Hulp gevraagd, niet bij jurylid willen/kunnen rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 17:28

asjemenou schreef:
Ik denk dat de Knhs er weinig mee kan, want de jury staat ook in zijn recht.
Je mag geen tweede proef starten als je de eerste proef van die rubriek niet gestart bent.
De eerste proef die de ts gestart is behoorde tot een andere rubriek.

Nee. Het KNHS reglement geeft geen definitie van “rubriek”, maar als je het dressuurreglement doorleest kun je niet anders dan concluderen dat “rubriek” zoveel betekent als “ring” of “groep in een ring die dezelfde proef rijdt”. Andere ring, andere jury, andere proef? => Andere rubriek.
TS ging 2 proeven rijden, dan MOET je reglementair de 1e en 2e proef van die maand rijden. De volgorde daarin is tegenwoordig vrij.

Als ik het goed lees heeft ze nu de 1e proef van de maand in het ochtendprogramma gereden, en nogmaals de 1e proef van de maand bij mnr. O in het middagprogramma (?). En dat mag dus niet. Je mag niet 2x de 1e (of 2e) vermelde proef van die maand rijden.

De oorspronkelijke indeling van het secretariaat: 1e proef in de ochtend bij jury X en 2e proef in de middag bij jury mw. F was reglementair volledig correct. Zolang TS een proef op haar eigen niveau reed en werd beoordeeld door een daarvoor gecertificeerde jury is er niets aan de hand.
In overleg met de jury had TS zelfs bijvoorbeeld als enige een L1 proef tussen allemaal L2-combinaties mogen rijden (en dan niet meedoen voor de prijzen). Heb ik ook wel eens gedaan. Een keer omdat een deelnemer op de verkeerde dag kwam , en een keer omdat de deelnemer anders bij de eigen instructeur moest rijden. Winstpunten waren ook gewoon geldig. TS had zelfs de 2e proef van de maand in het ochtendprogramma mogen rijden, en de 1e proef van de maand in het middagprogramma.

Over hoe nu om te gaan in de toekomst met mnr. O? Ik sluit me aan bij de voorgangers. Je leven niet door deze man laten verzieken. Gewoon starten, en desnoods na het 3e onderdeel afgroeten. Als er iemand in de buurt is die het even kan filmen is dat ideaal, maar je kan natuurlijk niet steeds met een camera slepen “voor het geval mnr. O jureert”.
En verdiep je in de regelmenten, want dan had je mnr. O (en secretariaat) tijdens zijn protest gelijk al van repliek kunnen dienen.

Miiejs

Re: Hulp gevraagd, niet bij jurylid willen/kunnen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 20:30

Dankjewel voor je reactie! Ik ben heel erg benieuwd, ik heb dinsdag alles naar de KNHS gemaild want via de telefoon was wat onduidelijk uitleggen... Heb nog geen reactie gehad

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:42

Ga met de meeste hier mee in mee, rot situatie, maar goed zou als ik jou was en je treft hem weer lekker afgroeten betalen moet je toch ;)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:54

Als je hem weer treft, relax, rijdt je rondje en punt hij expres laag dan dien je een klacht in bij de KNHS.
Je hoeft die persoon toch de hand niet te schudden, je hoeft alleen te knikken met het hoofd. (en je gedachten daarbij kan hij of zij niet lezen...(dropveter :+ ))
Ik kom ook genoeg personen tegen of heb ze aan de telefoon die ik liever niet om me heen heb.
Maar om nou in de stress te schieten voor zo'n ''slapjanus'' ik ben hier voor mijzelf en om te laten zien wat ik kan.
En of er nou een chimpansee in dat hokje zit of een varken... who cares, je hebt toch al betaald!
Feestneus op en gaan met die banaan!!!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 17:40

Klacht indienen over ''expres'' lage punten zal weinig uithalen. En das maar goed ook, want anders was na elk wedstrijdweekend het KNHS kantoor overbelast door klachten van ruiters die zich ondergewaardeerd voelen.

