Lesklanten die (laat) afzeggen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 18:23

Ja dat zijn dingen die mij ook niet gebeuren. Ik heb het op stal liggen en anders nog in de auto als ik wedstrijd heb gehad maar dat laatste is met die 3 jarige nog niet van toepassing.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 18:30

pfff breek me de bek er niet over open!
ik heb een manege gehad met gemiddeld acht in een les, in slechte dagen had ik er twee of drie in de les... wat een ergernis was dat zeg en idd vaak dezelfde!

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 10:32

Nét weer eentje... (daarom kan ik nu een uur bokken, haha!).
Stuurt appje: paard is beetje kreupel. Ik: vervelend zeg, maar met kreupel paard kun je niet trainen.
Appt hij half uur voor les terug: soms is het beter, soms niet. Maar dan ga ik thuis wel rijden. -:(-
Lekker op tijd, dier schijnt hele week al te kwakkelen.

En gisteravond iemand: mijn laarzen liggen bij de schoenmaker (kan natuurlijk), ik kan straks niet lessen. Zijn die laarzen vanzelf naar die maker gelopen of zo?! :n

Daantjuh88

Re: Lesklanten die (laat) afzeggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:58

Ik heb een vaste avond in de week prive les.(al jaaaaaaaaaaaren bij dezelfde trainster) Ik kan kosteloos afzeggen, alleen ben ik veel te fanatiek om af te zeggen. Was laatst al op les, liep het paard heel licht kreupel. Nog even aangekeken, maar naar 5 minuten toch gestopt. Ik hoefde niks te betalen, dat is nog service. (ze vond het vervelend zat dat het paard kreupel was) Nu kom ik bij haar aan huis, dus ze hoeft niet speciaal met de auto te rijden.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:00

Weer erg vervelend ts, ik zou deze mensen gewoon door laten betalen.
Hadden ze beide maar eerder moeten doorgeven.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:09

Ik heb zelf het probleem dat ik les aan huis heb en dus afhankelijk van de staat van mijn buitenbak. Moet dus helaas regelmatig afzeggen vanwege een slechte bodem (vooral in de regenseizoenen dus). Gelukkig is dit probleem besproken met mijn instructrice en we proberen altijd van tevoren in te calculeren of de bodem rijdbaar is. Helaas gebeurt het nog wel dat een les een uur van tevoren afgezegd moet worden vanwege een plotselinge bui waardoor alles weer bagger is in de bak :(

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:11

Ik les al jaren op een vast tijdstip bij dezelfde instructeur. Als het even kan bel ik tijdig af maar soms kom je thuis van je werk en zie je je paard kreupel in de wei of op stal. Tja doe je niets aan of zoals vorig jaar eens breuk in de waterleiding in huis. thuis heb ik een eigen bak maar meestal ga ik om te lessen naar een binnenbak zodat ik door het weer niet moet afzeggen. Soms gebeurt het wel eens dat ik thuis les en dan duimen dat het niet begint te regenen. Niet leuk voor mijn instructeur om een uur in de regen te gaan staan lesgeven.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:17

InekeN schreef:
Stuurt appje: paard is beetje kreupel. Ik: vervelend zeg, maar met kreupel paard kun je niet trainen.
Appt hij half uur voor les terug: soms is het beter, soms niet. Maar dan ga ik thuis wel rijden. -:(-

En gisteravond iemand: mijn laarzen liggen bij de schoenmaker (kan natuurlijk), ik kan straks niet lessen. Zijn die laarzen vanzelf naar die maker gelopen of zo?! :n

Misschien een idee om mensen telefonisch te laten afmelden, en niet per sms/app?
Ik heb zelf het idee dat mensen minder snel met een slecht excuus afmelden, als zij jouw dit 'persoonlijk' (via telefoon) moeten vertellen. Een smsje is sneller gestuurd.

Of als zij je toch smsen/appen, dat je even terug belt

Bij mijn instructrice zei ik eigenlijk alleen vrij laat af als het slecht weer was. Ik heb alleen buitenbak en beiden lieten we ons liever niet zeiknat regenen. Maar haar hoofdinkomen is dan ook niet afhankelijk van de rijlessen.
Daarvoor rekende ze verder ook niks. Maar vaak haal ik wel de les op een later tijd die week weer in, dus ze loopt verder geen inkomsten mis.

