Zijn jury's zich bewust van biases?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 09:28

Citaat:
Nee niet dat de getoonde middendraf goed is voor een lusitano maar dat de middendraf voor dit paard op dit moment goed is. Dat is objectief maar een kwpn met van zichzelf meer ruimte in zn voorhand die een goede middendraf laat zien krijgt hogere punten dan mijn goede middendraf omdat die van mij niet zoveel ruimte heeft.

Dus je zou graag willen zien dat de jury meer specifiek op jouw paard minder objectief is? Je mist het hele punt. Een middendraf moet op een bepaalde manier, in een bepaalde mate in de verschillende klasses getoond worden, niet meer en niet minder. Als jij of jouw paard daar niet aan kunnen voldoen, ongeacht waar dit aan ligt, kan je objectief gezien geen hoger of gelijk punt krijgen als een paard die wel die middendraf kan tonen. Dat jouw paard een voor zijn doen goede middendraf toont, kan je zelf trots op zijn, maar aan jury kan dit niet meenemen in de beoordeling.

Mijn KWPN'er wil vaak niet halsstrekken in de proef (spanningspuntje, werken we aan). Daar krijg ik dan ook elke keer een 4 voor en dat is volledig terecht. Als hij dan een keertje wel wat meer wil zakken, ben ik daar blij mee, maar kan ik niet van een jury verwachten dat ze mij spontaan een 8 gaan geven omdat het "voor onze doen goed is". Nee, als het dan nog steeds niet goed genoeg is voor een 6, dan krijg ik die ook niet.

Wat jij beter zou kunnen doen is werken zodat je de middendraf kan verbeteren naar een voldoende en dan je échte punten scoren op jouw paard zijn sterke punten.

Citaat:
Een Lusitano is niet ongeschikt voor de dressuur (misschien wel in nederland) alleen het beeld van veel juryleden is te beperkt en msschien is de kennis ook wel te beperkt.

De voorkeur gaat uit naar maar iets anders is niet fout en ik vind dat ik daar niet op afgestraft mag worden omdat ik niet op een KWPNer rijd

Maar natuurlijk, het ligt aan de hele wereld, maar vooral niet aan het gegeven dat je misschien de punten niet krijgt omdat je ze niet rijdt? Als je met een vinger naar een ander wijst, wijzen er altijd nog vier naar jezelf.

Ik zal niet ontkennen dat er rotte appels tussen de jury's zitten, hoewel ik ze zelf gelukkig nog niet tegen ben gekomen. Of wacht, nee, ik heb één keer een jury gehad die mij vertelde dat ik niet moest denken dat ik punten kreeg omdat ik op een mooie KWPN'er zat. Desalniettemin heb toen een punt gereden, dus was ze of gewoon objectief genoeg in haar beoordeling, of reed ik een dusdanige proef waar ze niet omheen kon (eerlijk is eerlijk, dit was in de B).

Maar het overgrote deel van de jury's is echt niet bezig met op wat voor paard de ruiter zit. Ik ben met mijn grote zwarte showende KWPN'er onder haflingers, friezen, lusitano's en fjorden geëindigd, omdat IK er niet aan reed en zij een betere proef neerzetten.

pferdtje

Re: Zijn jury's zich bewust van biases?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:36

Och gelukkig het ligt alleen aan mij en de juryleden staan op een voetstuk waar ze vooral niet van af mogen lazeren omdat zij alwetend zijn. Want hun hand in eigen boezem stoppen stel je voor.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:40

Volgens mij besef je niet half hoe ironisch die post van jezelf is, Pferdje. :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:12

pferdtje schreef:
Zolang er grote bruine paarden zijn die 191 punten halen zonder een pas te wijken en er paarden zijn die mooi tonen maar eigenlijk constant onregelmatig zijn maar wel met punten naar huis gaan blijkt wel dat er iets heel erg mis en er voor veel mensen gewoon de lol uit het wedstrijd rijden word gehaald.

kleinvosje schreef:
Juryleden worden er echt wel op getraind om onregelmatige paarden te herkennen, en daar dan naar te handelen.