Ik zou kiezen voor de optie: verder gaan met mijn wedstrijdleventje, genieten van de sport. En zonder je bang te willen maken, er zal vast nog weleens een moment komen dat je denkt grrrrrrrrrr, wat een flapdrol.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 17:56

heel herkenbaar ik heb ook een jury waarbij ik absoluut niet start, als ik hoor dat die jureert ga ik niet eens heen, ik heb de KNHS gebeld maar die doen er in principe niets aan, alleen de vereniging kan helpen door je idd op een andere tijd te zetten, ik vind ook dat je ochtenpunten gewoon moeten tellen, daar gaat de vereniging en die jury die je toen had over, die mr O niet, wat dat betreft is het wel balen dat iedereen mekaar kent in het paardenwereldje, op zulke moment kan je er niet omheen en ik kan dan ook niet meer ontspannen rijden, succes

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:58

CharleyT schreef:
Klacht indienen over ''expres'' lage punten zal weinig uithalen. En das maar goed ook, want anders was na elk wedstrijdweekend het KNHS kantoor overbelast door klachten van ruiters die zich ondergewaardeerd voelen.

.

Als je beeldmateriaal mee zend helpt het wel.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 03:53

Maar als ik het nou goed begrijp heb je je druk gemaakt om niets. Je verwachtte dat hij je laag zou punten, maar dat heeft hij helemaal niet gedaan. Je hebt 170 punten voor een proef met veel spanning gehad, dat is toch niet raar? Ik kan me voorstellen dat rijden bij hem niet leuk is voor jou, maar ik kan me ook niet helemaal aan de indruk onttrekken dat je wel een heleboel gedoe hebt gemaakt vanwege een ongefundeerd vermoeden

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:26

Roxx schreef:
Maar als ik het nou goed begrijp heb je je druk gemaakt om niets. Je verwachtte dat hij je laag zou punten, maar dat heeft hij helemaal niet gedaan. Je hebt 170 punten voor een proef met veel spanning gehad, dat is toch niet raar? Ik kan me voorstellen dat rijden bij hem niet leuk is voor jou, maar ik kan me ook niet helemaal aan de indruk onttrekken dat je wel een heleboel gedoe hebt gemaakt vanwege een ongefundeerd vermoeden

Yes! Helemaal mee eens. Zoveel energie en emotie verspild, tis zonde.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:29

Miepie77 schreef:
heel herkenbaar ik heb ook een jury waarbij ik absoluut niet start, als ik hoor dat die jureert ga ik niet eens heen, ik heb de KNHS gebeld maar die doen er in principe niets aan, alleen de vereniging kan helpen door je idd op een andere tijd te zetten, ik vind ook dat je ochtenpunten gewoon moeten tellen, daar gaat de vereniging en die jury die je toen had over, die mr O niet, wat dat betreft is het wel balen dat iedereen mekaar kent in het paardenwereldje, op zulke moment kan je er niet omheen en ik kan dan ook niet meer ontspannen rijden, succes

Gek he, de KNHS doet er niks aan. Nee, logisch, waarom zouden ze ook. Het is jou probleem dat je niet bij een jury wil rijden.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:50

CharleyT schreef:
Miepie77 schreef:

Gek he, de KNHS doet er niks aan. Nee, logisch, waarom zouden ze ook. Het is jou probleem dat je niet bij een jury wil rijden.

? Lekker vriendelijk is anders, als je iets persoonlijks met een jurylid hebt, kan hij je dus niet onbevooroordeeld beoordelen, net als dat je niet mag rijden bij je instructeur als die de jury is, al zie ik dat ook doodleuk gebeuren.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:11

Maar niets wijst er toch op dat dit jurylid bevooroordeeld heeft gejureerd. 170 punten voor een proef met spanning klinkt logisch. Dus eigenlijk bestaat het meer tussen de oren van de TS, die er heel moeilijk over doet.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:35

Volgende keer als je dat jurylid per ongeluk weer treft.
Laat je niet op je kop zitten, denk bij je zelf "krijg de schijt", plak een glimlach op je gezicht (ook al is deze gemaakt) En rij je paard op de manier hoe je dit altijd doet en zorg dat je met een goed gevoel afstapt.
Want als jij vind dat je lekker gereden hebt, dan kan hij je dat gevoel niet zomaar afpakken.

Of hij zich wel of niet professioneel op kan stellen, word dan snel duidelijk.
Is hij niet professioneel, dan kun ja altijd nog een klacht indienen bij de KNHS.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:55

Miiejs schreef:
Hai!