1x gehad dat m'n singelstoot afbreekt op het moment dat ik net op wil stappen, terwijl instructrice al naast me stond. Voelde me toen wel heel banketstaaf. Maar zelfs toen hoefde ik niet te betalen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:34

Maar als mensen met een smoes komen dan klopt er toch al iets niet. Gelukkig ken ik het probleem niet. Natuurlijk wel eens mensen die wat later afzeggen, maar altijd een begrijpelijke reden.
Ook merk ik niets van de "fanatieke" wedstrijd ruiter. Ik heb veel ruiters die niet aan de reguliere knhs wedstrijden deel zullen nemen, maar fanatiek zijn ze echt wel en willen graag met regelmaat lessen.
Als ik het gevoel zou hebben dat klanten met een excuus afzeggen, dan zou ik toch achter mijn oren gaan krabben. Wil open en eerlijk met ze kunnen communiceren.

1metjePaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:15

Ik werk bij al mijn lesklanten met vaste tijden en dagen, zo kan ik ook mijn andere dingen plannen.

Momenteel heb ik geen klanten die pas op de dag zelf afzeggen, heb er ooit wel 1 gehad die belde rustig een uur van te voren af toen heb ik dus ook de regel ingevoerd de dag voor je les afzeggen anders moet je gewoon betalen. Uiteraard zijn er gevallen waarbij het echt niet anders kan.

Ik ga wel flexible om met de lessen in geval van regen, dan wil ik ook liever een ander tijdstip, maar als de mensen echt willen lessen dan gaat de les gewoon door, en anders prikken we een andere dag/tijdstip.

Mijn huidige klanten melden het netjes optijd als er wat is of als ze toch niet kunnen, vaak kijken we dan of we kunnen uitwijken naar een andere dag.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:34

1metjePaard schreef:
Ik werk bij al mijn lesklanten met vaste tijden en dagen, zo kan ik ook mijn andere dingen plannen.

Momenteel heb ik geen klanten die pas op de dag zelf afzeggen, heb er ooit wel 1 gehad die belde rustig een uur van te voren af toen heb ik dus ook de regel ingevoerd de dag voor je les afzeggen anders moet je gewoon betalen. Uiteraard zijn er gevallen waarbij het echt niet anders kan.

Ik ga wel flexible om met de lessen in geval van regen, dan wil ik ook liever een ander tijdstip, maar als de mensen echt willen lessen dan gaat de les gewoon door, en anders prikken we een andere dag/tijdstip.

Mijn huidige klanten melden het netjes optijd als er wat is of als ze toch niet kunnen, vaak kijken we dan of we kunnen uitwijken naar een andere dag.

Hee, jij hier :D

Ik ging dus net schrijven dat mijn instructrice gelukkig ontzettend flexibel is, en er begrip voor heeft dat ik alleen een beroerde bak heb die bij (veel) regen gewoon echt niet te rijden is.

Maar ik heb ook weleens op de ochtend zelf gesmst dat ik problemen in m'n relatie had, en dat ik om dat te fixen nog ff bij m'n vriend moest blijven. Was geen probleem, super fijn!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:01

Ik vind het echt doodnormaal om de keiharde regel in te stellen van 24 uur van tevoren afzeggen, later dan dat is gewoon betalen. De meeste problemen weet je echt wel een dag van te voren namelijk. Alleen echte noodsituaties en uitzonderingen gebeuren in de 24 uur ervoor en daar kan je altijd nog een uitzondering voor maken door het te bespreken. Maar in de basis keihard zijn, het is toch je werk?
Mijn instructrice gebruikt dit ook en ik vind dat meer dan logisch.

Morniclum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:24

Mijn dochter rijdt op een kleinschalige manege, die in verenigingsverband gevoerd wordt, dus zonder winstoogmerk. De instructrice krijgt betaalt, de uitmesthulp (die niet het hele jaar door werkt) ook, maar het management en alle andere zaken worden op vrijwilligersbasis gedaan.

