superpony schreef:Ik heb ook weleens dat ik denk, het is nutteloos dat iemand les wil, want ze doen toch niet wat je zegt. Vaak is dat toch angst van mensen. Dat kost tijd en rust.
Omdat zij telkens voor dezelfde paarden kiest en die paarden meer dan bijv. het paard wat ik voorstelde, gevoelig zijn op de spanningen van de ruiter, komt zij naar mijn mening door te weigeren op een ander paard te rijden in een vicizeuze cirkel van angst/actie/reactie terecht. Waarbij ze dus niet alleen zelf niet lekker rijdt, maar ook de overige lessers en paarden reageerden er op. Ik denk dat het juist goed voor haar zou zijn om daarom op een ander paard te zitten, eens iets anders, om ook zelf weer in het zadel te kunnen ontspannen.. of ze het paard echt leuk vindt is voor mij een 2e, eerst ontspannen en hopelijk doorbreekt ze de cirkel en stapt tóch met een glimlach van 'dat stomme paard' af. Dat was mijn insteek, en dus wat ik zei: hoopte dat ze het als hulp zou beschouwen.
Veulen84 schreef:Dat is ook niet zo gek en zeker ook niet onverstandig. Er lopen behoorlijk veel slechte instructeurs rond. (nu en vroegah)
Zelf nadenken vind ik ook juist goed. Niet klakkeloos iets doen. Begrijpen waarom, zodat je het wil leren om dat op die manier te doen.
Dat vind ik ook.. heb collega's waar ik het niet mee eens ben. Feit blijft dat ik als instructeur altijd het hoe, wat, waarom, wanneer uitleg en ook graag de mening en ervaringen van mijn lessers hoor. Zij zitten op dat moment op dat paard, hoe goed ik ook probeer te kijken en in te schatten, zíj kunnen het echter voelen. Als zij mij iets voorleggen vraag ik ook altijd wat het gevoel er bij is, en ruiters weten ook dat ze altijd vragen mogen stellen. zijn er veel die komen met 'maar van de vorige instructeur moest het zus en zo' , dan wil ik dat eerst zien, ondertussen leg ik uit wat mijn visie daar in is, stel voor dat ze nogmaals de oefening inzetten, proberen het op mijn manier te doen en dan is mijn vraag: wat voel je nu?
En volgens de recensies die ik al mijn privé klanten laat schrijven over mijn lessen eens per jaar (> om op mijn website te kunnen zetten) ben ik echt geen instructeur met weinig gevoel of kennis of slechte communicatieve vaardigheden tijdens de les. Ook nog nooit gehoord dat ik vijandig of te bot ben of wat dan ook in die trant..
Ook manege ruiters vraag ik om de zoveel tijd feedback te schrijven, ook de klanten waar ik een moeilijkere start mee heb gehad. Echter wel alleen de volwassenen.
Ook heb ik eens per jaar dat ik alle ruiters uit met lessen vraag zélf een les voor te bereiden, dit mag ook een spel zijn of wat dan ook. Dit moeten ze dan (elke week een andere ruiter in de les) wel goed uitwerken, het doel omschrijven (en dat mag ook gewoon 'lol' zijn) en mij mailen. Dan heb ik een half uur losrijden, waarbij ik al oefeningen geef als inleiding voor de bedachte les van de leerling voor het laatste half uur.
superwoman schreef:Het lessen op een gekozen paard, vind ik vrij logisch want ik ga niet betalen om een uur te rijden op een paard wat niet fijn rijd. (gelukkig ben ik manegeruiter af, maar toch..... ben ook zo begonnen.)
Ik heb vroeger nooit mogen kiezen, alleen als ik jarig was.
Hier gaat het naar mijn mening niet meer om 'betalen en ik mag dus op mijn zelf gekozen paard rijden'.. Want ik sta deels achter deze keuze van het bedrijf. (want ja, ik zie ook dat de ruiters met veel plezier op hun gekozen paard stappen, en dat is voor de paarden en pony's ook echt fijn. Een ruiter die positief omgaat met het dier, en niet al begint om het dier af te wijzen door alleenmaar al te denken 'maar ik heb geen zin om op jou te rijden'. En het is voor het behoud van de paarden en pony's eigenlijk ook fijn wanneer de ruiter ze in de loop van tijd steeds beter aanvoelt, en dit uit zich op Bedrijf A enorm in ontzettend fijne, grotendeels superbrave en werkwillige paarden. Meer dan op de andere manege waar ik werk. Ik sta er dus deels zeker achter, maar niet wanneer een ruiter zoals deze de veiligheid van het paard, zichzelf en mede ruiters in mogelijk gevaar brengt, dan liever op een ander paard eens proberen, wie weet.. is mijn mening dus. Iedereen moet fijn in mijn lessen kunnen rijden en achteraf met goed en voldaan gevoel huiswaarts keren. Dus ook de lessers die met haar de groep vormen.