Dit weekend reed ik mee aan een driedaagse, toen afgelopen dinsdag de startlijsten kwamen kreeg ik gelijk een brok in mijn keel toen ik de jury voor zaterdag zag... Noem hem even mnr O. (Via pb meer info) ik heb daar op stal gestaan en toen ik daar weg wilde heeft hij mij persoonlijk bedreigd en een hangslot om mijn paard zijn stal gedaan. Vervolgens toen we uiteindelijk weggingen zijn er nog veel dreigementen achter ons aan geroepen en zijn we letterlijk het erf afgescholden. Aangifte doen had ik geen behoefte aan ik wilde deze mensen gewoon nooit meer zien!
Nu waar het om gaat... Ik had gelijk met het secretariaat gebeld, mijn verhaal uitgelegd en die begrepen me helemaal en zochten een oplossing, die kwam er. Ik zou in eerste instantie in ring 1 bij mnr O. Starten en in ring 2 bij mvr. F maar omdat mnr O. Een middag jury was mocht ik nadat het secretariaat met de KNHS had overlegd mijn eerste proef bij de ochtend jury starten en de 2e proef gewoon op mijn eigen tijd... Er zat dan 2 uur tussen maar dat vond ik geen probleem! Ik heb dus mijn eerste proef gereden bij de ochtend jury en toen kwam mnr O. Aan en ging hiermee niet akkoord, ik moest persee bij hem rijden want hij was de jury voor deze categorie en niet die waar ik 's ochtends had gereden... Indien ik dit niet zou doen zou hij een klacht bij de KNHS indien of iets dergelijks en dat wilde het secretariaat ook niet dus ik had de keuze, niks rijden en naar huis gaan of beide proeven rijden op mijn oude tijden en dus ook bij mnr. O. Nu vond iedereen dat ik me er maar overheen moest zetten en me niet moest laten kennen maar ik had ondertussen zo'n stress ervan dat ik dus geen normale proeven heb kunnen rijden... Terwijl ik in mijn ochtend proef wel winst had...

Sorry voor het lange verhaal maar nu is mijn vraag kan/mag dit?! Ik heb trouwens les van hem gehad toen ik daar stond en van zijn vrouw en kinderen....

Vandaag kwam ik dit topic tegen.
Het roept bij mij behoorlijk wat vraagtekens op.
Dit soort berichten doen de sport geen goed en de melder ook niet.
Ik krijg meer het idee dat dit bericht een schreeuw om aandacht is.
Jij schetst hier de situatie dat je bedreigd bent en koppelt dit aan je jureren op een wedstrijd.
Uitingen van bedreigingen horen je niet te overkomen en ik twijfel dan ook aan de waarheid van dit verhaal.ik denk dat je er verstandig aan doet om dit hele topic door een moderator te laten verwijderen en ervan geleerd te hebben ditsoort dingen zo niet meerop te schrijven.
En stel dat je een bord voor je kop hebt en zelf gelooft in dit verhaal val mensen dan niet lastig op internet maar onderneem de juiste stappen.
Daar bereik je meer mee dan te bazelen.
Succes in verdere wedstrijd carrierre

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:29

Tja Michelle, ik ken jou, en ik ken meneer O.
En ik vermoed zo dat er wel meer kanten aan het verhaal zitten.
170 punten is voor jou toch echt nog niet zo verkeerd. Dus ik snap t probleem niet zo. Het punten totaal laat toch wel zien dat meneer O. prive en professionaliteit v.w.b. het jureren prima kan scheiden? En zo hoort dat ook.

Ik ben ook niet altijd heel tevreden met de punten die we krijgen. Maar als ik dan naar het protocol kijk, dan is in het algemeen de jurering wel correct, als is het ene jurylid wat meer scheutig met de punten dan de andere.
Soms kan er zomaar 10 punten verschil in zitten, bij het ene of het andere jurylid.
Je kunt natuurlijk klagen bij het KNHS, maar dan moet je toch echt wel heel goed kunnen aantonen dat de jurering van meneer O echt nergens op sloeg. Dat had ik met 139 punten of zoiets nog wel geloofd, maar niet met 170.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:36

Hoe naar het verhaal ook is, ik vind het heel raar dat het secretariaat jou aan heeft geboden bij een andere jury te rijden. Zo is het geen eerlijke sport. Iedereen kan straks een of ander verhaal ophangen en vervolgens alleen bij bekende jury rijden of bij jury's die hoog punten..

Nee, wat mij betreft start je gewoon waar je ingedeeld wordt. Graag of niet.