Er riden max 5 kinderen in een les, meestal maar drie of vier. Komt ook regelmatig voor dat er maar twee zijn. Ik heb voor een jaar les vooruitbetaald en kan dat tegoed in principe opmaken hoe ik dat wil (dus betreden aan les of een extra stage dag). Hoef ook niet persé een x aantal lessen per kwartaal te rijden, en ik kan per week aangeven of mijn dochter wel of niet komt op de vaste lestijd.
Laat afzeggen wordt niet gewaardeerd, maar onder het mom van kan gebeuren (ook als je toegeeft "vergeten te zijn om af te melden"), wordt de les niet doorberekend.

Dit is natuurlijk wel een heel andere situatie dan TO, die privéles geeft, maar ik wil alleen maar aangeven dat deze manier werkt voor deze vereniging omdat ze aan de hand van de verkochte lesbundels aan het begin van het jaar al kunnen berekenen of ze genoeg inkomsten hebben voor dat jaar voor de lopende kosten (personeel, voer, da, hoefsmid, tandarts ed) natuurlijk is er een extra spaarpotje voor onvoorziene da kosten.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 22:14

InekeN schreef:

Maar die had ik toch wel even uit gelegd dat je zo niet met andere mensen omgaat. Dat hoeft geen rel te worden. Dat kun je ook op een normale manier uitleggen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 08:07

Nou, laat ik gisterenavond net mijn les voor vanavond moeten afzeggen. thuis gekomen van mijn werk, stallen schoonmaken en ik merk een beetje snot aan de tralies van rijpaardmerrie. Van zodra ze op stal stond paard temperatuur gecontroleerd en ze had koorts. Dus les afgezegd voor vandaag want met een koortsig paard ga ik echt niet rijden. Ik doe het niet graag en mijn instructeur weet ook al dat ik echt niet zonder een goede reden afzeg. Na een tijdje weet je ook van beide kanten wie met een serieuze reden af belt en wie niet.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 08:16

Maar dat is dan toch logisch. Je ziet dat het niks gaat worden met rijden en belt gelijk je instructeur. Je wacht niet tot het laatste moment. En laten we nou eerlijk zijn. Hoevaak gebeurd het nou dat je een dag voor je les op stal komt en je paard doodziek op stal staat? Ik denk ook dat geen enkele instructeur daar een punt van maakt.
Het zijn juist de dingen waar je wel wat aan kon doen of waarbij je veel eerder aan de bel had kunnen trekken, die het zo vervelend maken.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 08:34

Tja ik heb ze ook nog eens anderhalf uur voor mijn les stokkreupel van de wei gehaald door een hoefzweer of met een grote wond aan de hoefballen van een achterbeen eroorzaakt door een van mijn andere merries. Om de wond de kans te geven om te helen bel ik dan ook erg kort voor mijn les af. Ik vind het net zo vervelend om kort voor mijn les af te zeggen als de instructeurs zelf. Als ik zelf beroerd ben zeg ik niet altijd af maar vraag ik dan of mijn instructeur mijn paard in mijn plaats dan wilt of kan rijden. Zo hoef ik niet af te bellen, is mijn paard toch gereden en voelt mijn instructeur ondertussen zelf eens hoe mijn merrie aan voelt onder het zadel.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 08:42

Bij ons op de manege moet je gewoon betalen.Keer priveles gehad ,Ik had de tijd verkeerd en een uur te laat.Ik kreeg geen les maar moest wel betalen .En werd op het matje geroepen.En ze hadden gelijk hoor.Hoe doen jullie als instructeur als iemand altijd te laat in de les komt en er voor de rest maar 3 kwartier overblijft.Ik betaal wel voor een uur.Ik rij op een manege paard.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 08:57

Maar andersom gebeurt het toch ook wel eens? Ik heb ook een keer geen les gehad terwijl ik al op m'n paard zat. Paard van m'n vorige instructrice stond met koliek, ik ga dat dan niet in twijfel trekken. Ook een instructeur kan ziek worden en laat afmelden. Dan ga ik als klant ook geen vergoeding eisen, omdat ik me in allerlei bochten heb gewrongen om les te krijgen. Heb ook wel eens voor piet snot een binnenbak gehuurd en brandstofkosten gemaakt voor een les die niet door kon gaan.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 09:16

