Mag het nu wel of mag het nu niet??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MelanieB

Re: Mag het nu wel of mag het nu niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 22:56

Weet nog wel dat vroeger met de F proefjes ik mn paard niet mocht belonen voor ik voorbij de H was. Vond ik altijd zo'n onzin.

Na het afgroeten krijgt poown lekker lange teugel en word gewoon beloond :j

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:14

Doet me gelijk denken aan mijn eerste F proefje als klein meisje. Was zo opgelucht dat de proef was afgelopen, dus na het afgroeten deed ik mijn voetjes gelijk uit de beugels om de spanning eraf te schudden.

Helaas mocht dat dus niet. :D

Staat het niet ergens in de reglementen?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:52

Bij de KNHS is het na het groeten gewoon klaar.
Bij de FNRS inderdaad na de eerste hoekletter

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:43

Na het groeten ben je klaar. Je hoeft niet eens richting C te stappen en dan via de hoefslag rondje om naar A maar als je wilt mag je direct omdraaien en naar A stappen..

'vroegah' had je na het groeten vaan nog c-h-e-a in vrije stap de rijbaan verlaten waarbij je indd nog een punt kreeg voor dat onderdeel..

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:49

Ik werd er dus wel op aangesproken in het voorjaar.

Ik moest volgens deze jury eerst netjes mijn rondje afmaken (ná het groeten) en dan de ring verlaten. Zij bracht het alsof ze nog met de oude proeven in haar hoofd zat. Maar ik werd er dus wel op aangesproken met de opmerking erachter aan dat ze er nu even geen puntaftrek van zou maken ;)

christamaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 17:23

Ik deed dat ook een keertje, en dat stond ook meteen op mijn protecol. Iemand vertelde toen mij, dat je proef pas klaar is als je na A de rijbaan hebt verlaten, maar aan de ene kant wel logisch, want er staat in je proef bij A in stap de rijbaan verlaten. Dus je maakt eerst je lijn af bij A afwenden en groeten zegmaar, en dan volg je de hoefslag verder tot na A. Het is wel zo dat elke jury anders is en dat er daarom vast wel eens een jury dit zegt. Ik doe daarom altijd na het groeten netjes mijn afwenden afmaken, daarna de hoefslag volgen en dan na A belonen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:15

Misschien moeten zulke ''dwalende'' juryleden het reglement even onder hun neus gedrukt krijgen. Zo van: met alle respect hoor, maar in het KNHS wedstrijdreglement staat het echt anders dan U mij wil laten geloven.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:19

Het was 'vroeger' altijd zo (bij de KNHS) dat je pas na het verlaten van de ring mocht belonen, met de 'nieuwe' proeven is dat veranderd. Net als dat je bij de KNHS in de B en de L aan het begin van de proef niet meer de jury hoeft te groeten. :) Regels kun je allemaal nalezen op de site van de KNHS hoor. ;)

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:24

Op de Olympische Spelen zie ik ze ook altijd meteen belonen na het groeten met grote smiles op hun gezichten, zwaaiend naar het publiek. Daar worden ze volgens mij ook niet op afgerekend, dus neem aan dat het gewoon mag? :P

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:14

Dit is zelfs gezegd tijdens de uitleg die ik heb gekregen met de intro van de nieuwe proeven. Na het groeten is je proef afgelopen, mag je je teugels losgooien en zelf een route naar A bedenken :) (in stap). Ach, het blijft lastig. Ga maar eens na bij het punt a afwenden en in stap. Sommige jury's willen nog steeds de overgang na het wenden zien :)

Floor_ELL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:25

ik hoorde ook dat dit eigenlijk niet mag maar ik ben er ook nog nooit op afgerekend, en bij de grote wedstrijden zie je het ook. gewoon lekker blijven doen dus, je paard heeft toch zijn best gedaan en de jury mag best zien dat je hem daarvoor wilt belonen!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:28

Coeffie schreef:
Doanique schreef:
Volgensmij als jij pas buiten de bak beloont weet ie echt niet meer waarom eigenlijk _O-

Dat is dus ook mijn idee.