Succes met wedstrijd rijden, hopelijk kom je hem niet te vaak tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:41

Babootje schreef:
170 punten is voor jou toch echt nog niet zo verkeerd

:=
bij die andere reed ze wel 180 dus dat zal ook wel weer meevallen.

ik denk dat je beter niet had kunnrn starten eigenlijk ts. Maar hij heeft wel terecht gepunt alsjij zo veel spanning had.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:42

Jasmijn159 schreef:
Hoe naar het verhaal ook is, ik vind het heel raar dat het secretariaat jou aan heeft geboden bij een andere jury te rijden. Zo is het geen eerlijke sport. Iedereen kan straks een of ander verhaal ophangen en vervolgens alleen bij bekende jury rijden of bij jury's die hoog punten..

Nou dat gebeurt wel hoor, heb bij 3 rijverenigingen in het bestuur gezeten en als er een jury kwam waarvan je weet daar haalt niemand punten bij dan zaten de bestuursleden of hun kinderen die dag mooi bij een andere jury, toevallig he. :')

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:18

Miepie77 schreef:
Jasmijn159 schreef:

Nou dat gebeurt wel hoor, heb bij 3 rijverenigingen in het bestuur gezeten en als er een jury kwam waarvan je weet daar haalt niemand punten bij dan zaten de bestuursleden of hun kinderen die dag mooi bij een andere jury, toevallig he. :')

Ik zeg ook niet dat het niet gebeurt, ik zeg alleen dat ik het raar en oneerlijk vind.

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 21:50

Ik reageer hier niet meer want echt duidelijk is het niet geloof ik waarom het MIJ gaat...

Ik zeg NERGENS dat hij niet eerlijk of naar maar rijden heeft gejureerd... Het ging mij om het feit dat ik gevraagd heb om bij een andere jury te mogen starten en dit was toegezegd, had dit niet gemogen was ik niet gekomen ook prima! Ik weet dat dit mijn probleem is dat ik niet bij hem wil rijden maar bokt zou bokt niet zijn als ze weer eens niet kunnen lezen waarom het gaat...

En Bea... Bedankt voor je heerlijke opmerking nog altijd even aardig! Als er niks fatsoenlijks uit komt hou dan gewoon je mond dicht!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:50

Miiejs schreef:
Wilde me ook afmelden maar het secretariaat kwam met deze oplossing omdat ze het anders zonde vonden om af te melden.

Hij jureerd zelden in deze regio omdat niemand hem vraagt... Hij heeft hier al een reputatie dus wordt alleen bij gebrek aan beter gevraagd...

Het was gister gebeurd heb al gereden, had er zo'n een stress voor, en dat neemt mijn paard heel snel over dat het gewoon niet meer normaal rijden was. Had het liefst ingeladen en naar huis gegaan.

Dan had je dat inderdaad maar moeten doen.

Wijzigingen in het vraagprogramma moeten in overleg en met toestemming van de federatievertegenwoordiger en als die er niet is met de (voorzitter) van de jury (lees en als er geen voorzitter is aangesteld) met de jury zelf geschieden. Zie artikel 12 van het wedstrijdreglement.
Het secretariaat had - alle goede bedoelingen ten spijt - nooit zo'n beslissing mogen nemen. Het betreffende jurylid - meneer O. - heeft ze daar terecht op gewezen en geprotesteerd. (Het zal me toch wat zijn als deelnemers gaan bepalen bij welk jurylid ze wel of niet starten). Er zijn nu eenmaal strengere en minder strenge juryleden en meneer O behoort (voor zover mij bekend) tot de wat strengere categorie.
Neemt niet weg, dat je bij hem nog 170 punten hebt gereden. Dat zegt me dat het meneer O. dus blijkbaar wel is gelukt zich professioneel op te stellen.

Je had natuurlijk ook gewoon eerst het wedstrijdreglement kunnen lezen (zoals eigenlijk iedere ruiter/amazone verplicht is te doen) en dan had je het topic hier helemaal niet hoeven openen.

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:11

De enige oplossing volgens de regels van de knhs is je proef starten en na een paaronderdelen netjes afgroeten en de ring verlaten of HC rijden of inderdaad je paard terug op de trailer zetten en naar huis vertrekken.
Dan ben je dus inschrijfgeld kwijt voor 2 proeven en dat is ook zonde
Andere oplossingen zijn er reglementair niet dus was heel lief van de vereniging maar dit mag niet