Ja dat is mij ook al eens overkomen. Of dat hij onverwacht in een file staat. Consult dat bij de kinderarts uitloopt van zijn jongste dochter of gewoon dat een van zijn eigen paarden ziek is. Komt niet vaak voor maar is wel eens voor gekomen. Ja dan doe ik ook niet moeilijk hoor. Dan rij ik gewoon zo in de gehuurde binnenbak anders is het inderdaad een beetje zonde van de gemaakte reistijd en brandstofkosten. Als ik maar een half uur meer les kan krijgen doordat hij te laat was hoef ik ook maar een halve les te betalen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 09:54

Kijk er zullen altijd wel eens dingen voorkomen die kort voor de les gebeuren, waardoor de les niet door kan gaan.
Maar dit gebeurd eigenlijks altijd bij de trouwe klanten, die eigenlijks altijd keurig en netjes op tijd afbellen.
Van deze mensen kun je het wel hebben.

Maar de mensen die voor elk wissewasje afbellen en dan ook niet op tijd afbellen.
Bij die mensen erger je er dood aan.
Kijk onzinnige dingen zoals laarzen bij de maker, singel vergeten etc, dat weet je ook eerder. Haal je laarzen eerder op, of zorg voor vervanging, spullen die je mee moet bij elkaar leggen etc.
Deze klanten kun je beter kwijt zijn, dan rijk.

Gerhard83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:22

Goede discussie. Er wordt soms inderdaad iets te makkelijk over gedaan, maar denk vooral dat het komt omdat de lesklanten de les zien als leuke hobby en de instrucie als vooral in eerste instantie als werk.
Maak het probleem bespreekbaar en denk dat de meeste lesklanten begrip voor de situatie hebben en er niet zo over nagedacht hebben.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 14:30

Klopt helemaal Gerhard. Het 'probleempje' is dus dat ik het al heel vaak bespreekbaar heb gemaakt, uitgelegd, (te) coulant ben, nog nooit iemand heb laten doorbetalen ook al was het echt een kul reden.
Bij mijn uitleg knikt iedereen begrijpend, zegt dat het idd niet anders kan etc., doch het gebeurt vervolgens gewoon wéér :( Net zoals op tijd komen. Ik vraag nieuwe klanten om op het paard te zitten als ik kom, in hun eigen belang, meer rendement van de training enzo. Uitzonderingen die hulp bij opstijgen etc. nodig hebben uiteraard niet. Maar na een paar keer op tijd komen zijn dezelfde mensen wéér te laat. "gewoon op tijd stoppen hoor" roepen ze soms zelf ook nog. Maar dat geeft MIJ een rot gevoel, na soms een kwartier alweer stoppen omdat het tijd is. Beetje dom van mij wellicht, maar ik gá er helemaal voor en begrijp het oprecht niet. :+ Kom gewoon op tijd, poets thuis, check je spullen vooraf etc.

Gelukkig sprak ik laatst een tennislerares én een pianolesjuf: zelfde probleem ;(

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 17:49

InekeN schreef:
Maar dat geeft MIJ een rot gevoel, na soms een kwartier alweer stoppen omdat het tijd is. Beetje dom van mij wellicht, maar ik gá er helemaal voor en begrijp het oprecht niet. :+ Kom gewoon op tijd, poets thuis, check je spullen vooraf etc.(
Wie houdt hier het probleem in stand ;) ?

Zelf bevestig ik bij een nieuwe klant de eerste afspraak per mail. Daarbij krijgen ze ook verdere info en mijn algemene voorwaarden. Daarin staat helder de afmeldtermijn. Voor iedereen duidelijk, dus geen misverstanden over. Kreupel paard, zelf ziek, bak onder water: geen enkel probleem. Maar zomaar op het laatste moment afbellen ben ik snel klaar mee.

Als ik het zo lees ben jij zeer goed gekwalificeerd (GP dressuur, Z-springen, masterdegree, Deurne en Warendorf opgeleid) en zit je op een toplocatie. Geen idee wat je tarief is, maar als dat niet te bizar is moet je omkomen in het werk. Dan kun je gewoon nee zeggen tegen dat soort klanten. Graag of helemaal niet :D

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 17:56

Yep, ik ken het ook. Ik geef sportles waarbij klanten per les mogen betalen, leek mij toegankelijker....
Als iedereen komt, zijn er 15. Afgelopen keer kwamen er ook maar 4, maar ik moet wel huur betalen. Er had maar 1 iemand afgezegd.