfect is dat niemand 100% perfect is. In hoeverre reken je iemand af op een moment opname. Zie ook mooie plaatjes van Anky voor bij komen. Ook foto's die er recent uit zien (of iig na de 'bonfire' tijd)

Afbeelding
kan het niet helemaal goed zien omdat deze foto wederom iets van voor lijkt maar ze lijkt net niet helemaal recht. Maar ik vind het een aardig stukkie zitkunst.

Goed zitten is moeilijk. Ik denk dat je daar wel een mensenleven mee bezig bent.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:14

Danique_G schreef:
Maar wat wel zo is, ook al is het zelfs op het hoogste niveau nooit perfect is dat niemand 100% perfect is. In hoeverre reken je iemand af op een moment opname.

Niet natuurlijk!
De foto is ook niet bedoeld om te zeggen: Kijk toch eens hoe vreselijk slecht Anky zit, maar meer om te laten zien dat het tot op het hoogste niveau inderdaad nog voorkomt. Ik denk dat zeer veel mensen hier (waaronder ikzelf) alleen maar kunnen dromen van een houding als die van Anky :)) !

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:21

Kom ik weer met mijn stokpaardje maar vaak is deze houding te herleiden naar het zadel... Steeds dikkere wrongen, diepere kuipen als zitting. Ik zie op de club amazones met zowat gestrekte benen rijden en de zit is vreselijk.

Slechts weinigen beseffen dat een zadel de zit vd ruiter bijna helemaal bepaalt en zelfs domineert. Als je een diepe zitting hebt met een schuine achterkant wordt je bekken naar voren gekanteld en "zit" je niet meer maar "sta" je in het zadel. Door die kanteling kan het bekken de beweging vh paard niet meer opvangen en gaat de ruiter in het zadel " klapperen". Een trucje om dit dan op te vangen is achteroverhangen om toch de bekkenbeweging te kunnen maken en enigszins te kunnen blijven zitten

Met een vlakker zadel en eventueel minder lange beugels zou dit probleem zo de wereld uit zijn maar à, een vlakker zadel vraagt wel meer "rijkunst" dan een kuip waarin je helemaal opgesloten zit ....

Zonde dat een instructeur van dit niveau deze oorzaak niet even aanhaalt in de column, dit zou voor veel ruiters een verbetering kunnen zijn.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:29

Gruis schreef:
Overigens zeg ik ook niet dat ik haar een 5 voor houding en zit zou geven hoor _O- .
Maar meer om aan te tonen dat het zelfs op hoger niveau nog erg vaak voorkomt.

Ja daar is de remfoto weer :D Hier hangt ze om ff af te remmen...........

Raineri

Re: Nicole Werner maakt zich boos over houding van veel ruiters.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:32

Goed punt Ibonn... nog nooit over nagedacht. Wat mij de laatste drie maanden is opgevallen is dat springruiters vaak een nette ontspannen zit hebben. Soms nog beter dan dressuurruiters.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:39

Inderdaad wat Gruis zegt: het is slechts een voorbeeld dat het niet zo makkelijk is.
Ik zit zelf meer te vaak naar voren, ook niet goed.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:41

Sizzle schreef:
Tja, als het op het hoogste niveau als acceptabel wordt gezien dan gaat kun je van de basis niet verwachten dat ze het beter doen toch?
Doet me denken aan de oude hype waarin mensen met hun hoofd meeknikten in draf, geeeeeeeeen gezicht.

Voorbeeldfilmpje? kan me dat niet echt voorstellen. :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:44

Haha, zou niet weten waar je dat terug vind :D

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 23:00

MiReRe schreef:
Begin eens op manegeles 1 van een nieuwe leerling en houd op met prediken van 'achterover zitten'.
Dat heb ik namelijk jaren lang zo geleerd. Ik lag bijna op de paarden.
Nou heb ik zelf ook wel het ruitergevoel van een bouwvakker hoor. Zonder daarmee op niveau paardrijdende bouwvakkers voor het hoofd te willen stoten. Maar, enfin, ik rijd niet eens wedstrijden. Ook geen ambitie.
Maar 'achterover zitten' is me aangepraat vanaf het aller eerste begin.
Totdat ik eens centered riding lessen ging nemen. Alsof het licht aan ging na 30 jaar duisternis. (Zo lang geleden is m'n eerste ponyrijles)

Ik heb jaren manegeles gegeven en ik ben altijd heel actief bezig om mensen rechtop in balans op het paard te laten zitten. Heel moeilijk, maar wel zoals het hoort om goed met de beweging mee te zijn. Centered riding heeft dat heel specifiek uit het rijden gehaald wat op zich een goede zaak is, helaas hebben ze dat gedaan omdat de instructie op basisnivo om te janken is...........