Misschien worden ze daar wel op getraind, maar of ze daar ook naar handelen is een tweede (daar niet mee gezegd dat jij dat doet natuurlijk :D )

Ik start zelf wedstrijden, mijn dochter start wedstrijden en ik zie veel wedstrijden. En vaak maak ik mee dat mensen met een mooi talentvol paard de eerste punten al in hun zak hebben. En dat fouten minder zwaar worden aangerekend. Het zou niet moeten kunnen maar het gebeurt zeker wel. Misschien onbewust (en daarom is dit topic interessant). De wil is er wel om objectief te zijn, maar je hebt altijd te maken met iemands persoonlijke voorkeuren. Juist daarom zitten er bij de belangrijkere wedstrijden ook meer dan 1 jurylid die tegelijkertijd beoordelen.
Als ik voor mijzelf spreek dan kan ik mij altijd wel vinden in de beoordeling. Wel maak ik enorme verschillen mee in de hoogte van de punten, waardoor je bij de ene of andere jury zomaar eens 10 punten verschil kan hebben. En dat heeft volgens mij duidelijk te maken met persoonlijke voorkeuren of de persoon zelf. Ben je negatief of positief ingesteld?
Verder vind ik dat er in de B en L soms echt te streng gejureerd wordt. In de B hoef je tegenwoordig echt niet meer aan te komen met een paard dat niet "rond" gereden wordt. Als vooruitgang er niet in zit, zit het er niet in en stopt het echt wel bij M. Maar mensen die net "B"eginnen in de wedstrijdsport en die best een net proefje rijden, worden soms wel erg ontmoedigd. Ik heb dat meegemaakt met een Z jurylid die B L moest beoordelen; die vond het niveau bedroevend (en dus had niemand die dag een WP-tje gereden, sterker nog; er zaten erbij die tegen verlies aan zaten :D) maar over welk niveau hebben we het dan eigenlijk?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:08

Of was het niveau dermate bedroevend dat er geen een proef winstpuntwaardig was. In elkaar "rond"getrokken paarden, onregelmatige paarden, wankelende ruiters die allrrn maar denken als mijn paard maar rond loopt. Ik hou wel van die jurys die het lef hebben om geen winstpunt uit te delen. Volgende keer zal deze jury misschien niet meer uitgenodigd worden door de vereniging omdat hij/zij zo streng is en de vereniging bang is dat er niet genoeg ruiters zullen komen op de wedstrijd. Mensen melden zich zelfs af als ze een bepaalde jury hebben.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:09

jameyskatje schreef:
Er zullen vast veel jury's zijn die zich daar bewust van zijn en zich er ook voor inspannen. Maar ik denk dat het psychologisch gezien niet mogelijk is voor een mens om geheel objectief te zijn. Een heel interessant boek is 'crossculturele psychologie' en daar staan ook veel van dat soort zaken beschreven.

Als jury's zich er bewust van zijn en streven naar objectiviteit dan vind ik dat echt super! ik denk dat je als mens zijnde niet meer kan doen :P

Hier sluit ik mij bij aan!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 19:59

vibabu schreef:
Of was het niveau dermate bedroevend dat er geen een proef winstpuntwaardig was. In elkaar "rond"getrokken paarden, onregelmatige paarden, wankelende ruiters die allrrn maar denken als mijn paard maar rond loopt. Ik hou wel van die jurys die het lef hebben om geen winstpunt uit te delen. Volgende keer zal deze jury misschien niet meer uitgenodigd worden door de vereniging omdat hij/zij zo streng is en de vereniging bang is dat er niet genoeg ruiters zullen komen op de wedstrijd. Mensen melden zich zelfs af als ze een bepaalde jury hebben.

