Uitsluiting en verliespunten door onderbreking; hoe zit het?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 08:00

Zo denk ik er dus ook over relaxed, het is dus niet zo dat de storing/spanning/verzet buiten de ring plaats vond, maar binnen de ring begon. Maar ik ben het ook met je eens dat het moeilijk te beoordelen is als je het zelf niet gezien hebt. Het blijven altijd momentopnames die door de jury anders gezien kan zijn dan de TS voelde.Maar het blijft wel vreemd dat er verder is gepunt.

Gini

Re: Uitsluiting en verliespunten door onderbreking; hoe zit het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 08:31

Als ik uitgesloten wordt, dan heb ik graag dat ik daar meteen van op de hoogte gebracht zou worden. Dan weet ik ook dat ik niet meer moet vechten met mijn paard om die toch nog netjes te krijgen (wat dan toch niet meer 100% lukt) en dat ik gewoon de ring uit kan en daarbuiten nog even de stress kan laten afvloeien.

Pissed is misschien niet het juiste woord, maar ik zou het toch wel zeer ambetant vinden moest de jury mij onwetend laten verder rijden. Waardoor ik -denkend dat ik de slechtere punten nog wel goed kan krijgen- extra mijn best ga doen en ja, het lukt en ik groet dolblij af. Om dan op het einde te horen dat je al lang uitgesloten was en een blanco puntenblad krijgt toegeschoven. :')

Het beste is gewoon als iedereen zich aan de regels houdt. Natuurlijk moet je niet meteen uit je auto springen en beginnen roepen en bellen, maar gewoon een korte 'ting' en even langs de auto gaan staan, dat is voldoende voor de ruiter om iets door te hebben. ;)

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 09:24

Zo hoort het ook te gaan Gini, maar nogmaals, als de bel niet wordt gehoord, en de ruiter is in volle concentratie om het paard weer onder controle te krijgen, ga ik niet staan zwaaien en roepen dat het klaar is. (Ik laat geen proef verder rijden, dat dan ook weer niet)
En punten ophalen na verzet/ spanning? Wel eens de doel van de dressuur gelezen? Iets over harmonieuze samenwerking? Dat is er namelijk nodig om je punten te rijden ;) Oftewel, als je paard in het verzet gaat/ spanning heeft/ dikke fouten maakt is het vrijwel onmogelijk om je punten te rijden.
Maar ik snap je standpunt wel, en nogmaals, zo hoort het ook ( en gaat het in 99% van de gevallen)maar uitzonderingen heb je nu eenmaal altijd.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:25

Met punten ophalen bedoel ik niet terug dikke winstpunten rijden, maar gewoon nog een relatief nette proef neerzetten.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 11:30

En ik bedoel dat als je "in gevecht met je paard moet", je nooit een nette proef kan neerzetten ;)

KDE_07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 20:31

Antwoord van de KNHS: Op grond van artikel 130 lid 3 had u uitsluitend gestraft mogen worden voor het buiten de ring komen, mits u binnen 60 sec. de proef hervat. Dit is een vergissing in het programma en wordt conform artikel 128 bestraft met 2 strafpunten.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:46

En wat betekent dit? Dat je geen verliespunten hebt gekregen en dat de jury verkeerd zat?

KDE_07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 08:59

Het betekent idd dat de jury verkeerd zat, maar om geen verliespunten te krijgen had ik ter plaatse bij de federatievertegenwoordiger protest moeten maken. Ik heb de mail ook niet gestuurd om het ongedaan te maken, maar om te weten hoe in deze situatie het reglement moet worden toegepast. En nu blijkt dat dit door de jury niet correct is gedaan. Jammer voor mij van de verliespunten, maar vind het fijn dat ik nu weet hoe het zit.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:17

Kan je de volgende keer, áls zoiets al nog een keer zou gebeuren, rekening mee houden en direct in protest gaan toch? Weer een leermomentje erbij laten we maar zeggen ;)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:13

Vind dat je het sportief opvat. Gekke regel eigenlijk, dat je ter plekke in protest moet gaan. Kan me zo maar in denken dat je tijdens de wedstrijd erdoor wordt overrompeld, en er dan 's avonds nog eens wat verder over gaat nadenken?

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 08:04

Ik ben benieuwd wat je terug krijgt van de KNHS.
Als je in de M2 proef buiten de bordjes komt en daar 20 sec verzet hebt zou ik het ook zien als verzet begonnen in de ring. Hij is blijkbaar niet perongeluk achter t bordje langs gegaan als het 20 sec duurt de ring in te komen met verzet. En ik mag aannemen dat je in de M2 goed genoeg kan sturen om niet meters buiten de ring te komen en daar pas verzet te krijgen.

