Enorm punten verschil tussen 2 juryleden bij zelfde proef.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:23

Relaxed schreef:
xApple schreef:
Heb het niet vaak zien voorkomen, maar jury's blijven mensen met hun eigen kijk op een proef.
Deze mensen lagen waarschijnlijk iets verder uit elkaar qua mening.

Ik heb wel eens gehad dat ik bij de ene jury weg werd gestuurd omdat mijn paard
volgens haar kreupel was (waar ik het totaal
niet mee eens was) en ik bij de volgende jury 197 punten en een 1e prijs reed.

Als je weg wordt gestuurd op kreupelheid mag je helemaal geen 2e proef meer starten.. :n

Na de proef kwam ze uit het hokje en zei dat ik niet moest opkijken van de lage cijfers aangezien ze
vond dat mijn pony niet rad liep. Ze heeft me verder niet uitgesloten o.i.d. alleen lage cijfers gegeven.
Ik heb de proef uitgereden en zij heeft alles gejureerd :j

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:28

Relaxed schreef:
Ook vanuit de hoek moet je redelijk kunnen zien wanneer een paard scheef of recht staat.. Je kunt het spoor van de benen gewoon over de bodem volgen. Dus het aanzicht vanuit de hoek of de C mag nooit 2 punten verschil geven :n

Toch kan het wel. Om een voorbeeld te noemen: ik zat laatst bij H en kon bij een middendraf vanuit H alleen zien of hij recht uitgevoerd werd of niet. Of er verruimd werd, geen idee. Hetzelfde voor een middengalop die van me af gereden werd op de lange zijde. Ik kon alleen beoordelen of het paard recht bleef. Met raam open kon ik ook nog wel horen of er verruimd werd, maar ook dat kan niet op iedere locatie.

Ashley5760

Re: Enorm punten verschil tussen 2 juryleden bij zelfde proef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 13:49

Als je het op volgorde zegt:

185-211
183-201
177-191
176-187
175-189
174-192
169-194
166-199
164-198

Ja het kan, maar bijvoorbeeld bij de jurycursus krijg je 'strafpunten' als je in de eindbeoordeling 15punten verschilt met de hoofdjury. Dat is hier dus wel aan de hand. Het puntenverschil vind ik eigenlijk niet eens zo kwalijk, wel dat er mensen onder de 170 scoren en bij de andere jury (bijna) 2 winstpunten krijgen (+ een hele andere plaatsing).

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 13:57

Ik meende dat als er bij selecties en degelijke er meer dan 20 punten verschil zat in jurering ze "op het matje geroepen werden voor uitleg"... Maar goed zeker weten doe ik het ook niet!

Als ik de post hiervoor bekijk waarbij de punten/plaatsing op een rijtje zijn gezet dan zie je duidelijk dat beide jury's het wel eens waren qua plaatsing, maar de 1 heeft een stuk strenger of soepeler gepunt...

Het is en blijft een jurysport...

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 14:18

Nou die lage punten slaan echt helemaal nergens op hoor, er waren heus proeven die even minder waren maar niemand reed zo slecht dat het geen winstpunt waard was.
Ik weet echt niet wat de jury heeft gedacht met die lage punten maar dit is echt no fair, gelukkig was iedereen het daar ook over eens op die wedstrijd.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:48

Ik nodig je dan van harte uit om een keer naast haar te gaan zitten :D
Iets wat ik iig geregeld doe en volledig achter haar jurering sta :j

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:15

Grappig dat er altijd over te lage punten word geklaagd maar nooit over te hoge punten. Misschien waren de punten van de andere jury gewoon belachelijk hoog.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:26

Ik heb zelf idd ook weleens een proef met 20 punten verschil gehad Later met de jury gesproken die irriteerde zich aan mijn te grote oorbellen (waren ringen zo groot als een euro)

Overigens is er nog eens iets geweest et deze jury en ag ze nu niet eer jureren

Heb toch vaak het idee dat je jury wordt omdat het met rijden niet wil lukken Ik zit liever op een paard dan een halve dag in zo een hokje

Beter springen !!! Maar ja dat durf ik niet hihi

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:32

dresjoepie schreef:
Heb toch vaak het idee dat je jury wordt omdat het met rijden niet wil lukken Ik zit liever op een paard dan een halve dag in zo een hokje

Dat is nogal een uitspraak, dank je wel... Ik zit ook liever op een paard, maar besef heel goed dat er juryleden nodig zijn om de sport te kunnen blijven beoefenen. En daarom zet ik me in als jury, zodat de sport kan blijven bestaan.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:33

Was dit toevallig aan de delta
want was zaterdag ook zo raak daar.
kennis van ons kreeg een 3 voor wijken en bij de ander een 7. En kon ik nog wat voorbeelden opnoemen.
Iedereen had het er ook over
en die kring had gewonnen had bij die jury 179 punt terwijl zij normaal rond de 200 rijd
Laatst bijgewerkt door Martine op 23-01-14 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Puntjes verwijderd, is niet toegestaan

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:40

Jury sport is vaak krom.
mijn zusje werd een aantal jaren bijna Overijssel kampioen ( 2 de geworden). Terwijl alles fout ging.
met groeten ging paard achterste voren Staan en zo nog wel meer dingen.
Wij wouden toen na huis gaan omdat het totaal niet ging en word ze nog 2 de ook nou dit mag dan toch helemaal niet kunnen

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 21:53

Snipsnap schreef:
Grappig dat er altijd over te lage punten word geklaagd maar nooit over te hoge punten. Misschien waren de punten van de andere jury gewoon belachelijk hoog.