Ik heb ook wel eens tijdens een proef beloond na een onderdeel dat hij goed uitvoerde, maar waar hij heel veel moeite mee had. Dat ik daar dan -2 voor kan krijgen vind ik op dat moment wat minder belangrijk....

Maar hoe beloon je dan? Je kunt toch ook (tijdens je proef) belonen dmv je ademhaling of door te ontspannen in bij voorbeeld je teugels of door "braaf" te prevelen? Je hoeft je paard toch niet meteen juichend op de hals te kloppen?

Floor_ELL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:40

Ik heb ook wel eens tijdens een proef beloond na een onderdeel dat hij goed uitvoerde, maar waar hij heel veel moeite mee had. Dat ik daar dan -2 voor kan krijgen vind ik op dat moment wat minder belangrijk....[/quote]
Maar hoe beloon je dan? Je kunt toch ook (tijdens je proef) belonen dmv je ademhaling of door te ontspannen in bij voorbeeld je teugels of door "braaf" te prevelen? Je hoeft je paard toch niet meteen juichend op de hals te kloppen?[/quote]

gewoon wat je ook doet als je klaar bent met trainen, iedereen heeft zijn eigen manier van belonen, mijn paard weet dat als hij helemaal klaar is dat hij dan alle teugels krijgt en natuurlijk klopjes op zijn hals en een korte massage bij zijn schoft

Coeffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 23:03

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 23:05

Wat ik doe, ik groet af en laat me paard gewoon stil staan ik beloon d'r dan al uitvoerig (ze blijft zelf vaak ook gewoon stil staan) en onder t stappen blijf ik d'r belonen, hoe goed of slecht t ook ging

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:53

Als je hebt afgegroet is je proef afgelopen.
Wat ik wel apart zou vinden is dat je na het afgroeten stilstaand nog beloont.
Want wanneer je paard nog stilstaat is het wel nog een onderdeel van het groeten en halthouden.

Als je weggelopen bent mag je groeten.

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:56

Ik heb niet alles gelezen.
Maar wat mij verteld is, is dat je proef afgelopen is na de hoekletter. Daarna mag je dus lange teugel geven en belonen.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:59

roxiie schreef:
Na het groeten ben je klaar. Je hoeft niet eens richting C te stappen en dan via de hoefslag rondje om naar A maar als je wilt mag je direct omdraaien en naar A stappen..

'vroegah' had je na het groeten vaan nog c-h-e-a in vrije stap de rijbaan verlaten waarbij je indd nog een punt kreeg voor dat onderdeel..

Jaah dat weet ik nog van "vroegah" en dan was het goed dat je daarna je pony stil zette en beloonde zodat de jury dat zag :p

Maar kijk tegenwoordig maar eens op de OS bijvoorbeeld ;') Dan mag ook vanalles volgens mij na het afgroeten? :D

Coeffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 15:52

Koper schreef:
Coeffie schreef:

Ik heb ook wel eens tijdens een proef beloond na een onderdeel dat hij goed uitvoerde, maar waar hij heel veel moeite mee had. Dat ik daar dan -2 voor kan krijgen vind ik op dat moment wat minder belangrijk....

Maar hoe beloon je dan? Je kunt toch ook (tijdens je proef) belonen dmv je ademhaling of door te ontspannen in bij voorbeeld je teugels of door "braaf" te prevelen? Je hoeft je paard toch niet meteen juichend op de hals te kloppen?

Haha, ik zie dat mijn reactie van gisteren totaal leeg is aangekomen. Vreemd.....
Maar goed, die betreffende keer heb ik hem inderdaad middenin de proef een redelijk uitbundig klopje op zijn hals gegeven. mag dat? nee, maar zoals ik al zei, hij had superveel moeite met dat onderdeel en in de proef ging het voor het eerst echt goed, dus dan ook maar uitbundig belonen....
Normaal prevel ik inderdaad wel eens braaf of ontspan ik mijn hand extra, zoiets.