Als mijn aanname van hierboven klopt, had ik je ook uitgesloten alleen niet verder gepunt.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 13:07

Als je de KNHS hebt geschreven wat je in de OP hebt gezet, dan snap ik het antwoord wel. Dan lijkt het of je inderdaad per ongeluk buiten de ring kwam en dat daar het verzet pas begon. Maar van je latere post begrijp ik het anders: is de kans groot dat het verzet in de ring begon (verkeerd aangesprongen, terugnemen en toen ging het erg snel). Dus de conclusie dat de jury fout zat, daar ga ik niet zomaar in mee.

Overigens sluit ik me bij Femiaans aan: ik heb ook wel eens mensen laten doorrijden omdat ze druk waren, erg veel stress hadden of wat dan ook. Maar het streven is absoluut om de deelnemer direct van de uitsluiting op de hoogte te brengen. Als deelnemer de proef af wil maken, dan punt ik wel door (kan leerzaam zijn), maar in de uitslag wordt de uitsluiting natuurlijk duidelijk vermeld.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 13:10

Zo zie ik het eigenlijk ook graag. Al ben je uitgesloten het commentaar bij de overige oefeningen kan ook heel leerzaam zijn. En de tijd die het inneemt was toch al voor jou berekent dus waarom niet? Je kan er zo nog veel van leren. Uitsluiting is jammer, maar als je er nog iets van kan leren is het niet helemaal een ramp..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:27

WestBest schreef:
Als je de KNHS hebt geschreven wat je in de OP hebt gezet, dan snap ik het antwoord wel. Dan lijkt het of je inderdaad per ongeluk buiten de ring kwam en dat daar het verzet pas begon. Maar van je latere post begrijp ik het anders: is de kans groot dat het verzet in de ring begon (verkeerd aangesprongen, terugnemen en toen ging het erg snel). Dus de conclusie dat de jury fout zat, daar ga ik niet zomaar in mee.

Overigens sluit ik me bij Femiaans aan: ik heb ook wel eens mensen laten doorrijden omdat ze druk waren, erg veel stress hadden of wat dan ook. Maar het streven is absoluut om de deelnemer direct van de uitsluiting op de hoogte te brengen. Als deelnemer de proef af wil maken, dan punt ik wel door (kan leerzaam zijn), maar in de uitslag wordt de uitsluiting natuurlijk duidelijk vermeld.

Ik zou ook blij zijn met Femiaans manier.
Heb een keer iets soortgelijks gehad.
L2, 2e onderdeel van hand veranderen enkele passen middendraf, werd rengalop omdat ie ergens van schrok achter het juryhok.
Eindigde wel op de andere kant van diagonaal, maar laat ik het zo zeggen, had 2 handen en voeten nodig om daar te blijven staan en
schreeuwde tegen mijn voorlezer dat ze het bakhek dicht moest doen :D .
Heb daar iets te lang gestaan, proef verder uitgereden, hebben ze ook gewoon gepunt, maar werd na proef bij jury geroepen,
dat ik wel degelijk uitgesloten was en -2 had, maar ze me wel mijn proef netjes wou laten uitrijden.
Kon dat wel waarderen, overigens had hij toen rest van proef keurig gelopen. :+
Gelukkig had ik zelf ook al door dat ik vermoedelijk voor de kat zijn viool verder ging bij onderdeel 3, maar in het kader
van de ervaring op doen, wel rest van proef gereden.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 08:13

Ik ga in dit geval weer met WestBest mee, als je idd heb beschreven zoals in je openingspost, kan ik begrijpen dat de KNHS je zo`n antwoord geeft. Maar ik denk toch echt dat het verzet in de ogen van de jury IN de ring is begonnen. (Je bent door onrust buiten de ring gekomen, dus het verzet is dus dáár begonnen) Nu is het toch een beetje flauw om te beweren dat de jury "fout" zat. In ieder geval is het nu wel voor de meeste duidelijk dat bij 20 seconden verzet, uitsluiting volgt, dat is namelijk een regel die een heleboel mensen niet kennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:47

Toevallig vanmorgen hetzelfde gehad, behalve dan dat het verzet niet lang duurde, maar paard moest bij A van stap in galop aanspringen, begon voor de hoek al te dribbelen en te huppelen. Toen amazone paard tegenhield kwam ie echt in verzet en ging schuin achterwaarts de ring uit. Moest meteen hieraan denken. In dit geval, als het verzet langer had geduurd, had ik dr op verzet uitgesloten, omdat het verzet duidelijk in de ring begon.. Nu werd het -2 voor het uit de ring gaan (was een open ring met alleen bordjes) en lagere cijfers in de onderdelen.. :)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 08:54

Ik vind 2 verliespunten wel n zware straf voor zoiets...
Je neemt het sportief op TS!