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 23:02

Ibonn schreef:
Kom ik weer met mijn stokpaardje maar vaak is deze houding te herleiden naar het zadel... Steeds dikkere wrongen, diepere kuipen als zitting. Ik zie op de club amazones met zowat gestrekte benen rijden en de zit is vreselijk.

Slechts weinigen beseffen dat een zadel de zit vd ruiter bijna helemaal bepaalt en zelfs domineert. Als je een diepe zitting hebt met een schuine achterkant wordt je bekken naar voren gekanteld en "zit" je niet meer maar "sta" je in het zadel. Door die kanteling kan het bekken de beweging vh paard niet meer opvangen en gaat de ruiter in het zadel " klapperen". Een trucje om dit dan op te vangen is achteroverhangen om toch de bekkenbeweging te kunnen maken en enigszins te kunnen blijven zitten

Met een vlakker zadel en eventueel minder lange beugels zou dit probleem zo de wereld uit zijn maar à, een vlakker zadel vraagt wel meer "rijkunst" dan een kuip waarin je helemaal opgesloten zit ....

Zonde dat een instructeur van dit niveau deze oorzaak niet even aanhaalt in de column, dit zou voor veel ruiters een verbetering kunnen zijn.

He, nog iemand die hetzelfde denkt als ik. Dit is zo beetje mijn stokpaardje! Ruiters gaan zo slecht zitten van die gehandicaptenzadels. Platte vlakke zadels met voldoende ruimte, daar leer je van zitten!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 23:04

Danique, op de foto die jij plaatst zit ze inderdaad wel mooi, nog iets naar achteren, maar al veel beter.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 23:12

[/quote]

Ik heb jaren manegeles gegeven en ik ben altijd heel actief bezig om mensen rechtop in balans op het paard te laten zitten. Heel moeilijk, maar wel zoals het hoort om goed met de beweging mee te zijn. Centered riding heeft dat heel specifiek uit het rijden gehaald wat op zich een goede zaak is, helaas hebben ze dat gedaan omdat de instructie op basisnivo om te janken is...........[/quote]

Wat bedoel je met dat laatste?
Dat over het algemeen de instructie op basisniveau om te janken is, of het basisniveau van centered riding?

Wel echt goed dat jij wél de manegeklanten meteen een juiste houding leert, fijn om te horen!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 23:41

nee ik bedoel de basis van het algemeen rijden, waardoor mensen naar centered riding moeten grijpen om goed te leren zitten.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 23:45

Ik vind dat Nicole zich veel te druk maakt..er zijn ergere dingen om je druk over te maken op paardengebied.

En zo zijn meningen verdeeld...ik ben fan van Edward maar blijf vinden dat hij zijn paarden wat meer op lengte zou mogen rijden....

Heb overigens vroeger les gehad van Nicole en zo geweldig was mijn houding niet, toen niks over gehoord :D

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 23:46

Ik zit ook niet perfect. Maar ik doe mijn best (flexchair en oefeningen om zit te verbeteren). Heb ook niet het ideale lichaam. Ken mensen die perfect lijken te zitten, maar ondertussen super stijf zijn en het paard net zo goed in de weg zitten.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 23:48

Ik zit ook niet altijd makkelijk, valt niet mee met mijn dikke billen, korte pootjes en een 1.82 vosreus met tuiger gangen :')

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 23:54

Ik heb dikke billlen, korte pootjes en niet het makkelijkste lijf, maar door bloed zweet en tranen kan ik zeggen dat ik goed zit. Maar ik ben er ook dagelijks mee bezig, ik blijf zitles houden om mijzelf altijd te verbeteren.

Wat bevestigd is door meerdere toptrainers. ( mocht iemand gaan roepen dat ik geen realistisch zelfbeeld heb :D )

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 23:56

Kahawa schreef:
Sizzle schreef:
Tja, als het op het hoogste niveau als acceptabel wordt gezien dan gaat kun je van de basis niet verwachten dat ze het beter doen toch?
Doet me denken aan de oude hype waarin mensen met hun hoofd meeknikten in draf, geeeeeeeeen gezicht.