Hoe jury C normaal jureert dat weet ik niet daar kan ik geen verdere uitspraak over doen. Ik weet wel dat jury H normaal gesproken heel redelijk jureert, ik heb bij haar ook ooit hele lage punten gehaald maar goed dat was dan ook terecht.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 00:43

Ik zou ook eerder achter me oren krabben bij die hoge jurering. 211 in een kring wedstrijd is, in mijn ogen, heel erg hoog...

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 01:01

Roxxiejj schreef:
Ik zou ook eerder achter me oren krabben bij die hoge jurering. 211 in een kring wedstrijd is, in mijn ogen, heel erg hoog...

Een goede proef is een goede proef en verdient ook hoge punten. Ik jureer op een selectie of kampioenschap niet anders dan op een "gewone" wedstrijd. Ik zie daar ook het nut niet van in, want de plaatsing veranderd er immers niet door.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 01:24

dresjoepie schreef:

Beter springen !!! Maar ja dat durf ik niet hihi

Ga maar lekker springen ja, met de nieuwe stijlpuntenregeling blijf je voorlopig nog wel even afhankelijk van een jury :D :D
Jouw reactie is echt stompzinnig en geeft al aan dat je gewoon niet weet waar je over praat. Om jury te mogen worden, moet je tegenwoordig al een wedstrijdklassering M1 met winstpunten hebben dus dat niet kunnen rijden valt wel mee, niet ??

Verschil tussen juryleden komt helaas al te vaak voor en als het mij gebeurt, ben ik er ook effe door van slag en ga dan toch ff na met de andere jury waar de verschillen zaten. Wij juryleden zijn niet onfeilbaar en offeren onze vrij uren op om te jureren en doen het voor de sport. Maar je blijft altijd verschillen houden, een jury een 6 en de andere een 5 of 7 en er zijn zo 20-25 punten verschil... Blijft vervelend maar zolang de plaatsingen kloppen is er eigenlijk toch niets aan de hand ?

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 01:26

Anoeska27 schreef:
Roxxiejj schreef:

Een goede proef is een goede proef en verdient ook hoge punten. Ik jureer op een selectie of kampioenschap niet anders dan op een "gewone" wedstrijd. Ik zie daar ook het nut niet van in, want de plaatsing veranderd er immers niet door.

Klopt maar als je collega een proef op de regiokampioenschappen met 229 beloont en jijzelf met 196 dan ga toch even twijfelen, wat heb ik niet of juist wel gezien... Heb mezelf toen maar toegesproken dat dit echt overdreven hoog was :D plaatsingen zaten aardig gelijk maar zij zat gemiddeld 10-15 ptn hoger dan ik.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 01:34

Ibonn schreef:
Klopt maar als je collega een proef op de regiokampioenschappen met 229 beloont en jijzelf met 196 dan ga toch even twijfelen, wat heb ik niet of juist wel gezien... Heb mezelf toen maar toegesproken dat dit echt overdreven hoog was :D plaatsingen zaten aardig gelijk maar zij zat gemiddeld 10-15 ptn hoger dan ik.

Dat kan ik me voorstellen, met zo'n jury heb ik een paar jaar geleden ook samen gezeten. Die had 3 winstpunten gegeven aan de eerste 4 of 5 plaatsingen en de rest kregen er 2. Maar zolang de plaatsingen maar enigszins gelijk zijn is het nog wel uit te leggen. Het wordt vervelender als de plaatsingen ook totaal niet overeen komen met elkaar. Dan heb ik het echt over bijv. plaats 1 en plaats 13 en niet stuivertje wisselen tussen de eerste 3.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:17

En hoe leg je dan uit als iemand een 3 voor het wijken krijgt en bij de andere jury een 7.

En dit is zaterdag bij ons vaker gebeurd dat je bijde ene jury een dikke oonvoldoende krijgt en bij de ander een voldoende.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:45

verschil van mening is lastig, ik heb ooit een 4 en een 8 voor 1 en dezelfde wissel gehad, was ie nou goed of niet goed?