Nee hoor, dat was het echt niet. Het was een B proef. En dat we ruiters hebben die alleen maar denken "als mijn paard maar rond loopt" hebben we juist te danken aan de jury's die willen dat een paard in de B ook rond loopt. Als een paard (niet tegen de hand) maar ook niet rond, keurig door de baan gereden wordt en alle oefeningen goed uitvoert, vind ik dat daar een WP bij hoort. In de B dan wel te verstaan. Vaak genoeg gezien dat dat niet zo is.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 22:02

Babootje schreef:
Ik start zelf wedstrijden, mijn dochter start wedstrijden en ik zie veel wedstrijden. En vaak maak ik mee dat mensen met een mooi talentvol paard de eerste punten al in hun zak hebben. En dat fouten minder zwaar worden aangerekend. Het zou niet moeten kunnen maar het gebeurt zeker wel. Misschien onbewust (en daarom is dit topic interessant). De wil is er wel om objectief te zijn, maar je hebt altijd te maken met iemands persoonlijke voorkeuren. Juist daarom zitten er bij de belangrijkere wedstrijden ook meer dan 1 jurylid die tegelijkertijd beoordelen.
Als ik voor mijzelf spreek dan kan ik mij altijd wel vinden in de beoordeling. Wel maak ik enorme verschillen mee in de hoogte van de punten, waardoor je bij de ene of andere jury zomaar eens 10 punten verschil kan hebben. En dat heeft volgens mij duidelijk te maken met persoonlijke voorkeuren of de persoon zelf. Ben je negatief of positief ingesteld?
Verder vind ik dat er in de B en L soms echt te streng gejureerd wordt. In de B hoef je tegenwoordig echt niet meer aan te komen met een paard dat niet "rond" gereden wordt. Als vooruitgang er niet in zit, zit het er niet in en stopt het echt wel bij M. Maar mensen die net "B"eginnen in de wedstrijdsport en die best een net proefje rijden, worden soms wel erg ontmoedigd. Ik heb dat meegemaakt met een Z jurylid die B L moest beoordelen; die vond het niveau bedroevend (en dus had niemand die dag een WP-tje gereden, sterker nog; er zaten erbij die tegen verlies aan zaten :D) maar over welk niveau hebben we het dan eigenlijk?

Heb je de proef van die ruiters bekeken vanuit hetzelfde perspectief als de jury.
Ga dan eens op C zitten en bekijk waar die fouten dan worden gemaakt.
Kan natuurlijk ook heel goed zijn dat dat in de grijze zone's gebeurd, maar dat jij geen weet hebt van hoe dat nu eigenlijk beoordeeld wordt of beoordeeld dient te worden.

De meeste jury's die ik ken laten hun persoonlijke voorkeuren achterwege, zo kan een Tinker/Fries of 'zwaar ' ras bij mij net zo goed bovenaan eindigen als een chique paard waar mijn persoonlijke voorkeur naar uitgaat.
Eerlijk is eerlijk dat een fijn bewegend paard gewoon fijn toont, en ook veel fijner zit, dus het gehele plaatje wordt dan fijner om naar te kijken. Als zo'n combinatie dan ook nog gewoon netjes de figuren rijdt op de letter, de proef goed voorbereid en afwerkt, tsja dan komt zo'n combi vaak op 1.

Het is zo makkelijk om te spreken van.. maar tsja ik snap het niet, maar kijk is eens objectief naar proeven. Bekijk de voorbereiding en de afwerking ( waar veel ruiters de punten laten liggen) en naar de uitvoering van de oefeningen.

Om een voorbeeld te geven, ik heb een heel simpel paard naar het Z2 gereden, 2 winstpunten per proef was geen uitzondering. Maar paard was echt niet bijzonder, middengangen kwamen er vaak niet uit en kwam te snel op de voorhand. Dit paard was wel heel erg stil in de aanleuning,behield altijd tact en ritme en zat als een huis. Het plaatje was dus al heel fijn om naar te kijken en ook mijn inwerking kon heel stil zijn. Daarna een paard tot en met Z2 gereden met veel meer beweging, maar een heethoofd, tsja daar kon ik niet teveel aankomen, en ontstonden door spanning snel fouten. Tot en met Z2 nooit geen 2 winstpunten per proef gereden. Terwijl je in theorie van zo'n paard veel meer kan verwachten.