Voorbeeldfilmpje? kan me dat niet echt voorstellen. :+

Jaaa haha dat kan ik me nog wel herinneren, zag er zo vreemd uit... zoals die knikkende hondjes op de hoedenplank vd auto. Maar dat kan goed 20 jaar geleden zijn dat je dat wel zag. Zal eens speuren naar een filmpje!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 00:17

Citaat:

....spelen met het zwaartepunt is subtiel.
Je kunt het paard 'op zijn voorhand duwen' door te gaan liggen - maar je kunt iets achterover ook gebruiken om te 'versnellen', bijv aandraven of aangaloperen, je doet nl je zwaartepunt naar..... voren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 00:21

Danique_G schreef:
Goed punt Ibonn... nog nooit over nagedacht. Wat mij de laatste drie maanden is opgevallen is dat springruiters vaak een nette ontspannen zit hebben. Soms nog beter dan dressuurruiters.

.....en veel springpaarden hebben een heerlijk ontspannen rug met een prachtige bolle bovenlijn.
Ze worden anders gegymnastiseerd dan dressuurpaarden, maar beslist niet slechter.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 00:26

Janneke2 schreef:
Citaat:

....spelen met het zwaartepunt is subtiel.
Je kunt het paard 'op zijn voorhand duwen' door te gaan liggen - maar je kunt iets achterover ook gebruiken om te 'versnellen', bijv aandraven of aangaloperen, je doet nl je zwaartepunt naar..... voren.

Ik keur het hangen niet goed Janneke.....het was een beetje een sarcastische post.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 00:28

Janneke2 schreef:
Danique_G schreef:

.....en veel springpaarden hebben een heerlijk ontspannen rug met een prachtige bolle bovenlijn.
Ze worden anders gegymnastiseerd dan dressuurpaarden, maar beslist niet slechter.

Nee, ik durf te stellen dat springpaarden onder de goede springruiters zelfs veel beter gereden worden. Veel beter gegymnastiseerd en veel meer afwisseling.

Een goede springruiter kan een GP proef rijden met zn paard, een dressuurruiter kan geen flink parcours springen ( ik zeg bewust geen 1.60 parcours, omdat het ook met de kwaliteit van het paard te maken heeft)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 00:35

Jaren terug op het chio: een duitse papa had zijn dochter die graag sprong vooral dressuurles gegeven.
En ze reed op trens de hele grand prix. Qua uitdrukking en swing zou ze waarschijnlijk geen achten of negens krijgen, maar het was ontspannen en eerlijk - en keurig netjes.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 00:46

Ibonn schreef:

Ik denk het ook..
Zelf heb ik jaren weinig gereden door klachten maar ik kon nu dus niet meer goed zitten in mijn zadel.
Veelzijdig niet eens een extreem diepe zit maar ik zat wel achterover waarschijnlijk door een beugelriemophanging te ver naar voren.
Ik heb dat zadel recent verruild voor een semi boomloos zadel en daar zit ik echt zoveel fijner op.
Deze heeft ook een ophanging verder naar achteren.
Een omdat ik er geen pijn op heb, maar ook omdat ik veel en veel meer zelf moet zitten.
In het begin leek ik en paard wel dronken, ik geen balans dan heeft je paard het ook niet. :+
Nu ben ik dus echt terug naar de basis, ontspannen, gas, rem stuur en figuren rijden en vooral letten op hoe ik zelf zit en dat gaat echt al steeds beter.
Maar het is voor mijn onderrug en buikspieren heel anders rijden, Anky zal ik nooit worden en dat hoeft ook niet, maar dit werkt vele malen beter voor ons.

Ik kan trouwens ook totaal niet overweg met hele lange beugels, ik zit nu voor dressuurbegrippen waarschijnlijk te kort.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 08:04

Ailill schreef:
Reed zij vooral in de Betuwe, een nogal flinke dame?

Nee het was iemand die ik van vroeger kende.
Maar je ziet het wel vaker in de ring. Ik maak daar wel altijd een opmerking over. Maar extreem afstraffen kan je het niet.

En om nou Anky te gaan aanhalen als voorbeeld is wel ongepast. Zij zit in vergelijking met de rest van Nederland geweldig. Er zijn er niet veel met zoveel ruitergevoel. Die zou op rijvaardigheid en effect van de hulpen minimaal een 9 scoren.
Kirsten Brouwer ook.

Dat zijn niet de voorbeelden die Nicole bedoelt hoor.

Waar ik me veel meer aan erger dan achterover hangen zijn de amazones die niet kunnen doorzitten door vaak te kleine zadels (of te forse benen en achterwerk) en die dan tijdens de uitgestrekte draf letterlijk bonken op de rug en je gewoon tussen het zadel en het achterwerk door kan kijken bij elke pas. En het paard dan maar braaf door blijven lopen met een strakke rug en een stijf halsje.

Over de zadels ben ik het wel eens. Ik ben ook geen voorstander van de gedwongen zit met de dikke wrongen. Je kan beter een platter zadel hebben met een lichte wrong, daarvan ga je mooi los en onafhankelijk zitten.