Toch komt 20 of 30 punten verschil vrij makkelijk voor. Dat realiseer je je pas als je zelf jureert. daar waar ik een 7entje geef en iemand een dikke 6 geeft zit je zo op 10 a 20 punten verschil.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:49

Dat kan ik me voorstellen als de 1 een 6 geeft ende ander een 7 maar een dikke oonvoldoende bij dezelfde oefening en de andere een dikke voldoende gaat er bij mij niet in

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:58

Wij hebben tijdens de jurycursus vaak discussie gehad. Allemaal hetzelfde proefje jureren en dan punten 1 voor 1 bespreken. nav een film van die proef. Dan merk je soms dat je iets niet gezien had en soms zie jij iets wel wat je collega net niet ziet.
Soms zat ik ernaast, soms zat een ander er naast. Dan gaf de hoofdjury een 5 maar dan zei hij een 6 mag ook een 4 is wat te streng bijvoorbeeld.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 14:11

Een verschil in punten is vaak wel te verklaren echter zou ik als jury toch echt niet blij zijn als er zo'n lijstje als hierboven uitkomt. Ik zou dan zeker het gesprek aangaan met mijn collega om te bespreken wat we gezien hebben en hoe het zo uit elkaar heeft kunnen lopen :j. Er zitten hierboven toch echt wel verschillen in (aantal keer dubbel winst bij de een en lang geen winst bij de ander) die eigenlijk niet voor zouden mogen komen. Dus een verschil à la, maar zo uiteen lopen qua klassering en 'winstwaardigheid' zou ik toch uitgesproken willen hebben met mijn collega. Het is ook niet voor niks dat je op je examen binnen 15pnt van de hoofdjury moet zitten, en max. 1pnt per onderdeel af mag wijken (werken ze inmiddels al met +/- per cijfer? dus bij een 7- mag een 6 en een 7 maar geen 5/8?).

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 14:19

Het verschil tussen een 5,6 of 7 is altijd erg lastig te benoemen. Dat kan aan van alles liggen en is nou eenmaal het nadeel van een jurysport. Hoeft niets te zeggen over de kwaliteit of instelling van het jurylid. Alles bij elkaar opgeteld levert het verschil tussen een 5 of 6, of 6 of 7 al snel 30 punten verschil op.

Als de 1 jureert met het idee: het is een kampioenschap, dan moet het net een beetje meer, dan schiet je sneller naar een 6 dan iemand die het als regulier beoordeelt, dus bovengemiddeld, en gewoon een 7 geeft.

Zolang bij zoiets als een kampioenschap de plaatsing redelijk overeen komt zie ik dit niet als een ontzettende crisis...

Soms zie je dit verschijnsel alleen ook, maar dat de plaatsing ook nog eens gigantisch afwijkt...dan zou ik me pas echt achter de oren krabben

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 14:38

MariekeS_ schreef:
Alles bij elkaar opgeteld levert het verschil tussen een 5 of 6, of 6 of 7 al snel 30 punten verschil op.

En dat zou niet moeten, daarom wordt er op de cursus op gehamerd dat als je de ene keer een onderdeel waar je twijfelt tussen de 6 en 7, de 7 neerzet, dat je in je achterhoofd moet houden dat je de volgende keer de 6 noteert. Als je continu naar boven, of naar beneden, afrond kom je uiteindelijk niet goed uit. Ik vind 20-30pnt verschil écht niet te verklaren binnen de normale normen voor afwijkingen. Ok, het gebeurt, maar dan mag je gerust zeggen dat er in dat geval wat 'fout' is gegaan. En als je als juryleden onder elkaar daarna maar de conversatie aan gaat en open staat voor reflectie ga je er professioneel mee om. Het blijft leren en het blijft óók mensenwerk, dus ook een keer miskleunen hoort er (helaas!) bij. Hoe je er daarna mee omgaat en er lering uit trekt vind ik belangrijker.

Ik heb zo'n moment een aantal weken terug nog gehad. Heb een grote groep B en L1 met een andere jury gepunt, ik bij de H. We zaten qua punten en klassering echt bijna 'spot on', behalve bij 1 combi in de B. Dat paard was erg groen maar had zeer veel kwaliteit en een handige amazone, maar hij had af en toe een wiebeltje en een hinnik. Ik kwam uiteindelijk veel hoger uit dan mijn collega, en daar hebben we het na afloop nog even over gehad. Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat ik iets te positief was (het was 'maar' B en hij liep er zo lekker overheen) en zij juist iets te streng (ze vond het erg storend dat het beeld soms wat onrustig was). De waarheid lag dus in het midden en wij hebben ook de amazone uitgelegd wat er gebeurd was.

Citaat:
Als de 1 jureert met het idee: het is een kampioenschap, dan moet het net een beetje meer, dan schiet je sneller naar een 6 dan iemand die het als regulier beoordeelt, dus bovengemiddeld, en gewoon een 7 geeft.

En dit zou helemaal verboden moeten worden :Y) , er hoort niet anders op een kampioenschap gejureerd te worden dan op de kleine club om de hoek.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:06

Remember: Allereerst zeg ik niet dat ik het goedkeur, ik zeg alleen dat het door zoiets wel te verklaren is :)

Als alle juryleden het zo zouden aanpakken qua na-evaluatie dan denk ik dat we in de sport gigantische sprongen vooruit kunnen maken :) Alleen heb ik het idee dat jouw aanpak zoals hierboven meer uitzondering dan regel is ;) Fantastisch als dit meer zou gebeuren!