Dressuurruiters kennen het woord zelfreflectie niet zo goed en dat is jammer. Bekijk nu eens waarom je ineens 10 punten meer scoort in een andere proef. Vaak heeft 1 van de 2 proeven een meer logische opbouw met veel fijnere lijnen. Of ligt de ene proef je veel beter dan de ander. Heb je de ene proef beter afgewerkt dan de andere etc etc.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 22:05

kleinvosje schreef:
Ik ben zelf jury, en ja, ik denk dat ik van mezelf wel kan zeggen dat ik objectief ben. Ik kijk naar het gaan van het paard en hoe de ruiter erop zit, en daarbij maakt het mij niet uit wat voor dier het is. Als het goed voorgesteld wordt, krijgen ze de punten die ze verdienen.

Dan bij jij je dus duidelijk niet bewust van de biases ;).
Het gaat er juist om dat niemand objectief is, dat kan ook niet. Onbewust ben je subjectief. Als je dit echter beseft, kan je dichter bij de objectiviteit komen, maar je kan nooit echt objectief zijn.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 23:54

Ik denk dat vele dingen die hier genoemd worden ook wel bias zijn.

Neem die lusitano die niet zou kunnen verruimen (ze kunnen het wel). Die verruimt waarschijnlijk wel in de officiële betekenis van het woord. Maar zet jij hem na een langer, groter paard die ook de echte verruiming vertoont. Ja, dan komt die lusitano die er meteen na komt er onbewust toch bekaaid van af. Want hoe je het ook wend of keert, je hebt die eerst beoordeeld, dus dat beeld heb je ook gewoon voor ogen.

Zelfs het zien van onregelmatigheid kan daar bij horen. Je zit het ene moment te kijken naar een geweldig bewegend paard. Daarna komt er een tikkeltje onzuiver paard binnen. Maar je ziet het dan gewoon even niet. Neem van mij aan, als je de hele dag paarden kijkt, dan word die vorm van blindheid echt onderschat.

roroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 18:52

pferdtje schreef:
Dat er geen ras meer opstaat werkt bij mij denk ik wel eens in mijn nadeel omdat sommige mensen niet kunnen bedenken waar ik op rij. Onbekend maakt vaak ook onbemind en wat dat betreft heb natuurlijk wel de aantallen tegen me.

Dit meen je hopelijk niet. Sorry pferdtje maar je weet zelf ook wel dat jij verre van een topruiter bent (understatement), dus geef aub het ras en de juryleden niet de schuld hiervan. Zelfs met rassen waarbij de bouw tegen werkt, neem bijv een fjord, is het mogelijk om een nette proef te rijden. Dat jij er nu jaren over doet om de B uit te komen zegt meer over je eigen kwaliteiten. En ja, juryleden zijn nooit objectief. Dat bestaat sowieso niet, algemeen bekend. Maar als je gewoon nette proeven rijd dan krijg je vaak toch echt wel tenminste 1 winstpunt en rij je de B en L in ieder geval uit! Zo jammer dat mensen niet gewoon naar zichzelf kijken, maar het altijd aan anderen ligt....

Chantal1609

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:02

Ik denk wel dat het uit maakt of de combinatie een beetje leuk is en of het plaatje er goed uit ziet
meestal is het ook zo dat als het plaatje er goed uit ziet dat komt omdat de oefeningen fijn gereden worden
als een paard bijvoorbeeld zich misstapt vanwegen teveel hulpen, zie je dat terug in het plaatje
Ik heb zelf ook wel gezien dat ik echt een goede proef zag van een haflinger
jury vond haflingers niet leuk, geen winstpunt
Zelf heb ik gehad dat ik mijn proef reed, de eerste paar oefeningen waren drama maar daarna goed herpakt en verder was het een nette proef.
De jury hield een negatief beeld en de gehele proef was dan ook slecht beoordeeld + de proef die ik daarna nog moest rijden.
Paardrijden blijft een jury sport, dan zul je af en toe zulke dingen hebben maar daar kies je naar mijn idee ook voor als je wedstrijden gaat rijden.

roroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:16

Ja inderdaad. Soms heb je juryleden ertussen zitten die geen winstpunt geven alleen omdat het ras/bloed ze niet aanstaat terwijl het een nette proef is. Maar blijft gewoon een feit dat elk jurylid anders is en je dus bij een ander jurylid in een andere nette proef wel een winstpunt krijgt. Dit betekent dus dat je uiteindelijk wel gewoon netjes de B en L kan uitrijden en nee daar hoef je geen jaren over te doen. Dus afgeven dat het aan het ras/aan alle juryleden ligt vind ik onzin en die mensen moeten beter zelfinzicht krijgen ;)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:52

Zusje heeft een te dikke, niet showende met een te lage hals/nek aanzet in 2 jaar van de L1 naar de M1 (met winst elke wedstrijd) gereden. Krijgt alleen maar 6en voor de oefeningen omdat het niet flitsend is maar beestje loopt wel heel braaf z'n oefeningen. Voordeel van t beest: hij loopt heel constant en zusje zit er keurig stil op. Beest is gigantisch zwaar in de hand maar ze laat het er erg makkelijk uit zien en zit er doodstil op en dat stellen juryleden op prijs :)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 17:37

pferdtje schreef:
Dat er geen ras meer opstaat werkt bij mij denk ik wel eens in mijn nadeel omdat sommige mensen niet kunnen bedenken waar ik op rij. Onbekend maakt vaak ook onbemind en wat dat betreft heb natuurlijk wel de aantallen tegen me.

Om dan nog maar een voorbeeld te noemen over iets wat zeer objectief is. Ik had laatst een 5 voor verzorging met als reden dat mijn manen mooier ingevlochten zouden staan. Dit is me nog nooit overkomen en ik was best pissig aangzien mijn schimmel helemaal schoon was en zijn manen netjes naar 1 kant lagen. Duidelijk iemand die niet goed oplet aangezien knotjes op 1 staan en los hangenden manen op 2 en pas op 3 de op een andere manier ingevlochten manen komen.

Pferdtje, je loopt tegen een groot probleem aan als je dressuur wil blijven rijden. Uit je reacties blijkt dat het nog niet in je opgekomen is dat het, heeeeeel misschien hoor, niet! aan de juyleden ligt.
Het doet waarschijnlijk een beetje pijn, maar probeer eens in de spiegel te kijken. Enige zelfreflectie is nodig om verder te komen in de sport. Zolang je alles bij de jury neer legt zul je weinig vooruitgang boeken, en ook niet veel plezier aan de sport beleven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:13

Attitude schreef:
Babootje schreef:

Het is zo makkelijk om te spreken van.. maar tsja ik snap het niet, maar kijk is eens objectief naar proeven. Bekijk de voorbereiding en de afwerking ( waar veel ruiters de punten laten liggen) en naar de uitvoering van de oefeningen.
.....
Dressuurruiters kennen het woord zelfreflectie niet zo goed en dat is jammer. Bekijk nu eens waarom je ineens 10 punten meer scoort in een andere proef. Vaak heeft 1 van de 2 proeven een meer logische opbouw met veel fijnere lijnen. Of ligt de ene proef je veel beter dan de ander. Heb je de ene proef beter afgewerkt dan de andere etc etc.

Ik weet echt wel waar ik puntjes laat liggen hoor. :D :D :D. Daar heb ik het niet over. Ik heb het bijvoorbeeld over 2 dezelfde proeven maar bij een andere jury (2 verschillende wedstrijden dus). Waarbij je dan twee keer dezelfde fout maakt (bijvoorbeeld een taktfout in de middendraf) die bij de ene jury een 4 en bij de andere een 5 waard is. Dan heb ik het over het rijgedeelte dat bij een "zesjes" jury (dat woord is er ook niet voor niets) met allemaal 6jes beloond wordt en bij een andere jury met allemaal 7ens. Dan heb ik het niet alleen over mezelf maar over het totaal aan deelnemers dat bij ons heeft gereden. Vaak zijn dat dan ook meestal dezelfde ruiters. Dat de totale "oogst" op een wedstrijd dag dus "0" is terwijl het echt wel mensen betreft die winst kunnen rijden.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:33

pferdtje schreef:
Och gelukkig het ligt alleen aan mij en de juryleden staan op een voetstuk waar ze vooral niet van af mogen lazeren omdat zij alwetend zijn. Want hun hand in eigen boezem stoppen stel je voor.

Ik begrijp dat je vind dat juryleden dus niet alwetend zijn? Waarom laat je jezelf dan door mensen beoordelen waarvan je bij voorbaat al weet dat ze het fout gaan hebben?

Ben jij je bewust van jouw vooroordelen, voordat je het over die van de jury gaat hebben?

Nog even over de afstammingen van de KWPN'ers. Dat kan natuurlijk ook juist tegen je werken. Rij je een minder getalenteerd paard met onbekende afstamming krijg je misschien juist wel meer dan je eigenlijk verdient ('Zo, die kan toch wel uitstrekken, dat had ik niet verwacht) en rij je een paard met een topafstamming wordt vaak ook wel verwacht dat je er wat uit gaat rijden. Kom je dan aan met een mini-verruiming (die voor de mindere afstamming wel heel goed was) krijg je er minder punten voor.

Wel een goed punt, ts. Hoop dat dit ook op de juryopleidingen en bijscholingen genoemd wordt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:05

pferdtje schreef:

Peppertree schreef:
Nog even over de afstammingen van de KWPN'ers. Dat kan natuurlijk ook juist tegen je werken. Rij je een minder getalenteerd paard met onbekende afstamming krijg je misschien juist wel meer dan je eigenlijk verdient ('Zo, die kan toch wel uitstrekken, dat had ik niet verwacht) en rij je een paard met een topafstamming wordt vaak ook wel verwacht dat je er wat uit gaat rijden. Kom je dan aan met een mini-verruiming (die voor de mindere afstamming wel heel goed was) krijg je er minder punten voor.

Hierboven dus ook een bias.

Pferdje: als je je bij je vereniging nu eens opgeeft als schrijver bij de jury, zul je er veel van kunnen leren.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:43

Babootje schreef:
Ik heb het bijvoorbeeld over 2 dezelfde proeven maar bij een andere jury (2 verschillende wedstrijden dus). Waarbij je dan twee keer dezelfde fout maakt (bijvoorbeeld een taktfout in de middendraf) die bij de ene jury een 4 en bij de andere een 5 waard is. Dan heb ik het over het rijgedeelte dat bij een "zesjes" jury (dat woord is er ook niet voor niets) met allemaal 6jes beloond wordt en bij een andere jury met allemaal 7ens. Dan heb ik het niet alleen over mezelf maar over het totaal aan deelnemers dat bij ons heeft gereden. Vaak zijn dat dan ook meestal dezelfde ruiters. Dat de totale "oogst" op een wedstrijd dag dus "0" is terwijl het echt wel mensen betreft die winst kunnen rijden.

Maar hier dus ook bias. Je gaat er hier vanuit dat de jury die de 5 en 7 geeft gelijk heeft, maar misschien was dat wel een "sinterklaas-jury" (een term die hier op bokt ook regelmatig opduikt). Feit is dat in beide gevallen de jury de middendraf niet winstpuntwaardig vond vanwege de taktfout. En 2 proeven vergelijken die op andere wedstrijden zijn gereden is eigenlijk helemaal ondoenlijk. Andere omgeving, andere bodem, andere voorbereiding enz enz. Vermoedelijk loopt jouw paard voor een 6,5 en was de ene wedstrijd het beeld wellicht iets meer gespannen waardoor de jury voor een 6 koos, en bij de andere wedstrijd de jury wel naar een 7 kon gaan.

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 18:57

Ik vind het wel interessant om deze topic te volgen. Ik blijf daarom ook even hangen.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 19:00

Grotendeels zou een jury objectief moeten zijn...
Echter het blijven mensen.. Die imo nooit 100% objectief kunnen beoordelen en zo vind de een dit ook mooi om te zien en de ander dat...

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:59

Leuke discussie! lol hoi renee

Ik ben zelf ook jury en ben me wel bewust van Bias, maar of je het ook echt kan tegengaan/herkennen? Dat is volgens mij erg lastig. Het bestaan hiervan erkennen is natuurlijk een stap in de goede richting, maar kan je het ook ontwikkelen dat het je cijfers minder beïnvloed wat nu dus onbewust gebeurt?

Het ras van het paard maakt me echt niet uit. Een nette proef is een nette proef en ik durf ook gerust een bekende of een zeer getalenteerde ruiter onderaan te zetten als dit verdiend is. net zo goed kan er een barokke paard dat geen verruiming heeft laten zien, maar verder een perfecte proef heeft neergezet boven aan eindigen. Het is niet ras of ruiter afhankelijk.

Wat ook erg lastig is, is dat je soms een mooi beeld hebt, maar dat in alle onderdelen kleine foutjes zitten. hierdoor rijd iemand behoorlijk onder zijn niveau. Het omgekeerde kan natuurlijk ook.

Bestaat er niet iets van een test om erachter te komen waar je persoonlijke punten zitten?

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 18:19

ik heb hier toch regelmatig een fries die bovenaan met dikke punten meerijd. Meisje rijd gewoon heel correct en netjes...en daar kunnen sommige zeer talentvolle KWPNers niet tegen op omdat ze in de proeven toch ook 4en scoren omdat paard weereens een dikke bakkabouter ziet met dito reactie daarop. (en om die 4 te compenseren hebben ze dan toch ook die 8 nodig die er net niet altijd uit komt en dus op een 7en komen).

kwa objectiviteit...dat is niemand 100% (zelfs niet met de best wil) want dat laten onze hersenen niet toe (maar dit gebeurd allemaal onbewust)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 21:14

Ik zie ook echt niet in waarom een fries niet boven aan zou kunnen staan? Tuurlijk kan dit.. En net zo goed onderaan. Ras zou er niet toe moeten doen.

Ik vind zeker niet dat een jury moet gaan jureren naar ras.. Als in: barok paard heeft moeite met middendraf. bv. Middendraf is niet voldoende getoond, maar het is een barok paard en daarvoor al vrij goed.. Dus een voldoende. Hier zouden ze gewoon een onvoldoende moeten krijgen, want dit zou een kwpn'er ook krijgen !

Denk verder niet dat het echt mogelijk is de persoonlijke punten uit te zoeken, maar dit weet je nu eenmaal als je aan een jurysport meedoet.

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 23:49

Interessant topic! Tot nu toe ben ik redelijk eerlijk gejureerd geweest, maar onlangs ben ik helaas een rotte appel tegengekomen. Die mevrouw heeft hele nare opmerkingen gemaakt over enkele paarden. Over 1 van de combinaties zei ze letterlijk dat ze niet begreep waarom iemand uberhaupt geld uitgeeft aan dat paard omdat het toch nooit wat wordt. Ook had ze enkele handelingen uitgehaald wat volgens mij niet eens mocht, oa een aantal onderdelen van een proef later pas punten. Het meest absurde is nog dat die mevrouw de protocollen zelf na afloop had nageteld en als bleek dat die combinatie een winstpunt had gehaald, en ze die proef niet winstwaardig vond, ze gewoon de punten aanpaste zodat de combinatie toch maar geen winstpunt kreeg. Ik kan niet geloven dat er zo'n jurylid rondloopt, mijn mond viel ervan open.

Dit is een erg extreme voorbeeld van een niet-objectieve jurylid :D.

We hadden ook wel eens een jurylid gehad die m.i. Erg eerlijk was. Die hield wel rekening met de bouw van een paard. Je kan niet verwachten dat een kortbenige pony die ietswat overbouwd is, dezelfde middendraf laat zien als een langbenige, dressuurgefokte KWPNer. Ik deel die mening en vind inderdaad dat je daar wel in moet kunnen verplaatsen.